Zeeland
Watersnoodmuseum is
Miljoenen extra voor betere
Paling en zalm voor
patiënten Lievensberg
ZES VRAGEN OVER
BRANDSTOFPRIJZEN
3 6 Zaterdag 12 januari 2008 PZC
Tankstation De Meeuw in Rilland vermeldt
sinds deze week in een wekelijks adverten
tieblad expliciet welk deel van de brandstof
prijs uit accijns bestaat.
Naam: Willem Meeuwsen
Leeftijd: 62
Woonplaats: Rilland
Beroep: eigenaar van tankstation De Meeuw in
Rilland, Hoogerheide en Bergen op Zoom.
door Cornelleke Blok
Wilde u een statement maken door de accijnzen zo expliciet te vermelden?
„Ik wil de consument gewoon wat duidelijkheid verschaffen. Wij kre
gen reacties als: goh, wat worden jullie toch duur. Mensen denken dat je
als pomphouder profiteert van de hoge benzineprijs, maar dat is hele
maal niet zo. Wij verdienen vier of vijf cent op een liter benzine. Die
winst wordt echt niet hoger. Bovendien moeten we daar alle investerin
gen van doen. Nu we de accijnzen bij de benzineprijs vermelden, vra
gen de mensen constant verbaasd: is die accijns echt zo hoog? Ze weten
het niet. Het is een stukje eerlijke voorlichting."
Hoeveel accijns zit er eigenlijk op een liter brandstof?
„Op een liter benzine zit 69,85 cent accijns. Voor diesel is dat 38,33 cent.
Daar komt dan nog btw bij. In totaal kom je voor een liter benzine op
ruim negentig cent accijnzen en btw. In de zomer wil de overheid de
accijns voor diesel en lpg nog eens met anderhalf tot drie cent per liter
verhogen."
En daar bent u duidelijk niet over te spreken.
„Ik vind 't wel erg veel. Het wordt op deze manier voor de gewone bur
ger erg duur om auto te rijden. Als je tankt, ben je zo veertig of vijftig
euro kwijt. Ik vind de overheid de onbetrouwbaarste partner die er is.
Er wordt steeds gezegd dat de accijnzen niet zullen stijgen, maar hoeveel
accijnsverhogingen hebben we in de afgelopen jaren al niet gehad? Het
is voor de overheid nu eenmaal de simpelste manier om meer inkom
sten te krijgen. Als ze te kort komen, gooien ze gewoon de accijnzen op
drank, sigaretten en brandstof omhoog. Ze wéten dat er dan meer geld
binnenkomt. Het milieu-argument is een wassen neus, want het is be
kend dat mensen niet minder auto gaan rijden als de benzineprijzen stij
gen. Ik vind dat de automobilist al genoeg belast wordt: je hebt wegenbe
lasting, bpm en straks ook nog de slurptax. Het is erg frustrerend als je
ziet dat er op kerosine helemaal geen accijns zit, terwijl vliegen veel ver-
vuilender is."
Wat zou de overheid volgens u moeten doen?
„Op dit moment is 't gunstig voor de overheid als de benzineprijs om
hoog gaat. Ik vind dat ze de verhogingen in de benzineprijs budgetneu
traal moeten oplossen."
Budgetneutraal?
„Ja, als de kale benzineprijs door de hoge olieprijs omhoog gaat, moet
de overheid extra btw-inkomsten in mindering brengen op de accijn
zen. Dan scheelt het hen niets aan inkomsten. Ik vind dat de regering
best een beetje met de burgers mee kan denken."
De Belgische regering besloot deze week om de accijnzen te verlagen zodra
de benzineprijs boven de één euro vijftig komt. Wat zijn de gevolgen van die
maatregel voor u?
„Het prijsverschil is zeven cent per liter voor benzine en vijf cent voor
diesel. We krijgen wel wat tanktoerisme, denk ik, omdat het tanken in
België goedkoper is. Ik zit hier vrij dicht bij de grens. Het vrachtverkeer
rijdt sowieso door naar België, dus die chauffeurs gaan zeker daar tan
ken. Voor mij valt het nog mee, maar in Zeeuws-Vlaanderen zal het
echt problematisch worden. Ik vind dat oneerlijke concurrentie. Hier
kun je nooit van winnen. Er wordt zoveel gepraat over één harmonieus
Europa. Dan moeten ze het ook over één accijns hebben. Die hoge olie
prijs, daar kan niemand iets aan doen, maar wel aan de accijnzen."
In februari is het 55 jaar
geleden dat de
watersnoodramp zich
voltrok. Daarmee is het
onderwerp niet belegen.
