De prijzen zullen voorlopig niet dalen „Er staat ons nog heel wat te wachten." Dirk van den Broek. foto ANP der stijgt. Ondernemers moeten hierop reageren. ..Wij kunnen twee dingen doen", /egt Vorst van New York Pizza. „Of .vij doen een concessie aan de kwali- cf it van de kaas, of we verhogen de prijs. Wij hebben gekozen voor het hatste. De prijs van de pizza is met S/procent gestegen." Westland heeft de prijs van zijn kaasmerken Maas- lander en Old Amsterdam ook ver hoogd. De vraag is of consumenten deze prijsverhogingen accepteren of overgaan op goedkopere kazen en minder pizza's bestellen. „Klanten merken het wel op", zegt Vorst, „maar ze lopen nog niet weg. Wij doen wel beter ons best met ser vice en acties." Cor Lustig van Westland ziet nog geen grote vlucht van consumenten naar goedkope kaas. „Ze kopen toch kaas, of die duurder is of niet. De verkoop van Old Amsterdam bij voorbeeld was in december erg goed." In het buitenland zijn de effecten van de prijsverhoging wel merk baar. „In Duitsland hadden we in oktober en november een dip. Hoe lang die duurt, weet ik niet. Mis schien moeten Duitsers even wen nen aan de nieuwe prijzen." Dirk van den Broek probeert de prijsstijgingen zo veel mogelijk uit de supermarkt te houden. „In onze sector is nog altijd een prijzenoor log gaande. Consumenten zullen de broekriem aanhalen en nog kriti scher naar de prijzen kijken. Dat ver oorzaakt spanningen, vooral bij on ze inkopers. Supermarkten zullen nog goedkoper moeten werken." Vorig jaar boekte de supermarkt branche een omzetrecord doordat er meer klanten kwamen, die ook nog eens meer geld uitgaven. Van den Broek voorspelt dat 2008 in de supermarktbranche een zwaar jaar wordt, met toch wel enkele prijsstij gingen. „Met melk en kaas hebben ook wij het hoofd moeten buigen." Manfred Meeuwig, eigenaar van een winkel voor olie, mosterd en azijn in de Haarlemmerstraat in Am sterdam, maakt zich geen zorgen over klanten die weglopen. Nu de nieuwe oogst binnenkomt, stijgt de prijs van olijfolie 10 tot 15 procent vanwege de grotere vraag uit Ameri ka en Japan, de nieuwe gebruikers van dit product. „Veel mensen ma ken zich niet zo druk om een prijs stijging van ons product. Olijfolie is erg gewild. Mensen willen lekkere olie." De toegenomen vraag uit China brengt ook een voordeel met zich mee: een nieuwe afzetmarkt. Als Chinezen bijvoorbeeld meer melk gaan drinken, kunnen ze ook meer kaas gaan eten. „Ik verwacht inder daad dat de Chinese markt zal opko men", zegt Lustig van kaasprodu cent Westland. „We zijn in China actief en in Japan verkopen we al be hoorlijk. Mensen moeten leren om kaas te waarderen." PZC Dinsdag 22 januari 2008 11 MELK De prijs van melk is vorig jaar meer dan 15 procent gestegen. Vol gens het Productschap Zuivel komt dat door een tekort aan melk, ontstaan doordat Chinezen en Indiërs meer zuivel zijn gaan consu meren. Dat is een uiting van hun gestegen welvaart. Het productschap verwacht dat de melkprijs de komende twee jaar niet gaat dalen. De vraag uit het Verre Oosten zal alleen maar toene men. In Europa kan de productie nauwelijks omhoog omdat de boe ren er aan melkquota gebonden zijn. Australië en Nieuw-Zeeland kunnen derhalve meer profiteren van de gestegen vraag. Maar ook in China zullen meer koeien gaan grazen. Het zal nog wel even du ren voordat deze stijgende productie zich vertaalt in lagere prijzen. KAAS Voor een kilo kaas is ongeveer tien liter melk nodig. Duurdere melk betekent dus duurdere kaas. In 2007 is kaas ongeveer 19 procent duurder geworden, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek. Cor Lustig, topman van Westland Kaas, spreekt van een prijsstijging van 1,50 tot 2,50 euro per kilo. Hij voorspelt dat de prijzen hoog blijven maar verwacht niet dat de enorme stijgingen van vorig jaar zich nog eens herhalen. BROOD De broodprijs stijgt al enige tijd. China is de belangrijkste oorzaak. Chinezen eten meer vlees en dus is er meer veevoer nodig. Daarin zitten granen die ook voor brood nodig zijn. Omdat het afgelopen zomer veel regende in Europa, kon het aanbod de groei van de vraag naar graan bovendien niet bijbenen. De prijs is in 2007 bijna verdubbeld. BIER Gerst, de basis voor mout, is duurder geworden en de brouwers kampen bovendien met een tekort aan hop. Ze merken ook dat de kosten van verpakkingen omhoog zijn gegaan, opnieuw door de gro te vraag in India en China. Volgens Heineken zijn de kosten in 2007 bijna 14 procent gestegen. Het is nog niet duidelijk wat dit voor de bierprijs zal betekenen. Ook frisdrank werd in 2007 duurder. Er is een nieuwe fles ingevoerd en dit gaat gepaard met nieuwe systemen voor recycling en dus met hogere kosten. CHOCOLADE Chinezen eten meer chocola en bonbons. Door de onrust in Ivoorkust, de belangrijkste cacao- producent, neemt de kwaliteit bovendien af. Maleisië vervangt cacaoplanten door palmen, waar palmolie (biobrandstof) uit wordt gewonnen. De Belgische topchocolatier Galler kondigt prijsverhogingen van 10 procent aan. Verkade bevestigt dat de prij zen onder druk staan maar weet nog niet welke gevolgen dit voor de prijzen in de winkels heeft. VETTEN Consumenten in de supermarkt merken dat olieën en vetten in prijs gestegen zijn. Margarine, maar ook chips, voorgebakken patat, olijf- en zonnebloemolie kosten meer. Weer is de con sumptie in China en India de grootste boosdoener. De oogst in een aantal landen viel het afge lopen jaar tegen en ook de op komst van biobrandstoffen speel de een rol. Volgens Frans Claas- sen van het Productschap Marga rine, Vetten en Olieën, heeft dit laatste nog slechts een geringe in vloed op de prijs. ENERCIE De benzineprijs aan de pomp was in december 12 procent ho ger dan het jaar ervoor. Nuon voorspelt dat de energierekening dit jaar met 1,50 euro per maand toeneemt, exclusief belastingen en kosten voor het netbeheer. De olieprijs brak deze maand al even door het plafond van 100 dollar per vat en zal voorlopig hoog blijven. Chinezen gaan niet minder tanken doordat de over heid de benzineprijs zwaar subsi dieert. Prijsstijgingen/dalingen Prijsontwikkeling van voedingsmiddelen en andere producten en diensten in dec. 2007 t.o.v. dec. 2006 in procenten. Voedingsmiddelen Boter +23,0 Kaas +18,7 Melk +15,3 Olie en vetten +9,0 Brood en beschuit +8,9 Margarine +7,7 Yoghurt, room, desserts +7,3 Eieren +4,6 Koffie en cacao +1,6 Vlees +0,1 Vis -0,1 Suikeren ijs -1,0 Totaal voedingsmiddelen +3,4 Vervoer +4,4 Huisvesting +1,6 Gezondheid +0,5 Schoenen -0,8 Cultuur -1,3 Huishoudelijke apparatuur -1,5 Kleding -1,6 Telefoon/internet -3,8 infoeraDhic: ID bron. CBS

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 11