Flinke zak met geld voor hervorming van visserij Eén waterschap in Qok wanneer de auto Zeeland levert miljoenenbesparing op De krant 5 weken voor 15 euro! I M 2 Vrijdag 18 januari 2008 PZC Zeeuws-Vlaanderen vreest verlies aan arbeidsplaatsen. door Conny van Gremberghe TERNEUZEN - De ondernemings raad van het waterschap Zeeuws- Vlaanderen zal zich met hand en tand verzetten tegen een fusie van de Zeeuwse waterschappen. Eén Zeeuws schap zou een besparing opleveren van zo'n 4,5 miljoen eu ro, blijkt uit het nog geheime rap port van de provincie over de voor- en nadelen van samenvoe ging van de schappen. De winst is omgerekend een klei ne twaalf euro per Zeeuw. „Maar", zegt OR-voorzitter Claudia Hame link, „als je voor zo'n besparing een complete instelling moet op doeken en Zeeuws-Vlaanderen op zadelt met een enorme verarming, dan denk ik dat beter afgezien kan worden van fusie." De Zeeuws-Vlaamse OR nam in 2004 ook al nadrukkelijk stelling OR van waterschap Zeeuws- Vlaanderen vindt de besparing geen reden om 'Zeeuws-Vlaande ren op te zadelen met een enor me verarming.' tegen samenvoeging van de schap pen. „Ons standpunt van toen is het standpunt van nu. We zullen dat ons dagelijks bestuur op korte termijn duidelijk maken", aldus Hamelink. Ook de algemene vergadering sprak gisteren - in beslotenheid - over het concept-rapport van GS. Vorige week nog zei dijkgraaf Wy- be de Graaf de onderzoeksbevin dingen van gedeputeerde Frans Ha melink pas half februari te ver wachten. Maar deze week bleken waterschapsbestuurders in de re gio al te beschikken over voorlopi ge rapportages. Daaruit kan duide lijk worden opgemaakt dat door het samenvoegen van de schappen miljoenen bespaard kan worden op apparaats- en personeelskosten. Het onderzoek geeft echter geen oplossingsrichting aan. Daar mo gen Provinciale Staten binnenkort het hoofd over breken. De grootste vrees is dat het water schap Zeeuws-Vlaanderen opgaat in het groter geheel en dat de hoofdzetel van het nieuwe schap in Middelburg komt. Van de 170 ar beidsplaatsen bij het schap in Zeeuws-Vlaanderen zouden er ze ker 120 op de tocht komen te staan. COLOFON HHHBH Directeur/uitgever Ad Verrest Hoofdredactie Peter Jansen pjansen@pzc.nl Arie Leen Kroon (adjunct) alkroon@pzc.nl Redactie Stationspark 28, 4462 DZ Goes Postbus 31, 4460 AA Goes Tel. 0113-315600 E-mail: redactie@pzc.nl Redactie Walcheren Buitenruststraat 18, Middelburg Postbus 8070, 4330 EB Middelburg Tel: 0118-493000 Redactie Beveland-Tholen Stationspark 28, 4462 DZ Goes Postbus 31, 4460 AA Goes Tel. 0113-315670 Redactie Zeeuws-Vlaanderen Willem Alexanderlaan 45, Terneuzen Tel: 0115-645769 Postbus 145, 4530 AC Terneuzen, Steenstraat 37, Hulst, Tel: 0114-371379 Redactie Schouwen-Duiveland Grachtweg 23a, Zierikzee postbus 80, 4300 AB Zierikzee Tel: 0111-454651 Advertenties Verkoopteam Zeeland Tel: 0113-315520, fax: 0113-315529 E-mail: teamzeeland@pzc.nl Business-to-business/de Ondernemer. Zorg Onderwijs. Educatie, Onroerend goed Tel: 076-5312277, fax: 076-5312274 E-mail: segmentteam@pzc.nl Familieberichten Tel: 0800-8060 pzcfamilieberichten@wegenernieuwsmedia.nl Personeelsadvertenties 0900-5628 722 Kleintjes 0900-6743 836 Krant niet ontvangen? Wijziging van uw adresgegevens? Gebruik maken van de vakantieservice? Bel PZC Lezersservice 0800 - 0231 231 (gratis) Toets 1automatisch bezorgklachten doorgeven (vanaf 07.00 uur) Toets 2: een medewerker spreken Toets 3: informatie over abonneevoordeel Maandag t/m vrijdag 08.00 - 17.00 uur Zaterdag 08.00 - 12.00 uur e-mail: lezersservice@pzc.nl postadres: PZC Lezersservice Postbus 3229, 4800 MB Breda U kunt uw abonnement beëindigen tot uiterlijk vier weken voor het einde van de betaalperiode. U ontvangt een schriftelijke bevestiging. Abonnementsprijzen Maand 22,50 (acceptgiro n.v.t.) Kwartaal 64,00 (acceptgiro €67,00) Jaar €245,50 (acceptgiro €248,50) Auteursrechten Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van Koninklijke Wegener NV. Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht. Gegevensbescherming PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te houden van interessante producten en diensten van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op informatie van de PZC of indien u uw toestemming voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt intrek ken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC Lezersservice. Zie ook het privacy statement op www.pzc.nl Ja, ik neem de PZC en ontvang de eerste 2 weken gratis en neem aansluitend: een vast abonnement met automatische betaling van 64,- per kwartaal een vast abonnement met betaling per accept van 67,- per kwartaal D ik neem een proefabonnement van 5 weken voor 15,-. Na deze periode stopt de bezorging vanzelf, (ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad) Stuur de bon naar: PZC Lezersservice, Antwoordnummer 713,4460 WB GOES. Bellen kan ook: 0800 - 0231 231 (gratis) Straat Postcode Woonplaats Telefoonnummer Emailadres Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven. Rekeningnummer Handtekening 0e PZC gaai zorgvuldig om iet persoonsgegevens. In hei colofon irefl u nadere informalie PZC i Parkeerplaatsen zijn slecht bereikbaar, komen vaak onveilig over en een plekje is soms absurd duur. Dat blijkt uit de nationale test van de detailhandel. door Marcel Modde Vlissingen is van het voet stuk gevallen. De par keergarage aan het Scheldeplein is niet lan ger 's lands nummer één als het gaat om tarief, bereikbaarheid en veiligheid. Op die laatste twee as pecten is de Scheldestad aanzien lijk achteruit geboerd, stelt het Plat form Detailhandel Nederland in zijn jaarlijkse Nationale Parkeer- test. Een vrije val naar de 26ste plek in de ranglijst van 57 is het ge volg. Maar pijnlijker is misschien nog dat Vlissingen parkeergarage de Geere in Middelburg (21) boven zich moet dulden. Het platform onderzocht vorig jaar in totaal honderd parkeervoor zieningen in stedelijk gebied. Alge hele conclusie is dat parkeren in Nederland het afgelopen jaar op nieuw duurder is geworden. De Randstad spant de kroon. De win kelierskoepel hekelt bovendien het feit dat het nergens mogelijk is per minuut te betalen. De consument is daardoor gemiddeld twintig pro cent te veel kwijt aan een kaartje. Alle reden dus om te blijven aan dringen op nationale wetgeving en de exploitanten zo te dwingen tot aanpassingen, vindt platform secretaris Robert Ploeg. „In Spanje is dat ook gebeurd. Technisch is het gewoon mogelijk om per mi nuut te betalen, dus waarom doen ze het hier dan nog niet?" De organisatie verzet zich tegen de jaarlijkse gewoonte om de tarie ven te verhogen. „In veel gemeen ten zijn die al buiten proportie (Vlissingen en Middelburg staan in het rijtje van positieve uitzonde ringen). Het is een melkkoe. Het CBS heeft berekend dat over 2006 zo'n 130 miljoen euro is verdiend aan parkeren. Dat is dus wat ge meenten hebben overgehouden. Dus ik zie niet in hoe de exploita tie van parkeervoorzieningen in ge vaar komt wanneer de tarieven zouden worden verlaagd of bevro ren." Het platform vindt bovendien dat iedere cent die met parkeren wordt verdiend, moet worden geïnvesteerd in de bereikbaarheid van de binnensteden. Wat er precies slechter is gewor den aan de bereikbaarheid en vei ligheid in de Vlissingse garage, kan Ploeg zo niet duiden. Het blijft een subjectieve waarneming van dat moment, geeft hij ruiterlijk toe. „Feitelijk heeft het langer ge duurd voordat onze onderzoekers de auto hadden geparkeerd en had den ze in de garage een wat min der prettig gevoel dan de vorige keer." Het platform bekijkt of dit jaar ook garages in Goes en Ter neuzen bij de test kunnen