Mensenrechten n m Spelen en politiek onlosmakelijk met elkaar verbonden Het Westen moet China niet zijn maatstaven opleggen, vindt de Chinese ambassadeur. Als mensenrechten echter niet universeel zijn, vinden Chinezen het dan soms niet erg om onderdrukt te worden? as: 12 I Vrijdag 18 januari 2008 PZC Turpan Pendi Peking Tianjin CHINA Mount Ernest Shanj INDIA Hong-Kong BEVOLKING Bevolking China: 1.321.851.888,^200. Gemiddelde leeftijd: 33,2 jaar mannen 32,7 vrouwen 33,7 jaar Ter vergelijking Nederland: Gemiddelde leeftijd: 39,7 jaar mannen 38,9 vrouwen 40,5 jaar Levensverwachting:72,88 jaar (in China) mannen 71,13 vrouwen 74,82 jaar Ter vergelijking Nederland: 79,11 jaar mannen 76,52 vrouwen 81,82 jaar Shanghai: 12,8 miljoen inwoner Peking: 10,8 miljoen inwoner Tianjin: 9,3 miljoen inwoners PI AUTO'S Het aantal personenauto's in China is het laatste decennium explosief toegenomen: verwachting: 1995 2000 2005 2010* 2015* verwachting J TELEFONIE Aantal vaste telefoons: 368 miljoen Aantal mobiele telefoons: 461 miljoen k J TOPOGRAFIE Totale oppervlakte: 9.561.000 km2 Laagste punt: Turpan Pendi -154 m. Hoogste punt: Mount Everest 8.850 m. door Chris Halkes en Joost Sijtsma illustratie Chantal van Wessel Erkin (32) is afkomstig uit de Volkrepubliek China, maar hij vindt mensen rechten wel degelijk be langrijk. Voor hem zijn ze zeker niet een verschijnsel naar westerse maatstaven, dat de Azia ten tegen hun wil krijgen opge legd. „China is bang voor mensen rechten, bang dat de mensen erom gaan vragen", zegt de Oeigoerse vluchteling. „Daarom gebruikt het armoede als excuus om niets aan mensenrechten te hoeven doen." Vindt de bevolking in de Volksre publiek het minder erg om te wor den gemarteld, of zonder vorm van proces te worden opgesloten, dan mensen elders in de wereld? Die vraag zou je kunnen stellen na het lezen van de brief van de Chi nese ambassadrice in Nederland, Xue Hanqin, die De Volkskrant gis teren publiceerde. De ambassadri ce deed erin haar beklag over ac ties om, rond de Olympische Spe len in Peking, China onder druk te zetten wegens de schendingen van de mensenrechten. In de brief doet Xue Hanqin de rechten waar over onder anderen Erik van Muis winkel zich drukt maakt, af als 'westerse maatstaven'. Zij bena drukt vervolgens de grote verbete ring van de mensenrechten in Chi na doordat er '200 miljoen men sen minder' in armoede leven. De mensenrechten, vastgelegd in de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens en tal van verdragen, worden inderdaad on derscheiden in burgerlijke en poli tieke mensenrechten en sociale, economische en culturele mensen rechten. De eerste en oudste groep, behelst onder meer de vrij heid van meningsuiting, het recht op een eerlijk proces en het recht om niet gemarteld te worden. De tweede groep, die later op verzoek van de communistische en derde wereld is toegevoegd, gaat over het recht op inkomen, onderwijs en vrijwaring tegen honger. Maar be tekent dit dan ook dat mensen rechten niet universeel zijn en dat de oudste categorie mensenrech ten, een erfenis van de verlichting, de Amerikaanse en de Franse revo lutie, typisch westers zijn? Volgens Ruud Bosgraaf van Am nesty International zeker niet. „Dat is een rare redenering. Dat je mensen niet mag martelen en niet zonder vorm van proces mag vast zetten, zijn normen die wereld wijd onomstreden zijn. Ook Chi na heeft ze onderschreven en de mensenrechtenverdragen onderte kend en geratificeerd. Bovendien zijn ze ondeelbaar. Zonder klassie ke rechten heb je niets aan je eco nomische rechten." Thomas Mertens, hoogleraar men senrechten aan de Universiteit van Leiden is daarover een stuk min der stellig. „Het enige aan de men senrechten waarover overeenstem ming bestaat, is dat ze universeel zijn", zegt hij. „Daarna komen de vragen. Welke rechten zijn de hardste? Betekent 'recht op le ven' een verbod op de dood straf? Wat valt wel of niet on der martelen? Is vrijheid van meningsuiting dat je alles mag roepen?" Mogelijk grijpt de opmer king van Xue Hanqin