Dat ik eerst ook nog
de film heb bekeken was
geen verstandige zet
PZC Maandag 21 januari 2008 21
UITGAANSTIP
In de film Half moon, vanavond te zien in het Middelburgse
filmtheater Schuttershof, vertrekt de oude musicus Mamo na
de val van Saddam Hoessein vanuit Iran naar Irak. Hij wil een
concert geven in het land waar Koerdische muziek 37 jaar lang
lang verboden is geweest. Mamo is een onverzettelijke pa
triarch. Hij is in heel Koerdistan een legende. In een gecharterde
schoolbus pikt hij onderweg zijn tien volwassen zonen op, die
samen zijn orkest vormen. Die zijn zich ook veel beter dan hun
vader bewust van het gevaar van de reis.
Half Moon, van de Koerdisch-lraanse regisseur Bahman Ghoba-
di, is een prachtige en poëtische film over de dood, over het on
vermogen en de kwetsbaarheid van een onbeschermde cultuur.
Het is geen optimistische film, hoewel Ghobadi er met het oog
op zijn westerse publiek heel bewust een soort tragikomedie
van heeft gemaakt.
De voorstelling in Schuttershof begint vanavond om 20.00 uur.
De film wordt daar ook nog op zaterdag 26 januari (19.30 uur)
en zondag 27 januari (20.00 uur) vertoond.
AGENDA
MUZIEK
Koor
Het Christelijk Gemend Eilandenkoor
houdt een open repetitieavond
Zierikzee, Nieuwe Kerk, 19.45 uur
THEATER
Riverdance
Ierse dansvoorstelling, waarin de Kelti
sche mythologie is vertaald naar een mo
derne show.
Antwerpen Stadsschouwburg 20.30 uur.
Musical to the Max
Een keur van Nederlandse musicalsterren
waaronder Brigitte Nijman, Joke de Kruijf,
Frans Schraven, Maaike Widdershoven en
Tony Neef presenteren hoogtepunten uit
musicals van toen tot nu.
De muzikale entourage wordt live ver
zorgd door het musical orkest onder lei
ding van Edwin Schimscheimer.
Rotterdam, Nieuwe Luxortheater, 20.00
uur.
meer agendanieuws op www.pzc.nl
FILM
BERGEN OP ZOOM
Cinem'actueel, National Treasure 2:
20.00 uur; Aliën vs Predator: 20.00 uur;
Moordwijven: 20.00 uur; Control: 20.30
uur;
20.00 uur; National Treasure 2: 20.00
uur;
MIDDELBURG
Schuttershof, Half Moon: 20.00 uur;
GOES
Merral, Aliën vs Predator: 20.15 uur; I Merral, Moordwijven: 20.00 uur; Natio-
am Legend: 20.15 uur; Moordwijven: nal Treasure 2: 20.00 uur; Saw IV: 20.15
VLISSINGEN
Cate Blanchett als Elizabeth, te zien
in Vlissingen
CineCity, CineCity, Alien vs Predator:
19.15 en 22.00 uur; Alles is liefde: 13.45
uur; Bee Movie: 14.00 en 16.30 uur;
Elizabeth: 16.15 en 19.30 uur; Enchanted
(nl): 13.45 uur; Gone Baby Gone: 13.45,
16.30, 19.15 en 22.00 uur;
I am Legend: 22.00 uur; K3 en de katten-
prins: 14.00 uur;
Moordwijven: 19.15 en 21.45 uur; Natio
nal Treasure 2: 13.45,16.00, 19.15 en
21.45 uur; The Golden Compass (ov):
16.15 uur;
The Kite Runner: 14.00, 16.30, 19.00 en
21.45 uur;
The Flock: 19.45 uur; The Nanny Diaries:
16.30 uur; Sneak: 22.00 uur;
NADER BESCHOUWD
door Willem Nijssen
Personages waar je je mee kunt vereenzel
vigen en een plot met een bedoeling. Dat
zijn de oer-ingrediënten voor toneel. Zo
bekeken, waren de twee voorstellingen
van afgelopen week geen oer-toneel. 'Mi
sery' (woensdag, Arsenaaltheater) naar
het gelijknamige boek van Stephen King,
is een thriller. En 'Bambie 12' (vrijdag,
't Beest) komt uit de keuken van de mi-
metheatergroep van Jochem Stavenuiter
en Paul van der Laan. En inderdaad heb
ik de nodige moeite om deze twee voor
stellingen te plaatsen.
