Hyundai werpt H300 Kia Cee'd heeft er een in de concurrentiestrijd vlotte broer bijgekregen L»jj= SterdOme www.sterdome.nl PZC Vrijdag 25 januari 2008 1 5 Vanaf €18.860, diesel €25.240. Opel Astra Succesnummer vanouds. Ook hier is drie- deurs coupé-achtig. Ook als Wagon, MPV Zafira of cabrio TwinTop. Wielbasis 2,61 m., bagage 347-1265 I., gewicht 1265 kg., benzine 1,4 tot 1,8 I, 90-180 pk, diesel 1,3 tot 1,9 I, 90-140 pk. Vanaf 18.995, diesel 23.840. Plus: populair, keuzemogelijkheden, afwer king. Min: saai. De Peugeot 308 is een evolutie van de 307, geen revolutie. foto Peugeot door Robbert Keegel De 307 is pas zes jaar oud en kreeg krap twee jaar geleden een facelift, die de verkoopcijfers aardig overeind hielp. Toch vonden de ba zen van Peugeot hem kennelijk aan vernieuwing toe. Opvolger 308 is echter bepaald geen totaal nieu we auto. Het is een logische, goed gekozen stap langs de weg der evo lutie. Hij staat immers op precies dezelfde bodemplaat als zijn voor ganger en heeft ook dezelfde wiel basis (2,61). Dat is de maat die de binnenruimte bepaalt. Toch is het in de 308 ruimer dan in de 307. Dat komt doordat bijvoorbeeld de rugleuningen dunner zijn gemaakt (zonder aan comfort in te boeten) en omdat het dashboard verder naar voren zit. Maar ook omdat de 308 breder (1,82 meter, dat is plus 5 centimeter) en langer werd. Die groei in lengte komt hoofdzakelijk voor rekening van de neus. Wie in stapt, ervaart de 308 als véél rui mer dan het vorige model. Peu geot dacht kennelijk 'wat ze bij VW kunnen, moet voor ons ook een koud kunstje zijn' en maakte op miraculeuze wijze de auto ge woon van binnen een maat groter. Voorin is 'riant' werkelijk van toe passing en achterin zijn hoofd- en beenruimte indrukwekkend. Ook de bagageruimte is gegroeid. Die meet nu 348 liter met de achter bank in stelling voor personenver voer en 1.201 liter als die is platge- klapt. Dat omleggen gaat simpel. Comfort staat bij Franse autofabri kanten altijd hoog in het vaandel. Peugeot wil in dit geval de beste van de klas zijn en slaagt daar op enkele punten in. De voorstoelen zitten heerlijk en vervallen niet in de Franse traditie dat ze te zacht zijn gemaakt. Wij reden in een ver sie Féline en dat stemde tevreden. Er zit alles op en aan, onder meer een glazen dak, een perfecte airco en een navigatie/ entertainment systeem dat simpel is te bedienen. Achter het stuur heb je een aange name en overzichtelijke werkplek. Al kwam de architectuur van de 308 vrijwel ongeschonden over van de 307, de nieuwe rijdt beter. Hij stuurt strakker dankzij een van de betere elektrische stuurbekrach tigingen die we kennen en de rem men wonnen aan prestaties. Maar vooral is de koets veel stijver dan voorheen, met beter rijgedrag als gevolg. Ook zijn de inzittenden verlost van alle rammeltjes en kraakjes, tot voor kort het handels merk van de gemiddelde Peugeot. Peugeot heeft een geduchte reputa tie als motorenbouwer, waarbij de diesels niet alleen door de klanten, maar ook door diverse concurren ten hoog worden gewaardeerd. Zo wel Ford als BMW (Mini) profite ren ervan. In de testauto zat echter een mooi stille en smakelijk vlotte benzinemotor van 1,6 liter en 150 pk: het resultaat van de gezamenlij ke ontwikkeling met de Beierse Motorenfabriek. De vijfbak is pri ma, maar we keken jaloers naar de zesversnellingsbak die bij sommi ge diesels wordt geleverd. Die is echter niet als extra te bestellen. Het officiële gemiddelde verbruik van de 1,6 is 7,1 liter, Co2-uitstoot 167 gram, terwijl de topsnelheid 213 km/h bedraagt en je in 8,1 sec op de 100 kunt zitten. Het energie- label vermeldt C. Deze versie kost 31.300 euro, maar de prijslijst be gint bij 18.950 euro voor een 1,4-1 benzine met 95 pk en energielabel B. Dieselen kost minimaal 23.850 euro en draagt label B. Zoals gezegd, de nieuwe Peugeot 308 is een prijzenswaardige stap op de ladder van de evolutie. "<-■ -■ "-"ó «->)" eigen werk, zo snel vernieuwt het bedrijf zijn mode Maar aan de nieuwe 308 valt weinig te verbeteren Volkswagen Golf Talloze varianten, ook Audi, Seat en Skoda. Verder als: Plus, Variant, MPV Touran of cabriocoupé Eos. Wielbasis 2,58 m, bagage 350-1.305 I., gewicht 1234 kg., benzine 1,4 tot 3,2 I., 80-250 pk, diesel 1,9 tot 2,0 I., 105-140 pk. MMéMEMKMIélHgkM Plus: kwaliteit, keuzemogelijkheden, in ruil. Min: aanschafprijs. Plus: prijs, design, stilstaande stuurwiel naaf. Min: afwerking, inruil. CONCURRENT Citroen C4 Technisch verwant, zelfde