EU kan
ruzie rond
ontpolderen
beslechten
PZC Dinsdag 15 januari 2008 15
TE CAST
Johan Robesin is iid van Provinciale
Staten namens de Partij voor Zeeland.
Hoe is het mogelijk dat een
Belgische havenstad vrije
toegang kan claimen over
Nederlands grondgebied en dat
ons land het goed moet vinden
dat de Westerschelde bevaarbaar
blijft voor steeds grotere schepen?
Op t9 april 1839 zijn de verdragen
getekend die de scheiding bezegel
den tussen Nederland en België.
Daarin is vastgelegd dat de Schelde
wordt beschouwd als een interna
tionale vaarroute. De verdragen ko
men wel in een ander daglicht te
staan, wanneer men bedenkt dat
er ten tijde van de ondertekening
nog geen motorschepen beston
den. Had dat verdrag niet al lang
moeten worden opengebroken?
Toen de TVveede Kamer zich uit
sprak tegen ontpoldering langs de
Westerschelde, had die zaak op
een vreedzame wijze geregeld
moeten worden. Dat gebeurde ech
ter niet, waardoor Nederland nu
met de gebakken peren zit. Verdie
pen van de vaargeul naar Antwer
pen moet (blijven) kunnen, ter
wijl Nederland ook met België
overeen kwam dat de gevolgen
voor natuur en milieu worden ge
compenseerd. Dit keer gaat het
om zeshonderd hectare, maar bij
volgende verdiepingen wordt dat
ongetwijfeld meer.
Kostbare landbouwgrond terugge
ven is voor Zeeuwen onverteer
baar. Natuurcompensatie moet
daarom in het hele Deltagebied
mogelijk zijn. Wat dat betreft is er
nog genoeg werk aan de winkel.
Door de verdiepingen, nu is de der
de aan de beurt, wordt het bijzon
dere estuariene karakter van de
Westerschelde geweld aangedaan.
Daar zijn alle partijen het over
eens. Maar wie brengt de natuur
nu eigenlijk schade toe? Dat is de
Haven van Antwerpen. Die wil
koste wat kost de grootste contai
nerschepen blijven ontvangen en
wenst niets toe te geven aan de
concurrentie van Zeebrugge en
Rotterdam. De Nederlandse rege
ring laat dit gebeuren om ruzie
met de buren te vermijden.
Het wordt hoog tijd dat de Europe
se Unie zich ermee bemoeit en al
le partijen tot elkaar brengt. De ba
sis voor een nieuwe visie op de toe
gankelijkheid van Antwerpen via
de Schelde is er al: de bouw van
een Westerschelde Container Ter
minal (WCT). Dat is een Zeeuws
belang, maar ook voor Antwerpen
levert dit aanzienlijke voordelen
op. Het is alleen zaak het Zeeuwse
en Antwerpse belang zo dicht mo
gelijk bij elkaar te brengen.
Een WCT maakt het mogelijk dat
de grootste containerschepen aan
landen aan diep vaarwater. Af- en
aanvoer kan grotendeels verlopen
via een binnenhaven. Transport
over weg en spoor blijft tot een mi
nimum beperkt. Bovendien is ver
dieping dan overbodig, wordt de
maritieme veiligheid gediend en
veiligheid achter de dijken gebo
den en blijft verlies van landbouw
grond achterwege. Allemaal winst.
Tijd voor discussie op Europees ni
veau. Wie neemt het initiatief?
LEZERS SCHRIJVEN
Brieven richten aan:
Lezersredacteur PZC
Postbus 31
4460 AA Goes
0113-315660
lezersredacteur@pzc.nl
(max. 150 woorden)
Veerdienst
Veer kon allang varen (PZC,
10-01), maar is ongewenst. Van de
bouw af aan is dit veer tegenge
werkt. Dit zijn zoetwaterbootjes,
niet bedoeld voor een brakke ri
vier aan de grens van de Noord
zee. Daar lopen rare stromingen
en vaak hoge golven. Tegen golftril-
lingen zijn de bootjes niet be
stand. De diesels draaien snel stuk.
Er moeten weer twee ouderwetse
boten komen, zodat het karren-
veer Vlissingen, eeuwenoude char
ter, terugkeert. Dat er een tunnel
is geboord voor reistijdverkorting
heeft steeds als effect dat voetgan
gers en fietsers een uur langer rei
zen naar Vlissingen. Overal in ons
land zijn tunnels tolvrij, niet in
Zeeland. De tunnel ligt bovendien
op de verkeerde plek. Het had
moeten zijn: korte tunnel van Vlis
singen naar de Raan; brug over de
Raan; korte tunnel van de Raan
naar Groede. Hetzelfde voor dub
belspoor van Vlissingen naar Ter-
neuzen en Gent en de dammen-
route naar Hoek van Holland.
N. Blomme
Ruys de Beerenbrouckstraat, Vlissingen
Ziekenhuis
Met veel belangstelling volg ik het
wel en wee van de plannen van de
ziekenhuizen in Zeeland (PZ.C,
10-01). Veel dingen worden over
het hoofd gezien. Uit onderzoek
bleek dat een opknapbeurt van
het ziekenhuis in Vlissingen de
goedkoopste optie was. Hier hoor
je niets over. )e zou het ziekenhuis
kunnen terugbrengen tot tweehon
derd bedden, bijgebouwen slopen,
huisartsenpost in het ziekenhuis
een plaatsje geven, parkeerplaat
sen bij maken enzovoort. Dan zie
kenhuis Goes aanpassen aan de ei
sen van deze tijd. Het ziekenhuis
Vlissingen is al aangepast. En nog
een idee, een nieuw ziekenhuis op
het Oude Scheldeterrein (zieken
huis met uitzicht over het Kanaal.)
