Zeeland
oude fout zelf repareren
Goes stelt rotonde op ringbaan uit
Ellewoutsoord is meer
dan een luchtkasteel De overheid moet een
Tot op twee centimeter nauwkeurig
Reimerswaal wil einde aan
ellenlange raadsvergaderingen
Borsele verder met
ontwikkeling plan luxe
conferentieoord.
door Harmen van der Werf
ellewoutsdijk - Het einde van de
wereld, dat lijkt Ellewoutsdijk wel,
in het puntje van de Zak van Zuid-
Beveland. Juist dat dorp is de idea
le plek voor een luxe conferentie
oord en hotel, vindt het Amster
damse bureau NoBeach. „Van tevo
ren had ik dit ook niet kunnen be
denken", geeft wethouder Marga
Vermue van Borsele eerlijk toe,
„maar daar heb je nou net zo'n bu
reau voor nodig, een bureau dat is
gespecialiseerd in de ontwikkeling
van bijzondere toeristische projec
ten."
NoBeach is in Borsele verzeild ge
raakt via de gemeentelijke 'huisar
chitect' Rothuizen Van Doorn 't
Hooft (RDH). Borsele wil meer
aan toerisme gaan doen. Kleinscha
lig, maar grootschalig genoeg om
iets bij te dragen aan de leefbaar
heid van kleine kernen. Zo kwam
Bart Robberecht van NoBeach in
Ellewoutsdijk terecht. Hij zag een
stil dorp met een oud fort aan de
Westerschelde dat wel een duwtje
in de rug kan gebruiken. In over
leg met RDH-architect Taco Tuin-
hof groeide het plan voor een ex
clusief conferentiecentrum in het
fort en een luxe hotel in boeme-
rangvorm in de Westerschelde: El-
lewoutsoord.
Half december was de presentatie
in de Borselse raad. De reacties wa
ren verdeeld. 'Ongeloof, straalde
van gezichten af 'alsof zoiets in El
lewoutsdijk zou kunnen'. Wethou-
door Luc Oggel
kruiningen - Niet zelden duren ze
tot middernacht en soms zelfs nog
langer, de opinieraadsvergaderin
gen van de gemeente Reimers
waal. Begin deze maand ging het
licht in de raadzaal pas om half
twee uit. Dat was ook de grootste
vergadertijgers toch iets te gortig.
Daarom wordt op de agenda vanaf
nu per onderwerp aangegeven
hoe lang er over gediscussieerd
wordt.
Reimerswaal kent drie soorten
raadsvergaderingen. Een opinie-
raad, een themaraad en een be-
sluitraad. Met name bij de opinie-
raad, waarin de mening van de di
verse fracties over onderwerpen
wordt gepeild, wordt de geplande
der Vermue vertrouwt op het in
zicht van de deskundigen. „Vol
gens NoBeach bestaat er nergens
in de Benelux zo'n exclusief confe
rentieoord. Ik heb het hier en daar
nagevraagd. Het klopt. Of het uit
eindelijk wordt uitgevoerd zoals
het is gepresenteerd, is iets an
ders."
Borsele blijft de kar trekken. De be
doeling is in februari in Ellewouts
dijk het project voor te leggen aan
de bewoners. Het plan kan de leef
baarheid van Ellewoutsdijk zeker
ten goede komen, denkt Vermue,
zonder de rust aan te tasten. Veel
verkeer komt er niet bij en dat kan
om het dorp geleid worden. Enke
le panden in het dorp staan er
slecht bij. Die kunnen - in aanvul
ling op Ellewoutsoord - worden
opgeknapt voor kleinschalige ver-
blijfsrecreatie.
Ellewoutsoord lijkt voor Ellewouts
dijk een niet te missen kans. Joop
Rooze, lid van de dorpsraad, ziet
dat anders. Het plan past volgens
hem niet in de weidse omgeving
en heeft 'geen toegevoegde waar
de' voor Ellewoutsdijk. De dorps
raad Hoedekenskerke is juist en
thousiast. Arjan van Erk, aanwezig
bij de presentatie, zou het project
graag binnenhalen. „Al komt er
dankzij dit plan maar één jong stel
extra wonen in Hoedekenskerke."
Wat is het verschil met Ellewouts
dijk? „Het is hier vanouds al druk
ker."
Met exclusief toeristisch project
wil Borsele kleine kernen duwtje
in de rug geven. Dorpsraad in El
lewoutsdijk gelooft er niet in, die
van Hoedekenskerke is positief.
eindtijd van tien uur 's avonds
vaak ruimschoots overschreden.
