Zeeland oude fout zelf repareren Goes stelt rotonde op ringbaan uit Ellewoutsoord is meer dan een luchtkasteel De overheid moet een Tot op twee centimeter nauwkeurig Reimerswaal wil einde aan ellenlange raadsvergaderingen Borsele verder met ontwikkeling plan luxe conferentieoord. door Harmen van der Werf ellewoutsdijk - Het einde van de wereld, dat lijkt Ellewoutsdijk wel, in het puntje van de Zak van Zuid- Beveland. Juist dat dorp is de idea le plek voor een luxe conferentie oord en hotel, vindt het Amster damse bureau NoBeach. „Van tevo ren had ik dit ook niet kunnen be denken", geeft wethouder Marga Vermue van Borsele eerlijk toe, „maar daar heb je nou net zo'n bu reau voor nodig, een bureau dat is gespecialiseerd in de ontwikkeling van bijzondere toeristische projec ten." NoBeach is in Borsele verzeild ge raakt via de gemeentelijke 'huisar chitect' Rothuizen Van Doorn 't Hooft (RDH). Borsele wil meer aan toerisme gaan doen. Kleinscha lig, maar grootschalig genoeg om iets bij te dragen aan de leefbaar heid van kleine kernen. Zo kwam Bart Robberecht van NoBeach in Ellewoutsdijk terecht. Hij zag een stil dorp met een oud fort aan de Westerschelde dat wel een duwtje in de rug kan gebruiken. In over leg met RDH-architect Taco Tuin- hof groeide het plan voor een ex clusief conferentiecentrum in het fort en een luxe hotel in boeme- rangvorm in de Westerschelde: El- lewoutsoord. Half december was de presentatie in de Borselse raad. De reacties wa ren verdeeld. 'Ongeloof, straalde van gezichten af 'alsof zoiets in El lewoutsdijk zou kunnen'. Wethou- door Luc Oggel kruiningen - Niet zelden duren ze tot middernacht en soms zelfs nog langer, de opinieraadsvergaderin gen van de gemeente Reimers waal. Begin deze maand ging het licht in de raadzaal pas om half twee uit. Dat was ook de grootste vergadertijgers toch iets te gortig. Daarom wordt op de agenda vanaf nu per onderwerp aangegeven hoe lang er over gediscussieerd wordt. Reimerswaal kent drie soorten raadsvergaderingen. Een opinie- raad, een themaraad en een be- sluitraad. Met name bij de opinie- raad, waarin de mening van de di verse fracties over onderwerpen wordt gepeild, wordt de geplande der Vermue vertrouwt op het in zicht van de deskundigen. „Vol gens NoBeach bestaat er nergens in de Benelux zo'n exclusief confe rentieoord. Ik heb het hier en daar nagevraagd. Het klopt. Of het uit eindelijk wordt uitgevoerd zoals het is gepresenteerd, is iets an ders." Borsele blijft de kar trekken. De be doeling is in februari in Ellewouts dijk het project voor te leggen aan de bewoners. Het plan kan de leef baarheid van Ellewoutsdijk zeker ten goede komen, denkt Vermue, zonder de rust aan te tasten. Veel verkeer komt er niet bij en dat kan om het dorp geleid worden. Enke le panden in het dorp staan er slecht bij. Die kunnen - in aanvul ling op Ellewoutsoord - worden opgeknapt voor kleinschalige ver- blijfsrecreatie. Ellewoutsoord lijkt voor Ellewouts dijk een niet te missen kans. Joop Rooze, lid van de dorpsraad, ziet dat anders. Het plan past volgens hem niet in de weidse omgeving en heeft 'geen toegevoegde waar de' voor Ellewoutsdijk. De dorps raad Hoedekenskerke is juist en thousiast. Arjan van Erk, aanwezig bij de presentatie, zou het project graag binnenhalen. „Al komt er dankzij dit plan maar één jong stel extra wonen in Hoedekenskerke." Wat is het verschil met Ellewouts dijk? „Het is hier vanouds al druk ker." Met exclusief toeristisch project wil Borsele kleine kernen duwtje in de rug geven. Dorpsraad in El lewoutsdijk gelooft er niet in, die van Hoedekenskerke is positief. eindtijd van tien uur 's avonds vaak ruimschoots overschreden. Begin deze maand konden de poli tici pas om half twee hun bed op zoeken. „Door richttijden aan te geven, hopen we op een