Beatrix 70 De (on)macht van 50 I Zaterdag 26 januari 2008 PZC Is zij een boegbeeld in onzekere tijden, - Of is ze wrakhout in een wereld die - Heeft afgerekend met de monarchie Gerrit Komrij had het niet treffen der kunnen zeggen. Als eerste 'Dich ter des Vaderlands' uitte hij zowel zijn be wondering voor koningin Beatrix als de twijfels over het voortbestaan van het ko ningschap. Nu de koningin 70 wordt, lijkt het tijd voor een nieuw gezicht, een nieuwe gene ratie en een vorst die geen politieke in vloed meer heeft. Kortom, een konings huis dat er alleen is voor glitter en gla mour. In de Grondwet staat niets over een leef tijdsgrens voor het staatshoofd. Het besluit om op te stappen is zo'n beetje het enige dat de monarch alleen kan nemen. Pas daarna wordt de minister-president op de hoogte gebracht. Frits Korthals Altes meent dat koningin en kabinet samen moeten bepalen wanneer het tijd is terug te treden. Vindt de WD-minister van Staat, voormalig voor zitter van de Eerste Kamer, ook dat Beatrix er nu mee moet stoppen? „Ik vind daar niets van", zegt Korthals Altes, die vijfjaar geleden op 72-jarige leeftijd nog door de koningin werd ingeschakeld als informa teur. Het is ook onzin, stoppen op je 70ste, zegt lolande Sap. „Zolang je vitaal bent en het aankunt, kun je gewoon doorgaan. Dat is bij Beatrix zeker het geval." De koningin, vorig jaar nog uitgeroepen tot model voor de werkende 65-plusser, sti muleert volgens de directeur van het Ex pertisecentrum Leeftijd generatiegenoten om te blijven werken. „Dat is nodig om de vergrijzing te betalen en het is tevens een mooi signaal aan jongeren die denken dat al die ouderen maar moeten opstappen. Mensen kunnen zeker psychisch nog groeien tot hun 80e. Echt oud ben je pas boven de 90." Zo is het maar net, vindt Paul Bovend' Eert. Er zijn genoeg vorsten die lang mee gaan. „Kijk maar naar ko ningin Elizabeth (81) in Groot-Brittannië." De Nij meegse hoogleraar staats recht herinnert aan Ronald Reagan, die vlak voor zijn 70e verjaardag voor de eer ste keer werd gekozen tot president van de Verenigde Staten. „In de strijd om herverkie zing zei hij vier jaar later te gen zijn Democratische op ponent Walter Mondale: 'Ik wil het niet hebben over de leeftijdskwestie, want ik wil de jeugdigheid en onervarenheid van mijn tegenstander niet in de strijd gooien'. Dat zou Beatrix ook kunnen zeggen met be trekking tot haar zoon." Behalve leeftijd is een kwakkelende ge zondheid van het staatshoofd per definitie aanleiding voor een discussie over troons wisseling en een andere rol van de monar chie. Beatrix is echter nog zo gezond als een vis en denkt er niet over op haar 70e te stoppen. Daarom komt het gesprek over een ander takenpakket van het staatshoofd nauwelijks van de grond. Twee CDA-premiers met wie koningin Beatrix tijdens haar regeerperiode samen werkte, houden hun kiezen stevig op el kaar wanneer wordt gevraagd naar hun ge dachten over de toekomst van de monar chie. „Ik heb er wel opvattingen over, De 70e verjaardag van koningin Beatrix, komende donderdag, lijkt een mooie gelegenheid om de scepter over te dragen aan Willem- Alexander. Dat is dan meteen hét moment om ook de monarchie zelf ter discussie te stellen. Maar niemand neemt het voortouw, op de koningin valt niets aan te merken en 70 is geen leeftijd om op te houden. door Dick Hofland en Lianne Sleufjes foto's ANP maar die houd ik als minister van Staat voor me", antwoordt Ruud Lubbers. Zijn voorganger Dries van Agt is nog stelliger. „Ik zeg hier niets over. En daarvoor hoefik u geen argument te geven." Ook een trits D66'ers, zoals Laurens Ian Brinkhorst en Thorn de Graaf eerder de republiek toegenegen, gaat de discussie uit de weg. „Ik heb geen zin in publiciteit", verklaart de anders zeer uitgesproken Hans van Mierlo, eveneens minister van Staat. Eén van de plannen om de monarchie om te vormen, behelst het losweken van het staatshoofd uit de regering. Daarmee zou diens invloed op de politiek afnemen, al is het niet duidelijk óf en hoeveel invloed de koningin precies heeft. Begin jaren vijftig weigerde koningin Julia na een besluit te tekenen van het tweede kabinet-Drees, waarin geen gratie werd verleend aan de ter dood veroordeelde oor logsmisdadiger Willy Lages. Ze won: In 1952 verdedigde minister van Justitie Leen- dert Donker het kabinetsbesluit om Lages wél gratie te verlenen. Beatrix zou bij de kabinetsformatie in 1994 haar zin hebben doorgedreven. Ze be noemde tot verbazing van velen PvdA'er Wim Kok tot informateur ten koste van Eelco Brinkman van het CDA. Volgens Korthals Altes heeft Beatrix ook toen ge daan wat haar vaste adviseurs haar hadden voorgesteld. Hoe groot de invloed de vorstin op het be- zijn hoop gevestigd op Willem-Alexander. „Vult hij zijn taak net zo in als zijn moeder nu of laat hij de teugels flink vieren? In het eerste geval moet hij 10.000 stukken per jaar tekenen en om de haverklap overleg gen met de premier en iets minder vaak met ministers en staatssecretarissen. Dan moeten Willem-Alexander en Maxima hun internationale functies opgeven. Je