Cultuur
UITGAANSTIP
Vreemd, dezelfde woorden zouden uit de
mond van een schoonzoon maar matig
gewaardeerd worden
SI Reageren kan via: willem.nijssen@jubii.nl
PZC Maandag 14 januari 2008 17
Kennis maken met oude handschriften
Op 21 januari om 19.30 uur start een cur
sus Oude handschriften lezen in het ge
meentearchief van Schouwen-Duiveland.
Vanavond kunt u hiermee kennismaken,
inl.: www.volksuniversiteitzeeland.nl.
Zierikzee, Gemeentehuis, 19.30 uur.
THEATER
BERGEN OP ZOOM TERNEUZEN
Cinem'actueel, I am a Legend: 20.00
uur; National Treasure 2: 20.00 uur;
Moordwijven: 20.00 uur; Ben X: 20.30
uur;
Merral, I am a Legend: 20.15 uur; Moord
wijven: 20.00 uur; National Treasure 2:
20.00 uur; The Golden Compass: 20.15
uur;
AGENDA
OP PAD
Open repetitie
Het Christelijk Gemend Eilandenkoor
houdt een open repetitieavond, ledereen
die wil kijken of mee zingen is welkom.
Zierikzee, Nieuwe Kerk, tussen 19.45 en
21.45 uur.
Jörgen Raymann
Jörgen Raymann brengt cabaretprogram-
Jörgen Raymann
GOES
Merral, I am legend: 20.15 uur; Moord
wijven: 20.00 uur; National treasure 2:
20.00 uur; The golden compass: 20.15
uur;
MIDDELBURG
Schuttershof, Nadine: 20.00 uur;
OOSTBURG
Ledeltheater, My blueberry nights:
20.00 uur;
VLISSINGEN
CineCity, The Nanny Diaries: 16.15 en
18.45 uur; The Kite Runner: 14.00,
16.30, 19.00 en 21.45 uur; The Golden
Compass (nl): 13.45 uur; The Golden
Compass (ov): 16.15 en 18.45 uur;
Moordwijven: 19.15 en 21.45 uur; Natio
nal Treasure 2: 13.45,16.00, 19.00,
21.15 uur; P.S., I love you: 19.00 uur; Saw
4: 22.00 uur; Sneak: 22.00 uur; Bee Mo
vie (nl): 13.45 en 16.30 uur; De wonder
winkel van Mr Magorium: 14.00 uur; Eliza
beth: 16.30 en 21.15 uur; Enchanted (nl):
13.45 uur; Enchanted (ov): 16.15 uur; I
am a Legend: 19.15 en 22.00 uur; K3 en
de kattenprins: 14.00 uur;
Het Zeeuws Documentatiecentrum blikt vooruit naar
carnaval met een expositie over 's-Heerenhoek, waar
de voorbereidingen op het zottenfeest al maanden van
tevoren beginnen. Het documentatiecentrum toont in
ruim honderd foto's de aanloop naar het carnaval in
'Paerehat' van 1991, vanaf september 1990. Aan bod ko
men onder meer het Prinsenbal op de elfde van de elf
de, de bouw van de carnavalwagens, de oudejaarsvoet-
balwedstrijd, het kwartettenbal, de ouwehoerenavond
(zie foto), de collecte en verkoop van het programma
boekje, het ouderencarnaval, de rommelmarkt, het ver
branden van de koenkelpot, de onthulling en het oprui
men van Jikke, de kinderoptocht, het kinderbal, het jon-
gerencarnaval en de carnavalsschieting.
De tentoonstelling is te zien tot en met 1 maart op de
tweede verdieping van de Zeeuwse Bibliotheek in Mid
delburg. Geopend: maandag 17.30-21.00 uur, dinsdag
t/m vrijdag 10.00-21.00 uur, zaterdag 10.00-13.00 uur.
ma 13866. Voorstelling is uitverkocht.
Middelburg, Stadsschouwburg, 20.00 uur
meer agendanieuws op www.pzc.nl
NADER BESCHOUWD
door Willem Nijssen
foto Thomas Legrève/GPD
spelingen als 'de pedofiel op de peuter
binden' of'als het niet opschiet, schieten
wij er wel op' worden in hoog
stand-up-tempo afgevuurd. Woorden,
woorden, woorden. Een narrenpak. Een
feestmuts. Hier niks geen veilig zoeken
naar jezelf, hier een provocerend zoeken
naar de waarheid. Een tussenzinnetje, in
een flits voorbij, typeert het probleem.