Thrillers en aanverwante (zoals detecti
ves) beschouw ik als 'noodgrepen'. Onver
mijdelijke misstappen op momenten van
zwakte (vooral 's avonds laat als ik om on
duidelijke redenen nog altijd niet wil
gaan slapen, en ook op vakanties). Dezer
dagen lees ik een interessant boek ('Foute
fantasieën' van Marjan Slob) dat probeert
te verklaren waarom vrouwen zo dol zijn
op Bouquetreeksen. Ik herken daar veel
in dat ook op mij van toepassing kan zijn,
als het om thrillers gaat.
Eigenlijk hoor ik dus niet bij 'Misery' te
zitten, maar ik hoop altijd weer op won
deren die de theorie tegenspreken. Helaas
verricht Victor Löw die niet. Integendeel,
ik vind hem en zijn echtgenote maar slap
jes spelen. Er wordt te veel gegokt op de
'griezeleffecten'. Sommige daarvan wer
ken ook wel. Maar die paar seconden gru
wen kunnen niet een hele avond goedma
ken. Dat ik een dag voor de voorstelling
nog eens de film heb bekeken (schitte
rende vertolking eigenlijk van Kathy Ba
tes als de doorgedraaide Annie Wilkes!)
was geen verstandige zet.
Ander onderwerp dan maar. 'Bambie 12'.
Daar is nog niet al te veel lovends over ge
schreven. De Volkskrant vindt dat de
voorstelling 'volledig ontspoort' en op
www.theatercentraal.nl geven weliswaar
zeven theaterliefhebbers een staande ova
tie maar willen er 24 met rotte tomaten
smijten. Toch blijven de makers wel
trouw aan hun uitgangspunt, dat eerder
veel lof kreeg: het lichaam zien als spiegel
van de menselijke ziel. Impulsen en drif
ten, dromen en frustraties extreem uitver
groten tot de figuren op het toneel er
bijna onder bezwijken.
Het ergste wat je 'Bambie 12' kunt verwij
ten, is dat je na afloop niet weet wat je
van zo'n voorstelling moet denken. Soms
zelfs niet wat je er van moet begrijpen.
Een (hoogtepunt)deel is alvast niet mis te
verstaan: op het hysterische ritme van ex
tatische marsmuziek laten de vijf spelers
op hilarische wijze zien hoe ze (hoe
'mèn', hoe wij dus) als automaten hun
tijd vullen met werken, neuken en vrien-
Victor Löw
den bezoeken. Vijf spelers, ja. Vier zijn
'vreemde indringers' in het leven van een
eigenlijk al even vreemde, maar toch ge
wone man. Gewoon omdat hij een siga
retje rookt in bed en zich nog eens lekker
uitrekt. Vreemd omdat hij zijn vrouw
heeft verruild voor een flatscreen tv, en
hem dat beter bevalt. Andere delen zijn
op zich misschien ook nog wel begrijpe
lijk. Later worden de vier indringers ken
nelijk leden van een inheemse stam die
zich -halfnaakt- siert met stropdassen als
verentooi en opgerolde colbertjasjes als
tulband. Zwaaiend met takkenbossen
gaan ze rond. De primitief in de mens?
Details, zoals het ritueel slachten van een
blikje frisdrank, kunnen een indringende
lading krijgen als je dat wilt en als je het
in de drukte gezien hebt.
Tijdens de voorstelling is alles okay, want
vermakelijk. Ik ben de toekijker en be
schouwer, en er valt véél te zien (wie
heeft ook nog gezien dat bij alle chaoti-
foto Evert Elzinga/GPD
sche bewegingen de met suiker op de
vloer uitgetekende plattegrond van het
huis totaal intact is gebleven? Is dat een
zinvol detail?). Na de voorstelling begint
het beschouwen, en dat is lastiger. Wie zo
als mijn buurvrouw in de zaal eerder zin
heeft om gewoon lekker mee te doen,
heeft wellicht minder de behoefte om
diep door te denken. Maar die heeft wel
braaf moeten stilzitten.
Deze week
Ik zal (op donderdag) opnieuw in 't Beest
in Goes belanden, opnieuw bij een voor
stelling met zang, dans en mime, van het
gezelschap Golden Palace. Eén van de ac
trices (Suzanne Bakker) studeerde vorig
jaar af aan de Dell'Arte International
School of Physical Theatre in de VS. Ik
ben benieuwd wat ze daar allemaal ge
leerd heeft...
reageren kan via: willem.nijssen@jubii.nl