Agenda Afweer tot in de dood? Komaan, mijn huid is dun genoeg om daar nog onder te kunnen kruipen! PZC Maandag 28 januari 2008 21 FILM BERGEN OP ZOOM Cinem'actueel, National Treasure 2: 20.00 uur; Aliens vs Predator: 20.00 uur; Moordwijven: 20.00 uur; Duska: 20.30 uur. GOES Merral, Aliens vs Predator: 20.15 uur; I am Legend: 20.15 uur; Moordwijven: 20.00 uur; National Treasure 2: 20.00 uur; MIDDELBURG AGENDA OP PAD Inloopmiddag NVFP De Nationale Vereniging voor Fibromyal- gie Patiënten (NVFP) houdt een inloop middag. Leden én niet-leden kunnen te recht voor vragen of een praatje. Scharendijke, dorpshuis aan de Ingrid- straat, 14 uur. MUZIEK Koor Het Christelijk Gemengd Eilandenkoor houdt een open repetitieavond, ledereen die wil kijken of meezingen is welkom. Zierikzee, in Nieuwe Kerk, 19.45 - 21.45 uur. Tango Argentijnse muziek luisteren en de tango dansen. Middelburg, Paso Doble, 20.00 tot 23.30 uur meer agendanieuws op www.pzc.nl Schuttershof, Die Falscher: 20.00 uur; TERNEUZEN Merral, I am legend: 20.15 uur; National Treasure 2: 20.00 uur; The Kite Runner: 20.15 uur. VLISSINGEN CineCity, Cloverfield: 14.00,16.15,19.15 en 21.45 uur; Earth: 14.00 en 16.15 uur; We own the Night: 19.00 en 22.00 uur; Bee Movie (nl): 13.45 en 16.15 uur; Enchanted (ov): 16.30 uur; Gone Baby Gone: 16.30 en 19.30 uur; I am Legend: 22.00 uur; Moordwijven: 19.15 en 22.00 uur; National Treasure 2: 16.15, 19.00 en 21.45 uur; Saw IV: 22.15 uur; The Kite Runner: 14.00, 16.30 en 19.30 uur; Alles is liefde: 16.30 uur; Elizabeth: 19.45 uur; The Flock: 22.00 uur; Sneak: 22.00 uur. In het Middelburgse filmtheater Schuttershof wordt vanavond Die Falscher van regisseur Stefan Ruzowitsky vertoond. Deze boeiende film is losjes gebaseerd op de memoires van Anton Burger. Hij moest in de Tweede Wereldoorlog in het Duitse con centratiekamp Sachsenhausen als drukwerkspecialist meewer ken aan het vervalsen van Britse ponden en Amerikaanse dol lars, om met grote hoeveelheden vals geld de economieën van de geallieerden te ontregelen. Die Falscher zet de onverzettelijk heid van de anti-fascistische idealist Burger (August Diehl) afte gen de overlevingsdrang van de Russisch-joodse meesterverval ser Salomon Sorowitsch (Karl Markovics). Voortdurend discus siëren de tegenpolen over een duivels dilemma: met gevaar voor eigen leven het plan van de nazi's dwarsbomen, of met hen meewerken waardoor de oorlog langer wordt en nog veel meer mensen hun vrijheid of hun leven verliezen. De film is niet alleen vanavond te zien (20.00 uur), maar ook woensdag (20.00 uur), vrijdag (19.30 uur), zaterdag (19.30 uur), zondag (20.00 uur) en dinsdag 5 februari (20.00 uur). NADER BESCHOUWD door Willem Nijssen haal van de vreemde indringers) denk ik, dat ik het verhaal eigenlijk toch wel be grijp. Dat ik ook de kwaliteiten van de voorstelling kan zien. En het vakman schap. Maar ik blijf onbewogen. Terwijl ik zelf toch ooit ook zo'n 'slachtoffer' ge weest ben. Of is het juist daarom? Afweer tot in de dood? Komaan, mijn huid is dun genoeg om daar nog onder te kun nen kruipen! Deze week... ga ik proberen nog een plekje te vinden bij het uitverkochte cabaretprogramma Wortels van Klaas van der Eerden. Ik heb hem alleen nog maar op YouTube gezien, en dat was veelbelovend. Op donderdag grijp ik de kans om drie schrijvers op één podium te zien, in Vlissingen: Ronald Giphart, Martin Bril en Bart Chabot. a Reageren kan via: willem.nijssen@jubii.nl In het