Zeeland PZC Panorama Westkapelle in gevaar Baggerwerk draait op volle toeren WALCHEREN 33 21 31 GS vragen fiat nieuwe N66o Warmer ARD beschuldigt Boogerd van gebruik bloeddoping Woensdag 16 januari 2008 RPCZ op buurtniveau in de aanval tegen laaggeletterdheid Tip? redwalch@pzc.nl Waterschap durft aanleg weg langs de zee nog niet aan te besteden. door Henk Postma WESTKAPELLE - De aanleg van de Panoramaweg over de zeedijk bij Westkapelle staat op losse schroe ven. Het project zou volgende week worden aanbesteed. Maar het waterschap durft dat nog niet aan. Het probleem spitst zich toe op twee financiële tegenvallers. Het provinciebestuur, de gemeen te Veere en het waterschap, die sa men opdraaien voor de kosten, hadden er min of meer op gere kend dat de weg in aanmerking zou komen voor Europese subsi die. Maar Brussel houdt de hand op de knip. Inmiddels is ook geble ken dat het project BTW-plichtig is. Dat betekent dat de kosten met 19 procent omhoog gaan. Het provinciebestuur doet daar niet moeilijk over. Het had al een half miljoen euro voor de weg ge reserveerd, en is bereid daar zono dig nog wat bovenop te doen. De gemeente Veere, die eenzelfde be drag zou betalen als de provincie, dacht hooguit 457.000 euro aan de weg kwijt te zijn. Daar komt nu nog 19 procent BTW bij. Veere denkt dat daar onderuit valt te ko men wanneer niet het waterschap, maar de gemeente zelf opdrachtge ver wordt, zo liet wethouder Jan Bostelaar gisteren weten. Maar het waterschap ziet dat zo gauw nog niet gebeuren. Het dage lijks bestuur van het waterschap had het project op 18 januari wil len aanbesteden. Maar gisteren be 1^ De financiering van de Panorama- weg over de zeedijk bij Westka pelle kampt met tegenvallers. Het hele project staat daardoor nu op losse schroeven. sloot het daarmee te wachten. Hoofdingeland Sophia van 't West einde lichtte desgevraagd toe dat de kwestie nu onderwerp is van nadere studie. De Panoramaweg maakt deel uit van het project Zwakke Schakels: versterking van zwakke plekken in de kust bij Westkapelle en Vlissin- gen, in combinatie met ingrepen ter verbetering van het landschap. Ook daar zitten volgens de hoofd ingeland nog haken en ogen aan. De Panoramaweg moet automobi listen en fietsers de gelegenheid bieden om bij Westkapelle twee ki lometer langer langs de zee te rij den dan nu het geval is. Er is ook een voetpad bij gepland. De weg is bedoeld voor tweerich- tingverkeer. Daarmee is tegemoet gekomen aan een wens van de dorpsraad Westkapelle. Maar die zelfde dorpsraad waarschuwt dat de weg levensgevaarlijk wordt, om dat autoverkeer en fietsers slechts van elkaar worden gescheiden door suggestiestroken. Auto's mo gen er niet harder rijden dan 30 ki lometer per uur. Desondanks acht de dorpsraad een vrij liggend fiets pad nodig, willen er straks geen ongelukken gebeuren. De overhe den vinden dat te duur. Met een schuifbootje wordt de vijver aan de Roozenburglaan in Middelburg uitgebaggerd. foto Ruben Oreel Gemeenten maken inhaalslag achterstallig onderhoud waterlopen. door Selma Osman middelburg - Op tal van plaatsen in de gemeenten Middelburg en Vlissingen krijgen watergangen de komende weken een baggerbeurt. Op sommige plekken is dat hard nodig. Daar is de bodem soms vijf tien tot twintig jaar ongemoeid ge laten. Het gevolg is een dikke laag bagger en ondiep water. Slecht voor de vissen en voor de neus van de voorbijganger. De inhaalslag is een paar weken ge leden begonnen met het Oude Gat in Arnemuiden en langs de Lekstraat in Oost-Souburg. In Vlis singen krijgen ook de Lekvijver, de kreek tussen de Van Woelderen- laan en de Willem Klooslaan en een deel van