Dat ik eerst ook nog de film heb bekeken was geen verstandige zet PZC Maandag 21 januari 2008 21 UITGAANSTIP In de film Half moon, vanavond te zien in het Middelburgse filmtheater Schuttershof, vertrekt de oude musicus Mamo na de val van Saddam Hoessein vanuit Iran naar Irak. Hij wil een concert geven in het land waar Koerdische muziek 37 jaar lang lang verboden is geweest. Mamo is een onverzettelijke pa triarch. Hij is in heel Koerdistan een legende. In een gecharterde schoolbus pikt hij onderweg zijn tien volwassen zonen op, die samen zijn orkest vormen. Die zijn zich ook veel beter dan hun vader bewust van het gevaar van de reis. Half Moon, van de Koerdisch-lraanse regisseur Bahman Ghoba- di, is een prachtige en poëtische film over de dood, over het on vermogen en de kwetsbaarheid van een onbeschermde cultuur. Het is geen optimistische film, hoewel Ghobadi er met het oog op zijn westerse publiek heel bewust een soort tragikomedie van heeft gemaakt. De voorstelling in Schuttershof begint vanavond om 20.00 uur. De film wordt daar ook nog op zaterdag 26 januari (19.30 uur) en zondag 27 januari (20.00 uur) vertoond. AGENDA MUZIEK Koor Het Christelijk Gemend Eilandenkoor houdt een open repetitieavond Zierikzee, Nieuwe Kerk, 19.45 uur THEATER Riverdance Ierse dansvoorstelling, waarin de Kelti sche mythologie is vertaald naar een mo derne show. Antwerpen Stadsschouwburg 20.30 uur. Musical to the Max Een keur van Nederlandse musicalsterren waaronder Brigitte Nijman, Joke de Kruijf, Frans Schraven, Maaike Widdershoven en Tony Neef presenteren hoogtepunten uit musicals van toen tot nu. De muzikale entourage wordt live ver zorgd door het musical orkest onder lei ding van Edwin Schimscheimer. Rotterdam, Nieuwe Luxortheater, 20.00 uur. meer agendanieuws op www.pzc.nl FILM BERGEN OP ZOOM Cinem'actueel, National Treasure 2: 20.00 uur; Aliën vs Predator: 20.00 uur; Moordwijven: 20.00 uur; Control: 20.30 uur; 20.00 uur; National Treasure 2: 20.00 uur; MIDDELBURG Schuttershof, Half Moon: 20.00 uur; GOES Merral, Aliën vs Predator: 20.15 uur; I Merral, Moordwijven: 20.00 uur; Natio- am Legend: 20.15 uur; Moordwijven: nal Treasure 2: 20.00 uur; Saw IV: 20.15 VLISSINGEN Cate Blanchett als Elizabeth, te zien in Vlissingen CineCity, CineCity, Alien vs Predator: 19.15 en 22.00 uur; Alles is liefde: 13.45 uur; Bee Movie: 14.00 en 16.30 uur; Elizabeth: 16.15 en 19.30 uur; Enchanted (nl): 13.45 uur; Gone Baby Gone: 13.45, 16.30, 19.15 en 22.00 uur; I am Legend: 22.00 uur; K3 en de katten- prins: 14.00 uur; Moordwijven: 19.15 en 21.45 uur; Natio nal Treasure 2: 13.45,16.00, 19.15 en 21.45 uur; The Golden Compass (ov): 16.15 uur; The Kite Runner: 14.00, 16.30, 19.00 en 21.45 uur; The Flock: 19.45 uur; The Nanny Diaries: 16.30 uur; Sneak: 22.00 uur; NADER BESCHOUWD door Willem Nijssen Personages waar je je mee kunt vereenzel vigen en een plot met een bedoeling. Dat zijn de oer-ingrediënten voor toneel. Zo bekeken, waren de twee voorstellingen van afgelopen week geen oer-toneel. 