Zeeuwse wolkenatlas PZC Woensdag 16 januari 2008 29 Dies Ie Due (1950) „Er is ongetwijfeld iemand op de wereld die dit al heeft gedaan", dacht Dies ie Due. Maar toen zelfs navraag bij auteur David Mitchell uitwees dat dit niet het geval was, vond hij het tijd het idee zelf maar eens te lozen. Voor Le Due was het meteen duidelijk dat het een compositie voor een sextet moest worden: drie blazers, twee strij kers en een piano. Zelf richtte hij zich vooral op de klarinet. „Ik be gin letterlijk bij het tweede hoofd stuk. Daar stap je als lezer een por seleinwinkel binnen en daar klette ren die vazen en alles in elkaar. Dat heb ik zo exact mogelijk nage maakt." Voor Le Due gaat het boek zowel over wanhoop als hoop. Die hoop schuilt in de humor. „Humor is een hogere vorm van wijsheid, heb ik eens iemand horen zeggen. Daar ben ik het volledig mee eens. Daardoor geïnspireerd heb ik een compositie in twee delen gemaakt. In het ene zit wanhoop, in het an dere de hoop. Die twee delen heb ik weer met elkaar versneden, om het een beetje helder te houden." Daan Manneke (1939) Wolken Atlas lag al ter lezing op zijn nachtkastje Daan Manneke is een fanatiek lezer, vooral 's avonds laat. „De constructie is heel prikke lend voor een componist", vindt hij zelf Tekst is voor hem altijd een belangrijke inspiratiebron. „In mijn compositie heeft de hobo een speciaal plekje gekregen, maar je moet het weten om het echt te kunnen horen. Ik heb me vooral door de beweeglijkheid van wol ken laten leiden." Manneke had al de compositie Wolken Archipel op zijn naam staan. De structuur van de Zeeuwse eilanden boodt hem daartoe inspiratie. „Zo dicht bij el kaar en toch zo verschillend", vat hij samen. Die oude vorm van Wolken Archipel heeft hij gebruikt als bron voor nieuwe impulsen. Zijn compositie bestaat uit vijf de len en vormt het middenstuk van het geheel. Overigens had hij best wat meer kruisbestuiving met de andere componisten willen erva ren tijdens het scheppingsproces. Misschien iets voor de toekomst van de Zeeuwse School. Wiek Hijmans (1967) Beeld uit de film die de Zeeuwse kunstenares Bianca Runge bij de Wolken Atlas heeft gemaakt. Componisten maken muzikale vertaling van roman David Mitchell. door Rolf Bosboom en AM Pankow MIDDELBURG - Muziekpodium Zee land begint het jaar morgen voort varend met de première van het ambitieuze project Wolken Atlas. Zes componisten uit Zeeland of met Zeeuwse wortels - Daan Man neke, Dies le Due, Douwe Eisenga, Wiek Hijmans, Christian Blaha en lorrit Tamminga - lieten zich inspi reren door de veelgeprezen, gelijk namige roman van de Britse au teur David Mitchell (1969) en maakten ieder een muzikale verta ling. Bedenker van het project is Dies le Due. Hij las Mitchells boek en de structuur ervan gaf volgens hem al le aanleiding om er ook een mu ziekstuk van te maken. Toen hij een gesprek had met Muziekpo- dium-directeur Willem Kniknie over het feit dat Zeeuwse compo nisten vaak in hun eentje bezig zijn terwijl gezamenlijke projecten juist een meerwaarde kunnen heb ben, vielen meerdere dingen op hun plaats. Zes componisten vere nigden zich in de Zeeuwse School, 'ter bevordering van de toonkunst in Zeeland'. Wolken Atlas is het eerste wapenfeit van deze stich ting. Het duizelingwekkende boek van Mitchell bevat zes uiteenlopen de verhaallijnen, complete romans eigenlijk, die doormidden zijn ge knipt. De lezer krijgt eerst de helft van elk verhaal. Na het zesde ver haal volgen de andere delen, in omgekeerde volgorde. In een van de verhalen wordt een fictieve mu ziekcompositie genoemd: Wolken Atlas. De componisten van de Zeeuwse School hebben hun ei- 'Het is voor mij net zo nieuw als voor het publiek. Ik brand van nieuwsgierigheid' gen Wolken Atlas gemaakt, voor dezelfde bezetting (piano, viool, cello, fluit, hobo, klarinet). Uit gangspunt was dat telkens een an der instrument de hoofdrol ver tolkt. De composities worden uit gevoerd door musici van Nieuw Amsterdams Peil, onder aanvoe ring van pianist Gerard Bouwhuis. De Zeeuwse kunstenares Bianca Runge heeft videobeelden bij het project gemaakt. Mitchell is vereerd met het Zeeuw se initiatief Hij had niet durven denken dat Wolken Atlas daadwer kelijk tot muziek zou worden ge transformeerd. „Alleen in mijn hooghartigste fantasieën. Het ech te leven komt daar zo zelden mee overeen, dat ik nooit had gedacht dat het zou gebeuren." Tijdens het schrijven had Mitchell zijn eigen voorstelling van de compositie. „Ik stelde me allerlei elementen voor die de muziek zou kunnen bevat ten: een plakje Messiaens Quartet for the End of Time, besprenkeld met iets van de stervende Delius, vijftig gram van Sonatas interlu des van John Cage, aangevuld een versgeplukt twijgje Toru Take- mitsu en het geheel door elkaar ge roerd