Cd-single 1 4 I Zaterdag 26 januari 2008 PZC Herinnert u zich deze nog?! Hitlijst zonder cd Gfk, die voor Dutchcharts de Single Top 100 aanle vert, geeft geen cijfers over hoeveel cd-singles arties ten die in de hitlijst belanden via de platenzaak verko pen. Maar het zijn er een stuk minder dan vroeger. Chartmanager Michel Admiraal: „Gouden of platina singles heb je bijna niet meer. Voor een gouden single moest je voor 2006 nog 40.000 exemplaren verko pen. Dat is verder gedaald tot 25.000. Singles halen dat bijna niet meer." In 2006 haalde alleen Rood van Marco Borsato de drempel voor de gouden plaat. In 2002 werden nog zeven singles goud. De Single Top 100 is tegenwoordig voornamelijk een downioadlijst van van het internet geplukte num mers. „De fysieke verkoop telt uiteraard ook mee, maar neemt een steeds kleiner deel voor zijn reke ning." Als de cd-single verdwijnt, maakt dat voor de hitlijsten niet uit. „Er is natuurlijk al een lijst die hele maal gebaseerd is op downloads. Als de fysieke single verdwijnt maken we van de Top 100 ook een down ioadlijst. Maar we kunnen meer laten meespelen. Air play op de radio bijvoorbeeld, of ringtones of andere manieren waarop muziek wordt gebruikt." 1877: Thomas Alva Edison vindt de fonograaf uit. Een naald graveert geluid in een rol dungewalst tin, later papier. In 1900 volgt de wasrol, goed voor vier minuten opname. 1 (Ü53S fgfi SSIfSS HS 9K BI 1875 1880 1888: Emile Berliner (rechts) vindt de grammofoonplaat uit. De geluidskwaliteit is een stuk beter dan die van de fonograaf. 1 Wasrollen door Miriam van den Brand en Joost de Poel '15 1920 '25 1930 '35 1940 '45 1950 '55 Nog even en de cd-single is een muzikaal relikwie. Verdreven door de moderne tijd. Het publiek heeft de liefde voor het zilveren schijfje verloren en voor platenbonzen valt er geen droog brood mee te verdienen. „Maar laten we de gevolgen hiervan vooral niet overdrijven." Stacey Rookhuizen moest lachen toen ze deze week hoorde dat platen maatschappijen de cd-single dit of volgend jaar naar zijn graf dra gen. Zij riep het een maand geleden al in een volle muziektempel Paradi- so: 'Fuck de cd!' Het spiegelschijfje is verleden tijd, niet meer van be lang. De nu 2i-jarige Rookhuizen was op 16-jarige leeftijd de jongste Neder lander ooit die een eigen platenlabel begon. Juist vanwege de dalende cd-verkoop. „Ik zag leuke bandjes die steeds weer moesten optreden in dezelfde klotekroegjes. Ik vond dat ze op de radio moesten, in grote re zalen optreden. Maar platenmaat schappijen gaven jong talent geen kans. Te risicovol door die inzakken de cd-markt." Vijfjaar lang bracht Rookhuizen cd-albums uit, organiseerde evene menten en zorgde voor promotie van artiesten. Bij het vieren van haar vijfjarig bestaan in Paradiso gooide ze de knuppel in het hoen derhok. „Ik had nog best vijfjaar kunnen doorgaan met cd's uitbren gen, maar ik geloof er niet meer in. Toen ik dat zei, viel het even stil in de zaal. Op internet is er ook wel wat kritiek gekomen. Anouk ver koopt toch nog goed, schreven ze dan. Maar kijk naar Clouseau, die stond in België elf weken op num mer Aantal verkochte cd's: 56.000. 1930: de geluidsband komt, vijf jaar later gevolgd door de eerste bandrecor ders. De geluidskwaliteit van de banden laat nog veel te wensen over. i 1949: de grammofoonplaat is voortaan van vinyl in plaats van schellak. De draaisnelheid verandert van 78 in 33,33 toeren per minuut. De geluidskwaliteit neemt toe en een plaat kan voortaan circa 45 minuten geluid dragen. Tot 1985 blijft de lp (long play) de voornaamste drager van muziek. Vijfjaar terug zou dat 256.000 zijn geweest." Deze week kwam het hoge, maar al lang voorziene woord eruit bij enke le grote platenbazen: de cd-single verdwijnt. Er valt geen droog brood mee te verdienen. De cijfers zijn veelzeggend: in de eerste helft van vorig jaar gingen er volgens de brancheorganisatie voor de enter tainmentindustrie NVPI in heel Ne derland nog 500.000 cd-singles over de toonbank. Tien jaar eerder waren dat er over een heel jaar zo'n 7,8 mil joen stuks. De strijd met de down loads is verloren. In 2006 werd al leen in Nederland al 10 miljoen keer legaal een nummer gedownload. Volgens kenners staan daar twintig keer zoveel illegale kopieën tegen over. De consument juicht, de pla tenmaatschappij incasseert klap op klap. „Toch moeten we het ook niet over drijven dat de cd-single zal verdwij nen", zegt Wouter Rutten van de NVPI. „Het downloaden vangt voor een fors deel de klappen van dalen de verkoop op." Downloads mogen de pijn dan enigszins verzachten, ze zijn wel goedkoper dan een cd-single en leve ren een platenmaatschappij dus min der op. „Dat moet je breder zien", zegt Wouter Rutten. „Bij cd-singles heb je ook te maken met distributie en opslag. Ook zullen de nodige exemplaren nooit worden verkocht. Dat gaat allemaal gepaard met kos- 1905: de eerste tweezijdig afspeelbare grammofoonplaten komen uit en de opkomst van radiostations maken opgenomen muziek toegankelijker voor het grote publiek, dat eind jaren twintig massaal platenspelers gaat kopen. ten die je niet hebt bij het downloa den. En ook de verkoopprijs van het cd-singletje daalde de afgelopen ja ren al." De vraag is ook hoe vervelend het voor individuele artiesten is dat de single straks verdwijnt. Rutten: „Vroeger had je als artiest per se een singletje nodig om op de radio ge draaid te worden of om jezelf of een album te promoten. Nu kan dat al les ook digitaal heel goed." Veel erger dan de zachte dood van de cd-single zijn de dalende ver koopcijfers over de gehele linie. De albumverkopen - een stabiel jaartje daargelaten - hebben het voorbije decennium een duikvlucht geno men, In 2006 bracht de cd-verkoop wereldwijd nog 19,6 miljard euro 1956: in de V de 8-track-c ontwikkeld 45-toeren si de markt ge

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 14