Begin deze maand konden de poli
tici pas om half twee hun bed op
zoeken. „Door richttijden aan te
geven, hopen we op een wat accep
tabelere eindtijd", zegt burgemees
ter Jan Huisman, die de raadsverga
deringen leidt. „Als je effectief wilt
vergaderen, moet het gewoon niet
te lang duren."
Of het gaat lukken, zal tijdens de
opinieraad van 5 februari blijken.
Dan wordt gesproken over het ge
meentelijk geurbeleid (drie kwar
tier), het grondbeleid (een half
uur) en het meerjarenplan voor-
en vroegschoolse educatie (kwar
tiertje). De vergadering begint om
20.00 uur in het gemeentehuis.
Onderzoek tunnel
kanaal Goes-Goese Sas
doorkruist planning.
door Frank Balkenende
goes - Goes stelt de aanleg van
een rotonde met fietstunnels op
de kruising Ringbaan-West, Troel-
stralaan en Westerstraat uit. De ge
meente wilde het kruispunt dit
jaar verbeteren, maar maakt een
pas op de plaats totdat de uitkom
sten van een onderzoek naar de
bouw een tunnel onder het Ka
naal Goes-Goese Sas bekend zijn.
Het college van B en W en de ge-
Camping De Witte Raaf en
vliegveld Midden-Zeeland
zijn beide slachtoffer van
een historische fout, ge
maakt door de overheid.
Het is een strijd geworden
tussen de camping en het
vliegveld. Mag De Witte
Raaf uitbreiden? Of is dat te ge
vaarlijk omdat piloten over het
nieuwe stuk camping komen bij
het opstijgen en de meeste vliegon
gevallen nu eenmaal gebeuren tij
dens het opstijgen?
Deze discussie woedt nu in Arne-
muiden. Niet zozeer tussen de ei
genaar van de camping en de direc
teur van het vliegveld, maar tus
sen de directeur van het vliegveld
en de wethouder van Middelburg
die de uitbreiding van De Witte
Raaf mogelijk wil maken. En dus
eigenlijk over de rug van de cam
pinghouder.
De vliegvelddirecteur is op het eer
ste oog de boosdoener. Hij belem
mert met zijn bezwaar de groei
van een toeristisch bedrijf en ont
neemt toeristen de kans op een
aangenaam verblijf aan het Veerse
GPS in de tractor helpt
landbouwers tijd en
kosten te besparen.
door David Duijnmayer
borssele - In de landbouwsector
groeit het aantal mogelijke toepas
singen van het satellietgestuurde
plaatsbepalingssysteem GPS (Glo
bal Positioning System). Zo'n twin
tig Zeeuwse agrariërs kwamen gis
termiddag naar mechanisatiebe-
drijf Van Eijzeren in Borssele om
de nieuwste GPS-producten voor
in de tractor te bekijken.
Een van hen, akkerbouwer Kees
Rijk, werkt al een jaar 'naar volle
tevredenheid' met GPS in de trac
tor. „Ik gebruik het vooral om
kunstmest te strooien. Het be
spaart me een hoop tijd. Je moet
wel behoorlijk wat uren op de trek
ker zitten om de kosten eruit te ha
len. Ons bedrijf heeft 210 hectare
grond, dat is voor deze regio aardig
wat, dus dan is het wel rendabel."
Dankzij GPS weet de boer exact
meenteraad denken dat een tun
nel (15 miljoen) de spitsfiles beter
oplost dan het verhogen van de
huidige Ringbrug (3,5 miljoen).
De brug en twee kruispunten met
trage verkeerslichten werken files
nu juist in de hand. Een tunnel
zorgt voor een vlottere doorstro
ming van het verkeer.
Bovendien wil Goes anticiperen
op de aanleg van het woningbouw
project De Goese Schans. Daar ver
rijzen de komende tien, vijftien
jaar tweeduizend woningen, wat
zal leiden tot meer verkeersbewe
gingen op de ringwegen aan de
noordkant van Goes.
ANALYSE
door Maurits Sep
Meer. Met het argument van veilig
heid, terwijl hij er het gebrom van
vliegtuigmotoren tegenover stelt.
Bij nadere beschouwing blijkt de
kwestie echter niet zo simpel. Na
tuurlijk komt directeur Peter Gey-
sen op voor de belangen van het
vliegveld. Dat doet ook Piet
Oomen voor zijn camping. Dat zij
tegenover elkaar staan, is echter te
rug te voeren op een fout die over
heden tientallen jaren geleden al
maakten: zij stonden toe dat het
vliegveld werd aangelegd, terwijl
ze ook het Veerse Meer toeristisch
wilden ontwikkelen.
