A De 360 graden-deal 'Ik had nog best vijfjaar kunnen doorgaan met cd's uitbrengen, maar ik geloof er llict TïlCeT in Platenbaas Stacey Rookhuizen infographic )D, CN bron: NVPI PZC Zaterdag 26 januari 2008 1 5 1963: Philips introdu ceert de compact cassette. De geluids kwaliteit wordt vijfjaar later sterk verbeterd door de Dolby ruisonderdrukking. 1974: 1979: Philips en Sony vinden de quadrafonie compact disc (cd) uit. Muziek is 1994: de eerste moet voortaan digitaal te beluisteren. cd-brander 1997: introductie stereofonie De lp verdwijnt steeds verder verschijnt, een jaar van de digital opvolgen. naar de achtergrond. Toch later gevolgd door versatile disc, Helaas... verdwijnt vinyl niet helemaal. opneembare cd's. (dvd). 1980 1990 2000 51voor het rst worden ;es geheven iet kopiëren in muziek. 1976: JVC komt met de VHS- videorecorder. Het VHS-systeem wint het uiteindelijk van Video 2000 (Philips) en Betamax (Sony) en wordt de wereldwijde standaard. Ook verschijnt de eerste 12 inch single (de 'maxi' single). 1990: Sony brengt de mini-disc uit, om mee op te nemen. Het grote publiek laat het afweten. Philips komt met de digitale compact cassette, die eveneens flopt. 2000: op een kleine geheugen kaart kan voortaan 128 minuten aan MP3-bestanden worden opgeslagen. Een MP3 bestand is elf keer zo klein als dat van een cd. Einde van de cd-single cd-single j cassette Fabricagekosten Overige kosten Auteursrechten Royalties Ontwikkelingskosten Reclame Opnamekosten Distributiekosten Grondstoffen V- Jn 1999 bedroeg dat nog zo'n miljard. Het grote EMI meldde :ge week tweeduizend werkne- "s op straat te moeten zetten. Ar- i' en lopen er weg omdat hun O:", te beroerd op de overgang aMet downloadtijdperk zou heb ingespeeld. e zware tijden voor de muziek- unche zijn nog lang niet voorbij, laar er is wel degelijk hoop. Platen- laatschappijen blijven, hoe de tech- iek zich ook ontwikkelt, volgens NV PI de beste papieren houden het gaat om het ontdekken, ont- ikkelen. en promoten van nieuw talent. Er zijn ook platen- schappijen die al een overeen- >msT hebben gesloten met mobiele li'foniebedrijven om via die weg tiesten zoeken ook andere wegen. Paul McCartney verkocht zijn laat ste cd onder meer via koffieketen Starbucks. Dus moet de traditione le aanpak op de schop en zoeken de platenmaatschappijen naarstig naar creatieve oplossingen. Een daarvan is de 360 graden-deal, de Juli circle. Een van de 'entertain mentbedrijven', zoals platenmaat schappijen tegenwoordig heten, die deze deal aanbiedt is The Alter native. „Wij doen dan eigenlijk al les voor bands", zegt lacco van La nen, manager bij The Alternative. Hij somt op: „Boekingen, manage ment, promotie, merchandise, be heer van de rechten." Dat doet het bedrijf allemaal niet voor niets. „We leggen vervolgens alle inkom sten op een hoop en verdelen dat in enkele joint ventures fiftyfifty met de artiest. Maar de percenta ges kunnen ook heel anders lig gen, afhankelijk van de afspraken." In het ouderwetse platencontract krijgen de artiesten soms een grijp- stuiver per verkochte plaat. Maar daarbij leveren rechten en optre dens bijvoorbeeld veel meer geld op. The Alternative (die onder meer ook 'traditioneel' de boekingen re gelt voor onder andere Pete Philly Perquisite en The Gathering, en het management doet voor Kre- zip) probeert de creativiteit van de artiest te 'vermarkten'. „We ma ken bijvoorbeeld wel een cd, maar daar verdienen we niet zoveel mee. Het werkt beter om liedjes onder commercials of in films te krijgen. Dat levert geld op. Of veel live spelen. Bij die concerten kun je dan ook wat cd's verkopen." Internet is geen bedreiging voor platenmaatschappijen, vindt Van Lanen. Het schept juist mogelijkhe den. „Een band die in Nederland honderd cd's verkoopt, kan er we reldwijd misschien wel vijfdui zend verkopen. Via sites als myspa- ce of hyves krijgen bands ook fans. Ik heb in het buitenland getourd met het Nederlandse bandje Taxi to the Ocean, dat zonder promotie 150 man per show trok. Wat dat betreft is internet een zegen. Kijk ook naar een Engelse band als Arc tic Monkeys. Die zijn groot gewor den door internet, maar zitten nu wel bij een platenmaatschappij." De 360 graden-deal wordt ook be kritiseerd. Het is nogal wat om als band je inkomsten zo te delen: is de platenmaatschappij niet inha lig? Van Lanen vindt de deal ook niet geschikt voor elke artiest. „Er moet vertrouwen zijn. Als de muzi kanten dat niet hebben zeg ik: niet doen. Het doel is de carrière naar een hoger plan te tillen. Wij heb ben hun creativiteit nodig, zij on ze inzet." lbums uitbrengen is niet meer genoeg. Liefheb bers halen de muziek wel van internet. En ar- Ontwikkeling markt geluidsdragers In miljoenen stuks. 40,0 Kosten platenmaatschappij muziek te verspreiden. Wouter Rutten van de NVPI: „Een antwoord dat tot nu toe ook redelijk werkt, is de evolutie naar een 360 graden-model. Platenmaatschap pijen willen niet alleen een risicovol le investering doen in artiest of al bum, maar ook bemoeienis hebben met onder meer promotie, merchan dising, concertorganisatie. Hun gro te voordeel is dat ze al over een groot international netwerk be schikken." En met concerten valt anno 2008 steeds meer geld te verdienen. „De toegangskaart jes worden kostbaarder." Stacey Rookhuizen is ook optimistisch en blijft zich ondanks het verdwijnen van de cd-single als pla tenbaas inzetten voor beginnende bands, maar dan door zich te richten op internet, optredens en merchan dise. „Ik geloof in gratis muziek. Het geld komt van andere zaken. Spon soring bijvoorbeeld. Dutch Delight, een evenement dat ik organiseer, wordt gesponsord door de Rabo bank. En het loopt als een trein. Een mogelijkheid is ook ad verteren op cd-hoesjes. Maar de cd van Ra- diohead, powered by TenaLady Daar moet je toch weer niet aan denken?" Kostenverdeling van een gemiddelde Europese platenmaatschappij. 3% AO/

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 15