OV-chipkaart Kaart zonder s De OV-chipkaart lijkt vol gaten te zitten. Wat beschikbaar moet worden voor reizigers in heel Nederland, is een dubieus beveiligd product. 4SSS] 10 Woensdag 16 januari 2008 PZC door John Jas H Hoe ging onderzoeker Roel Verduit te werk? Roel houdt samen met de dagkaart een eigen lezer voor de lezer van het vervoersbedrijf- Tijdens dez Roel meeenko doorgeeft. Dezi kaartlezer van Roel dagkaart et is zijn sociale plicht, vindt onder zoeker Roel Verduit (25). Aantonen dat de OV-chipkaart geen veilig betaalmiddel is en dat het kaartje zeer gevoelig is voor fraude. Straks wordt de individue le reiziger de dupe als de kaartjes, ook de duurdere, zo eenvoudig te kraken zijn als hij heeft aange toond. Om maar te zwijgen van de samenleving die een smak geld kan mislopen als er op grote schaal wordt gekopieerd. Veel geld is waarschijnlijk al wegge gooid, nu het onvermijdelijk lijkt dat de producent van de OV-chip kaart zich uitgebreid opnieuw zal moeten buigen over het product. Duitse onderzoekers toonden in december al aan dat de duurdere, versleutelde OV-chipkaart niet goed beveiligd is. Met Gerhard de Koning Gans toont Verduit nu aan dat het wel heel simpel is om de goedkope dag kaart voor het openbaar vervoer, zoals die straks in heel Nederland miljoenen keren gebruikt zal wor den, te kraken. Het was zeker ook de verleiding die de jonge onderzoekers van de Radboud Universiteit in Nijmegen ertoe bracht de als veilig gepresen teerde kaart aan een nader onder zoek te onderwerpen. Eigenlijk is er niet veel verschil met de par- keerkaarten die de garage van hun universiteit gebruikt. Die zijn al De lezer van het vervoersbedrijf leest het geheugen van de dagkaart heel makkelijk te kopiëren, dat wis ten zij. De heren doen onderzoek naar de beveiliging van elektroni sche systemen. Verduit legt uit hoe hij te werk is gegaan: „In zo'n buigbaar dagkaart je zit een hele dunne chip, dat zie je pas als je het kaartje tegen het licht houdt." Omdat het buiten re- RFID-chip gent en grauw is, zoekt hij een tl-balk op en laat het zien. „De in formatie in die chip is niet versleu teld, onder meer omdat men bij een snelle lees-controle bij elektro nische controlepoortjes van het openbaar vervoer tijd wilde win nen. De reader (lezer - JJ) in de poortjes activeert de chip in de Radio frequency identification (RFID) is een technologie om van een afstand informatie op te slaan en te lezen van zogenaamde RFID-'tags' die op of in objecten en dieren zitten. Het aantal toepassingen van de RFID-chip neemt toe. IC-CFiip J Pilfer" <:S-K'1 O r p j Radiogolven Antenne I' RFID-chip in stikkervorm (tag) in verhouding tot een postzegel. Kledingbeveiïiging Bibliotheekboeken dagkaart als deze binnen enkele centimeters afstand wordt gehou den. Dan wordt er informatie uit gewisseld die niet is beveiligd." Verduit houdt op dat moment een goedkoop lezertje van digitale in formatie - 'in elke elektronicazaak te koop' - bij kaart en poortje. „De gegevens van het kaartje, die wor den uitgezonden nadat het poort je heeft gezorgd voor activering, worden door mijn lezer opgevan gen. Wat die gegevens precies zijn, kan ik vervolgens niet zien, maar dat is helemaal niet van belang." Wel belangrijk is dat de gegevens exact, met behulp van een compu ter, worden gekopieerd. Dat ge beurt naar een klein, zeifin elkaar gedraaid apparaatje, dat Verduit de naam Ghost (geest - JJ) heeft gege ven. Overigens kan hij met een an der apparaat ook de signalen van de dagkaart thuis 'opwekken'. Er staan altijd twee ritten op de Ghost. „Als ik bij een controle poortje kom, houdt ik de Ghost waar ik normaal het dagkaartje De dagkaart bevat een chip waarin het geheugen van de kaart wordt opgeslagen (bijvoorbeeld 2 ritten). zou houden. Één van de twee rit ten wordt als gevolg van de infor matie-uitwisseling weggeschreven. Maar ik heb een klein program maatje in de Ghost gezet die de overgebleven gegevens - de twee de rit - direct kopieert." Om langs de controlepoortjes te komen die straks het openbaar ver voer 'afgrendelen' is dus helemaal niet zo moeilijk. Verduit voorziet dat met een paar extra trucs ook controleurs bij steekproeven om de tuin kunnen worden geleid. Ook de gaten die de Duitse onder zoekers in de beveiliging van de duurdere OV-kaarten hebben ge vonden, zullen waarschijnlijk kun nen worden gebruikt op de Ghost. Verduit vindt het onbegrijpelijk dat producent TLS (Trans Link Sys tems) heeft gewerkt met technolo gie die al tien jaar oud is en waar van het had kunnen weten dat de ze niet echt veilig meer was. „Ik denk dat het een centenkwestie was. Ze hebben voor een dubbel tje op de eerste rij willen zitten." infographic: JD.GN

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 10