Zeeland
PZC
Panorama Westkapelle in gevaar
Baggerwerk draait op volle toeren
WALCHEREN
33
21
31
GS vragen fiat
nieuwe N66o
Warmer
ARD beschuldigt
Boogerd van gebruik
bloeddoping
Woensdag 16 januari 2008
RPCZ op buurtniveau
in de aanval tegen
laaggeletterdheid
Tip? redwalch@pzc.nl
Waterschap durft aanleg
weg langs de zee nog
niet aan te besteden.
door Henk Postma
WESTKAPELLE - De aanleg van de
Panoramaweg over de zeedijk bij
Westkapelle staat op losse schroe
ven. Het project zou volgende
week worden aanbesteed. Maar
het waterschap durft dat nog niet
aan. Het probleem spitst zich toe
op twee financiële tegenvallers.
Het provinciebestuur, de gemeen
te Veere en het waterschap, die sa
men opdraaien voor de kosten,
hadden er min of meer op gere
kend dat de weg in aanmerking
zou komen voor Europese subsi
die. Maar Brussel houdt de hand
op de knip. Inmiddels is ook geble
ken dat het project BTW-plichtig
is. Dat betekent dat de kosten met
19 procent omhoog gaan.
Het provinciebestuur doet daar
niet moeilijk over. Het had al een
half miljoen euro voor de weg ge
reserveerd, en is bereid daar zono
dig nog wat bovenop te doen. De
gemeente Veere, die eenzelfde be
drag zou betalen als de provincie,
dacht hooguit 457.000 euro aan de
weg kwijt te zijn. Daar komt nu
nog 19 procent BTW bij. Veere
denkt dat daar onderuit valt te ko
men wanneer niet het waterschap,
maar de gemeente zelf opdrachtge
ver wordt, zo liet wethouder Jan
Bostelaar gisteren weten.
Maar het waterschap ziet dat zo
gauw nog niet gebeuren. Het dage
lijks bestuur van het waterschap
had het project op 18 januari wil
len aanbesteden. Maar gisteren be
1^ De financiering van de Panorama-
weg over de zeedijk bij Westka
pelle kampt met tegenvallers.
Het hele project staat daardoor
nu op losse schroeven.
sloot het daarmee te wachten.
Hoofdingeland Sophia van 't West
einde lichtte desgevraagd toe dat
de kwestie nu onderwerp is van
nadere studie.
De Panoramaweg maakt deel uit
van het project Zwakke Schakels:
versterking van zwakke plekken in
de kust bij Westkapelle en Vlissin-
gen, in combinatie met ingrepen
ter verbetering van het landschap.
Ook daar zitten volgens de hoofd
ingeland nog haken en ogen aan.
De Panoramaweg moet automobi
listen en fietsers de gelegenheid
bieden om bij Westkapelle twee ki
lometer langer langs de zee te rij
den dan nu het geval is. Er is ook
een voetpad bij gepland.
De weg is bedoeld voor tweerich-
tingverkeer. Daarmee is tegemoet
gekomen aan een wens van de
dorpsraad Westkapelle. Maar die
zelfde dorpsraad waarschuwt dat
de weg levensgevaarlijk wordt, om
dat autoverkeer en fietsers slechts
van elkaar worden gescheiden
door suggestiestroken. Auto's mo
gen er niet harder rijden dan 30 ki
lometer per uur. Desondanks acht
de dorpsraad een vrij liggend fiets
pad nodig, willen er straks geen
ongelukken gebeuren. De overhe
den vinden dat te duur.
Met een schuifbootje wordt de vijver aan de Roozenburglaan in Middelburg uitgebaggerd. foto Ruben Oreel
Gemeenten maken
inhaalslag achterstallig
onderhoud waterlopen.
door Selma Osman
middelburg - Op tal van plaatsen
in de gemeenten Middelburg en
Vlissingen krijgen watergangen de
komende weken een baggerbeurt.
Op sommige plekken is dat hard
nodig. Daar is de bodem soms vijf
tien tot twintig jaar ongemoeid ge
laten. Het gevolg is een dikke laag
bagger en ondiep water. Slecht
voor de vissen en voor de neus
van de voorbijganger.