De gemeente Vlissingen weet toch
geen raad met dit terrein.
J. Houweling
Suze Groeneweglaan 66, Vlissingen
Celstraf
In de PZC van 11 januari las ik het
artikel over een Wemeldinger (49)
die zijn moeder (85 jaar) had ge
sloopt en ook nog andere slachtof
fers gemaakt had. Zijn moeder
moest zelfs in het ziekenhuis wor
den opgenomen. Pure schande is
het. Deze man is een gevaar voor
de maatschappij. Vervolgens krijgt
hij achttien maanden celstraf, veel
te weinig natuurlijk. Achttien jaar
had beter op z'n plaats geweest.
Zijn slachtoffers zullen hiervan
misschien wel hun verdere leven
de gevolgen van ondervinden. De
officier van justitie is hier wel erg
mild geweest. Wat gaat die dappe
re Wemeldinger doen als hij na on
geveer een jaar vrijkomt, na aftrek
voorarrest? Ik vrees het ergste.
H. Boonman
Boonmanstraat 19, 's-Heerenhoek
Melkkoe
In de PZC (08-01) lezen we dat au
torijden een soort van eerste le
vensbehoefte is. Dat geldt in nog
extremere mate voor de lucht die
wij inademen. Deze twee aspecten
hebben als het aan de Franse uit
vinder Guy Nègre en autofabri
kant Tata ligt binnenkort iets ge
meenschappelijks. Guy's motor
loopt volledig op geperste lucht.
Guy hoopt dat de auto binnen af
zienbare tijd in productie wordt ge
nomen. Dit zal de doodsteek wor
den voor de staatsinkomsten uit
de extreem hoge accijnzen en be
lastingen op autobrandstof en die
minister Bos (Rupsje nooit ge
noeg) node zal moeten missen.
Rijst nog de vraag of hij ons straks
gaat belasten over de samengeper
ste lucht die we gebruiken voor on
ze heilige (melk)koe. Of wellicht
nog erger: voor de lucht die we
zelf nodig hebben. Vlieg op Rups
je nooit genoeg!
Dolf Kamphuis Sr.
Parkweg 18, Westkapelle
Brug
In de PZC (12-01) las ik 'verkwan
sel onze brug niet'. Groot gelijk
heeft de heer Theune van de wijk-
beheergroep, die de brug wil plaat
sen nabij de spoorbrug over het
Arnekanaal. Wat ik met grote ver
bazing heb gelezen is dat de heer
van 't Westeinde (GroenLinks)
commentaar durft te leveren over
de prijs van 560.000 euro. Ten
éérste is volgens de heer d'Huv dat
bedrag niet zo hoog. En waar
durft deze meneer van 't Westein
de na de bouwputaanfluiting nog
zijn mening over te geven? De ge
volgen zijn nog zichtbaar en wat
heeft dit niet gekost? Nee als ik in
zijn schoenen stond, zou ik mij
maar nergens mee bemoeien. Zet
onze Middelburgse brug maar
mooi bij de Arne. Ie kunt niet al
tijd sinterklaas spelen voor Goes.
P.A. Floresse
Nieuwerkerckeplein 42, Middelburg
Annie M.C. Schmidt
De heer A.J. Sauer (PZC, 09-01)
gaat er van uit, dat de twee maan
den die Annie aan de Boulevard
Bankert woonde, de volledige erva
ring van ruim twee jaren Vlissin
gen zou doen vergeten. Annie
schrijft in haar boekje 'Wat ik nog
weet', dat ze na de brand, waarbij
ze alles kwijt was, haar toevlucht
gezocht heeft op de zolder van de
bibliotheek, op een veldbedje. De
bibliotheek kreeg een voltreffer en
het lekte aan alle kanten. Ze
schrijft met understatement dat
het een rustige periode was. Toen
ze hoorde wie de nieuwe burge
meester werd, werd het haar koud
om het hart. 'Hij mag een surro
gaat Nederlander zijn geweest,
maar niet een surrogaat NSB'er'.
Over Vlissingen schrijft ze. 'Geen
plaats ter wereld is zo godverlaten
als het Scheldeplein bij avond'. An
nie zal geen wrok koesteren tegen
een kinderleeszaal, waar dan ook!
Neemt niet weg dat in oorlogstijd
de gemeente Vlissingen haar niet
bijzonder zorgvuldig heeft behan
deld.
J. Buijs
Prelaatweg 5, Aagtekerke
Chirurgen
Ouderen te duur, (PZC, 10-01). Ie
kon erop wachten, lang leve de pri
vatisering. Ouderen die nieuwe ge
wrichten nodig hebben, herstellen
te langzaam. Te duur voor het zie
kenhuis en niet geheel vergoed
door de verzekering. Zet alle
oudjes maar in de rolstoel, of
wordt dat ook te duur? De oude
ren zorgen nu ook al voor de lange
wachttijden. Tjonge, tjonge, kan er
nog meer afgewenteld worden
over de rug van de ouderen? Mo
gen zij nog wel een leefbaar leven
hebben? De vergrijzing wordt te
duur. Hoe lang weet men al dat er
meer mensen ouder worden? Wat
hebben wij een voordeel aan de
concurrentie sinds de privatise
ring? Winst is het enige dat telt.
Winstberekenaar, hoe gaat het als
u zelf ouder wordt?
E. van der Hoeven-Hoogerhuis
Deltaweg 6, Burgh-Haamster