Voor lieve, stoere, stoute en ondeugende baby's ÉipSSi PZC Dinsdag 22 januari 2008 15 Je neemt een T-shirt, zet er een woord als lief, stoer, ondeugend of stout op en een mateloos populaire kinderkledinglijn is geboren. Het merk lief! heeft winkels in onder meer Arnhem, Eindhoven, Den Bosch en Brasschaat (België). Dit jaar volgt Dubai. door Marlous Flier foto's Johannes Timmermans Een oer-Hollands kledingmerk, met Nederlandse teksten en accenten, gaat naar het Midden-Oosten. Ie zou denken dat in ieder geval die Nederlandse teksten, woorden als lief stoer, ondeugend of stout, naar het Ara bisch worden vertaald. Items als klompen en molens zullen toch wel plaatsmaken voor kamelen en palmbomen. Verkeerd gedacht 'lief!, babykleding en lifes tyle', mag dan in 2008 internationaal de vleugels nog verder uitslaan naar Dubai, de oer-Hollandse elementen blijven. De Arabie ren zijn juist enthousiast over de Nederland se woorden die ze amper kunnen uitspre ken. Verrassend? Ach, bij lief! zijn ze het inmid dels wel gewend. Bij de lancering van het kleding- en lifestylemerk in Duitsland, De nemarken, Ierland en Spanje bleef het Ne derlands meestal ook gewoon intact. „Niet weten wat een woord betekent, is over de grens geen enkele belemmering om iets van lief! aan te schaffen", zegt liefl-woordvoer- der Marieke Noorlander. „Ze vinden het juist grappig om iets Nederlands te dragen. In het buitenland zien mensen het eerder als merknaam, dan als woord met een bete kenis." Het afgelopen jaar was hét jaar van lief! Niet alleen werd in het buitenland flink aan de weg getimmerd, ook in eigen land scho ten lief-winkels als paddenstoelen uit de grond. Het merk is aan een niet te stuiten opmars bezig, zo lijkt het. De typische lief!-T-shirts duiken met grote regelmaat op in het straatbeeld. Acteur Geert Hoes zorg de voor nog meer bekendheid door zijn naam aan een (beperkte) collectie voor vol wassenen te verbinden. Het idee achter het merk is heel simpel: kle dingstukken voor baby's en kleine kinderen in de kleuren blauw, rood, fuchsia, groen en oranje worden voorzien van de woorden lief stoer, ondeugend of stout. Het komt al lemaal uit het brein van ontwerpster Yvon ne Woudstra. Zij runt samen met haar man een kledinggroothandel als ze in 2005 be sluit daarnaast ook iets voor zichzelf te be ginnen. Haar idee: iets doen met de wereld vol vrolijkheid van baby's en kleine kinde ren. „Baby's roepen altijd een blij, vertederd gevoel op bij mensen. Lief is daarbij een veelgebruikt woord. Op de T-shirts staat een vertaling van wat mensen toch al den ken. Als een baby eenmaal zo'n kreet op de Winkels van lief! Babykleding en lifestyle merk lief! heeft eigen win kels in Arnhem, Den Bosch, Giessenburg, Hengelo (OV), Leiden, Maastricht, Eindhoven en Bras schaat (België). Het merk wordt verder in heel Nederland en België verkocht via dealers. Zie de website voor adressen. Ook voor dealeradressen in Denemarken, Duitsland, Ierland en Spanje. J^j www.lieflifestyle.nl borst heeft, wordt hij of zij nog stoerder of liever", zegt Noorlander. In het Zuid-Hollandse Giessenburg (vlakbij Gorinchem) ging ontwerpster Woudstra medio 2005 aan de slag in een kleine winkel met een beperkte collectie kleding. Ook ver kocht ze er opgeknapte meubeltjes. Inmid dels is de eerste lief!