Van vlakke land tot Spaanse passie De magische kracht van kunst en verbeelding 34 Vrijdag 25 januari 2008 pzc Koor A58 bereidt zich voor op 'wedstrijd der laureaten' in Tiel. door Ali Pankow rilland - De immer golvende en soms beukende zee, het vlakke land, maar ook het frivole Brussel van weleer worden met liefde be zongen door A58. Dit Zeeuws- Bra bants koor staat aan de vooravond van de finale in het Nederlands Koorfestival om de titel 'Koor van het laar 2008'. Deze wedstrijd mor gen in Tiel betekent een treffen tussen de laureaten, oftewel de lan delijke winnaars in de verschillen de koordisciplines. A58 behaalde in november de eerste plaats in de categorie 'Groot Koor, Lichte Mu ziek'. Dirigent Rob van der Meule heeft daarmee een belofte waarge maakt. „Ik breng jullie binnen en kele jaren aan de top van Neder land", sprak hij bij het begin van dit koor in 2000. „Het succes is te recht", vindt Van der Meule. Hij benadrukt dat A58 in zijn catego rie een vrij unieke plaats inneemt. „De meeste deelnemers zijn pop koren, dat zijn wij beslist niet. Wij brengen een zeer breed repertoire van Jacques Brei tot Billy )oel." Met hoeveel bezieling dat gebeurt, bewijzen de ruim tachtig zangers en zangeressen tijdens de openba re, generale repetitie in het dorps huis in Rilland. Het talrijk publiek is er getuige van hoe hoog de meet lat wordt gelegd. De kracht van A58 zit niet alleen in het brede re pertoire, maar vooral in de verras Koor A58 bezingt het frivole Brussel van welweer. sende uitvoering dankzij de op maat gesneden arrangementen. Daarvoor tekenen componist Chri- tian Blaha, tevens de vaste piano begeleider en zijn voorganger Bart Orye. Verder onderscheidt het koor zich met een sprankelende podiumpre sentatie. Van der Meule eist inle ving en bezieling. Als musicalzan ger en -acteur beschikt hij zelf over ruime bühne-ervaring. „Een goede stage performance wil niet zeggen dat er maar allerlei dansjes gedaan moeten worden. Integen deel. Elke beweging vindt haar oor sprong in het betreffende lied en met elk lied moet je een verhaal willen vertellen." De dirigent biedt de koorleden daarin een handreiking met zoge heten moodboards. Het zijn prik borden waarop foto's, tekeningen of voorwerpjes bevestigd kunnen worden, die bij de zangers specifie ke emoties oproepen. Het blijkt tij dens de repetities een beproefd middel om in de juiste sfeer van foto Willem Mieras een lied te komen. Tussen novem ber en nu was een te korte periode om volledig nieuw repertoire in te studeren. Te meer daar Rob van der Meule in die tussentijd ook nog een gastrol vervulde in de mu sical Oliver bij Muziektheater GOV. Enkele succesvolle num mers, waaronder het mooie Spaan se lied Hijo de la luna van Mecano, zijn gehandhaafd. Maar er is ook nieuw repertoire, zoals een ode aan de zee met een verrassende performance. Bovendien hoopt A58 zich morgen in Tiel te onder scheiden met een eigen begelei dingsensemble. Naast Christian Blaha (piano) spelen Petra Flipse (altviool), Martijn Kooijman (cel lo), Ruud van der Meulen (contra bas), Inge Kusters (accordeon) en Cora Dellebeke (slagwerk). Neerlands beste 'Groot Koor in de Lichte Muziek' moet het opnemen tegen zes andere finalisten, waar onder goed geschoolde klassieke ensembles. De beeldspraak van 'ap pels met peren vergelijken' dringt zich al snel op. „Goed zijn is goed zijn. Vergelijk Maria Calas met Frans Bauer. Dan is er in beide stij len sprake van kwaliteit", zegt Van der Meule. Hij is zelf vaak jurylid bij zangwedstrijden en weet dat er naast enige subjectiviteit ook be langrijke objectieve criteria zijn. 