Flinke zak met geld voor
hervorming van visserij
Eén waterschap in Qok wanneer de auto
Zeeland levert
miljoenenbesparing op
De krant 5 weken voor 15 euro!
I
M
2 Vrijdag 18 januari 2008 PZC
Zeeuws-Vlaanderen
vreest verlies aan
arbeidsplaatsen.
door Conny van Gremberghe
TERNEUZEN - De ondernemings
raad van het waterschap Zeeuws-
Vlaanderen zal zich met hand en
tand verzetten tegen een fusie van
de Zeeuwse waterschappen. Eén
Zeeuws schap zou een besparing
opleveren van zo'n 4,5 miljoen eu
ro, blijkt uit het nog geheime rap
port van de provincie over de
voor- en nadelen van samenvoe
ging van de schappen.
De winst is omgerekend een klei
ne twaalf euro per Zeeuw. „Maar",
zegt OR-voorzitter Claudia Hame
link, „als je voor zo'n besparing
een complete instelling moet op
doeken en Zeeuws-Vlaanderen op
zadelt met een enorme verarming,
dan denk ik dat beter afgezien kan
worden van fusie."
De Zeeuws-Vlaamse OR nam in
2004 ook al nadrukkelijk stelling
OR van waterschap Zeeuws-
Vlaanderen vindt de besparing
geen reden om 'Zeeuws-Vlaande
ren op te zadelen met een enor
me verarming.'
tegen samenvoeging van de schap
pen. „Ons standpunt van toen is
het standpunt van nu. We zullen
dat ons dagelijks bestuur op korte
termijn duidelijk maken", aldus
Hamelink.
Ook de algemene vergadering
sprak gisteren - in beslotenheid -
over het concept-rapport van GS.
Vorige week nog zei dijkgraaf Wy-
be de Graaf de onderzoeksbevin
dingen van gedeputeerde Frans Ha
melink pas half februari te ver
wachten. Maar deze week bleken
waterschapsbestuurders in de re
gio al te beschikken over voorlopi
ge rapportages. Daaruit kan duide
lijk worden opgemaakt dat door
het samenvoegen van de schappen
miljoenen bespaard kan worden
op apparaats- en personeelskosten.
Het onderzoek geeft echter geen
oplossingsrichting aan. Daar mo
gen Provinciale Staten binnenkort
het hoofd over breken.
De grootste vrees is dat het water
schap Zeeuws-Vlaanderen opgaat
in het groter geheel en dat de
hoofdzetel van het nieuwe schap
in Middelburg komt. Van de 170 ar
beidsplaatsen bij het schap in
Zeeuws-Vlaanderen zouden er ze
ker 120 op de tocht komen te
staan.
COLOFON
HHHBH
Directeur/uitgever
Ad Verrest
Hoofdredactie
Peter Jansen pjansen@pzc.nl
Arie Leen Kroon (adjunct) alkroon@pzc.nl
Redactie
Stationspark 28, 4462 DZ Goes
Postbus 31, 4460 AA Goes
Tel. 0113-315600
E-mail: redactie@pzc.nl
Redactie Walcheren
Buitenruststraat 18, Middelburg
Postbus 8070, 4330 EB Middelburg
Tel: 0118-493000
Redactie Beveland-Tholen
Stationspark 28, 4462 DZ Goes
Postbus 31, 4460 AA Goes
Tel. 0113-315670
Redactie Zeeuws-Vlaanderen
Willem Alexanderlaan 45, Terneuzen
Tel: 0115-645769
Postbus 145, 4530 AC Terneuzen,
Steenstraat 37, Hulst, Tel: 0114-371379
Redactie Schouwen-Duiveland
Grachtweg 23a, Zierikzee
postbus 80, 4300 AB Zierikzee
Tel: 0111-454651
Advertenties
Verkoopteam Zeeland
Tel: 0113-315520, fax: 0113-315529
E-mail: teamzeeland@pzc.nl
Business-to-business/de Ondernemer. Zorg
Onderwijs. Educatie, Onroerend goed
Tel: 076-5312277, fax: 076-5312274
E-mail: segmentteam@pzc.nl
Familieberichten
Tel: 0800-8060
pzcfamilieberichten@wegenernieuwsmedia.nl
Personeelsadvertenties 0900-5628 722
Kleintjes 0900-6743 836
Krant niet ontvangen?
Wijziging van uw adresgegevens?
Gebruik maken van de vakantieservice?
Bel PZC Lezersservice
0800 - 0231 231 (gratis)
Toets 1automatisch bezorgklachten
doorgeven (vanaf 07.00 uur)
Toets 2: een medewerker spreken
Toets 3: informatie over abonneevoordeel
Maandag t/m vrijdag 08.00 - 17.00 uur
Zaterdag 08.00 - 12.00 uur
e-mail: lezersservice@pzc.nl
postadres: PZC Lezersservice
Postbus 3229, 4800 MB Breda
U kunt uw abonnement beëindigen tot uiterlijk
vier weken voor het einde van de betaalperiode. U
ontvangt een schriftelijke bevestiging.
