Hyundai werpt H300 Kia Cee'd heeft er een
in de concurrentiestrijd vlotte broer bijgekregen
L»jj=
SterdOme
www.sterdome.nl
PZC Vrijdag 25 januari 2008 1 5
Vanaf €18.860, diesel €25.240.
Opel Astra
Succesnummer vanouds. Ook hier is drie-
deurs coupé-achtig. Ook als Wagon, MPV
Zafira of cabrio TwinTop. Wielbasis 2,61
m., bagage 347-1265 I., gewicht 1265 kg.,
benzine 1,4 tot 1,8 I, 90-180 pk, diesel 1,3
tot 1,9 I, 90-140 pk.
Vanaf 18.995, diesel 23.840.
Plus: populair, keuzemogelijkheden, afwer
king. Min: saai.
De Peugeot 308 is een evolutie van de 307, geen revolutie. foto Peugeot
door Robbert Keegel
De 307 is pas zes jaar oud
en kreeg krap twee jaar
geleden een facelift, die
de verkoopcijfers aardig
overeind hielp. Toch vonden de ba
zen van Peugeot hem kennelijk
aan vernieuwing toe. Opvolger 308
is echter bepaald geen totaal nieu
we auto. Het is een logische, goed
gekozen stap langs de weg der evo
lutie. Hij staat immers op precies
dezelfde bodemplaat als zijn voor
ganger en heeft ook dezelfde wiel
basis (2,61). Dat is de maat die de
binnenruimte bepaalt. Toch is het
in de 308 ruimer dan in de 307.
Dat komt doordat bijvoorbeeld de
rugleuningen dunner zijn gemaakt
(zonder aan comfort in te boeten)
en omdat het dashboard verder
naar voren zit. Maar ook omdat de
308 breder (1,82 meter, dat is plus
5 centimeter) en langer werd. Die
groei in lengte komt hoofdzakelijk
voor rekening van de neus. Wie in
stapt, ervaart de 308 als véél rui
mer dan het vorige model. Peu
geot dacht kennelijk 'wat ze bij
VW kunnen, moet voor ons ook
een koud kunstje zijn' en maakte
op miraculeuze wijze de auto ge
woon van binnen een maat groter.
Voorin is 'riant' werkelijk van toe
passing en achterin zijn hoofd- en
beenruimte indrukwekkend. Ook
de bagageruimte is gegroeid. Die
meet nu 348 liter met de achter
bank in stelling voor personenver
voer en 1.201 liter als die is platge-
klapt. Dat omleggen gaat simpel.
Comfort staat bij Franse autofabri
kanten altijd hoog in het vaandel.
Peugeot wil in dit geval de beste
van de klas zijn en slaagt daar op
enkele punten in. De voorstoelen
zitten heerlijk en vervallen niet in
de Franse traditie dat ze te zacht
zijn gemaakt. Wij reden in een ver
sie Féline en dat stemde tevreden.
Er zit alles op en aan, onder meer
een glazen dak, een perfecte airco
en een navigatie/ entertainment
systeem dat simpel is te bedienen.
Achter het stuur heb je een aange
name en overzichtelijke werkplek.
Al kwam de architectuur van de
308 vrijwel ongeschonden over
van de 307, de nieuwe rijdt beter.
Hij stuurt strakker dankzij een van
de betere elektrische stuurbekrach
tigingen die we kennen en de rem
men wonnen aan prestaties. Maar
vooral is de koets veel stijver dan
voorheen, met beter rijgedrag als
gevolg. Ook zijn de inzittenden
verlost van alle rammeltjes en
kraakjes, tot voor kort het handels
merk van de gemiddelde Peugeot.
Peugeot heeft een geduchte reputa
tie als motorenbouwer, waarbij de
diesels niet alleen door de klanten,
maar ook door diverse concurren
ten hoog worden gewaardeerd. Zo
wel Ford als BMW (Mini) profite
ren ervan. In de testauto zat echter
een mooi stille en smakelijk vlotte
benzinemotor van 1,6 liter en 150
pk: het resultaat van de gezamenlij
ke ontwikkeling met de Beierse
Motorenfabriek. De vijfbak is pri
ma, maar we keken jaloers naar de
zesversnellingsbak die bij sommi
ge diesels wordt geleverd. Die is
echter niet als extra te bestellen.
Het officiële gemiddelde verbruik
van de 1,6 is 7,1 liter, Co2-uitstoot
167 gram, terwijl de topsnelheid
213 km/h bedraagt en je in 8,1 sec
op de 100 kunt zitten. Het energie-
label vermeldt C. Deze versie kost
31.300 euro, maar de prijslijst be
gint bij 18.950 euro voor een 1,4-1
benzine met 95 pk en energielabel
B. Dieselen kost minimaal 23.850
euro en draagt label B.
Zoals gezegd, de nieuwe Peugeot
308 is een prijzenswaardige stap
op de ladder van de evolutie.
"<-■ -■ "-"ó «->)"
eigen werk, zo snel vernieuwt het bedrijf zijn mode
Maar aan de nieuwe 308 valt weinig te verbeteren
Volkswagen Golf
Talloze varianten, ook Audi, Seat en
Skoda. Verder als: Plus, Variant, MPV
Touran of cabriocoupé Eos. Wielbasis
2,58 m, bagage 350-1.305 I., gewicht
1234 kg., benzine 1,4 tot 3,2 I., 80-250
pk, diesel 1,9 tot 2,0 I., 105-140 pk.
MMéMEMKMIélHgkM
Plus: kwaliteit, keuzemogelijkheden, in
ruil. Min: aanschafprijs.
Plus: prijs, design, stilstaande stuurwiel
naaf. Min: afwerking, inruil.