kunt niet én koning en koningin zijn én lid zijn van het Internationaal Olympisch Comité én je bezig houden met waterbe heer én met kleine kredieten", aldus Gie bels. Willem-Alexander kan volgens hem de monarchie aanpassen door een aantal za ken niet meer te doen die Beatrix nu wel doet. „Hij zal dat niet direct bij zijn aantre den zeggen, dan desavoueert hij zijn moe der. Misschien kan hij een stempel laten maken zodat hij niet zelf de stukken hoeft te ondertekenen. Ik weet niet of dat rechts geldig is. Zo ontstaat vanzelf een ceremoni eel koningschap, dat later in de Grondwet kan worden vastgelegd." Korthals Altes vindt daarentegen dat er niets moet veranderen. „Nu is er een afgewogen sys teem: het staatshoofd maakt deel uit van de regering. Dat is historisch zo gegroeid. De Eerste en Tweede Kamer kunnen het kabinet niet aanspreken op het handelen van het staatshoofd, omdat voor dat handelen altijd een minister ver meer uitmaakt van de regering, is ook de continuïteit weg. Om de vier jaar is er een ander kabinet." Korthals Altes staat niet alleen in zijn op vatting, maar dat is niet de reden dat Geert Wilders geen steun kreeg voor zijn ver zoek eens serieus te praten over de positie van de monarchie. Hij was boos over de laatste kersttoespraak van Beatrix, die vol gens de PW-voorman tegen hem was ge richt. Wilders oordeelde dat de koningin daarom geen deel meer moest uitmaken van de regering. Volgens een vluchtige pei ling van Maurice de Hond zou de helft van de Nederlanders het met hem eens zijn. Bovend'Eert: „Beatrix zou exact dezelfde tekst hebben uitgesproken als ze geen lid van de regering was geweest. Het was geen rede van Balkenende die zij voorlas, zoals de troonrede. Wilders viel haar ook nog aan over het oproepen tot tolerantie. Ja, hallo, dan krijg je natuurlijk geen steun." Beatrix deed volgens Bovend'Eert bovendien wat een staatshoofd behoort te doen. „Ze gaf het goe de voorbeeld." Toch vindt hij het principieel onwenselijk dat het staats hoofd een politieke rol speelt in een mo derne democratie. „Hij of zij verwerft het ambt door erfopvolging en dat is middel eeuws." Om het koninklijke takenpakket te wijzi gen, moet de Grondwet worden veran derd. Daarvoor is een tweederde meerder heid nodig van twee achtereenvolgende parlementen. Dat zit er voorlopig niet in, weet Bovend'Eert. „Niet in de Eerste en niet in de Tweede Kamer. De Senaat telt veel leden die hun carrière nogal aan de ko ningin hebben te danken, dus die kijken wel uit. Bovendien: de praktijk is dat er weinig op haar valt aan te merken. Ze maakt geen misbruik van haar positie, dus waarom zou je?" Alexander Pechtold, leider van D66, heeft daar wel een idee over. „Het gaat mij puur 30 april 1980: troonsafstand Beatrix wordt koningin na de van haar moeder Juliana. Tijdens de wateroverlast in 1993: bezoek aan het Limburgse Arcen. 1992: Ontzetting op het gezicht van de vorstin bij het zien van de Bijlmerramp. leid is, heeft volgens insiders vooral te ma ken met de verstandhouding tussen vorst en premier. De samenwerking tussen staatshoofd en regering is vertrouwelijk. Daarom ligt het voor Bovend'Eert voor de hand dat je het staatshoofd geen politieke verantwoordelijkheid geeft. „Misschien be moeit ze zich met niets, misschien met veel. We weten het niet. Dat past niet in een open democratie." Historicus Lambert Giebels deelt die me ning. Hij pleit al langer voor een ceremoni eel koningschap. Het staatshoofd onderte kent dan geen wetten meer en bemoeit zich ook niet met de kabinetsformatie. Wat rest is, zoals wijlen prins Claus het treffend noemde: de core-business van het koningshuis, linten knippen. Giebels heeft antwoordelijk is: die is daarop aanspreek baar. „Dat is dus democratische verantwoor ding. De koningin kan een minister advise ren, net zoals vele anderen: echtgenoten, vrienden, buren. Met die adviezen doet een minister wat hij verantwoord acht. Als hij daardoor in moeilijkheden komt, moet hij zijn knopen tellen. Wie de verantwoor delijkheid niet kan nemen, moet aftre den." De parlementaire controle verdwijnt met een louter ceremonieel koningschap, meent deze minister van Staat. „Dan is im mers de ministeriële verantwoordelijkheid verdwenen. Nu is het een sluitend sys teem. Zodra je er aan morrelt, krijg je losse eindjes. En als het staatshoofd geen deel om het principe hoe je de democratie wilt inrichten. Daarin is geen plaats voor een door de wieg gecreëerde machtssituatie. Dat heeft niets te maken met de Oranjes en de manier waarop zij hun taken invul len. Wij zijn pas tweehonderd jaar een mo narchie, daarvoor waren we een republiek. Die staatsvorm is Nederland niet wezens vreemd en past ook goed bij een democra tie. Dat hoeft niet van vandaag op morgen te veranderen, daarvoor is een overgangs periode nodig. Het zou goed kunnen dat die tijdens het bewind van Willem-Alexan- der plaatsvindt. Hoe lang die duurt, zien we wel. Als kunsthistoricus ben ik gewend te denken in lange termijnen." Met medewerking van Hans Jacobs.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 118