HAVEN IN ZICHT
Zeeuwse havens tellen mee!
Zeeland Seaports
Axelse Vlakte in trek
Port Authority
Bekijk nu de nieuwe
havenfilm op:
www.zeeland-seaports.com
nen van een vergoeding voor het gebruik van grond
in het havengebied (erfpacht) en uit de zogeheten
havengelden. Schepen die aanleggen in de
Zeeuwse havens moeten daarvoor een vergoeding
betalen aan Zeeland Seaports.
Het totale havengebied van Zeeland Seaports
heeft een oppervlakte van ongeveer 4.600 hectare.
Het strekt zich uit over de gemeenten Borsele,
Vlissingen en Terneuzen. Door de komst van de
Westerscheldetunnel (maart 2003) zijn de haven
gebieden aan beide zijden van de Westerschelde
ook over de weg met elkaar verbonden. In totaal
zijn er zo'n 250 bedrijven gevestigd. Enkele hele
grote (waaronder multinationals), veel middelgrote
en kleinere bedrijven. Samen zijn ze goed voor
zeker 15.000 banen. De havens zorgen niet alleen
voor werk bij de bedrijven in het havengebied zelf,
maar ook voor veel ondernemingen elders in Zee
land. Die leveren producten of diensten aan bedrij
ven in het havengebied. Bij deze indirecte
werkgelegenheid gaat het nog eens om zo'n 15.000
banen! In totaal gaat het dan om een vijfde van alle
banen in Zeeland.
Trekpaarden
Vroeger werden de Zeeuwse havens steevast de
trekpaarden van de Zeeuwse economie genoemd.
En dat spreekt eigenlijk nog altijd voor zich.
Tegenwoordig zeggen we dat ze de motor van de
economie zijn, maar dat doet niets af aan de kracht
van de havens. En er is meer: de Zeeuwse haven
gebieden zijn ook industriegebieden. Er zijn grote
(chemische) bedrijven gevestigd die internationaal
opereren en hun producten via de havens exporte
ren, maar ook voor de aanvoer van hun grondstof
fen van de havens afhankelijk zijn. Deze bedrijven
zorgen voor een belangrijke toegevoegde waarde
en dragen dus ook extra bij aan de kracht van de
Zeeuwse en nationale economie.
Bouw nieuwe Sloelijn vordert
Goederenvervoer per spoor is voor de Zeeuwse
havens een belangrijke vorm van duurzaam
transport. Daarom is een goede en veilige
ontsluiting van Vlissingen-Oost belangrijk. Reden
voor Zeeland Seaports om mee te investeren in
de aanleg van de nieuwe Sloelijn.
De bouw van de nieuwe Sloelijn vordert gestaag.
De vondst van grote hoeveelheden explosieven uit
de Tweede Wereldoorlog heeft de bouw eerder
aanzienlijk vertraagd, maar nu verloopt alles
volgens plan. Inmiddels is duidelijk dat het traject
'schoon' is en dat er geen nieuwe vertragingen bij
komen. De nieuwe Sloelijn wordt nu op 1 oktober
van dit jaar in gebruik genomen.
Meer info: www.zeeland-seaports.com
Kolen, staal en hout. Fruit, papier en auto's. In
grote hoeveelheden komen ze aan in de havens
van Borsele, Vlissingen en Terneuzen. Andere
hoogwaardige producten worden er op hun beurt
weer verscheept naar plaatsen in Nederland,
Europa en de rest van de wereld. De Zeeuwse
havens zijn van vitaal belang voor de economie.
Niet alleen voor Zeeland; ze tellen ook nationaal
mee. Met de overslag van 33 miljoen ton goede
ren via de zeevaart en ongeveer 30 miljoen ton
via de binnenvaart is Zeeland Seaports het op
twee na grootste havengebied van Nederland.
De Zeeuwse havens groeien nog steeds. Elk jaar
komen er nieuwe activiteiten en vaak ook nieuwe
bedrijven bij. Werk aan de winkel dus. Niet alleen
voor de bedrijven in het havengebied. Ook voor
Zeeland Seaports, het havenbedrijf. Het drukke
scheepvaartverkeer van en naar de Zeeuwse ha
vens in goede banen leiden en zorgen dat ook op
de wal alles veilig verloopt is één van de drie hoofd
taken van Zeeland Seaports. Veiligheid is een be
langrijk onderwerp geworden, zeker na de
terroristische aanslagen op de Twin Towers in New
York (11 september 2001). Sindsdien zijn er in alle
zeehavens ter wereld extra veiligheidsmaatregelen
genomen om dergelijke aanslagen te voorkomen.
