Economie
pubgasten goed
Luchtvaartsector en
reisbureaus openen
aanval op vliegtaks
Opnieuw minder vis
op Nederlandse
afslagen in 2007
einekeri
Krlsbefc
Scottish Newcastle
Hogeschool
PZC Zaterdag 26 januari 2008 2 5
Verdeling inboedel Scottish Newcastle
Heineken en Carlsberg nemen voor 10.1 miljard euro de Britse bierbrouwer
Schottisch and Newcastle (S&N) over. S&N wordt door Heineken en Carlsberg
verdeeld en houdt op te bestaan.
j Naar Heineken
Naar Carlsberg
Marktpositie Biermerken
Gr.-Brittannië
en Ierland
Kronenbourg 1664,
Foster's, John Smith's,
Strongbow
België
Maes, Cristal,
Grimbergen
Portugal
Sagres
Finland
(7) Lapin Kulta, Karjala
India
Q Kingfisher, Sandpiper
S&N heeft meer dan vijftig brouwerijen wereldwijd.
Aantal medewerkers: West-Europa: 15.000, Oost-Europa: 15.000, Azië: 7.000.
Productie: meer dan 50 miljoen hectoliter per jaar. Omzet: ruim 5 miljard euro.
Land Marktpositie Biermerken
Frankrijk
Kronenbourg
Rusland
Baltika
Oekraïne
Slavutich
Baltische Staten
Aldaris
Kazakstan
Derbes
Griekenland
Mythos
China
Shancheng
Vietnam
niet bekend
infbgraphic: JD bron: CPD
Belasting zou in strijd
zijn met internationale
luchtvaartverdragen.
AMSTERDAM - De Nederlandse reis
branche en luchtvaartsector lance
ren een aanvalsplan tegen de ge
wraakte vliegtaks die vanaf komen
de zomer geheven wordt.
De twee hebben de handen ineen
geslagen bij een kort geding tegen
minister Wouter Bos van
Financiën. Op eigen houtje gaat
ook de luchthaven Schiphol in be
roep tegen de heffing.
Vanaf 1 juli - nu al voor mensen
die een zomervakantie boeken -
moet voor een vlucht binnen Euro
pa 11,25 euro bij worden betaald,
en voor een vlucht tussen de conti
nenten 45 euro. Luchtvaart- en
reisbranche eisen nu in kort ge
ding dat de vliegtaks wordt verbo
den. Volgens de twee is deze in
strijd met internationale lucht
vaartverdragen.
In het Verdrag van Chicago staat
volgens een woordvoerder van de
Board of Airline Representatives
In the Netherlands (Barin), die de
luchtvaartbranche vertegenwoor
digt, dat 'heffingen voor het enke
le vertrek uit een land zonder dat
daar een tegenprestatie tegenover
staat' verboden zijn.
Het kort geding, dat op 5 maart
dient, is de eerste van veel meer ju
ridische procedures. Zo wordt ook
een fiscale procedure voorbereid.
Volgens de Algemene Nederlandse
Vereniging van Reisondernemin
gen ANVR schendt de heffing het
'gelijkheidsbeginsel' bij belastin
gen, door alleen de vertrekkende
passagiers op Schiphol te belasten.
Overstappers hoeven de heffing
niet te betalen.
Volgens internationale belasting
wetgeving mogen heffingen niet
één groep duperen.
Voor een dergelijke procedure is
volgens een woordvoerder van de
ANVR wel de medewerking van
Schiphol nodig. „Formeel wordt
de heffing aan Schiphol opgelegd.
Die berekent haar door. We willen
dus met de luchthavens optrek
ken."
Een woordvoerder van Schiphol
bevestigt dat het bedrijf tegen de
heffing op vliegreizen in beroep
gaat. „Maar de wijze waarop zoe
ken we nog uit", aldus de zegsman
van de luchthaven.
Barin en ANVR hebben buiten
het kort geding en de fiscale proce
dures nog meer ijzers in het vuur.
Zo kunnen er procedures worden
aangespannen bij de Europese
Commissie en het Europese Hof
van Justitie.