'Met elk lied moet je een eigen verhaal willen vertellen' Dictie, uitspraak, zuiverheid, rit miek en dynamiek. Zonder zich bij voorbaat in te dekken, wil hij reëel blijven over het resultaat mor gen. A58 behaalde in eigen catego rie al 256 van de 300 te behalen punten, een 8,6 dus. „Klimmen van een 6 naar een 7 is makkelijker dan van een 8 naar een 9. Als we 260 punten halen, is onze missie geslaagd." Koor A58 treedt vrijdag 15 februari ook op in de Zeeuwse Concertaal in Middelburg. Expositie onderzoekt de rol van schilderkunst in huidige beeldcultuur. door Rolf Bosboom VLISSINGEN - Welke rol heeft het geschilderde beeld nog in een me diacultuur die wordt gedomineerd door een stortvloed aan beelden? Die vraag is het uitgangspunt voor een expositie van zes kunstenaars uit Nederland, België, Duitsland en Groot-Brittannië, in het Vlis- singse kunstcentrum deWillenu. Het Stedelijk Museum Aalst had onlangs de primeur van deze ten toonstelling, die ook Zebrastraat in Gent en de Lanchester Gallery van Coventry University aandoet. De zes kunstenaars zijn losjes ver deeld in drie duo's die elk op een eigen manier de kracht van het ge schilderde beeld onderzoeken. Het meest figuratief zijn Marcel Berlan- ger en Thomas Huyghe. Zij gebrui ken weliswaar nog steeds verf en penseel, maar nemen voor het ove rige afstand van de traditie. Berlan- ger gebruikt vaak een uiterst dun doek, waarop hij in zwart-wit af beeldingen schildert die sterk doen denken aan foto's. Twee reusachtige doeken verdelen, net zoals toen hij bijna twee jaar geleden in deWillerry; exposeerde, de beide zalen in tweeën. De be zoeker kan eromheen lopen en doordat het licht er gedeeltelijk doorheen valt, verandert het beeld voortdurend op subtiele wijze. In Cécile de France zijn bovendien ga ten gemaakt, waardoor de andere zijde direct zichtbaar wordt. Ber- langer betrekt zo de omgeving di rect bij het schilderij. Ook het werk van Huyghe heeft een driedimensionaal karakter. Hij schildert op ronde, bolle en op pa len geplaatste oppervlakten, die soms alleen de ruimte en toe schouwer weerspiegelen. Zijn beel den lijken afkomstig uit de recla mewereld, met de nadruk op enigs zins krampachtig lachende mon den vol voorbeeldige gebitten. Ze komen bij Huyghe vooral over als loze beloften van gelukzaligheid en tonen daarmee de lege kant van de moderne beeldcultuur. Wolfgang Ellenrieder stelt in zijn werk de waarneming steevast op de proef In deWillem3 hangen twee grote werken van hem: Saai en Lounge. De bovenzijde oogt aanvankelijk herkenbaar: een bal- kenplafond en kroonluchters. De onderzijde is beduidend minder Wat is 'echt', wat is 'beeld'? Het is een verwarring die soms beklemmend werkt. duidelijk, neigt naar het abstracte. Dat leidt onvermijdelijk tot de vraag of de onbevangen interpreta tie van de rest van het werk dan nog wel 'klopt'. De recent - vlak voor de expositie in Aalst - overleden Karen Trussel- le zorgt voor een andersoortige verwarring. Schilderijen, foto's en spiegelende oppervlakten die te gen de muur zijn geplaatst of op de grond gelegd, zijn gegroepeerd tot installaties. Dezelfde beelden, Beeld van de expositie in deWillem3, met in het midden Cécile de France van Marcel Berlanger, links Lounge van Wolfgang Ellenrieder en rechts Sun Chariots van Thomas Huyghe. foto deWillem3 en varianten daarop, keren voort durend terug. Wat is 'echt', wat is 'beeld'? Wat is origineel, wat is af beelding? Het is een verwarring die soms beklemmend werkt. Roland Schimmel en Martijn Schuppers tonen uiterste vormen van visuele illusies. Schimmel is ge fascineerd door de werking van het oog en stelt daarmee de waar de van de menselijke waarneming ter discussie. Centraal in zijn schil derijen staan de 'nabeelden' die ontstaan na het zien van vormen en kleuren. Beeld en nabeeld com bineert hij, waardoor schijn en werkelijkheid samenkomen. Visue le kortsluiting, zo wordt het wel ge noemd. Fascinerend is ook het kleurrijke werk van Martijn Schuppers, dat doet denken aan foto-opnamen van bijvoorbeeld maanlandschap pen, verweerde steenmassa's of dansende moleculen. In werkelijk heid zijn het niet meer dan sterke uitvergrotingen van verf, al dan niet in combinatie met oplosmid del. Schuppers legt daarmee de il lusionaire kracht van kunst en ver beelding het meest bloot: de ma gie van het geschilderde beeld. B Expositie 'Magie van het Geschilder de Beeld', t/m 24 februari in deWil- Iem3, Oranjestraat 4, Vlissingen. Geopend: wo. t/m zo, 12.00-17.00 uur. Bij de tentoonstelling is voor drie euro een catalogus verkrijgbaar.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 36