echt bestaan ze: overbescher- mende ouders. Als je - zoals ik - in het onderwijs werkt, weet je dat maar al te goed. Je kent de gevolgen, zelden positieve. Het moet niet moeilijk zijn om je te verplaatsen in het 'slachtoffer'. Maar in mijn geval heb ik ook moeten leren le ven met het feit dat het niet je job is om ouders 'op te voeden'. Onder meer leer je - extremen uitgezonderd - haast vanzelf om je ook in hén te kunnen verplaatsen. Is dat de reden waarom ik gedurende heel de voorstelling Dolores (afgelopen donderdag in 't Beest in Goes) het gevoel behoud dat ik van buitenaf tegen een ver haal zit aan te kijken? Een verhaal waar we overigens middenin vallen. Zonder verklaring van het hoezo of het waarom, zien we hoe een overgeorganiseerde (neu rotische? autistische? paranoïde?) vader zijn dochter overwoekert met zijn zorg. Alle kleren liggen altijd keurig gevouwen klaar, hij kleedt haar die duidelijk al een jonge vrouw begint te worden, nog knoopje voor knoopje aan. Alle bezoe kers worden met camera bespied en op af stand gehouden, en dankzij huisonder wijs hoeft zijn dochter de boze buitenwe reld nooit te betreden. Meteen aan datzelfde begin - als aller eerste eigenlijk, en heel héél mooi subtiel in een beeld gevat - krijgen we al mee, dat die vreemde situatie op de dochter zijn effect heeft. Want heel even ver schijnt een tweede meisje, nauwelijks zichtbaar in de achtergrond. Kleurig, waar de dochter in kleurloos wit gaat. Tenger en schichtig, waar de dochter rond en rustig is. We zullen haar nog va ker zien, telkens wanneer ze tevoorschijn komt uit iets wat het midden houdt tus sen een luchtkoker en een ijzeren kooi. Overdreven levendig, hyperactief, waar de dochter eerder lethargisch is. Afge splitst. Schizofreen. Braaf leert de dochter haar lesjes, en luid op spreekt ze mee met een Engels luister sprookje vanaf de platenspeler, inclusief de drammende herhalingen als de plaat blijft hangen. (Hoelang nog voor de ed en mp3-generaties die grappige vondst he lemaal niet meer begrijpen?) Het rode meisje ondertussen schopt alles in de war of overhoop. Geen vader kan ooit zijn dochter behoe den. De boze buitenwereld, de gevreesde Blauwbaard-vrouwenverslinder doet zijn intrede in de persoon van een uiterst on beholpen jongeman, buurjongen en piz zabezorger. De fijne maniertjes in gebaar en blik moeten intense verlegenheid uit drukken en doen sterk denken aan de jonge Chaplin. Vermakelijk. Als hij er is, Mark Bellamy en Suzanne Bakker in Dolores. is het rode meisje weg. Niet omdat het hier om een dubbelrol gaat (heel knap ge speeld) maar omdat zij kennelijk nu in de huid van de plotseling ondernemende en zelfs vastberaden dochter zit. Hormonen ontwaken. Het bloed kruipt... Ik begrijp bedoelingen, ik construeer in terpretaties, ik trek conclusies, ik bewon der de vormtaal van de thematiek. Dit is geen gewone voorstelling, dit is ondanks een aantal sobere zinnen eigenlijk woord loos toneel. Maar... ook weer geen mime. Hoe minder woorden, hoe meer symbo liek. Een voor mij onbevredigende over dosis aan symboliek, als aan het einde (het goede einde?) de vader vermomd als teddybeer uit de luchtkoker - het staat nu wel vast dat die voor een vorm van gevan genschap staat - tevoorschijn wordt ge trokken. Eendrachtig door de twee meis jes tevoorschijn wordt getrokken. In tegenstelling tot vorige week (het ver- Scène uit Cone baby Cone.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 21