'Mi sery' (woensdag, Arsenaaltheater) naar het gelijknamige boek van Stephen King, is een thriller. En 'Bambie 12' (vrijdag, 't Beest) komt uit de keuken van de mi- metheatergroep van Jochem Stavenuiter en Paul van der Laan. En inderdaad heb ik de nodige moeite om deze twee voor stellingen te plaatsen. Thrillers en aanverwante (zoals detecti ves) beschouw ik als 'noodgrepen'. Onver mijdelijke misstappen op momenten van zwakte (vooral 's avonds laat als ik om on duidelijke redenen nog altijd niet wil gaan slapen, en ook op vakanties). Dezer dagen lees ik een interessant boek ('Foute fantasieën' van Marjan Slob) dat probeert te verklaren waarom vrouwen zo dol zijn op Bouquetreeksen. Ik herken daar veel in dat ook op mij van toepassing kan zijn, als het om thrillers gaat. Eigenlijk hoor ik dus niet bij 'Misery' te zitten, maar ik hoop altijd weer op won deren die de theorie tegenspreken. Helaas verricht Victor Löw die niet. Integendeel, ik vind hem en zijn echtgenote maar slap jes spelen. Er wordt te veel gegokt op de 'griezeleffecten'. Sommige daarvan wer ken ook wel. Maar die paar seconden gru wen kunnen niet een hele avond goedma ken. Dat ik een dag voor de voorstelling nog eens de film heb bekeken (schitte rende vertolking eigenlijk van Kathy Ba tes als de doorgedraaide Annie Wilkes!) was geen verstandige zet. Ander onderwerp dan maar. 'Bambie 12'. Daar is nog niet al te veel lovends over ge schreven. De Volkskrant vindt dat de voorstelling 'volledig ontspoort' en op www.theatercentraal.nl geven weliswaar zeven theaterliefhebbers een staande ova tie maar willen er 24 met rotte tomaten smijten. Toch blijven de makers wel trouw aan hun uitgangspunt, dat eerder veel lof kreeg: het lichaam zien als spiegel van de menselijke ziel. Impulsen en drif ten, dromen en frustraties extreem uitver groten tot de figuren op het toneel er bijna onder bezwijken. Het ergste wat je 'Bambie 12' kunt verwij ten, is dat je na afloop niet weet wat je van zo'n voorstelling moet denken. Soms zelfs niet wat je er van moet begrijpen. Een (hoogtepunt)deel is alvast niet mis te verstaan: op het hysterische ritme van ex tatische marsmuziek laten de vijf spelers op hilarische wijze zien hoe ze (hoe 'mèn', hoe wij dus) als automaten hun tijd vullen met werken, neuken en vrien- Victor Löw den bezoeken. Vijf spelers, ja. Vier zijn 'vreemde indringers' in het leven van een eigenlijk al even vreemde, maar toch ge wone man. Gewoon omdat hij een siga retje rookt in bed en zich nog eens lekker uitrekt. Vreemd omdat hij zijn vrouw heeft verruild voor een flatscreen tv, en hem dat beter bevalt. Andere delen zijn op zich misschien ook nog wel begrijpe lijk. Later worden de vier indringers ken nelijk leden van een inheemse stam die zich -halfnaakt- siert met stropdassen als verentooi en opgerolde colbertjasjes als tulband. Zwaaiend met takkenbossen gaan ze rond. De primitief in de mens? Details, zoals het ritueel slachten van een blikje frisdrank, kunnen een indringende lading krijgen als je dat wilt en als je het in de drukte gezien hebt. Tijdens de voorstelling is alles okay, want vermakelijk. Ik ben de toekijker en be schouwer, en er valt véél te zien (wie heeft ook nog gezien dat bij alle chaoti- foto Evert Elzinga/GPD sche bewegingen de met suiker op de vloer uitgetekende plattegrond van het huis totaal intact is gebleven? Is dat een zinvol detail?). Na de voorstelling begint het beschouwen, en dat is lastiger. Wie zo als mijn buurvrouw in de zaal eerder zin heeft om gewoon lekker mee te doen, heeft wellicht minder de behoefte om diep door te denken. Maar die heeft wel braaf moeten stilzitten. Deze week Ik zal (op donderdag) opnieuw in 't Beest in Goes belanden, opnieuw bij een voor stelling met zang, dans en mime, van het gezelschap Golden Palace. Eén van de ac trices (Suzanne Bakker) studeerde vorig jaar af aan de Dell'Arte International School of Physical Theatre in de VS. Ik ben benieuwd wat ze daar allemaal ge leerd heeft... reageren kan via: willem.nijssen@jubii.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 21