Hollandse helden samen op een smeltende ijsschots Zoektocht en ontdekking in werken op papier X, 40 Zaterdag 26 januari 2008 PZC ZEEUWSE NACHTEN 3 Door: Volksoperahuis. Regie: Geert Lageveen. Gezien: do 24/1, De Brakke Grond, Amsterdam. door Rolf Bosboom Het Volksoperahuis wist de afgelo pen seizoenen indruk te maken met de eerste twee delen van de muziektheatertrilogie Zeeuwse nachten. Daarin nam het op poli tiek incorrecte maar hilarische wij ze de Nederlandse samenleving de maat. De serie wordt nu voltooid met de derde voorstelling: Het be houden huys, de afronding van een verhaal dat nauwelijks af te ron den lijkt. Donderdag was de pre mière in Amsterdam, Even lijkt alles anders geworden. De doeltreffende eenvoud van de vorige voorstellingen heeft plaats gemaakt voor meer show. De spe lers en muzikanten zijn gekleed in smetteloos witte pakken, alles ziet er wat gelikter uit en er is zelfs een dameskoor opgetrommeld. Het blijkt, uiteraard, allemaal func tioneel te zijn. Het behouden huys is de meer dan overtreffende trap van de vorige twee delen. Daarin stonden achtereenvolgens Hansje Brinker en Jan van Speijk centraal. Ditmaal zijn, terwijl het land voor goed onder de zeespiegel ver dwijnt, alle helden uit de Holland se historie - de Nederlandse canon - samengebracht op een smelten de ijsschots 'zo groot als de Twin Towers, als Uruzgan, als Darfur'. Al feestend, onder aanvoering van een patserige uitvoering van Wil lem Barentsz ('uw eigen Kapitein Iglo'), gaat ook de fine fleur van de natie de ondergang tegemoet en wordt een laatste ode gebracht aan wat ooit het Koninkrijk der Nederlanden was. Enkele elementen uit de vorige twee delen keren terug, zoals de la biele koningin Amalia, 'droef vor stin' van een land op drift. En na tuurlijk Zeeuws Meisje. Zij is in middels zwanger van de geïnte greerde Afrikaan Zamboni, die vol gens Barentsz zeker niet thuis hoort op de ijsschots. „De canon is voor léuke dingen. Ik heb tussen alle leuke dingen nog geen neger kunnen ontdekken." Ondanks dit soort kreten, recht streeks vanuit de onderbuik, provo ceert en verontrust het slotluik van de trilogie minder dan de voorafgaande delen. Ongetwijfeld speelt mee dat de trouwe bezoe kers van Zeeuwse nachten inmid dels gewend zijn aan de aanpak van het Volksoperahuis en min of meer weten wat hun te wachten staat. Maar ook is de bewust show achtige aanpak nogal overheer send: een bijna ononderbroken aaneenschakeling van soms pathe tische muziek - met even wrange als mooie nummers ('Waar was jij toen de Jordaan overstroomde?') - waarin de tekst op de achtergrond dreigt te raken. Het behouden huys is vooral verma kelijk, wat wederom grotendeels te danken is aan Rogier Schippers, die met zijn rake teksten en typetjes (Zeeuws Meisje, koningin Amalia, Willem Barentsz) de voor stelling draagt en de zaal weet op te zwepen. De definitieve ondergang van ko ninkrijk en heldendom mondt uit in de wedergeboorte van een na tie, verzinnebeeld in het multicul turele nageslacht van Zeeuws Meis je. De blik wordt voortaan vooruit gericht. Want, zoals het motto van de voorstelling luidt: helden uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. tjgV 'Zeeuwse nachten 3' reist tot eind april door het land, o.a. woensdag 20 en donderdag 21 februari in 't Beest in Goes en vrijdag 22 februari in het Arsenaaltheater in Vlissingen. Zie ook: www.volksoperahuis.nl. Rogier Schippers als Zeeuws Meisje in Zeeuwse nachten 3: Het behouden