Water is anno 2008 actueler
dan ooit.
door Esme Soesman
Het is wachten op de laat
ste centen. Eind deze
maand wordt duidelijk
of het Watersnoodmu
seum in Ouwerkerk nog dit jaar
kan worden uitgebreid. De stich
ting is er meer dan klaar voor. Met
de ramp als vertrekpunt valt er
veel over water te vertellen. „We
willen bevorderen dat mensen be
wuster raken van water", vat pro
jectleider uitbreiding Ria Geluk
één van de doelstellingen samen.
Met de uitbreiding is 2,9 miljoen
euro gemoeid. Daarvan is inmid
dels 2,1 miljoen binnen. De komen
de weken wordt uitsluitsel gege
ven over enkele lopende grote sub
sidieaanvragen.
Pakt dat positief uit, dan kan eind
maart de schop de grond in, ver
klaart Geluk. De plannen liggen
klaar. Betrokkenen en bezoekers
staan te trappelen. Want het Wa
tersnoodmuseum dat april 2001
met een geschat bezoekersaantal
van 10.000 voorzichtig begon,
De wensput van Ria Geluk
In 2001 opende het museum
de deuren. In 2003 vond de na
tionale herdenking (50 jaar) er
plaats. Dat was startpunt van
de uitbreiding, omdat er zoveel
materiaal binnenkwam.
Met de uitbreiding in aantocht
dringt een nieuwe droom zich
op aan Ria Geluk, één van de
initiatiefnemers destijds.
Haar wens is ooit nog een circa
15 meter diepe put naast de
caissons te realiseren. Via deze
put kan de constructie van de
caissons inzichtelijk worden ge
maakt.
Zoals de kleppen waarmee de
betonnen bakken destijds zijn
afgezonken. Zij werden openge
zet, waarna het water de
caissons kon binnenstromen.
groeide in het openingsjaar al uit
tot een voorziening van allure. Dit
jaar kwamen meer dan 27.000 be
zoekers over de drempel. Met een
verviervoudiging van de binnen
ruimte en een bijpassende jaar-
rond openstelling verwacht het
stichtingsbestuur de 40.000 te ha
len.
Een groter museum betekent in
Ouwerkerk niet per definitie meer
spektakel. De kracht van de - nu
nog - in één caisson gevestigde
voorziening zit 'm juist in de 'men
selijke maat'. Die schooltas als stil
le getuige van een verdronken jon
gen. Talloze foto's die tesamen een
indrukwekkend beeld schetsen
van de verwoesting van weleer.
Daar verandert de uitbreiding
niets aan, belooft de projectleider.
co op overstroming. Anderzijds
door eigentijdse toepassingen te la
ten zien, zoals het opwekken van
energie uit water en de vele moge
lijkheden die er zijn om op het wa
ter te wonen.
Het laatste caisson is tevens uitge
rust met eenbezoekerscentrum,
dat mede door Staatsbosbeheer en
Nationaal Park Oosterschelde is in
gericht. Van daaruit kan de omge
ving worden verkend.
Opnieuw omdat ook daar heden
en verleden op indrukwekkende
wijze ineen zijn te vlechten. Die
betonnen kolossen, waarmee ne
gen maanden na de ramp de laat
ste bres in de zeewering werd ge
dicht, zijn op zich al veelzeggend.
Ze combineren uitstekend met
eigentijds natuurbeheer of de aan-
'Het moet geen speelplaats van water worden'
„Het Watersnoodmuseum moet
geen speelplaats van water wor
den. Het zal, zonder daar zielig
over te doen, altijd een herinne
ringsmuseum zijn."
Maar dan wel één met een duidelij
ke functie in het hier en nu én in
de toekomst. De uitbreiding van
het Watersnoodmuseum behelst
de inrichting van alle vier Phoenix-
caissons in de dijk bij Ouwerkerk
en het omringende gebied (in
2003 tot Nationaal Monument ver
klaard). „De omgeving is toch één
groot litteken van de ramp."
Museumbezoekers die in de toe
komst caisson 1 (het huidige mu
seumgebouw) binnenstappen,
hoppen tijdens hun wandeling
naar de uitgang in caisson 4 als
het ware van verleden naar toe
komst.
De schots en scheefin het land
schap liggende gevaarten bieden -
grotendeels ondergronds - een
chronologische doorloop langs de
feiten van die fatale nacht in 1953
(caisson 1), de emoties (caisson 2),
de wederopbouw (caisson 3) en
het actuele watervraagstuk
(caisson 4).
luist ook met de invulling van dat
laatste bouwwerk slaat de mu
seumstichting een brug naar de
toekomst. Overheidsinstanties en
eventueel bedrijfsleven laten hun
licht schijnen op de bedreigingen
en kansen van water. Het Waters
noodmuseum heeft een belangrij
ke educatieve rol te vervullen,
meent Geluk.
Enerzijds door mensen bewust te
maken van het (wereldwijde) risi-
leg van een stukje hedendaagse
(overslagbestendige) zeewering.