wat accep tabelere eindtijd", zegt burgemees ter Jan Huisman, die de raadsverga deringen leidt. „Als je effectief wilt vergaderen, moet het gewoon niet te lang duren." Of het gaat lukken, zal tijdens de opinieraad van 5 februari blijken. Dan wordt gesproken over het ge meentelijk geurbeleid (drie kwar tier), het grondbeleid (een half uur) en het meerjarenplan voor- en vroegschoolse educatie (kwar tiertje). De vergadering begint om 20.00 uur in het gemeentehuis. Onderzoek tunnel kanaal Goes-Goese Sas doorkruist planning. door Frank Balkenende goes - Goes stelt de aanleg van een rotonde met fietstunnels op de kruising Ringbaan-West, Troel- stralaan en Westerstraat uit. De ge meente wilde het kruispunt dit jaar verbeteren, maar maakt een pas op de plaats totdat de uitkom sten van een onderzoek naar de bouw een tunnel onder het Ka naal Goes-Goese Sas bekend zijn. Het college van B en W en de ge- Camping De Witte Raaf en vliegveld Midden-Zeeland zijn beide slachtoffer van een historische fout, ge maakt door de overheid. Het is een strijd geworden tussen de camping en het vliegveld. Mag De Witte Raaf uitbreiden? Of is dat te ge vaarlijk omdat piloten over het nieuwe stuk camping komen bij het opstijgen en de meeste vliegon gevallen nu eenmaal gebeuren tij dens het opstijgen? Deze discussie woedt nu in Arne- muiden. Niet zozeer tussen de ei genaar van de camping en de direc teur van het vliegveld, maar tus sen de directeur van het vliegveld en de wethouder van Middelburg die de uitbreiding van De Witte Raaf mogelijk wil maken. En dus eigenlijk over de rug van de cam pinghouder. De vliegvelddirecteur is op het eer ste oog de boosdoener. Hij belem mert met zijn bezwaar de groei van een toeristisch bedrijf en ont neemt toeristen de kans op een aangenaam verblijf aan het Veerse GPS in de tractor helpt landbouwers tijd en kosten te besparen. door David Duijnmayer borssele - In de landbouwsector groeit het aantal mogelijke toepas singen van het satellietgestuurde plaatsbepalingssysteem GPS (Glo bal Positioning System). Zo'n twin tig Zeeuwse agrariërs kwamen gis termiddag naar mechanisatiebe- drijf Van Eijzeren in Borssele om de nieuwste GPS-producten voor in de tractor te bekijken. Een van hen, akkerbouwer Kees Rijk, werkt al een jaar 'naar volle tevredenheid' met GPS in de trac tor. „Ik gebruik het vooral om kunstmest te strooien. Het be spaart me een hoop tijd. Je moet wel behoorlijk wat uren op de trek ker zitten om de kosten eruit te ha len. Ons bedrijf heeft 210 hectare grond, dat is voor deze regio aardig wat, dus dan is het wel rendabel." Dankzij GPS weet de boer exact meenteraad denken dat een tun nel (15 miljoen) de spitsfiles beter oplost dan het verhogen van de huidige Ringbrug (3,5 miljoen). De brug en twee kruispunten met trage verkeerslichten werken files nu juist in de hand. Een tunnel zorgt voor een vlottere doorstro ming van het verkeer. Bovendien wil Goes anticiperen op de aanleg van het woningbouw project De Goese Schans. Daar ver rijzen de komende tien, vijftien jaar tweeduizend woningen, wat zal leiden tot meer verkeersbewe gingen op de ringwegen aan de noordkant van Goes. ANALYSE door Maurits Sep Meer. Met het argument van veilig heid, terwijl hij er het gebrom van vliegtuigmotoren tegenover stelt. Bij nadere beschouwing blijkt de kwestie echter niet zo simpel. Na tuurlijk komt directeur Peter Gey- sen op voor de belangen van het vliegveld. Dat doet ook Piet Oomen voor zijn camping. Dat zij tegenover elkaar staan, is echter te rug te voeren op een fout die over heden tientallen jaren geleden al maakten: zij stonden toe dat het vliegveld werd aangelegd, terwijl ze ook het Veerse Meer toeristisch wilden ontwikkelen. Die onverenigbaarheid van func ties zo dicht bij elkaar, heeft veel problemen