Over dergelijke juridische stappen
willen de twee organisaties op dit
moment nog geen mededelingen
doen.
iqq Organisaties van reisbureaus en
de luchtvaartsector hebben de
strijd aangebonden met de belas
ting op vliegreizen die vanaf de
ze zomer wordt geheven.
Hoewel er minder vis is
aangevoerd, is de totale
omzet gestegen.
VLISSINGEN - De aanvoer van vis
op de elf Nederlandse afslagen is
vorig jaar opnieuw gedaald: van
97.000 ton in 2006 naar ruim
94.000 ton in 2007. In euro's steeg
de omzet licht. Voor de aangevoer
de vis werd in totaal 335,5 miljoen
euro neergeteld, een stijging van
een kleine twee miljoen euro ten
opzichte van 2006.
Dat meldde vrijdag voorzitter Jo-
han van Nieuwenhuijzen van de
Nederlandse Organisatie van Visaf-
slagen (NOVA).
Vooral tot en met mei 2007 vielen
de vangsten door de vissers tegen.
De tong, die 40 procent van de
omzet uitmaakt, kende opnieuw
een moeilijk jaar. De prijs van de
vis is eigenlijk sinds 1998 niet ver
anderd. Door inflatie levert de vis
soort relatief dus steeds minder
op. De aanvoer van tong op de af
slagen daalde dan ook met 20 pro
cent. Het quotum is door de lage
prijs daarom niet volgevist. Daaren
tegen was de garnalenprijs na ja
ren malaise op goed niveau.
Van Nieuwenhuijzen stelt dat de
visserijsector veel meer moet doen
aan marketing. „Je zou scholfilet
moeten presenteren als alternatief
voor een varkenslapje of kipfilet.
De Noordzeevis is een nichemarkt
als je het afzet tegen de vele miljoe
nen kilo's vis die worden geïmpor
teerd in Europa. Wij moeten het
daarom meer zoeken in toegevoeg
de waarde aan het product." Die
toegevoegde waarde zou onder
meer de duurzaamheid van de vis
moeten zijn. „In Nederland kun
nen wij heel goed de duurzaam
heid en de herkomst van de vis
verantwoorden. En we zijn een
sector die authentiek bezig is. An
dere sectoren pakken die commu
nicatie veel assertiever op."
Eerder werd al bekend dat de af
slag in Vlissingen de omzet zag da
len met een miljoen euro tot 26,5
miljoen. De vismijn in Breskens -
die ook onder de Zeeuwse Visvei-
ling valt - kwam 300.000 euro on
der de besomming van 2006. Bres
kens had in 2007 een omzet van
zo'n acht miljoen euro.
Alleen de derde Zeeuwse vismijn,
die in Colijnsplaat, draaide met
een klein plusje en kwam op vijf
miljoen uit.
[3^ In 2007 werd op de elf Neder-
landse visafslagen 94.000 ton
aangevoerd, 3000 ton minder
dan in 2006. De totale omzet in
euro's is licht gestegen.
□p deze open dag kun je informatie
Communicatie
(Bedrijfskundige) Informatica*
Algemene Operationele Technologie**
Elektrotechniek*
Werktuigbouwkunde*
Bouwkunde
Civiele Techniek
Chemie 8t Life Sciences
Aquatische Ecotechnologie
Maritiem Officier
Logistiek Technische Vervoerskunde
Leraar Basisonderwijs*
Verpleegkunde/Vroedkunde
Personeel Arbeid*
Maatschappelijk Werk en Dienstverlening'
krijgen over onze voltijd- en deeltijdopleidingen
Sociaal Pedagogische Hulpverlening*
Bedrijfseconomie*
Commerciële Economie*
International Business and Languages - Toerisme
International Business and Management Studies
Management, Economie en Recht*
Alleen Deeltijd
Management in de Zorg
Sociaal Pedagogisch Werker (MBO)
Sociaal Dienstverlener (MBO)
Sociaal Juridisch Medewerker (MBO)