De havendienst van Zeeland Seaports waakt sa
men met de bedrijven in het Zeeuwse havengebied
over de veiligheid en ziet erop toe dat iedereen de
afspraken over veiligheid nakomt.
Sterk bedrijfsleven
Het havenbedrijf Zeeland Seaports is ook een
commerciële organisatie. Zoals gezegd: de
Zeeuwse havens groeien en zullen dat voorlopig
blijven doen. Nieuwe bedrijven moeten worden
aangetrokken om het gezamenlijke bedrijfsleven in
de haven sterk te houden. Acquisitie is dus een be
langrijke taak. Nieuwe bedrijven hebben grond no
dig om zich te vestigen. De uitgifte daarvan is een
verantwoordelijkheid van Zeeland Seaports. Het
bestaande bedrijfsleven in de Zeeuwse havens
wordt niet vergeten. Ook dat heeft steun of advies
nodig. En dan moeten de havens natuurlijk nog aan
de man worden gebracht. Promotie dus. Vervoer
ders, verladers en reders maar ook overheden en
andere havenbedrijven moeten overtuigd worden
van de aantrekkelijke mogelijkheden van de haven
gebieden in Zeeland. Dus staat Zeeland Seaports,
samen met andere instellingen en bedrijven waar
onder de Zeeland Port Promotion Council, op
beurzen en congressen en doet het mee aan (inter
nationale) handelsmissies.
Havens, kades, (spoor-)wegen, (pijp-)leidingen,
verlichting. Al deze zaken moeten prima in orde
zijn, anders kunnen de havens en het bedrijfsleven
niet goed werken. Zeeland Seaports zorgt voor
aanleg, onderhoud en beheer van deze infrastruc
tuur. Voor het uitvoeren van deze en de eerderge
noemde taken is uiteraard geld nodig. Dat krijgt
Zeeland Seaports voor het grootste deel uit het in-
Bedrijven hebben veel belangstelling voor de
Axelse Vlakte, het havengebied tussen Terneuzen
en Westdorpe. Om de nieuwe bedrijven ook vanaf
het water goed bereikbaar te maken verlengt
Zeeland Seaports in dat gebied de Autrichehaven.
De kade wordt verlengd van de huidige 225 meter
naar 855 meter. Eind vorig jaar (2007) zijn de werk
zaamheden begonnen. De eerste onderneming die
zich er gaat vestigen is Alpha Calcit uit Keulen. On
langs werd bekend gemaakt dat ook de Britse ESV
Group naar Terneuzen komt.
Meer info: www.zeeland-seaports.com
De havens van Borsele,
Vlissingen en Terneuzer
vormen samen het derde
Havengebied van Neder
land, Met zi|ó bijdrage
aan d< Zeeuwse Werk
gelegenheid en economie
mag dit gebied met recht
het kloppend hart van
de Zeeuwse economie
genoemd worden.
Zeeland Seaports is een
gemeenschappelijke
regeling waann de
Provincie Zeeland en do
gemeentes Borséle,
Terneuzen en Vlissingen
participerenAls haven
bedrijf is het verantwoor
delijk voor de economische
ontwikkeling, hóf beheer,
onderhoud'en-de exploi
tatie van de Zeeuwse
havens. Bij Zeeland
Seaports werken circa 65
mensen die samen
verantwoordelijk zijn voor:
Het aantrekken van
nieuwe bedrijven en de
--
uitgifte van grónd
- -
Aanleg, beheer en
onderhoud van alle
infrastructuur
Zorgen voor veiligheid in
het algemeen en voor een
veilig scheepvaartverkeer
in het bijzonder.
Met Haven in Zicht wil
Zeeland Seaports uitleg
geven over hef belang van
de Zeeuwsehavens en de
rol van fret havenbedrijf
1 hierin.
Schelpenpad 2
Haven f 151
Postbus 132
4530 AC Terneuzen
T 0115-647400
F 0115-647500
port@zeeland-seaports.com
www.zeeland-seaports.com