veroorzaakt. Tot nu toe bleef dat vooral beperkt tot klachten over lawaai als piloten zich weer eens niet aan de regels hielden en te laag vlogen, te dicht bij de camping kwamen of rondjes in de lucht draaiden. Dat pro bleem is door veelvuldig klagen waar hij zich op zijn akker be vindt, legt Dennis Nijland van im porteur Geometicus uit. „Het gro te voordeel daarvan is dat je bij het zaaien, poten of bemesten ook weet waar je al geweest bent en geen stukken dubbel doet." Dat be spaart niet alleen tijd, maar ook brandstofkosten en de kosten van 'Bij het spuiten moet ik nu iedere keer die stokjes uitzetten en alles opmeten' mest, zaaizaad en pootgoed. „Negen van de tien boeren die nu GPS aanschaffen, doen dat voor het arbeidsgemak en om tijd te be sparen", denkt Nijland. Maar de mogelijkheden voor de toekomst gaan een stuk verder. Afhankelijk van de grondkwaliteit kan een boer met behulp van GPS bijvoor beeld de pootafstand bepalen. Hoe hoger de grondkwaliteit, hoe dich ter op elkaar je kunt poten. Punt is dat de tunnel aan de west zijde een vrij lange hellingbaan ver eist. Het zou zo maar kunnen zijn dat het wegdek al bij de kruising Ringbaan-West, Troelstralaan en Westerstraat moet dalen. Om die reden wil de gemeente Goes voorlopig de geplande roton de niet aanleggen, zegt wethouder Rinus Dieleman. De keuze voor een tunnel kan immers een ander verkeersplein vereisen, waarbij er ook een nieuwe aansluiting voor de weg naar Wilhelminadorp moet worden bedacht. Het onderzoek naar de tunnel is in augustus gereed. door omwonenden en uiteindelijk goed reageren door het vliegveld vrijwel verleden tijd. Nu de uitbreiding van de camping nog. Het eerste plan van Oomen is dertien jaar oud. Steeds lag het vliegveld letterlijk en figuurlijk in de weg. Geysen heeft al vaker ge wezen op deze 'historische fout'. Die is gemaakt door de toenmalige gemeente Arnemuiden en de pro vincie Zeeland. In december herin nerde hij daar nog aan en presen teerde meteen de oplossing. Als de landingsbaan wordt gedraaid naar het zuidwesten, komen vliegtui gen niet meer over de camping. Het was verstandig om de discus sie deze wending te geven. Met de ingreep is zowel het vliegveld als de camping gediend én worden problemen voor de toekomst voor komen. Als ook de overheden - provincie en gemeente Middel burg als rechtsopvolger van Arne muiden - verstandig zijn, geven ze Geysen zijn zin en herstellen ze hun eigen fout. Dat de overheden en de camping ook de draaiing van de baan moeten betalen, zoals Geysen eist, is geen vanzelfspre kendheid. Het vliegveld kan beta len voor het eigenbelang. Dat is met een goed gesprek op te lossen. De bekendste GPS-toepassing, de TomTom, bepaalt de positie van een auto met een afwijking die kan oplopen tot enkele meters. Voor landbouwtoepassingen is dat te veel, maar het kan een stuk pre ciezer. RTK (Real Time Kinetic) technologie maakt gebruik van een basisstation dat in de buurt van de akker staat, en waarvan de exacte locatie bekend is. Aan de hand daarvan kan met extra ont vangers tot op twee centimeter nauwkeurig bepaald worden waar de tractor zich bevindt. Hoe nauwkeurig de plaatsbepaling moet zijn, hangt af van de toepas sing. Zaaien en poten vereisen bij voorbeeld meer precisie dan kunst mest strooien of insecticide spui ten. Met de nauwkeurigheid stijgt echter ook de prijs. De voordelig ste GPS-systemen voor de tractor, met een nauwkeurigheid tussen de tien en dertig centimeter, kos ten tussen de duizend en vijfdui zend euro, terwijl je voor GPS met RTK-technologie vijftien tot vij- 30 Zaterdag 26 januari 2008 pzcB Schets van Ellewoutsoord met binnendijks het fort van Ellewoutsdijk als conferentiecentrum en een hotel in de Westerschelde.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 78