'Roep om hulp niet gehoord' Hulp niet verwarren met advies Juist Amerika vraagt je het hemd van je lijf PZC Zaterdag 26 januari 2008 1 3 cor gffiml edith ramakers De lezersredacteur is bereikbaar per post op het adres van de Centrale Redactie van de PZC, Stationspark 28, Postbus 31 4460 AA Goes. Telefoon: 0113-315660 E-mail: Lezersredacteur@pzc.nl Het forum waarop lezers zich kunnen uiten over actuele zaken is bereikbaar via internet; www.pzc.nl EVEN Deze week kwam Sander de Kra mer in het nieuws. Het is de man achter de Straatkrant in Rotter dam, die al jaren opkomt voor de zwakkeren in de samenleving. „Je kunt de mens alleen maar helpen, door zichzelf te leren helpen", zei hij tegen de journalist van Radio 1. Hij werd geïnterviewd omdat hij een boek heeft geschreven over succesvolle mensen die door tegen slag in de goot belandden. De Kramer weet het goed te zeg gen. Deze week zat ik bij mijn favo riete kapper in de Walstraat. Aan de kaptafel heb je vaak de leukste gesprekken. Met de natte haren strak naar achter gekamd en een enkel piekje recht omhoog, heb ik alleen houvast aan mijn eigen spie gelbeeld. In die kwetsbare positie gaat het gesprek schijnbaar van zelf We kregen het over gezond eten en dineren. De kappers van Coiffu re Aveneu gaan uit eten als de fooienpot vol is. „Hoe is het eigen lijk met restaurant Belle-Amie? De ramen zijn al maanden dichtge plakt?", vroeg de kapper. Belle-Amie, tsja, een triest verhaal over een restaurant-in-nood. Het werd eind 2005 onder handen ge nomen door Herman den Blijker voor het tv-programma Herrie in de Keuken. De eigenaar en het koksteam gaven opening van za ken voor tv-kijkend Nederland. Het werd een blik in de keuken en de portemonnee. Van de totale aanpak bleef maar weinig heel. Belle-Amie geloofde in de herstart en onderging de prijzige metamor fose. Den Blijker zag met een goed keurende blik toe. Deze week was Den Blijker weer op tv. Hij advi seerde een eigenaar van een groot restaurant. Ik lette op of ik de tv-persoonlijheid kon betrappen op lichtzinnigheid. Volgens Den Blijker was er nog veel mis in het restaurant, maar hij dacht dat de mensen wel wilden leren. Den Blij ker geeft advies, De Kramer biedt hulp. Er is niets mis met Den Blij- kers kook- en inrichtingsadviezen, maar of de ondernemers zichzelf leren helpen, weten we pas over een jaar. Berichtgeving verandert snel, laat noodkrant watersnoodsramp zien. Met een nooduitgave in formeerde de PZC zijn lezers een dag na de wa tersnoodsramp van 1953. De speciale editie bestond uit drie pagina's, zonder een enkele fo to. Het was een prestatie van for maat, maar uit de productie blijkt dat de redacteuren de ernst van de ramp nog lang niet konden over zien. Nieuws ging niet als een lo pend vuurtje. De PZC komt vandaag met een reeks getuigenissen van mensen die de Ramp meemaakten. 55 jaar later doen zij hun verhaal. In het commentaar van de rampkrant stond dat Zeeland onherkenbaar was geworden. Om tot die conclu sie te komen, zijn weinig bronnen gebruikt. Zeeland was met de mid delen van die tijd onbereikbaar. De krant meldt dat een vliegtuigje bij toeval ontdekte dat het westen van Schouwen eveneens ernstige wateroverlast heeft. 'Zonder vlieg tuig zou men niet geweten heb ben dat er iets was gebeurd.' In de noodeditie werd vermeld dat er ook nog een redacteur op het ei land Noord-Beveland was. 'Hij heeft vergeefs getracht contact te krijgen met de rest van de wereld.' In de geïsoleerde wereld moest de PZC-redactie, die destijds bestond uit acht redacteuren en drie aanko mende journalisten, het met enke le technici zien te klaren. Zonder hulp van buitenaf ging dat niet. De drukpers van de PZC was on bruikbaar geworden door het stij gende water. De hele Vlissingse Walstraat, waar het kantoor van de PZC was, stond blank. Toen de ernst van de situatie bui ten de Zeeuwse grenzen was door gedrongen, boden het Rotterdams Nieuwsblad en het Leids Dagblad aan om de pagina's bij hen te druk ken. Maar de verbinding met de Randstad was verbroken. Het Zeeuwsch Dagblad in Goes bracht de oplossing. De PZC mocht daar worden gedrukt, waardoor deze krant op maandag 2 februari 1953 'Vliegtuigje ontdekt bij toeval dat ook westen van Schouwen rampgebied is' over de volle breedte kon openen met 'Reeks van rampen teisterde Zeeland'. Uit de overlevering blijkt dat de openingskop te elfder ure gewij zigd is. Gijs van Barneveld, een van de verslaggevers van de PZC die destijds verslag van de Ramp heeft gedaan, zei in 1993 tegen de krant dat de PZC met 'Noodlots nacht over Zeeland', wilde ope nen. „Maar de Zeeuwse gerefor meerde broeders van het Zeeuw sch Dagblad weigerden die kop te zetten. Dat druiste in tegen hun godsdienstige gevoelens; het zat 'm in het woord noodlot." De eerste week na de Ramp ble ven de twee kranten samenwer ken. Daarna werd de PZC gedrukt in de drukkerij van het Rotter dams Nieuwsblad en een maand later kon de PZC weer in Vlissin- gen worden gemaakt. Televisie- en internetbeelden ont braken nog, waardoor de redacteu ren vaak beeldend taalgebruik ge bruikten. De verbindingen zijn letterlijk ver stevigd en door het digitale ver keer zijn contacten sneller gelegd. De roep om hulp wordt eerder ge hoord. postvak delijk ben ik het volledig eens met het feit dat er veel te vc cAAncnociotionc mAnrnn 3»rr»rHon ciG\7ri-*cir\ Wnr iL orhfpr V Het is het toppunt van hypocrisie. Judith Kosters uit Westka- pelle reageert op het PZC-artikel, waarin het College Be scherming Persoonsgegevens (CBP) in een brief aan Ko ninklijk Horeca Nederland voorstelt dat hoteleigenaren geen kopieën van identiteitsbewijzen van hun gasten mogen ma ken of meer gegevens mogen noteren dan hun naam, beroep, woonplaats en dag van aankomst en vertrek. „De Amerikaanse ambassade stoort zich aan de registratie van deze persoonsgegevens van hun gasten door Nederlandse hotels. Inhou delijk ben ik het volledig eens met het feit dat er veel te veel per soonsgegevens moeten worden gevraagd. Waar ik echter heel veel moeite mee heb, is dat juist de Amerikanen vinden dat wij te veel persoonsgegevens vragen. Het gaat in Nederland slechts om een ko pie van het paspoort. Ga eens naar Amerika en je weet dat er veel en veel meer van je wordt gevraagd dan een kopie van je paspoort. Wat een arrogantie van deze Amerikanen om te vinden dat wij te veel persoonsgegevens vragen van hun gasten. Ik zou zeggen tegen de Amerikaanse ambassade: reduceer in Amerika je vraag omtrent persoonsgegevens tot een kopie van je paspoort, voordat je een klacht indient in een ander land over persoonsgegevens."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 13