-winkel verhuisd naar een karakteristiek vrijstaand pand. Haar winkel daar ligt midden in de polder, tus sen de molens. Veel Hollandser dan dat zul je het niet snel vinden. Die invloeden zie je nu terug in de spulle tjes. Zo is elk kledingstuk voorzien van een kaartje met twee houten oranje klompjes en is een molentje een vaak terugkerende af beelding. Een paar voorbeelden: een kap stok in de vorm van een molen met een delftsblauw knopje om je jas aan op te han gen. Of een grote houten kast in een moder ne kleur, maar wel voorzien van oud-Hol landse pootjes met krulling en uiteraard weer de delftsblauwe knop. Gehaakte de kens met een motief van deze tijd. Marieke Noorlander: „Het is nostalgie met een moderne draai. Molens en klompjes: Nederland komt overal in terug. ]e mag best trots zijn op het land waar een product van daan komt." Hoe simpel het concept ook is, lief! is een regelrechte hit. De shirts vinden gretig aftrek en ook de in middels flink uitgebreide collectie meubels, accessoires en speelgoed loopt goed. Waarom het zo aanslaat? „Dat zal een mix van factoren zijn. Het past helemaal in het modebeeld om teksten op T-shirts te zet ten. De teksten zijn heel herkenbaar. Het is eens wat anders dan de roze en blauwe ba byspullen die je veel ziet. lief! knalt." Het bedrijf zit vol plannen voor 2008. Een zwangerschapslijn, een nieuwe meubellijn, meer winkels. Alles stap voor stap. Noorlan der: „Ie moet niet de hele wereld tegelijk willen veroveren. Dubai is zo leuk, daar gaan we mee aan de slag. Maar we willen ook eerst in Nederland toewerken naar der tig zaken." ALLEMENSEN Heeft Britney genoeg van paparazzo-vriend? Is Britney Spears haar paparazzo alweer zat? Twee collega-fotogra fen van haar vriend Adnan Gha- lib zeggen van wel. Sam Lutfi, een goede vriend van de zange res, vertelde de fotografen zon dag dat er een contactverbod is aangevraagd. Ghalib zelf zegt van niets te weten. „Ik heb sinds vrijdag geen contact gehad met Britney", schrijft hij op de websi te van zijn werkgever FinalPixx. „Ik was in Santa Barbara voor een begrafenis van een familie lid. Ik hoop snel terug te zijn in Los Angeles en in contact te ko men met mevrouw Spears." Zoontje voor tv-acteur Chris Noth Chris Noth, bekend uit de popu laire televisieseries Sex And The City en Law Order: Criminal Intent, en zijn vriendin Tara Wilson hebben een zoon gekre gen. Dat heeft een woordvoerder van het stel gisteren gezegd te gen het Amerikaanse tijdschrift People. Orion Christopher Noth is vrijdag geboren in Los Ange les. Wilson leerde de 53-jarige ac teur kennen terwijl ze werkte in een bar van hem in New York. Het koppel is binnenkort samen te zien in de film Frame of Mind. Jan Smit zingt voor zijn schoonmoeder Jan Smit heeft speciaal voor zijn schoonmoeder een stukje gezon gen. Zijn vriendin, ONM-actrice Yolanthe Cabau van Kasbergen, zong zaterdag een liedje op het verjaardagsfeest van haar moe der en Smit deed voorzichtig mee. Een optreden was het vol gens de manager van de Volen- damse zanger niet te noemen. „Yolanthe zong en )an deed de tweede stem", zei hij gisteren. „Een of andere lui heeft daar een foto van gemaakt en die naar de krant gestuurd, maar Jan gaat pas eind april of begin mei echt weer optreden." Smit werd eind vorig jaar geopereerd aan zijn stembanden. Zingen heett hij tot nu toe niet mogen doen. De Volendammer begint in okto ber aan zijn tournee. Jean-Marie Pfaff begint eigen tijdschrift De Belgische ex-doelman Jean- Marie Pfaff (55) begint een eigen tijdschrift. Het blad Jean-Marie zal vanaf mei elk halfjaar in Ne derland en Vlaanderen verschij nen. Jean-Marie Pfaff ook be kend van de reallife-serie De Pfaffs, volgt daarmee presentatri- Jean-Marie Pfaff. foto ANP i i Mi j j T Een bedrukt T-shirt: het idee is zo simpel. ces als Linda de Mol, Catherine Keyl en Goedele Liekens. Het tijdschrift is een initiatief van een uitgeverij uit Den Helder en richt zich op de sport. Pfaff wil zelfinterviews doen voor zijn blad. Hij denkt aan gesprek- ken met colle- ga's als Johan j* Cruijff, Ruud 1** Gullit of David fCL - Beckham.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 15