motor, minder succesrijk. Driedeurs is vlotte coupé. Géén stationcar of Cabrio, wel MPV Picasso. Wielbasis 2,61 m, bagage 355-1210 I, ge wicht 1275 kg, benzine 1,4 tot 2,0 I, 90- 138 pk, diesel 1,6 tot 2,0 1,110-138 pk. CONCURRENT De Hyundai Hioo was een prijsboksende bestelauto die jaren de vloer aanveeg de met de gevestigde orde van Volkswagenbusjes en Transits. Nu is er de H300: geen besteller waar de oosterse afkomst vanaf straalt. Hyundai legt de nadruk op 'Euro pees' ontwerp. De maatvoering, met 4,2 kuub in de gesloten bestel auto en 2,5 nt3 bij de dubbele cabi ne, is afgestemd op Europese wen sen, maar de uitrusting en de prijs kaartjes wijzen op Koreaanse kom af Daarmee heeft Hyundai weer een concurrent die het gevecht met de Europeanen niet schuwt. Standaard heeft de H300 ABS én ESP, evenals schuifdeuren aan bei de zijden van de geheel vlakke laadvloer met een lengte van 2,38 meter, op een wielbasis van 3.20. Met dubbele cabine is de laadvloer t.59 lang. Achter kan worden geko zen tussen een enkele laadklep of twee openslaande deuren. Er is ook een personenbusje. De H300 rijdt als een forse personenauto. Het dashboard is ook dat van een luxe wagen, met het pookje van de vijfbak uit de middenconsole stekend en mooi onder handbe reik. En er zijn voldoende ruimtes om spullen in op te bergen. Ook de centrale vergrendeling is standaard, zeker voor stadsbestel- werk onmisbaar. Maar afstandsbe diening daarop is ten onrechte niét standaard. De H300 heeft een 2,5 liter commonrail diesel van 170 pk, die goed is voor een topsnel heid van 181 km/h en ook dat is een personenautowaarde. Het ver bruik is gemiddeld 8,8 liter. De H300 is er vanaf 16.995 euro als gesloten bestelauto, vanaf 18.995 met dubbele cabine. Maar 8.000 stuks per jaar verkopen, zit er niet in. De importeur denkt zelf aan zo'n 1.750 exemplaren. 1 S M Ml m T, m m. w 1 «J tt CAPPUCCINO De Hyundai H300: ruim en praktisch in een Europees jasje. foto GPD Net als bijvoorbeeld Opel en Fiat dat doen, laat Kia de drie- en de vijfdeurs ver sies van hun middenklasser, de Cee'd, flink verschillen. De drie deurs, die Pro_cee'd heet, heeft be hoorlijke coupé-neigingen. Rijden met die nieuweling maakt blij. Voordat we de contactsleutel om draaien, géén modieuze starknop, zijn de verwachtingen al redelijk hoog gespannen. De Pro_cee'd ziet er fris uit en is méér dan een Cee'd met twee in plaats van vier portieren. Neus, koplampen en grille/luchtwapen zijn afwijkend en de taillelijn loopt nadrukkelij ker op dan bij de familieversie.De techniek is hetzelfde, maar het on derstel is wat sportiever afgesteld. Beschikbaar zijn bijna alle Cee'd- motoren. Alleen de 1,4 doet niet mee: die heeft echt niets sportiefs. Dus is er keuze uit 1,6 en 2,o-l ben zinemotoren met 126 of 143 pk en twee diesels, met 1,6 liter inhoud en 115 pk of een tweeliter die op z'n best 140 pk levert. Binnenkort komt er nog een 'Duits' opvoerset- je, met meer pk's. En er wordt ge dacht over een GTI-achtige versie. Benzineversies zullen waarschijn lijk de voorkeur krijgen. Wij trof fen echter de kleine diesel en die is mans genoeg om er lekker mee rond te toeren. Zakelijke dieselrij ders zullen vermoedelijk de drie deurs of Wagon prefereren. De Pro_cee'd is behoorlijk aangekleed. Vanaf het instapmodel X-tra zit er airco, zes airbags en een audiosys- teem in, lichtmetalen wielen on der en zeven jaar garantie op, voor 18.995 euro. Oliestook is er vanaf 22.395 euro. Maar hoe Europees de Cee'd en z'n familie ook door Kia worden neergezet, met zulke prij zen krijg je de uitstraling van een Koreaanse prijsbokser niet weg. Al worden ze in Slowakije gebouwd. Seat introduceert pakket 'Business Line High' Seat heeft per direct voor de Leon, de Altea en de Altea XL Sta tionwagon een luxueus Business Line High-pakket geïntrodu ceerd. Bovenop de standaarduit rusting komen bij deze uitvoerin gen tal van extra's. Vanaf 23.990 euro voor de Seat Leon, 24.590 eu ro voor de Altea en 25.690 euro voor de stationcar Altea XL. Subaru vernieuwt het vlaggenschip Tribeca Subaru heeft de Tribeca ver nieuwd. De SUV kreeg een nieuw design van het front, stan daard Xenon-verlichting, een ge wijzigde achterpartij, een ander ontwerp lichtmetalen wielen en een nieuwe 3,6 liter boxermotor. De Tribeca kost per 1 februari 70.182 euro (nu nog 65.740 euro). Westhavendijk 148, 4463 AE Goes Tel: 0113 27 23 23 Fax: 0113 22 95 94

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 15