HAVEN IN ZICHT Zeeuwse havens tellen mee! Zeeland Seaports Axelse Vlakte in trek Port Authority Bekijk nu de nieuwe havenfilm op: www.zeeland-seaports.com nen van een vergoeding voor het gebruik van grond in het havengebied (erfpacht) en uit de zogeheten havengelden. Schepen die aanleggen in de Zeeuwse havens moeten daarvoor een vergoeding betalen aan Zeeland Seaports. Het totale havengebied van Zeeland Seaports heeft een oppervlakte van ongeveer 4.600 hectare. Het strekt zich uit over de gemeenten Borsele, Vlissingen en Terneuzen. Door de komst van de Westerscheldetunnel (maart 2003) zijn de haven gebieden aan beide zijden van de Westerschelde ook over de weg met elkaar verbonden. In totaal zijn er zo'n 250 bedrijven gevestigd. Enkele hele grote (waaronder multinationals), veel middelgrote en kleinere bedrijven. Samen zijn ze goed voor zeker 15.000 banen. De havens zorgen niet alleen voor werk bij de bedrijven in het havengebied zelf, maar ook voor veel ondernemingen elders in Zee land. Die leveren producten of diensten aan bedrij ven in het havengebied. Bij deze indirecte werkgelegenheid gaat het nog eens om zo'n 15.000 banen! In totaal gaat het dan om een vijfde van alle banen in Zeeland. Trekpaarden Vroeger werden de Zeeuwse havens steevast de trekpaarden van de Zeeuwse economie genoemd. En dat spreekt eigenlijk nog altijd voor zich. Tegenwoordig zeggen we dat ze de motor van de economie zijn, maar dat doet niets af aan de kracht van de havens. En er is meer: de Zeeuwse haven gebieden zijn ook industriegebieden. Er zijn grote (chemische) bedrijven gevestigd die internationaal opereren en hun producten via de havens exporte ren, maar ook voor de aanvoer van hun grondstof fen van de havens afhankelijk zijn. Deze bedrijven zorgen voor een belangrijke toegevoegde waarde en dragen dus ook extra bij aan de kracht van de Zeeuwse en nationale economie. Bouw nieuwe Sloelijn vordert Goederenvervoer per spoor is voor de Zeeuwse havens een belangrijke vorm van duurzaam transport. Daarom is een goede en veilige ontsluiting van Vlissingen-Oost belangrijk. Reden voor Zeeland Seaports om mee te investeren in de aanleg van de nieuwe Sloelijn. De bouw van de nieuwe Sloelijn vordert gestaag. De vondst van grote hoeveelheden explosieven uit de Tweede Wereldoorlog heeft de bouw eerder aanzienlijk vertraagd, maar nu verloopt alles volgens plan. Inmiddels is duidelijk dat het traject 'schoon' is en dat er geen nieuwe vertragingen bij komen. De nieuwe Sloelijn wordt nu op 1 oktober van dit jaar in gebruik genomen. Meer info: www.zeeland-seaports.com Kolen, staal en hout. Fruit, papier en auto's. In grote hoeveelheden komen ze aan in de havens van Borsele, Vlissingen en Terneuzen. Andere hoogwaardige producten worden er op hun beurt weer verscheept naar plaatsen in Nederland, Europa en de rest van de wereld. De Zeeuwse havens zijn van vitaal belang voor de economie. Niet alleen voor Zeeland; ze tellen ook nationaal mee. Met de overslag van 33 miljoen ton goede ren via de zeevaart en ongeveer 30 miljoen ton via de binnenvaart is Zeeland Seaports het op twee na grootste havengebied van Nederland. De Zeeuwse havens groeien nog steeds. Elk jaar komen er nieuwe activiteiten en vaak ook nieuwe bedrijven bij. Werk aan de winkel dus. Niet alleen voor de bedrijven in het havengebied. Ook voor Zeeland Seaports, het havenbedrijf. Het drukke scheepvaartverkeer van en naar de Zeeuwse ha vens in goede banen leiden en zorgen dat ook op de wal alles veilig verloopt is één van de drie hoofd taken van