Abonnementsprijzen
Maand 22,50 (acceptgiro n.v.t.)
Kwartaal 64,00 (acceptgiro €67,00)
Jaar €245,50 (acceptgiro €248,50)
Auteursrechten
Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeverij
Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van
Koninklijke Wegener NV.
Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht.
Gegevensbescherming
PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt
van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van
de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens
kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te
houden van interessante producten en diensten
van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig
geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op
informatie van de PZC of indien u uw toestemming
voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt intrek
ken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC
Lezersservice. Zie ook het privacy statement op
www.pzc.nl
Ja, ik neem de PZC en ontvang de eerste 2 weken gratis en neem aansluitend:
een vast abonnement met automatische betaling van 64,- per kwartaal
een vast abonnement met betaling per accept van 67,- per kwartaal
D ik neem een proefabonnement van 5 weken voor 15,-. Na deze periode stopt de bezorging vanzelf,
(ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad)
Stuur de bon naar: PZC Lezersservice, Antwoordnummer 713,4460 WB GOES.
Bellen kan ook: 0800 - 0231 231 (gratis)
Straat
Postcode
Woonplaats
Telefoonnummer
Emailadres
Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven.
Rekeningnummer Handtekening
0e PZC gaai zorgvuldig om
iet persoonsgegevens. In hei colofon irefl u nadere informalie
PZC i
Parkeerplaatsen zijn slecht
bereikbaar, komen vaak
onveilig over en een plekje
is soms absurd duur. Dat
blijkt uit de nationale test
van de detailhandel.
door Marcel Modde
Vlissingen is van het voet
stuk gevallen. De par
keergarage aan het
Scheldeplein is niet lan
ger 's lands nummer één als het
gaat om tarief, bereikbaarheid en
veiligheid. Op die laatste twee as
pecten is de Scheldestad aanzien
lijk achteruit geboerd, stelt het Plat
form Detailhandel Nederland in
zijn jaarlijkse Nationale Parkeer-
test. Een vrije val naar de 26ste
plek in de ranglijst van 57 is het ge
volg. Maar pijnlijker is misschien
nog dat Vlissingen parkeergarage
de Geere in Middelburg (21) boven
zich moet dulden.
Het platform onderzocht vorig
jaar in totaal honderd parkeervoor
zieningen in stedelijk gebied. Alge
hele conclusie is dat parkeren in
Nederland het afgelopen jaar op
nieuw duurder is geworden. De
Randstad spant de kroon. De win
kelierskoepel hekelt bovendien het
feit dat het nergens mogelijk is per
minuut te betalen. De consument
is daardoor gemiddeld twintig pro
cent te veel kwijt aan een kaartje.
Alle reden dus om te blijven aan
dringen op nationale wetgeving
en de exploitanten zo te dwingen
tot aanpassingen, vindt platform
secretaris Robert Ploeg. „In Spanje
is dat ook gebeurd. Technisch is
het gewoon mogelijk om per mi
nuut te betalen, dus waarom doen
ze het hier dan nog niet?"
De organisatie verzet zich tegen de
jaarlijkse gewoonte om de tarie
ven te verhogen. „In veel gemeen
ten zijn die al buiten proportie
(Vlissingen en Middelburg staan
in het rijtje van positieve uitzonde
ringen). Het is een melkkoe. Het
CBS heeft berekend dat over 2006
zo'n 130 miljoen euro is verdiend
aan parkeren. Dat is dus wat ge
meenten hebben overgehouden.
Dus ik zie niet in hoe de exploita
tie van parkeervoorzieningen in ge
vaar komt wanneer de tarieven
zouden worden verlaagd of bevro
ren."
Het platform vindt bovendien dat
iedere cent die met parkeren
wordt verdiend, moet worden
geïnvesteerd in de bereikbaarheid
van de binnensteden.
Wat er precies slechter is gewor
den aan de bereikbaarheid en vei
ligheid in de Vlissingse garage, kan
Ploeg zo niet duiden. Het blijft
een subjectieve waarneming van
dat moment, geeft hij ruiterlijk
toe. „Feitelijk heeft het langer ge
duurd voordat onze onderzoekers
de auto hadden geparkeerd en had
den ze in de garage een wat min
der prettig gevoel dan de vorige
keer." Het platform bekijkt of dit
jaar ook garages in Goes en Ter
neuzen bij de test kunnen worden
betrokken.
Hoofd-parkeerbeheer Wil
lem Alewijnse van de ge
meente Vlissingen is niet
onder de indruk van de uitslag.