De inhaalslag is een paar weken ge
leden begonnen met het Oude
Gat in Arnemuiden en langs de
Lekstraat in Oost-Souburg. In Vlis
singen krijgen ook de Lekvijver, de
kreek tussen de Van Woelderen-
laan en de Willem Klooslaan en
een deel van de Schuitvaartgracht
een grote beurt. Middelburg pakt
naast de wijk Dauwendaele de
Vlissingse vest en het water langs
de Van Cittersweg in Arnemuiden
aan. „In Dauwendaele is het nu
spitsuur", zegt Joost Eggebeen van
de gemeente. „Daar wordt op ver
schillende plaatsen tegelijk ge
werkt. Dat is enerzijds gunstig
voor de aannemer. Die kan zijn
materieel continu laten rouleren.
Ook de buurt heeft er volgens Eg
gebeen profijt van: „Er wordt ge
werkt, afgewerkt en wegwezen."
Toeschouwers genieten hier en
daar van het schouwspel. Niet al
leen worden fietsen, winkelkarre
tjes en andere voorwerpen die
niet in het water thuishoren opge
vist; het baggeren is ook aardig om
te zien. Zo vaart in de Dauwen-
daelse wateren een schuifbootje
heen en weer. Het bootje zit vast
aan twee lieren en schuift de bag
ger naar een losse kraan. Die pakt
de smurrie op om het in een
vrachtwagen te storten. Op andere
plaatsen wordt met een kraan van
af de kant of met een kraan op
een ponton gewerkt.
Het baggerwerk gebeurt onder re
gie van het Waterschap Zeeuwse
Verschillende watergangen in
Vlissingen, Souburg, Arnemuiden
en Middelburg worden gebag
gerd. Waar het kan, komen na
tuur- en kindvriendelijke oevers.
Eilanden, dat voor een deel van de
kosten opdraait. Tegelijk met het
baggeren worden - waar het kan -
natuur- en kindvriendelijke oevers
aangelegd. In Vlissingen gebeurt
dat bijvoorbeeld aan de westkant
van de Lekvijver. De zijkanten lo
pen straks erg geleidelijk af en wor
den met riet en waterbies inge
plant. „Niet alleen biedt het riet
een beetje veiligheid voor kinde
ren", denkt Jaap van Maldegem
van de gemeente Vlissingen, „het
is ook een goede schuilplaats voor
eendjes en andere dieren."
Rond half maart vertrekken de kra
nen, beunbakken en baggerboot-
jes uit het straatbeeld. De onder
handen genomen waterpartijen
kunnen er dan weer tien jaar te
gen.
koudekerke - Belangenorganisa
ties willen het, het dagelijks pro
vinciebestuur heeft het al geaccep
teerd, maar nu moeten Provinciale
Staten het nog wel goedkeuren: de
maximumsnelheid op de weg tus
sen Koudekerke en Middelburg
gaat dit jaar omlaag van 80 naar 60
kilometer per uur.
De weg (de N660) is onveilig. Er
gebeuren te veel ongelukken door
dat auto's moeten afremmen om
af te slaan en omdat zij bij het af
slaan een fietspad moeten kruisen.
De provincie wilde eerst een parel-
lelweg aanleggen, maar dat stuitte
op te veel weerstand van bijvoor
beeld de fietsersbond en natuuror
ganisaties, die niet wilden dat de
bomen langs de weg zouden ver
dwijnen.
Gedeputeerde Toine Poppelaars
legde zich neer bij het verzet en be
sloot als compromis de snelheid te
verlagen. Voor die weg mag dat ei
genlijk niet, omdat het een door
gaande verbinding is. Daarom
moet zijn toezegging nog wel wor
den goedgekeurd door Provinciale
Staten. Poppelaars heeft gisteren
officieel besloten die goedkeuring
te vragen. Als die snel komt, wordt
de N660 in de loop van dit jaar op
nieuw ingericht.
-- Ai
Tip? redactie@pzc.nl
Eén onzer collega's heeft de afge
lopen weken doorgebracht met
het doornemen van vergeelde
kranten. Heel wat oud nieuws is
hij tegengekomen. Vergeten ge
beurtenissen als een brand waar
bij de Sint Jacobskerk in Vlissin
gen in 1911 bijna volledig ver
woest werd en een bombarde
ment op Goes in 1917. Maar ook
het bericht: 'Wordt ons klimaat
warmer? Het heeft ons de aan
dacht van Duitsche onderzoekers
getrokken dat verschillende tee
kenen wijzen op een regelmatig
warmer worden van ons kli
maat. Men meent daaromdat
een geleidelijke terugkeer van
een subtropisch klimaat plaats
vindt'. Gedateerd 27 mei 1922.