Die onverenigbaarheid van func
ties zo dicht bij elkaar, heeft veel
problemen veroorzaakt. Tot nu
toe bleef dat vooral beperkt tot
klachten over lawaai als piloten
zich weer eens niet aan de regels
hielden en te laag vlogen, te dicht
bij de camping kwamen of rondjes
in de lucht draaiden. Dat pro
bleem is door veelvuldig klagen
waar hij zich op zijn akker be
vindt, legt Dennis Nijland van im
porteur Geometicus uit. „Het gro
te voordeel daarvan is dat je bij het
zaaien, poten of bemesten ook
weet waar je al geweest bent en
geen stukken dubbel doet." Dat be
spaart niet alleen tijd, maar ook
brandstofkosten en de kosten van
'Bij het spuiten moet ik nu
iedere keer die stokjes
uitzetten en alles opmeten'
mest, zaaizaad en pootgoed.
„Negen van de tien boeren die nu
GPS aanschaffen, doen dat voor
het arbeidsgemak en om tijd te be
sparen", denkt Nijland. Maar de
mogelijkheden voor de toekomst
gaan een stuk verder. Afhankelijk
van de grondkwaliteit kan een
boer met behulp van GPS bijvoor
beeld de pootafstand bepalen. Hoe
hoger de grondkwaliteit, hoe dich
ter op elkaar je kunt poten.
Punt is dat de tunnel aan de west
zijde een vrij lange hellingbaan ver
eist. Het zou zo maar kunnen zijn
dat het wegdek al bij de kruising
Ringbaan-West, Troelstralaan en
Westerstraat moet dalen.
Om die reden wil de gemeente
Goes voorlopig de geplande roton
de niet aanleggen, zegt wethouder
Rinus Dieleman. De keuze voor
een tunnel kan immers een ander
verkeersplein vereisen, waarbij er
ook een nieuwe aansluiting voor
de weg naar Wilhelminadorp
moet worden bedacht.
Het onderzoek naar de tunnel is
in augustus gereed.
door omwonenden en uiteindelijk
goed reageren door het vliegveld
vrijwel verleden tijd.
Nu de uitbreiding van de camping
nog. Het eerste plan van Oomen is
dertien jaar oud. Steeds lag het
vliegveld letterlijk en figuurlijk in
de weg. Geysen heeft al vaker ge
wezen op deze 'historische fout'.
Die is gemaakt door de toenmalige
gemeente Arnemuiden en de pro
vincie Zeeland. In december herin
nerde hij daar nog aan en presen
teerde meteen de oplossing. Als de
landingsbaan wordt gedraaid naar
het zuidwesten, komen vliegtui
gen niet meer over de camping.
Het was verstandig om de discus
sie deze wending te geven. Met de
ingreep is zowel het vliegveld als
de camping gediend én worden
problemen voor de toekomst voor
komen. Als ook de overheden -
provincie en gemeente Middel
burg als rechtsopvolger van Arne
muiden - verstandig zijn, geven ze
Geysen zijn zin en herstellen ze
hun eigen fout. Dat de overheden
en de camping ook de draaiing
van de baan moeten betalen, zoals
Geysen eist, is geen vanzelfspre
kendheid. Het vliegveld kan beta
len voor het eigenbelang. Dat is
met een goed gesprek op te lossen.
De bekendste GPS-toepassing, de
TomTom, bepaalt de positie van
een auto met een afwijking die
kan oplopen tot enkele meters.
Voor landbouwtoepassingen is dat
te veel, maar het kan een stuk pre
ciezer. RTK (Real Time Kinetic)
technologie maakt gebruik van
een basisstation dat in de buurt
van de akker staat, en waarvan de
exacte locatie bekend is. Aan de
hand daarvan kan met extra ont
vangers tot op twee centimeter
nauwkeurig bepaald worden waar
de tractor zich bevindt.
Hoe nauwkeurig de plaatsbepaling
moet zijn, hangt af van de toepas
sing. Zaaien en poten vereisen bij
voorbeeld meer precisie dan kunst
mest strooien of insecticide spui
ten. Met de nauwkeurigheid stijgt
echter ook de prijs. De voordelig
ste GPS-systemen voor de tractor,
met een nauwkeurigheid tussen
de tien en dertig centimeter, kos
ten tussen de duizend en vijfdui
zend euro, terwijl je voor GPS met
RTK-technologie vijftien tot vij-
30 Zaterdag 26 januari 2008 pzcB
Schets van Ellewoutsoord met binnendijks het fort van Ellewoutsdijk als
conferentiecentrum en een hotel in de Westerschelde.