Geld en werk Als over elkaar kletsen uit de klauwen loopt in uw voordeel PZC Dinsdag 29 januari 2008 1 7 Voordelen van roddelen Roddel heeft vaak een negatieve inhoud, want het is nu eenmaal spannender om slechte dingen te bepraten. Roddel versterkt de onderlinge band. Informatie via het roddelcircuit ver spreidt zich snel. Door hoe er over an deren wordt gepraat, is snel duidelijk wat wel en wat niet geto lereerd wordt. Problemen van je af praten en herkenning zoeken bij anderen. Roddelen verhoogt het werkplezier. Gevaren van roddelen Een sterk wij-te gen-zij gevoel, wat de groep verdeelt in ver schillende kampen of personen buitensluit. In een sterke roddel cultuur is men meer op z'n hoede. Roddel wordt ingezet om macht te verwer ven. Lasterpraat kan ie mand zwaar schaden en kan zelfs uitmon den in pesten Bron TNS NIPO Wat ziet zij er leuk uit, hij ruikt zo fris; positieve rod dels zijn helaas zeldzaam. „Roddel heeft bijna al tijd een negatieve inhoud", aldus Lea Ellwardt, socioloog aan de Uni versiteit van Groningen. „Het is nu eenmaal veel spannender om slechte dingen te bepraten. In veel gevallen is het mikpunt een geïso leerd iemand, die op een of andere manier raar is." Het begint met een losse opmer king tijdens de lunch: vreemd type, die Bianca. Steeds meer men sen doen mee, inclusief de chef. Het groeit uit tot een lastercampag ne. Bianca kan niets meer goed doen. Blikken worden afgewend en gesprekken verstommen als ze langs loopt. Roddel kan zeer schadelijk zijn voor het slachtoffer, benadrukt psycholoog Adrienne Hubert. Uit onderzoek blijkt dat na een half jaar 90 procent van de slachtoffers symptomen heeft ontwikkeld van het Post Traumatisch Stress Syn droom (PTSS). „Het begint met al lerlei psychosomatische klachten als hoofdpijn, maagpijn, hartklop pingen, zweten en trillen. Het slachtoffer gaat minder goed func tioneren, waardoor de roddel al leen maar groeit. Uitgestoten zijn door de groep is een heel heftige ervaring voor mensen, een existen tiële ervaring. In vroegere tijden betekende uitstoting zelfs de dood." PTSS is een ernstige psychische stoornis. Hubert: „Het slachtoffer krijgt herbelevingen van inciden ten op de werkvloer, gaat allerlei si tuaties vermijden, kampt met ex treem wantrouwen, is continu hy per-alert, wordt onzeker over zich zelf en krijgt schuldgevoelens over zijn eigen houding. Ook ligt een depressie op de loer. Een kwart van de ernstig gepeste mensen heeft serieuze gedachten aan zelf moord. Als er een onleefbare situa tie is ontstaan, moet je dus niet té lang blijven volhouden." Hubert heeft een bedrijf dat zich inzet om ongewenste omgangsvor men als pesten, seksuele intimida tie, conflicten en intimidatie te voorkomen of op te lossen. Hoe kan het zo uit de hand lopen in een organisatie? Hubert: „Het loopt uit de klauwen als de leiding niet corrigerend optreedt of zelfs meedoet. Als geen enkele collega de rem erop zet. En als iedereen mee gaat doen uit een vage angst; als je niet meedoet, ben jij mis schien het volgende mikpunt." Zo'n sfeer is moeilijk te doorbre ken, toch is er wel wat te doen. Het slachtoffer kan aankloppen bij een vertrouwenspersoon, die met het slachtoffer meedenkt over een passende oplossing. Soms kan het slachtoffer zelf aangeven het gerod del niet prettig te vinden of kan ie mand bemiddelen. Het slachtoffer kan ook een klacht indienen bij een klachtencommis sie. Hubert: „Er wordt steeds se rieuzer omgegaan met dit soort kwesties. Laatst diende iemand een officiële klacht in tegen een collega, omdat deze iedereen had aangezet hem gedurende twee jaar stelselmatig te negeren. Zijn klacht is gegrond verklaard en de pestkop is ontslagen." Meer informatie Wie een geschil heeft met zijn bank kan de hulp inroepen van de Geschil lencommissie Bankzaken. Sinds 1 april is deze commissie opgegaan in het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (KiFiD). De commissie behandelt geschillen mits de bank lid is van de NVB, aange sloten is bij de Rabobank-organisatie of bij de Geschillencommissie Bank zaken geregistreerd is. Aan de Geschillencommissie kunnen klachten worden voorgelegd over het betalingsverkeer, persoonlijke leningen, doorlopende kredieten en di verse spaarvormen. De commissie behandelt ook geschillen over per soonsgegevens. Geschillen met een belang van meer dan 60.000 euro en geschillen over diensten die zijn afgenomen van een buiten Nederland gelegen vestiging van de bank, kan de commissie niet behandelen. Informatie over de KiFiD op www.kifid.nl. Telefonisch via 0900-3552248. spaarrekening. Laat staan dat hij bankafschriften heeft; ontvangen. Maar de bankbediende is onver murwbaar. Meneer Van der Hart laat het er niet bij zitten en stapt naar de Ge schillencommissie Bankzaken, (sinds kort ondergebracht bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening). Daar wordt zijn conflict met de bank vervolgens behandeld. Tegenover de Geschillencommis sie verklaart de bank nogmaals dat dat in de periode midden jaren tachtig alle spaarbankboekjes zijn omgezet in rekeningen met reke ningafschriften. Maar tijdens de zitting van de Geschillencommis sie laat meneer Van der Hart het spaarbankboekje zien, met daarin de storting van 480 gulden en de bijschrijving van 207 gulden rente. Ondanks de verklaring van de bank dat alle spaarbankboekjes mid den jaren tachtig zijn omgezet, heeft de bank dit spaar bankboekje dus niet ingenomen en het ook niet ongeldig gemaakt. Maar, stelt de bank tijdens de zit ting, het spaarbankboekje is wel degelijk op 24 november 1988 op geheven. Daarbij moet het saldo 0 gulden zijn geweest, anders was de opheffing onmogelijk geweest. De bank kan de Geschillencom missie echter geen stukken over leggen waaruit blijkt dat het saldo op 24 november 1988 inderdaad o gulden was. Evenmin kan de bank aantonen dat meneer Van der Hart in kennis is gesteld van de op heffing van de spaarrekening. Volgens de Geschillencommissie betekent dit dat meneer Van der Hart ook geen mogelijkheid heeft gehad om tegen de opheffing van zijn spaarbankboekje te proteste ren. De Geschillencommissie is daarom van oordeel dat de bank niet aannemelijk heeft gemaakt dat het spaarsaldo op het moment van opheffen van het spaarbank boekje inderdaad o gulden was. Bovendien heeft meneer Van der Hart met zijn spaarbankboekje zelfs het tegendeel kunnen bewij zen. Er zijn dus volgens de Geschillen commissie Bankzaken geen goede gronden waarom uitbetaling van het saldo van het spaarbankboekje met de daarover gekweekte rente kan worden geweigerd. Meneer Van der Hart krijgt dus gewoon zijn 687 gulden, plus de rente die hij sinds 1987 over dat bedrag heeft opgebouwd.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 17