Economie Modezaken krijgen klap Cao voor Philips biedt personeel meer ruimte Supermarktconcern Sligro zet overnames op een lager pitje Dunste led-televisie PZC Vrijdag 25 januari 2008 35 Consumenten houden hand op de knip door zorg over kredietcrisis. door Jan Trommelen den haag - Ongerustheid over de kredietcrisis en het pessimisme in politiek Den Haag hebben de mo dewinkels vorig jaar een forse klap gegeven. Tot september liet de con sument het geld rollen, daarna ging de hand op de knip. Daar door was 2007, ondanks de bloeiende economie, een mager jaar voor modewinkels, aldus Jan Meerman, voorzitter van branche vereniging Mitex. De omzet ging met slechts 1,8 procent omhoog. „Onze verkoopcijfers bewegen één op één met het consumentenver trouwen. Daarom hebben wij ons geërgerd aan het kabinet en pre mier Balkenende. Eerst was er de ongerustheid over de Amerikaan se banken en daar ging Den Haag nog eens overheen met een rits pessimistische geluiden. De zorg premies zouden stijgen, we gaan meer betalen voor milieu en brandstof en de koopkracht zou dalen." Die sombere boodschap is gevoeld in de modezaken. In de belangrijk ste maanden oktober (min 2 pro cent) en november (min 4 pro cent) daalde de omzet. Dat de portemonnee toch goed ge vuld is, blijkt uit de aankopen. De consument koopt minder kleding stukken (min 2,6 procent), maar die zijn wel duurder. „Er is een hang naar luxe. Met name bij vrou wen speelt prijs nauwelijks nog een rol. Ze kopen een zeer duur rokje, met daarbij - als excuus - ook een goedkoop T-shirt van H&M of Zara. En wie iets duurs koopt, zal niet zo snel nog een an der kledingstuk meenemen." Dat de consument meer geld uitgeeft aan kleding komt ook doordat win kels minder afprijzen. Meerman: „Vroeger hadden ze twee collecties □2 Voor modewinkels was 2007 een mager jaar. De omzet steeg met 1,8 procent. Consumenten lieten vooral in de tweede helft van het jaar het geld minder rollen. per jaar en die gingen na een paar maanden in de opruiming voor min 40 procent. Nu komt er bijna elke maand een nieuwe collectie. Daardoor is het ook bijna elke maand uitverkoop, maar de afprij zing begint dan met 10 of 20 pro cent." Voor 2008 verwacht Mitex een om zetgroei van 2,5 procent, ondanks de onzekerheid bij de consument over de opnieuw opgelaaide kre dietcrisis. „We hebben de verwach ting wel teruggeschroefd van 4 naar 2,5 procent. Maar veel onder nemers investeren flink in vernieu wing van de winkels, de winkelin richters zijn helemaal volgeboekt. En de economie draait niet slecht, er dreigt geen werkloosheid." den haag - Het personeel van Phi lips krijgt de komende twee jaar in totaal 7 procent meer loon. Dat zijn de bonden en het elektronica concern gisteren overeengekomen in een nieuwe cao. De cao heeft een looptijd van twee jaar. De werknemers krijgen zowel dit als volgend jaar een loonsverhoging van 3,5 procent, zo liet FNV Bondgenotenweten. Ook komt er meer aandacht voor scho ling en krijgen werknemers meer zeggenschap over arbeidstijden. Vanaf 2009 krijgen werknemers een persoonlijk budget, dat hen meer mogelijkheden moet bieden hun arbeidsvoorwaarden af te stemmen op persoonlijke wensen, aldus FNV-bestuurder Ron Baden. De details moeten nog worden uit gewerkt, maar het is de bedoeling dat allerlei secundaire arbeidsvoor waarden, zoals de dertiende maand en verlofdagen, in dat bud get komen. Bij Philips in Nederland werken zestienduizend mensen. amsterdam - Groothandels- en su permarktconcern Sligro heeft over names komend jaar op een lager pitje gezet. „We hebben genoeg te doen", aldus financieel topman Huub van Rozendaal. Sligro kocht tachtig voormalige Edah-super- markten en is nog volop bezig de ze winkels te verbeteren. Bij