worden betrokken. Hoofd-parkeerbeheer Wil lem Alewijnse van de ge meente Vlissingen is niet onder de indruk van de uitslag. „Het is een momentopname. Eer lijk gezegd verbaasde ik me er meer over dat wij vorig jaar op één stonden, dan dat we nu op de 26ste plek staan." Tussentijds is er feitelijk niets aan de situatie veranderd. De afwezig heid van bewakingscamera's geldt nog steeds, al is het volgens Ale wijnse slechts een kwestie van da gen voordat ook de garage aan het Scheldeplein een wakend elektro nisch oog krijgt. Wat de bereik baarheid betreft, streeft Vlissingen eveneens een optimalisering na. Voor het nieuwe zomerseizoen moet het verwijssysteem (vol/vrij) zijn uitgebreid. Iedere cent uit de parkeerop- brengst in Vlissingen wordt vol gens Alewijnse weer geïnvesteerd in de exploitatie van de parkeer voorzieningen. Het bevriezen van tarieven ligt hier niet voor de hand, vindt hij. „We zijn in janua ri weliswaar een dubbeltje om hoog gegaan, maar de 1,10 euro die je nu per uur betaalt, staat nog steeds in geen verhouding tot de tarieven in de meeste andere ste den." Nationale Parkeertest De Geere Middelburg. Invalide- plekken: uitstekend. Verlich ting, netheid, vluchtwegen, be reikbaarheid winkels (vanuit ga rage): goed. Vrije plekken: vol doende. Camera's en bebor- ding: matig. Scheldeplein Vlissingen. Bereik baarheid winkels: uitstekend. Verlichting, netheid, vluchtwe gen en ïnvalideplekken: goed. Vrije plekken: voldoende. Be- bording: matig. Camera's: slecht. Parkeergarages capaciteit uurtarief Vlissingen Scheldeplein 280 €1,10 De Fonteyne 320 €1,10 Middelburg** Geere 302 €1,- Kousteensedijk 275 €1,- Acht. de Houttuinen 80 €1,- Kanaalweg 342 €0,75 Goes Stadspoort 95 €1,44 Terneuzen Theaterplein 240 €1,- Oostkolk 290 €1,- Bergen op Zoom Achter de Gr. Markt 150 €1,- De Parade 450 €1,- 5.00-17.00 ma. t/m za.: 8.00-23.00,18.00-23.00 gratis, do. 21.00-23.00 gratis idem idem idem ma. t/m vr.: 7.30-21.00, za. 8.00-21.00 I dagelijks van 7.30-22.30 idem 7 dagen per week, 24 uur per dag j ma. t/m vr. 7.00-22.00, za. 7.00-21.00. koopzo. 11.00-18.00 *op extra koopavonden en koopzondag tot een half uur na winkelsluitingstijd **niet vermeld parkeergarage Albert Heijn aan Het C roene Woud Minister Verburg voert druk stevig op om te verduurzamen. door Harmen van der Werf DEN HAAG - Met veel geld en onder stevige politieke druk wil minister Gerda Verburg de Nederlandse vis serijsector de komende zes jaar in een andere, duurzame richting stu ren. Tot en met 2013 is 120 miljoen euro beschikbaar, blijkt uit een gis teren gepresenteerde, lijvige nota. Verburg wil daarmee onder meer de aquacultuur (schelpdier- en vis- kweek) een duw in de rug geven. Met name wat betreft de viskweek legt zij de lat hoog. In 2010 moet de omzet uit viskweek 40 procent hoger liggen dan nu en vijfjaar la ter zelfs 100 procent. De productie van mosselzaad met alternatieve methoden, bijvoorbeeld met instal laties in het water, moet ook fors omhoog: van 2 miljoen kilo anno 2007 naar 12 miljoen kilo in 2015. En veel meer vis moet in 2015 aan Voor vernieuwingen en sociaal beleid in de visserij is tot en met 2013 ruim 120 miljoen euro be schikbaar, waarvan 48,6 miljoen euro uit Brussel. een milieukeurmerk voldoen: 30 procent in 2010 en 80 procent in 2015. De boomkorvisserij die in Nederland altijd het sterkst verte genwoordigd is geweest, moet een flinke stap terugdoen. Die is in de ogen van Verburg niet duurzaam genoeg, vanwege het hoge brand stofverbruik en de vele bijvang sten. Zij wil proberen andere, mi lieuvriendelijkere zeevisserijmetho den te stimuleren. Voor palingvis sers kondigt de minister een ver bod aan op de vangst van paairijpe paling (schieraal) vanaf 2009. Deze maatregel moet helpen de paling stand te herstellen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 2