EU kan ruzie rond ontpolderen beslechten PZC Dinsdag 15 januari 2008 15 TE CAST Johan Robesin is iid van Provinciale Staten namens de Partij voor Zeeland. Hoe is het mogelijk dat een Belgische havenstad vrije toegang kan claimen over Nederlands grondgebied en dat ons land het goed moet vinden dat de Westerschelde bevaarbaar blijft voor steeds grotere schepen? Op t9 april 1839 zijn de verdragen getekend die de scheiding bezegel den tussen Nederland en België. Daarin is vastgelegd dat de Schelde wordt beschouwd als een interna tionale vaarroute. De verdragen ko men wel in een ander daglicht te staan, wanneer men bedenkt dat er ten tijde van de ondertekening nog geen motorschepen beston den. Had dat verdrag niet al lang moeten worden opengebroken? Toen de TVveede Kamer zich uit sprak tegen ontpoldering langs de Westerschelde, had die zaak op een vreedzame wijze geregeld moeten worden. Dat gebeurde ech ter niet, waardoor Nederland nu met de gebakken peren zit. Verdie pen van de vaargeul naar Antwer pen moet (blijven) kunnen, ter wijl Nederland ook met België overeen kwam dat de gevolgen voor natuur en milieu worden ge compenseerd. Dit keer gaat het om zeshonderd hectare, maar bij volgende verdiepingen wordt dat ongetwijfeld meer. Kostbare landbouwgrond terugge ven is voor Zeeuwen onverteer baar. Natuurcompensatie moet daarom in het hele Deltagebied mogelijk zijn. Wat dat betreft is er nog genoeg werk aan de winkel. Door de verdiepingen, nu is de der de aan de beurt, wordt het bijzon dere estuariene karakter van de Westerschelde geweld aangedaan. Daar zijn alle partijen het over eens. Maar wie brengt de natuur nu eigenlijk schade toe? Dat is de Haven van Antwerpen. Die wil koste wat kost de grootste contai nerschepen blijven ontvangen en wenst niets toe te geven aan de concurrentie van Zeebrugge en Rotterdam. De Nederlandse rege ring laat dit gebeuren om ruzie met de buren te vermijden. Het wordt hoog tijd dat de Europe se Unie zich ermee bemoeit en al le partijen tot elkaar brengt. De ba sis voor een nieuwe visie op de toe gankelijkheid van Antwerpen via de Schelde is er al: de bouw van een Westerschelde Container Ter minal (WCT). Dat is een Zeeuws belang, maar ook voor Antwerpen levert dit aanzienlijke voordelen op. Het is alleen zaak het Zeeuwse en Antwerpse belang zo dicht mo gelijk bij elkaar te brengen. Een WCT maakt het mogelijk dat de grootste containerschepen aan landen aan diep vaarwater. Af- en aanvoer kan grotendeels verlopen via een binnenhaven. Transport over weg en spoor blijft tot een mi nimum beperkt. Bovendien is ver dieping dan overbodig, wordt de maritieme veiligheid gediend en veiligheid achter de dijken gebo den en blijft verlies van landbouw grond achterwege. Allemaal winst. Tijd voor discussie op Europees ni veau. Wie neemt het initiatief? LEZERS SCHRIJVEN Brieven richten aan: Lezersredacteur PZC Postbus 31 4460 AA Goes 0113-315660 lezersredacteur@pzc.nl (max. 150 woorden) Veerdienst Veer kon allang varen (PZC, 10-01), maar is ongewenst. Van de bouw af aan is dit veer tegenge werkt. Dit zijn zoetwaterbootjes, niet bedoeld voor een brakke ri vier aan de grens van de Noord zee. Daar lopen rare stromingen en vaak hoge golven. Tegen golftril- lingen zijn de bootjes niet be stand. De diesels draaien snel stuk. Er moeten weer twee ouderwetse boten komen, zodat het karren- veer Vlissingen, eeuwenoude char ter, terugkeert. Dat er een tunnel is geboord voor reistijdverkorting heeft steeds als effect dat voetgan gers en fietsers een uur langer rei zen naar Vlissingen. Overal in ons land zijn tunnels tolvrij, niet in Zeeland. De tunnel ligt bovendien op de verkeerde plek. Het had moeten zijn: korte tunnel van Vlis singen naar de Raan; brug over de Raan; korte tunnel van de Raan naar Groede. Hetzelfde voor dub belspoor van Vlissingen naar Ter- neuzen en Gent en de dammen- route naar Hoek van Holland. N. Blomme Ruys de Beerenbrouckstraat, Vlissingen Ziekenhuis Met veel belangstelling volg ik het wel en wee van de plannen van de ziekenhuizen in Zeeland (PZ.C, 10-01). Veel dingen worden over het hoofd gezien. Uit onderzoek bleek dat een opknapbeurt van het ziekenhuis in Vlissingen de goedkoopste optie was. Hier hoor je niets over. )e zou het ziekenhuis kunnen terugbrengen tot tweehon derd bedden, bijgebouwen slopen, huisartsenpost in het ziekenhuis een plaatsje geven, parkeerplaat sen bij maken enzovoort. Dan zie kenhuis Goes aanpassen aan de ei sen van deze