maar mét gaten 'Dit type chip geeft vals gevoel van veiligheid' 'Ze hebben voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten. Onderzoeker Roel Verduit PZC Woensdag 16 januari 2008 1 1 (O Het geheugen van de 'Ghost' bevat 2 ritten. Als die Dij het poortje wordt gelezen, wordt 1 rit afgeboekt. Een programmaatje zorgt ervoor dat die ene rit weer 'teruggezet' wordt De computer zet de gegevens vervolgens over naar de 'Ghost'. luistert de lezer van de vervolgens de gegevens die de kaart ;egevens zijn niet versleuteld. kaartlezer van het vervoersbedrijf De gekopieerde gegevens worden op een j, computer gezet- dagkaart 'Ghost'kaart infographic: Chantal van Wessel bron: Ruben Muijrers Nieuw betaalmiddel De OV-chipkaart moet het nieuwe betaalmiddel voor het openbaar vervoer worden. De kaart, met de omvang van een bankpas, bevat een onzichtba re chip. Er komen drie verschillende soorten OV-chipkaarten: de persoonlijke kaart, de anonie me kaart en de wegwerpkaart. De persoonlijke OV-chipkaart is bedoeld voor de passagiers die een abonnement hebben of het saldo automatisch willen opladen. Bij de anonieme kaart kan dit niet. Deze kaart is vooral ge schikt voor degenen die af en toe van het openbaar vervoer gebruik maken. Ook kan deze kaart met anderen, bijvoor beeld gezinsleden, worden ge deeld. Een wegwerpkaart kan niet worden opgeladen. Deze kaart is bedoeld voor een vast aantal dagen of ritten. Trans Link Systems is door de vijf grootste OV-bedrijven op gericht om het nieuwe betaal systeem te realiseren. Er wor den dan ook vijf verschillende kaarten uitgegeven, elk met het logo van het vervoerbedrijf dat de betreffende kaart uit geeft. De kaart is echter wel bij de andere vier vervoersmaat schappijen te gebruiken. Roel Verduit toont een dagkaart en zijn 'Ghost'. foto ANP door Bart-Jan van Rooij De Nijmeegse chipmaker NXP had de geheime versleutelings methode in de OV-chipkaart publiek moeten maken. Op die manier hadden derden de kans gekre gen om zwakheden bloot te leggen. Dat zegt de Eindhovense hoogleraar Code ringstheorie en Cryptologie Henk van Tilborg. Het publiceren van de werking had volgens de professor in ieder geval kunnen voorkomen dat Duitse hackers een deel van de chip voor contactloze communicatie kraakten. Uit spoedonderzoek door TNO zou blij ken dat de beveiliging niet direct in ge vaar komt. De beveiliging is volgens TNO intact en het zal nog maanden kos ten één enkele kaart te kraken. Dat de kaart zal worden gekraakt, staat voor het bedrijf vast. „Maar iedere kaart heeft een individuele, unieke sleutel", zegt Trans Link Systems-directeur Jeroen Kok. „Het kraken van één kaart betekent daarmee dus niet dat alle kaarten zijn gekraakt." De beveiliging van de chip in de OV-kaart is volgens Van Tilborg toch on der de maat. Hij hekelt bovendien de rol van TNO. Het onderzoeksbureau heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van de OV-chipkaart van Trans Link Systems (TLS). „Ze doen op die manier hun ei gen huiswerk over." De hoogleraar pleit voor een onafhanke lijk onderzoek door een universiteit. Gis teren gaf staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer) daaraan gehoor: de beveiliging van de OV-chipkaart wordt alsnog door een onafhankelijke partij getoetst. Van Tilborg snapt TLS niet. „Het bedrijf kocht een RFiD-chip die communiceert op hoge snelheid maar wel met beperkte versleuteling. In feite geeft dit type chip een vals gevoel van veiligheid. Het beken de knelpunt van gebruikersgemak versus veiligheid. De uiteindelijke keuze van TLS kun je de producent (NXP, red.) ech ter niet kwalijk nemen." Chipmaker NXP, die ruim een miljard RFiD-chips heeft verkocht, zit met de kwestie in zijn maag. Volgens strategie manager Paul de Bot heeft de chipmaker door de affaires imagoschade opgelopen. DeBot bestrijdt dat de Nijmeegse Rad boud Universiteit de chip heeft gekraakt. „Ze hebben een apparaat waarmee een kopie gemaakt kan worden. Dat is het zelfde als een blikje cola uit de automaat halen met een valse munt." NXP is van mening dat de Duitse hackers die een deel van de beveiliging blootlegden niet 'netjes hebben gehan deld'. „Ze hadden eerst bij ons moeten aankloppen voordat ze hun bevindingen openbaar maakten", vindt De Bot. De manager houdt vol dat de sleutels van de chip niet zijn gekraakt. Het principe van de meest veilige variant is door NXP wel bekendgemaakt, zoals door Van Tilborg bepleit. Bij de andere chips is dat niet gebeurd uit concurren- tie-overwegingen. De in de kaart gebruik te versie is het meest populair vanwege de verhouding prijs-kwaliteit. De chip maker wil ook de RFiD-technologie ge bruiken voor de kilometerheffing.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 11