de presentatie gisteren van de jaarcijfers over 2007 maakte Sligro, uitbater van EM-TE en Golff-win- kels, bekend dat de grootste onze kerheid voor 2008 de supermarkt divisie is. De sterk stijgende prij zen voor voedingsmiddelen kun nen tot meer onrust in de super marktsector leiden, meent Sligro. Om de resultaten bij de 150 win kels op peil te houden heeft Sligro maatregelen getroffen zoals meer promotieacties en het reduceren van personeelskosten. De groothandeltak, goed voor on geveer 65 procent van de omzet, boerde goed in 2007. Sligro boekte over 2007 een nettowinst van 74,2 miljoen euro, 19,5 procent hoger dan een jaar eerder. Het bedrijfsre sultaat nam toe van 90 tot 96 mil joen euro. De omzet kwam uit op 2,066 miljard euro. Siemens spint garen bij verkoop VDO-divisie munchen - Het Duitse technologie concern Siemens heeft in het eer ste kwartaal van zijn gebroken boekjaar een nettowinst geboekt van 6,43 miljard euro vergeleken met 788 miljoen euro een jaar eer der. De hogere winst is vooral te dan ken aan de verkoop van een be drijfsonderdeel. Siemens verkocht zijn auto-elektro- nicadivisie VDO aan de Duitse bandenproducent Continental voor 11,4 miljard euro en maakte daar een boekwinst op van 5,4 mil jard euro. Economie China groeit met 11,4 procent peking - De Chinese economie is vorig jaar gegroeid met 11,4 pro cent, het hoogste niveau in dertien jaar. Peking maakte dat gisteren be kend. Het is het vijfde jaar op rij dat de economie meer dan 10 pro cent is gegroeid. China is na Japan de grootste economie van Azië. De groei kwam vooral tot stand door de export en door investerin gen in de infrastructuur. Het Chi nese bureau voor de statistiek meldde verder dat het handelsover schot vorig jaar met 47,7 procent is gegroeid naar 262,2 miljard dollar. Hoofdkantoor Fortis gaat naar Amsterdam amsterdam - Fortis maakt zich op om te verhuizen naar Amsterdam. De bankverzekeraar verplaatst zijn Nederlandse hoofdkantoor van Utrecht naar hoofdstedelijke kanto ren van ABN Amro. Het hoofdkan toor in Brussel blijft behouden. Fortis vestigt de belangrijkste acti viteiten in de gebouwen van ABN Amro in de Zuidas en de Foppin- gadreef in Zuid-Oost. De datum dat Fortis verhuist hangt af van hoe snel onderdelen van ABN Am ro kunnen worden samengevoegd met die van Fortis. Fiat Group heeft goed vierde kwartaal turijn - Fiat Group, het grootste in dustriële concern van Italië, heeft in het vierde kwartaal een netto winst behaald van 597 miljoen eu ro. Dat is een stijging van 27 pro cent vergeleken met een jaar eer der. De hogere winst is onder meer te danken aan een goede au toverkoop. De omzet steeg met 14 procent tot 15,8 miljard euro. Over heel 2007 boekte Fiat een netto winst van meer dan 2 miljard euro vergeleken met 1,15 miljard een jaar eerder. De omzet steeg met 12,9 procent naar 58,5 miljard euro. Finse Nokia boekt 44 procent meer winst espoo - Nokia heeft zijn winst in het laatste kwartaal van vorig jaar met 44 procent zien stijgen. Netto verdiende de Finse fabrikant van mobiele telefoons 1,84 miljard euro, tegen 1,27 miljard in dezelfde periode van het voorgaande jaar. De jaarwinst steeg 67 procent naar 7,2 miljard euro. Mobieltjesfabrikant Nokia zag zijn marktaandeel in de laatste drie maanden van 2007 stijgen naar 40 procent, tegen 39 procent in het derde kwartaal en 36 procent een jaar eerder. TOKIO - Een model houdt 's werelds dunste Tokio van de Japanse elektronicagigant Sharp Cor- meter dik en hebben schermen van respectieve- Icd-televisie vast tijdens een persconferentie in poration. De televisies van Sharp zijn 3,44 centi- lijk 46, 42 en 37 inch. foto Dai Kurokawa/EPA

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 65