met Johann Sebastian Bachs houten lepel." Mitchell is aanwezig bij de uitvoering in Middelburg. Hij wordt er ook geïnterviewd en leest een passage voor uit zijn boek. „Ik reis tegenwoordig niet veel meer, omdat ik twee jonge kinderen heb, maar de componis ten hebben mij en mijn roman een grote eer bewezen door hun creativiteit hieraan te wijden en het minste dat ik kan terugdoen, is het bijwonen van de première." Het resultaat heeft hij nog niet kunnen horen. „Het is voor mij net zo nieuw als voor het publiek. Ik brand van nieuwsgierigheid." SI Wolken Atlas, morgen in Zeeuwse Concertzaal, Middelburg, 20.00 uur. Hij is geen uitgesproken lezer, maar als musicus komt de litera tuur met regelmaat op zijn pad. De structuur van het boek vindt hij boeiend, maar toch ook wat op gelegd. „Niet echt nieuw zo'n mon tage-compositie. Stravinsky ge bruikte het al in Le sacre du prin- temps. Postmoderne muziek dus. Misschien is het wel ideeënarmoe de dat we daar nu op terugvallen. Anderzijds is het toch goed om te doen. Dit is anders omdat het met verschillende componisten ge beurt", zegt Hijmans. Compone ren op zich blijft een eenzaam ding. En dat moet maar zo blijven, vindt hij. Dan krijgt de wandering mind toch de meeste ruimte. Al ziet hij ook voordelen in samen werking. Hij heeft zich laten inspi reren door de sfeer van het boek. „Je hebt steeds het gevoel dat je er gens binnen komt vallen, snel moet ontdekken waar je bent, om er plotseling weer uit te vallen. Ik schreef twee delen: eerst speelt de cello de hoofdrol. Dan komt de omkering en transformeert de cel lo naar begeleidingsinstrument." Douwe Eisenga (1961) „Ik ben een enorme lezer, maar om naar aanleiding van een boek te componeren is vrij ondoenlijk. Dat gebeurt zelden of nooit. Hoe wel, ik heb wel composities ge maakt op basis van poëzie of een theaterstuk", zegt Douwe Eisenga. „Door de bijzondere vorm ligt het voor de hand dat er van Wolken At las ook een compositie wordt ge maakt. Eisenga zegt niet specifiek op één instrument de nadruk te hebben gelegd. „Ik ben niet zo so listisch aangelegd, ik houd niet van virtuoos vertoon. Ik heb voor het hele sextet gecomponeerd." Als er al verbinding is tussen zijn compositie en het boek, dan is het volgens Eisenga de laatste zin van Mitchells boek: Maar, wat is een oceaan meer dan een massa drup pels? „Dat zou als ondertitel voor mijn muziekstuk kunnen gelden. De compositie kan los van de an dere stukken gespeeld worden, maar is ook inpasbaar in het ge heel. Ik heb overigens geen flauw idee hoe ze de. coupures hebben gemaakt, dus ik ben zeer be nieuwd." Jorrit Tamminga (1973) „Het is lang geleden dat ik voor één instrument heb gecompo neerd", zegt Jorrit Tamminga. Hij componeerde specifiek voor de fluit binnen het sextet. Trouwe be zoekers van Nieuwe Muziek ken nen hem nog als tape-componist. Tamminga doet meer, maar hij is niet specifiek een lezer. „Aan Wol ken Atlas heb ik wel veel plezier be leefd. Leuk, onderhoudend, knap die losse structuur en tevens die la tente samenhang. Evenals die bij zondere koppeling van de hoofd stukken. Die structuur komt ook weer in de composities terug." Tamminga zegt vooral vanuit klank en textuur te hebben ge werkt. Specifiek de titel inspireer de hem. „Wetenschappelijk is er onderscheid in tien wolkentypes. Daar heb ik zuiver associatief klan ken bij geproduceerd. Verder heb ik me ook door de structuur van de hoofdstukken laten beïnvloe den." Ook voor zijn bijdrage geldt dat deze als zelfstandig stuk kan worden gespeeld, maar ook inpas baar is binnen een geheel. Christian Blaha (1972) „Ik heb tevens koordirectie gestu deerd en ik schrijf zelf ook behoor lijk veel koormuziek", zegt Christi an Blaha om aan te geven dat hij verhalen en teksten graag in klan ken omzet. Een fanatiek lezer wil hij zichzelf niet noemen. Aan Wol ken Atlas is hij wel begonnen, maar hij heeft het, bekent hij, nog steeds niet uitgelezen. „Bij het componeren heb ik in fei te meer mijn eigen ding gedaan dan dat ik me door het boek heb laten leiden. De inspiratie zit voor mij vooral in de bijzondere con structie." Blaha legde in zijn bijdra ge de nadruk op de viool binnen het sextet. Verder koos hij ervoor het beeld van ijle wolken in hoge klank te vertalen. Volgens hem kan zijn compositie heel goed op zichzelf gespeeld worden, maar maakt inpassing in een geheel het wel extra boeiend. „Ik ben samen met Dies le Due betrokken bij de montage. Los van elkaar hebben we de cues aangegeven. Sommige kwamen overeen, andere weken af en daarin hebben we steeds de bes te gekozen." David Mitchell: „De componisten hebben mij en mijn roman een grote eer bewezen door hun creativiteit hieraan te wijden." foto Roland de Bruin

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 31