CONCURRENT
Citroen C4
Technisch verwant, zelfde motor, minder
succesrijk. Driedeurs is vlotte coupé. Géén
stationcar of Cabrio, wel MPV Picasso.
Wielbasis 2,61 m, bagage 355-1210 I, ge
wicht 1275 kg, benzine 1,4 tot 2,0 I, 90-
138 pk, diesel 1,6 tot 2,0 1,110-138 pk.
CONCURRENT
De Hyundai Hioo was een
prijsboksende bestelauto
die jaren de vloer aanveeg
de met de gevestigde orde van
Volkswagenbusjes en Transits. Nu
is er de H300: geen besteller waar
de oosterse afkomst vanaf straalt.
Hyundai legt de nadruk op 'Euro
pees' ontwerp. De maatvoering,
met 4,2 kuub in de gesloten bestel
auto en 2,5 nt3 bij de dubbele cabi
ne, is afgestemd op Europese wen
sen, maar de uitrusting en de prijs
kaartjes wijzen op Koreaanse kom
af Daarmee heeft Hyundai weer
een concurrent die het gevecht
met de Europeanen niet schuwt.
Standaard heeft de H300 ABS én
ESP, evenals schuifdeuren aan bei
de zijden van de geheel vlakke
laadvloer met een lengte van 2,38
meter, op een wielbasis van 3.20.
Met dubbele cabine is de laadvloer
t.59 lang. Achter kan worden geko
zen tussen een enkele laadklep of
twee openslaande deuren. Er is
ook een personenbusje. De H300
rijdt als een forse personenauto.
Het dashboard is ook dat van een
luxe wagen, met het pookje van
de vijfbak uit de middenconsole
stekend en mooi onder handbe
reik. En er zijn voldoende ruimtes
om spullen in op te bergen.
Ook de centrale vergrendeling is
standaard, zeker voor stadsbestel-
werk onmisbaar. Maar afstandsbe
diening daarop is ten onrechte
niét standaard. De H300 heeft een
2,5 liter commonrail diesel van 170
pk, die goed is voor een topsnel
heid van 181 km/h en ook dat is
een personenautowaarde. Het ver
bruik is gemiddeld 8,8 liter.
De H300 is er vanaf 16.995 euro als
gesloten bestelauto, vanaf 18.995
met dubbele cabine. Maar 8.000
stuks per jaar verkopen, zit er niet
in. De importeur denkt zelf aan
zo'n 1.750 exemplaren.
1 S M Ml m
T, m m. w 1 «J
tt CAPPUCCINO
De Hyundai H300: ruim en praktisch
in een Europees jasje. foto GPD
Net als bijvoorbeeld Opel en
Fiat dat doen, laat Kia de
drie- en de vijfdeurs ver
sies van hun middenklasser, de
Cee'd, flink verschillen. De drie
deurs, die Pro_cee'd heet, heeft be
hoorlijke coupé-neigingen. Rijden
met die nieuweling maakt blij.
Voordat we de contactsleutel om
draaien, géén modieuze starknop,
zijn de verwachtingen al redelijk
hoog gespannen. De Pro_cee'd
ziet er fris uit en is méér dan een
Cee'd met twee in plaats van vier
portieren. Neus, koplampen en
grille/luchtwapen zijn afwijkend
en de taillelijn loopt nadrukkelij
ker op dan bij de familieversie.De
techniek is hetzelfde, maar het on
derstel is wat sportiever afgesteld.
Beschikbaar zijn bijna alle Cee'd-
motoren. Alleen de 1,4 doet niet
mee: die heeft echt niets sportiefs.
Dus is er keuze uit 1,6 en 2,o-l ben
zinemotoren met 126 of 143 pk en
twee diesels, met 1,6 liter inhoud
en 115 pk of een tweeliter die op
z'n best 140 pk levert. Binnenkort
komt er nog een 'Duits' opvoerset-
je, met meer pk's. En er wordt ge
dacht over een GTI-achtige versie.
Benzineversies zullen waarschijn
lijk de voorkeur krijgen. Wij trof
fen echter de kleine diesel en die
is mans genoeg om er lekker mee
rond te toeren. Zakelijke dieselrij
ders zullen vermoedelijk de drie
deurs of Wagon prefereren. De
Pro_cee'd is behoorlijk aangekleed.
Vanaf het instapmodel X-tra zit er
airco, zes airbags en een audiosys-
teem in, lichtmetalen wielen on
der en zeven jaar garantie op, voor
18.995 euro. Oliestook is er vanaf
22.395 euro. Maar hoe Europees de
Cee'd en z'n familie ook door Kia
worden neergezet, met zulke prij
zen krijg je de uitstraling van een
Koreaanse prijsbokser niet weg. Al
worden ze in Slowakije gebouwd.
Seat introduceert pakket
'Business Line High'
Seat heeft per direct voor de
Leon, de Altea en de Altea XL Sta
tionwagon een luxueus Business
Line High-pakket geïntrodu
ceerd. Bovenop de standaarduit
rusting komen bij deze uitvoerin
gen tal van extra's. Vanaf 23.990
euro voor de Seat Leon, 24.590 eu
ro voor de Altea en 25.690 euro
voor de stationcar Altea XL.
Subaru vernieuwt het
vlaggenschip Tribeca
Subaru heeft de Tribeca ver
nieuwd. De SUV kreeg een
nieuw design van het front, stan
daard Xenon-verlichting, een ge
wijzigde achterpartij, een ander
ontwerp lichtmetalen wielen en
een nieuwe 3,6 liter boxermotor.
De Tribeca kost per 1 februari
70.182 euro (nu nog 65.740 euro).
Westhavendijk 148, 4463 AE Goes
Tel: 0113 27 23 23 Fax: 0113 22 95 94