„Het is een momentopname. Eer
lijk gezegd verbaasde ik me er
meer over dat wij vorig jaar op
één stonden, dan dat we nu op de
26ste plek staan."
Tussentijds is er feitelijk niets aan
de situatie veranderd. De afwezig
heid van bewakingscamera's geldt
nog steeds, al is het volgens Ale
wijnse slechts een kwestie van da
gen voordat ook de garage aan het
Scheldeplein een wakend elektro
nisch oog krijgt. Wat de bereik
baarheid betreft, streeft Vlissingen
eveneens een optimalisering na.
Voor het nieuwe zomerseizoen
moet het verwijssysteem (vol/vrij)
zijn uitgebreid.
Iedere cent uit de parkeerop-
brengst in Vlissingen wordt vol
gens Alewijnse weer geïnvesteerd
in de exploitatie van de parkeer
voorzieningen. Het bevriezen van
tarieven ligt hier niet voor de
hand, vindt hij. „We zijn in janua
ri weliswaar een dubbeltje om
hoog gegaan, maar de 1,10 euro die
je nu per uur betaalt, staat nog
steeds in geen verhouding tot de
tarieven in de meeste andere ste
den."
Nationale Parkeertest
De Geere Middelburg. Invalide-
plekken: uitstekend. Verlich
ting, netheid, vluchtwegen, be
reikbaarheid winkels (vanuit ga
rage): goed. Vrije plekken: vol
doende. Camera's en bebor-
ding: matig.
Scheldeplein Vlissingen. Bereik
baarheid winkels: uitstekend.
Verlichting, netheid, vluchtwe
gen en ïnvalideplekken: goed.
Vrije plekken: voldoende. Be-
bording: matig. Camera's:
slecht.
Parkeergarages
capaciteit
uurtarief
Vlissingen
Scheldeplein
280
€1,10
De Fonteyne
320
€1,10
Middelburg**
Geere
302
€1,-
Kousteensedijk
275
€1,-
Acht. de Houttuinen
80
€1,-
Kanaalweg
342
€0,75
Goes
Stadspoort
95
€1,44
Terneuzen
Theaterplein
240
€1,-
Oostkolk
290
€1,-
Bergen op Zoom
Achter de Gr. Markt
150
€1,-
De Parade
450
€1,-
5.00-17.00
ma. t/m za.: 8.00-23.00,18.00-23.00 gratis, do. 21.00-23.00 gratis
idem
idem
idem
ma. t/m vr.: 7.30-21.00, za. 8.00-21.00
I dagelijks van 7.30-22.30
idem
7 dagen per week, 24 uur per dag
j ma. t/m vr. 7.00-22.00, za. 7.00-21.00. koopzo. 11.00-18.00
*op extra koopavonden en koopzondag tot een half uur na winkelsluitingstijd **niet vermeld parkeergarage Albert Heijn aan Het C roene Woud
Minister Verburg voert
druk stevig op
om te verduurzamen.
door Harmen van der Werf
DEN HAAG - Met veel geld en onder
stevige politieke druk wil minister
Gerda Verburg de Nederlandse vis
serijsector de komende zes jaar in
een andere, duurzame richting stu
ren. Tot en met 2013 is 120 miljoen
euro beschikbaar, blijkt uit een gis
teren gepresenteerde, lijvige nota.
Verburg wil daarmee onder meer
de aquacultuur (schelpdier- en vis-
kweek) een duw in de rug geven.
Met name wat betreft de viskweek
legt zij de lat hoog. In 2010 moet
de omzet uit viskweek 40 procent
hoger liggen dan nu en vijfjaar la
ter zelfs 100 procent. De productie
van mosselzaad met alternatieve
methoden, bijvoorbeeld met instal
laties in het water, moet ook fors
omhoog: van 2 miljoen kilo anno
2007 naar 12 miljoen kilo in 2015.
En veel meer vis moet in 2015 aan
Voor vernieuwingen en sociaal
beleid in de visserij is tot en met
2013 ruim 120 miljoen euro be
schikbaar, waarvan 48,6 miljoen
euro uit Brussel.
een milieukeurmerk voldoen: 30
procent in 2010 en 80 procent in
2015. De boomkorvisserij die in
Nederland altijd het sterkst verte
genwoordigd is geweest, moet een
flinke stap terugdoen. Die is in de
ogen van Verburg niet duurzaam
genoeg, vanwege het hoge brand
stofverbruik en de vele bijvang
sten. Zij wil proberen andere, mi
lieuvriendelijkere zeevisserijmetho
den te stimuleren. Voor palingvis
sers kondigt de minister een ver
bod aan op de vangst van paairijpe
paling (schieraal) vanaf 2009. Deze
maatregel moet helpen de paling
stand te herstellen.