tijd. Het ziekenhuis Vlissingen is al aangepast. En nog een idee, een nieuw ziekenhuis op het Oude Scheldeterrein (zieken huis met uitzicht over het Kanaal.) De gemeente Vlissingen weet toch geen raad met dit terrein. J. Houweling Suze Groeneweglaan 66, Vlissingen Celstraf In de PZC van 11 januari las ik het artikel over een Wemeldinger (49) die zijn moeder (85 jaar) had ge sloopt en ook nog andere slachtof fers gemaakt had. Zijn moeder moest zelfs in het ziekenhuis wor den opgenomen. Pure schande is het. Deze man is een gevaar voor de maatschappij. Vervolgens krijgt hij achttien maanden celstraf, veel te weinig natuurlijk. Achttien jaar had beter op z'n plaats geweest. Zijn slachtoffers zullen hiervan misschien wel hun verdere leven de gevolgen van ondervinden. De officier van justitie is hier wel erg mild geweest. Wat gaat die dappe re Wemeldinger doen als hij na on geveer een jaar vrijkomt, na aftrek voorarrest? Ik vrees het ergste. H. Boonman Boonmanstraat 19, 's-Heerenhoek Melkkoe In de PZC (08-01) lezen we dat au torijden een soort van eerste le vensbehoefte is. Dat geldt in nog extremere mate voor de lucht die wij inademen. Deze twee aspecten hebben als het aan de Franse uit vinder Guy Nègre en autofabri kant Tata ligt binnenkort iets ge meenschappelijks. Guy's motor loopt volledig op geperste lucht. Guy hoopt dat de auto binnen af zienbare tijd in productie wordt ge nomen. Dit zal de doodsteek wor den voor de staatsinkomsten uit de extreem hoge accijnzen en be lastingen op autobrandstof en die minister Bos (Rupsje nooit ge noeg) node zal moeten missen. Rijst nog de vraag of hij ons straks gaat belasten over de samengeper ste lucht die we gebruiken voor on ze heilige (melk)koe. Of wellicht nog erger: voor de lucht die we zelf nodig hebben. Vlieg op Rups je nooit genoeg! Dolf Kamphuis Sr. Parkweg 18, Westkapelle Brug In de PZC (12-01) las ik 'verkwan sel onze brug niet'. Groot gelijk heeft de heer Theune van de wijk- beheergroep, die de brug wil plaat sen nabij de spoorbrug over het Arnekanaal. Wat ik met grote ver bazing heb gelezen is dat de heer van 't Westeinde (GroenLinks) commentaar durft te leveren over de prijs van 560.000 euro. Ten éérste is volgens de heer d'Huv dat bedrag niet zo hoog. En waar durft deze meneer van 't Westein de na de bouwputaanfluiting nog zijn mening over te geven? De ge volgen zijn nog zichtbaar en wat heeft dit niet gekost? Nee als ik in zijn schoenen stond, zou ik mij maar nergens mee bemoeien. Zet onze Middelburgse brug maar mooi bij de Arne. Ie kunt niet al tijd sinterklaas spelen voor Goes. P.A. Floresse Nieuwerkerckeplein 42, Middelburg Annie M.C. Schmidt De heer A.J. Sauer (PZC, 09-01) gaat er van uit, dat de twee maan den die Annie aan de Boulevard Bankert woonde, de volledige erva ring van ruim twee jaren Vlissin gen zou doen vergeten. Annie schrijft in haar boekje 'Wat ik nog weet', dat ze na de brand, waarbij ze alles kwijt was, haar toevlucht gezocht heeft op de zolder van de bibliotheek, op een veldbedje. De bibliotheek kreeg een voltreffer en het lekte aan alle kanten. Ze schrijft met understatement dat het een rustige periode was. Toen ze hoorde wie de nieuwe burge meester werd, werd het haar koud om het hart. 'Hij mag een surro gaat Nederlander zijn geweest, maar niet een surrogaat NSB'er'. Over Vlissingen schrijft ze. 'Geen plaats ter wereld is zo godverlaten als het Scheldeplein bij avond'. An nie zal geen wrok koesteren tegen een kinderleeszaal, waar dan ook! Neemt niet weg dat in oorlogstijd de gemeente Vlissingen haar niet bijzonder zorgvuldig heeft behan deld. J. Buijs Prelaatweg 5, Aagtekerke Chirurgen Ouderen te duur, (PZC, 10-01). Ie kon erop wachten, lang leve de pri vatisering. Ouderen die nieuwe ge wrichten nodig hebben, herstellen te langzaam. Te duur voor het zie kenhuis en niet geheel vergoed door de verzekering. Zet alle oudjes maar in de rolstoel, of wordt dat ook te duur? De oude ren zorgen nu ook al voor de lange wachttijden. Tjonge, tjonge, kan er nog meer afgewenteld worden over de rug van de ouderen? Mo gen zij nog wel een leefbaar leven hebben? De vergrijzing wordt te duur. Hoe lang weet men al dat er meer mensen ouder worden? Wat hebben wij een voordeel aan de concurrentie sinds de privatise ring? Winst is het enige dat telt. Winstberekenaar, hoe gaat het als u zelf ouder wordt? E. van der Hoeven-Hoogerhuis Deltaweg 6, Burgh-Haamster

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 15