over de 'westerse maatstaven' te rug op een oude discussie binnen de ASEAN (een econo misch verbond van Aziatische landen) over 'Aziatische waar den'. „Toen werd gesteld dat de mensenrechten uitgaan van een in dividueel mensbeeld, terwijl in Aziatische samenlevingen de groep veel belangrijker is. Maar ja, vraag je het een individu in zo'n land, wiens rechten zijn geschon den, dan krijg je vast een ander antwoord." Het beroep dat de China doet op haar prestaties op het gebied van armoedebestrijding, doet Mertens niet af als onzin. „China haalt in vliegende vaart mensen uit de ar moede." Daar zitten, geeft hij toe, schaduwzijden aan, zoals erbarme lijke arbeidsomstandigheden en massale onteigeningen. „Tot nu toe werd gedacht dat bij stijgende welvaart en economische vrijheid, onvermijdelijk de roep om en de toekenning van politieke rechten en vrijheden zou volgen. In China lukt dat niet. De roep om vrijheid uit de samenleving komt er maar niet van de grond." Politiek en Olympische Spe len gaan slecht samen. Al thans in de opvatting van Baron Pierre de Coubertin, de grondlegger van de moderne Olympische Spelen. De Coubertin zag in de Spelen een mogelijkheid om de geestelijke en lichamelijke opvoeding van jongeren te bevor deren. Ook zouden de vriend schapsbanden tussen de volkeren worden versterkt. De sportieve krachtmeting zou immers edel moedigheid en ridderlijkheid bij de sporters stimuleren en ze zou den respect krijgen voor de presta ties van hun tegenstanders. Baron Pierre de Coubertin was een idealist, dat is duidelijk. In de praktijk blijkt dat politiek en Spelen veel met elkaar te maken hebben. Duitsland en Oostenrijk werden niet uitgenodigd voor de Spelen in Antwerpen, in 1920. Zo vlak na de Eerste Wereldoorlog hadden de Belgen geen trek in deelname van Oostenrijkers en Duitsers, ondanks de opvatting van De Coubertin dat sporters niet verantwoordelijk zijn voor de politiek van hun land. De Spelen van '36 in Berlijn zijn berucht geworden. De Spelen wa ren al aan Berlijn toegekend, voor dat de nazi's aan de macht kwa men. De nazi's maakten dankbaar gebruik van de Spelen om hun ide ologie en de grootsheid van Duits land uit te dragen. Een grote smet op de Spelen, vanuit nazi-stand punt bekeken, was de zwarte Ame rikaanse atleet Jesse Owens. Hij won vier gouden medailles, daar mee aantonend dat het arische ras niet zo superieur was als de nazi's geloofden. De Spelen van '56 werden door veel landen geboycot, als gevolg van de internationale crises. Egyp te, Libanon en Irak kwamen niet vanwege de Suez-crisis (de aanval van Israël, Groot Brittannië en Frankrijk op Egypte). Nederland, Spanje en Zwitserland boycotten de Spelen vanwege de onderdruk king van de Hongaarse Opstand door de Sovjet-Unie. Sporters van de Volksrepubliek China gingen ook niet naar Melbourne uit pro test tegen deelname van Formosa, het huidige Taiwan. De Spelen van 1972 in München waren het toneel van een terroris tische aanslag. Palestijnse terroris ten gijzelden Israëlische sporters. Bij deze actie kwamen twee Israë liërs om het leven. Tijdens een be vrijdingsactie door de Duitsers kwamen de negen gegijzelde spor ters om het leven. Vijf van de acht terroristen kwamen om het leven. In 1980 werden de Spelen in Mos kou gehouden. Het jaar daarvoor was de Sovjet-Unie Afghanistan binnengevallen. Uit protest daartegen organiseerde de Verenigde Staten een internatio nale boycot van de Spelen. Door die boycot deden slechts 80 lan den mee, het laagste aantal sinds de Spelen van 1956. De Sovjet-Unie nam in 1984 wraak door de Spelen in het Ame rikaanse Los Angeles te boycotten. Oost-Europese landen en Cuba weigerden ook mee te doen. Als re den werden onder meer de onveiligheid en de luchtvervuiling in Los Angeles op gegeven. De Spelen van 1992 waren een keerpunt voor Zuid-Afrika. Voor het eerst sinds i960 mocht het land weer deelnemen. Het was lang van deelname uitgesloten om dat het weigerde zwarte sporters af te vaardigen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 12