'Misschien is dit wel te waar om leuk te
zijn'. Houd dat maar eens tien voorstellin
gen vol! Dat al 18 jaar! Ik heb niet veel ge
lachen, ik weet niet zo goed waarom niet,
maar ik heb wel enorme bewondering.
Deze week
kabbelt de toneel-flauwe januarimaand
verder, op woensdag naar 'Misery', alleen
omdat ik Victor Löw graag zie spelen (Ar
senaaltheater). Op vrijdag naar 'Bambie
12', omdat Ko van den Bosch er achter zit
('t Beest)
Op alle denkbare plekken heb ik al toneel
gezien: fabriekshallen, zolders, circusten
ten, vlakke vloeren, toneel op toneel, am
fitheater. Ik herinner me een voorstelling
waarbij je door het gebouw moest zwer
ven om hier en daar een fragment te zien
en gaandeweg orde moest brengen in de
willekeur van scènes. Heel spannend alle
maal. Vantussen oude machines en een
wirwar van stoompijpen toekijken. Van
uit de nok neerkijken. Als je met al die er
varingen als bagage 'neerstrijkt' in het Le
deltheater in Oostburg, dan zou dat ont
nuchterend moeten zijn. Zo'n pijpenla,
zo'n klassieke lijst (de toneelopening, van
linkerwand naar plafond naar rechter
wand). Maar toch... die zaal heeft iets...
iets aandoenlijks (een jeugdherinne
ring)... maar ook iets wezenlijks. Een be
paald soort theater kan alleen in die
vorm gedijen.
Daar heb ik afgelopen vrijdag Stef Bos ge
zien. Hij had het ook over het unieke van
die zaal. Het was voor hem die avond
'een baarmoeder'. Niet vreemd, het was
één van de allereerste uitvoeringen van
zijn nieuwste programma '2008'. Een wel
heel simpele naam voor louter nieuw
werk, gespeeld in kleine bezetting met
René van Mierlo op gitaar, Roberto Mer-
curio op bas en Martin de Wagter op
drums. Fantastische muzikanten! „Het
hier en nu gehalte staat voor hem in deze
voorstelling centraal", lees ik op zijn web
site.
Hier en nu. Hoe komt het dan dat ik
voortdurend moet denken: typisch Stef
Bos? Die stem, daar kan hij niks aan
doen: iets hees, iets nasaals, een uniek
timbre. Uniek talent ook om soms tiental
len woorden op één melodielijntje te krij
gen, tussen vertellen en zingzeggen in. Re
gelmatig terugkerend, een melodie die
wegglijdt in een lijzig-lange, strelende
bekkenslag, een soort gong. Liedteksten
als 'Ik ben soms te blind om te zien wat
ik heb'. Of'ik leef altijd tussen wal en
schip daar zoek ik naar een evenwicht'.
Een zoeker met 'de liefde binnen handbe
reik en toch heb ik me omgekeerd'. Het
zijn nieuwe teksten, maar de thema's zijn
al heel oud en vertrouwd. Niks hier en
nu, maar wel zeer herkenbaar. Al blijf ik
het vreemd vinden, dat iedereen daar
met groot enthousiasme naar luistert, en
dezelfde woorden uit de mond van een
schoonzoon waarschijnlijk maar matig
zouden waarderen.
Een baarmoeder-zaal, dat Ledel
theater. De soort zaal maakt een strenge
scheiding tussen publiek en podium. Dat
is veilig. Eén van zijn (Zuid-Afrikaanse)
teksten luidt: 'Ek wil een resensent die
Stef Bos.
oor my skryf, dat ek zo lekker sing, zo los
uyt my lyfEn dat is waar. Hij zingt heel
ontspannen, los uit zijn lijf, met een re
pertoire, met teksten, met muziek die he
lemaal Stef Bos zijn. Dat moet heerlijk
zingen zijn, en dat was duidelijk te voe
len. Een thuiswedstrijd in zijn 'geliefde'
Zeeuws-Vlaanderen. Zoiets maakt er van
zelf een mooi optreden van.
De dag voordien had André Manuel in
het Arsenaaltheater een heel andere klus
te klaren. Generatiegenoten zijn het. Ook
André zingt, met zijn band 'Manuel'.
Maar niet in Vlissingen. Daar was hij solo
en jubileumde hij - in één van de allerlaat
ste afleveringen - zijn toe programma
'Burger' (reeds opgestart in 2006). Er zit
sleet op de niet zo super-actuele tekst. Hij
krijgt zijn publiek niet vlot mee. De ge
prikkelde opwinding is wel authentiek,
het sarcasme over het 'Nederland dat op
het hoogtepunt van zijn beschaving is ge
raakt' is niet te missen. Scherpe woord-