de Schuitvaartgracht een grote beurt. Middelburg pakt naast de wijk Dauwendaele de Vlissingse vest en het water langs de Van Cittersweg in Arnemuiden aan. „In Dauwendaele is het nu spitsuur", zegt Joost Eggebeen van de gemeente. „Daar wordt op ver schillende plaatsen tegelijk ge werkt. Dat is enerzijds gunstig voor de aannemer. Die kan zijn materieel continu laten rouleren. Ook de buurt heeft er volgens Eg gebeen profijt van: „Er wordt ge werkt, afgewerkt en wegwezen." Toeschouwers genieten hier en daar van het schouwspel. Niet al leen worden fietsen, winkelkarre tjes en andere voorwerpen die niet in het water thuishoren opge vist; het baggeren is ook aardig om te zien. Zo vaart in de Dauwen- daelse wateren een schuifbootje heen en weer. Het bootje zit vast aan twee lieren en schuift de bag ger naar een losse kraan. Die pakt de smurrie op om het in een vrachtwagen te storten. Op andere plaatsen wordt met een kraan van af de kant of met een kraan op een ponton gewerkt. Het baggerwerk gebeurt onder re gie van het Waterschap Zeeuwse Verschillende watergangen in Vlissingen, Souburg, Arnemuiden en Middelburg worden gebag gerd. Waar het kan, komen na tuur- en kindvriendelijke oevers. Eilanden, dat voor een deel van de kosten opdraait. Tegelijk met het baggeren worden - waar het kan - natuur- en kindvriendelijke oevers aangelegd. In Vlissingen gebeurt dat bijvoorbeeld aan de westkant van de Lekvijver. De zijkanten lo pen straks erg geleidelijk af en wor den met riet en waterbies inge plant. „Niet alleen biedt het riet een beetje veiligheid voor kinde ren", denkt Jaap van Maldegem van de gemeente Vlissingen, „het is ook een goede schuilplaats voor eendjes en andere dieren." Rond half maart vertrekken de kra nen, beunbakken en baggerboot- jes uit het straatbeeld. De onder handen genomen waterpartijen kunnen er dan weer tien jaar te gen. koudekerke - Belangenorganisa ties willen het, het dagelijks pro vinciebestuur heeft het al geaccep teerd, maar nu moeten Provinciale Staten het nog wel goedkeuren: de maximumsnelheid op de weg tus sen Koudekerke en Middelburg gaat dit jaar omlaag van 80 naar 60 kilometer per uur. De weg (de N660) is onveilig. Er gebeuren te veel ongelukken door dat auto's moeten afremmen om af te slaan en omdat zij bij het af slaan een fietspad moeten kruisen. De provincie wilde eerst een parel- lelweg aanleggen, maar dat stuitte op te veel weerstand van bijvoor beeld de fietsersbond en natuuror ganisaties, die niet wilden dat de bomen langs de weg zouden ver dwijnen. Gedeputeerde Toine Poppelaars legde zich neer bij het verzet en be sloot als compromis de snelheid te verlagen. Voor die weg mag dat ei genlijk niet, omdat het een door gaande verbinding is. Daarom moet zijn toezegging nog wel wor den goedgekeurd door Provinciale Staten. Poppelaars heeft gisteren officieel besloten die goedkeuring te vragen. Als die snel komt, wordt de N660 in de loop van dit jaar op nieuw ingericht. -- Ai Tip? redactie@pzc.nl Eén onzer collega's heeft de afge lopen weken doorgebracht met het doornemen van vergeelde kranten. Heel wat oud nieuws is hij tegengekomen. Vergeten ge beurtenissen als een brand waar bij de Sint Jacobskerk in Vlissin gen in 1911 bijna volledig ver woest werd en een bombarde ment op Goes in 1917. Maar ook het bericht: 'Wordt ons klimaat warmer? Het heeft ons de aan dacht van Duitsche onderzoekers getrokken dat verschillende tee kenen wijzen op een regelmatig warmer worden van ons kli maat. Men meent daaromdat een geleidelijke terugkeer van een subtropisch klimaat plaats vindt'. Gedateerd 27 mei 1922.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 23