Zeeland Seaports. Veiligheid is een be langrijk onderwerp geworden, zeker na de terroristische aanslagen op de Twin Towers in New York (11 september 2001). Sindsdien zijn er in alle zeehavens ter wereld extra veiligheidsmaatregelen genomen om dergelijke aanslagen te voorkomen. De havendienst van Zeeland Seaports waakt sa men met de bedrijven in het Zeeuwse havengebied over de veiligheid en ziet erop toe dat iedereen de afspraken over veiligheid nakomt. Sterk bedrijfsleven Het havenbedrijf Zeeland Seaports is ook een commerciële organisatie. Zoals gezegd: de Zeeuwse havens groeien en zullen dat voorlopig blijven doen. Nieuwe bedrijven moeten worden aangetrokken om het gezamenlijke bedrijfsleven in de haven sterk te houden. Acquisitie is dus een be langrijke taak. Nieuwe bedrijven hebben grond no dig om zich te vestigen. De uitgifte daarvan is een verantwoordelijkheid van Zeeland Seaports. Het bestaande bedrijfsleven in de Zeeuwse havens wordt niet vergeten. Ook dat heeft steun of advies nodig. En dan moeten de havens natuurlijk nog aan de man worden gebracht. Promotie dus. Vervoer ders, verladers en reders maar ook overheden en andere havenbedrijven moeten overtuigd worden van de aantrekkelijke mogelijkheden van de haven gebieden in Zeeland. Dus staat Zeeland Seaports, samen met andere instellingen en bedrijven waar onder de Zeeland Port Promotion Council, op beurzen en congressen en doet het mee aan (inter nationale) handelsmissies. Havens, kades, (spoor-)wegen, (pijp-)leidingen, verlichting. Al deze zaken moeten prima in orde zijn, anders kunnen de havens en het bedrijfsleven niet goed werken. Zeeland Seaports zorgt voor aanleg, onderhoud en beheer van deze infrastruc tuur. Voor het uitvoeren van deze en de eerderge noemde taken is uiteraard geld nodig. Dat krijgt Zeeland Seaports voor het grootste deel uit het in- Bedrijven hebben veel belangstelling voor de Axelse Vlakte, het havengebied tussen Terneuzen en Westdorpe. Om de nieuwe bedrijven ook vanaf het water goed bereikbaar te maken verlengt Zeeland Seaports in dat gebied de Autrichehaven. De kade wordt verlengd van de huidige 225 meter naar 855 meter. Eind vorig jaar (2007) zijn de werk zaamheden begonnen. De eerste onderneming die zich er gaat vestigen is Alpha Calcit uit Keulen. On langs werd bekend gemaakt dat ook de Britse ESV Group naar Terneuzen komt. Meer info: www.zeeland-seaports.com De havens van Borsele, Vlissingen en Terneuzer vormen samen het derde Havengebied van Neder land, Met zi|ó bijdrage aan d< Zeeuwse Werk gelegenheid en economie mag dit gebied met recht het kloppend hart van de Zeeuwse economie genoemd worden. Zeeland Seaports is een gemeenschappelijke regeling waann de Provincie Zeeland en do gemeentes Borséle, Terneuzen en Vlissingen participerenAls haven bedrijf is het verantwoor delijk voor de economische ontwikkeling, hóf beheer, onderhoud'en-de exploi tatie van de Zeeuwse havens. Bij Zeeland Seaports werken circa 65 mensen die samen verantwoordelijk zijn voor: Het aantrekken van nieuwe bedrijven en de -- uitgifte van grónd - - Aanleg, beheer en onderhoud van alle infrastructuur Zorgen voor veiligheid in het algemeen en voor een veilig scheepvaartverkeer in het bijzonder. Met Haven in Zicht wil Zeeland Seaports uitleg geven over hef belang van de Zeeuwsehavens en de rol van fret havenbedrijf 1 hierin. Schelpenpad 2 Haven f 151 Postbus 132 4530 AC Terneuzen T 0115-647400 F 0115-647500 port@zeeland-seaports.com www.zeeland-seaports.com

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 15