„Maak gebruik van ons", roept Ge
luk provincie Zeeland en andere
partners die betrokken zijn bij de
inrichting van caisson 4 nadrukke
lijk op. Het op een unieke plek ge
vestigde Watersnoodmuseum is
het visitekaartje ('de etalage') bij
uitstek van een waterbewuste over
heid. Met die enorme natuurramp
(1836 verdronkenen) als vertrek
punt komt elke boodschap over
water zonder twijfel keihard aan.
SI www.pzc.nl
Aanpak uitbreiding
Het eerste en vierde caisson
zijn als eerste aan de beurt. Tot
juli mag er in verband met het
broedseizoen niet buiten wor
den gewerkt. Dat is bij caisson
2 en 3 wel nodig, onder meer
om het zand eruit te halen.
Tijdens het werk draait het mu
seum in aangepaste vorm
door. Waarschijnlijk wordt er tij
delijk een tent naast het mu
seum geplaatst, waarin uitleg
over de uitbreiding wordt gege
ven.
De Phoenixcaissons zijn 60 me
ter lang, 15 meter breed en 20
meter diep. Slechts een klein
stukje ligt boven het maai
veld.
De kolossen worden straks
met elkaar verbonden door
twee ondergrondse gangen
en één glazen doorgang.
door Claudia Sondervan
BERGEN op zoom - Ziekenhuis Lie
vensberg verwent ondervoede pa
tiënten voortaan met extraatjes als
bavarois, saté, paling en zalm.
Het ziekenhuis laat verpleegkundi
gen bij opnamen de Snaq-metho-
de hanteren: een korte vragenlijst
over de voedingsconditie van de
patiënt.
Vanaf een bepaalde score krijgen
patiënten twee tot drie energie-
en eiwitrijke tussendoortjes, zoals
kaassticks en snoeprepen. Zonodig
stelt de diëtist een verrijkt dieet sa
men met vette vissoorten, room-
kwark en cake.
Tot veertig procent van de patiën
ten lijdt bij opname aan tekorten
aan voedingsstoffen door ziekte en
verminderde eetlust. Ondervoede
patiënten herstellen slechter en lig
gen gemiddeld vier dagen langer
in een ziekenhuisbed. Bij ontslag
blijkt tot zestig procent van de
mensen ongemerkt te weinig voe
dingsstoffen binnen te hebben ge
had.
De snaq-extraatjes zijn vanaf
maandag twee weken lang te proe
ven bij een informatiekraam in de
centrale hal.
Een diëtist en voedingsassistent
lichten op maandag, woensdag en
vrijdag het begrip ondervoeding
toe tussen 14.00 en 16.00 uur.
Rijk biedt met grotere
uitkering ruimte voor
hogere kwaliteitseisen.
door Marcel Modde
middelburg - De Zeeuwse ge
meenten krijgen vanaf dit jaar sa
men miljoenen euro's meer van
het Rijk om de brandweerzorg ver
der op te tuigen. Minister Ter
Horst (Binnenlandse Zaken) wil
daarmee de totstandkoming van
een hecht samenwerkend regio
naal korps binnen de Veiligheids
regio Zeeland (VRZ) bevorderen.
Het geld wordt uitgekeerd via het
Gemeentefonds. Voor een aantal
gemeenten komt het neer op een
verdubbeling van het huidige be
drag dat het Rijk bijdraagt aan lo
kale brandweertaken. De verho
ging is niet geoormerkt, wat bete
kent dat de gemeenteraad formeel
ook mag besluiten het (deels) voor
andere doeleinden in te zetten.
Ter Horst heeft de burgemeesters
evenwel duidelijk gemaakt dat ze
de rekening alsnog gepresenteerd
krijgen als de gestelde kwaliteitsei
sen over de a^esproken twee jaar
niet zijn gehaald.
De Zeeuwse burgemeesters en de
commissaris van de koningin zeg
gen in een gezamenlijke verklaring
de kwaliteit van de brandweer
korpsen in alle gemeenten op 'het
zelfde basisniveau' te willen breng
en. Uitgangspunt is een zogeheten
kwaliteitsfoto van dit moment, al
dus werkgroepvoorzitter ]an-Frans
Mulder (burgemeester van Hulst)
gisteren in een toelichting. Daaruit
blijkt dat een aantal korpsen op
onderdelen tekort schiet. Dat on
derling verschil was tot dusver de
belangrijkste reden waarom de
wettelijk verplichte samenwerking
binnen de VRZ niet tot stand
kwam. Binnen het bestuur is er
nu wel unanimiteit, aldus Mulder.
Welke korpsen ondermaats zijn,
valt volgens hem niet met een
schaartje te knippen. „Bij de één
laat de preventie te wensen over,
bij de ander is het nazorg. Het is
heel divers. Het gaat om het grote
gemiddelde. Dat moet behoorlijk
omhoog."
Met de verhoging van de Rijksuit-