huys. ïgStiliS HÊÊ foto Ralph f <y 4 .y/**vvr*' I' f «•«W KÉi' ^yjrr r V®* I* -v Si*. Ma**?1 '.A .f -r*. V'/V. .y' Kroepoek op papier van Ingrid Hl tllHI "irt i van der Hoeven. foto Willem Mieras Resultaat in plat vlak experimentele kunst bij galerie Van den Berge. door Ali Pankow GOES - Patrick Gabler is debutant bij Van den Berge, galerie voor he dendaagse kunst in Goes. De Duit se kunstenaar maakt deel uit van de zeven exposanten die hier tot half februari hun bijdragen aan Werken op Papier tt 2 tonen. De expositie meandert langs zeer divers werk in het platte vlak als re sultaat van experimentele zoek tochten en ontdekkingen. Bij Ga bler levert die zoektocht vooral ver deling van ruimte tussen zwart (inkt) en wit (papier) op. Hij ge bruikt daar ornamentachtige vor men voor en bundelt die in cirkels of liggende kegels. Clary Stolte zoekt het in veel ver schillende materialen en bewerkin gen. Haar geëxperimenteer met tipp-ex correctierol, stabilo-pen en perforatie levert verrassende effec ten en onderlinge verschillen op. In haar eigen atelier gaat ze vaak verder door bijvoorbeeld te experi menteren met allerhande plastics of shampoo's in meerdere lagen. Haar keus voor hoofdzakelijk wit versterkt de uitstraling van broos heid in haar werk. Tijd en dus ver gankelijkheid lijken op de loer te liggen. De kleurrijke 'badpakjes' van Ingrid van der Hoeven tonen weer heel ander werk op papier. Zij verweeft zowel een Aziatisch vrouwbeeld als elementen uit de Indonesische en Chinese cultuur in haar werk. Met de badpakjes op gebouwd uit kleine stukjes kroepoek met roze/groene randjes vangt ze beide in één beeld. Daar naast toont de rangschikking van de onderdeeltjes ook haar keuzes 'Affiniteit voor architectuur waarin techniek en emoties samengaan' bij gebruik van ruimte. In deze ex positie toont ze een zeer beperkt deel van haar werk. Tot haar collec tie behoren ook vrouwentorso's in vergelijkbare kamizooltjes ge maakt uit plaatmateriaal, gaatjes board en zachtboard. In de hoek waar Peter Morrens zijn werken op papier presenteert, lijkt de drang naar driedimensiona le uitingen voelbaar. Hij presen teert een woord of one-liner als onderdeel van een geheel en doet dat op een manier die onrust op wekt. Hij lijkt intuïtief te reageren op prikkels in een wereld die bol staat van slogans en reclamebood schappen. Soms ondertekent hij met eigen initialen, vaak ook ge bruikt hij als signatuur: WAARge- nomen Herman Smit. In de voorzaal bij Van den Berge verdienen de constructietekenin gen van Frank Halmans intensieve aandacht. Met Ingesneden Boek le vert hij een sculptuur in papier. Hij is de ontwerper van het wacht huisje op het Van Limburg Stirum- plein in Amsterdam. Dat kunst werk biedt een treffend praktijk voorbeeld van zijn affiniteit voor architectuur waarin techniek en menselijke emoties samengaan. Ook zijn tekeningen bij Van den Berge geven een indruk van Hal mans creatieve ideeën of, zoals hij ze zelf noemt Ongevraagde Voor stellen. Soms balanceren zijn ont werpen tussen droom en daad, zo als De veerpont als vaste oeverver binding. Die zou er werkelijk ko men totdat de betreffende gemeen te er planologisch en financieel niet meer aan wilde meewerken. De expositie bij Van den Berge biedt verder werk van Janpeter Muilwijk, Mare Nagtzaam en Mari- nus van Dijke. R| Expositie hedendaagse kunst, t/m 12 februari, Goes galerie Van den Berge, do. t/m zat. 12.00-17.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 64