Zeeland Watersnoodmuseum is Miljoenen extra voor betere Paling en zalm voor patiënten Lievensberg ZES VRAGEN OVER BRANDSTOFPRIJZEN 3 6 Zaterdag 12 januari 2008 PZC Tankstation De Meeuw in Rilland vermeldt sinds deze week in een wekelijks adverten tieblad expliciet welk deel van de brandstof prijs uit accijns bestaat. Naam: Willem Meeuwsen Leeftijd: 62 Woonplaats: Rilland Beroep: eigenaar van tankstation De Meeuw in Rilland, Hoogerheide en Bergen op Zoom. door Cornelleke Blok Wilde u een statement maken door de accijnzen zo expliciet te vermelden? „Ik wil de consument gewoon wat duidelijkheid verschaffen. Wij kre gen reacties als: goh, wat worden jullie toch duur. Mensen denken dat je als pomphouder profiteert van de hoge benzineprijs, maar dat is hele maal niet zo. Wij verdienen vier of vijf cent op een liter benzine. Die winst wordt echt niet hoger. Bovendien moeten we daar alle investerin gen van doen. Nu we de accijnzen bij de benzineprijs vermelden, vra gen de mensen constant verbaasd: is die accijns echt zo hoog? Ze weten het niet. Het is een stukje eerlijke voorlichting." Hoeveel accijns zit er eigenlijk op een liter brandstof? „Op een liter benzine zit 69,85 cent accijns. Voor diesel is dat 38,33 cent. Daar komt dan nog btw bij. In totaal kom je voor een liter benzine op ruim negentig cent accijnzen en btw. In de zomer wil de overheid de accijns voor diesel en lpg nog eens met anderhalf tot drie cent per liter verhogen." En daar bent u duidelijk niet over te spreken. „Ik vind 't wel erg veel. Het wordt op deze manier voor de gewone bur ger erg duur om auto te rijden. Als je tankt, ben je zo veertig of vijftig euro kwijt. Ik vind de overheid de onbetrouwbaarste partner die er is. Er wordt steeds gezegd dat de accijnzen niet zullen stijgen, maar hoeveel accijnsverhogingen hebben we in de afgelopen jaren al niet gehad? Het is voor de overheid nu eenmaal de simpelste manier om meer inkom sten te krijgen. Als ze te kort komen, gooien ze gewoon de accijnzen op drank, sigaretten en brandstof omhoog. Ze wéten dat er dan meer geld binnenkomt. Het milieu-argument is een wassen neus, want het is be kend dat mensen niet minder auto gaan rijden als de benzineprijzen stij gen. Ik vind dat de automobilist al genoeg belast wordt: je hebt wegenbe lasting, bpm en straks ook nog de slurptax. Het is erg frustrerend als je ziet dat er op kerosine helemaal geen accijns zit, terwijl vliegen veel ver- vuilender is." Wat zou de overheid volgens u moeten doen? „Op dit moment is 't gunstig voor de overheid als de benzineprijs om hoog gaat. Ik vind dat ze de verhogingen in de benzineprijs budgetneu traal moeten oplossen." Budgetneutraal? „Ja, als de kale benzineprijs door de hoge olieprijs omhoog gaat, moet de overheid extra btw-inkomsten in mindering brengen op de accijn zen. Dan scheelt het hen niets aan inkomsten. Ik vind dat de regering best een beetje met de burgers mee kan denken." De Belgische regering besloot deze week om de accijnzen te verlagen zodra de benzineprijs boven de één euro vijftig komt. Wat zijn de gevolgen van die maatregel voor u? „Het prijsverschil is zeven cent per liter voor benzine en vijf cent voor diesel. We krijgen wel wat tanktoerisme, denk ik, omdat het tanken in België goedkoper is. Ik zit hier vrij dicht bij de grens. Het vrachtverkeer rijdt sowieso door naar België, dus die chauffeurs gaan zeker daar tan ken. Voor mij valt het nog mee, maar in Zeeuws-Vlaanderen zal het echt problematisch worden. Ik vind dat oneerlijke concurrentie. Hier kun je nooit van winnen. Er wordt zoveel gepraat over één harmonieus Europa. Dan moeten ze het ook over één accijns hebben. Die hoge olie prijs, daar kan niemand iets aan doen, maar wel aan de accijnzen." In februari is het 55 jaar geleden dat de watersnoodramp zich voltrok. Daarmee is het onderwerp niet belegen. Water is anno 2008 actueler dan ooit. door Esme Soesman Het is wachten op de laat ste centen. Eind deze maand wordt duidelijk of het Watersnoodmu seum in Ouwerkerk nog dit jaar kan worden uitgebreid. De stich ting is er meer dan klaar voor. Met de ramp als vertrekpunt valt er veel over water te vertellen. „We willen bevorderen dat mensen be wuster raken van water", vat pro jectleider uitbreiding Ria Geluk één van de doelstellingen samen. Met de uitbreiding is 2,9 miljoen euro gemoeid. Daarvan is inmid dels 2,1 miljoen binnen. De komen de weken wordt uitsluitsel gege ven over enkele lopende grote sub sidieaanvragen. Pakt dat positief uit, dan kan eind maart de schop de grond in, ver klaart Geluk. De plannen liggen klaar. Betrokkenen en bezoekers staan te trappelen. Want het Wa tersnoodmuseum dat april 2001 met een geschat bezoekersaantal van 10.000 voorzichtig begon, De wensput van Ria Geluk In 2001 opende het museum de deuren. In 2003 vond de na tionale herdenking (50 jaar) er plaats. Dat was startpunt van de uitbreiding, omdat er zoveel materiaal binnenkwam. Met de uitbreiding in aantocht dringt een nieuwe droom zich op aan Ria Geluk, één van de initiatiefnemers destijds. Haar wens is ooit nog een circa 15 meter diepe put naast de caissons te realiseren. Via deze put kan de constructie van de caissons inzichtelijk worden ge maakt. Zoals de kleppen waarmee de betonnen bakken destijds zijn afgezonken. Zij werden openge zet, waarna het water de caissons kon binnenstromen. groeide in het openingsjaar al uit tot een voorziening van allure. Dit jaar kwamen meer dan 27.000 be zoekers over de drempel. Met een verviervoudiging van de binnen ruimte en een bijpassende jaar- rond openstelling verwacht het stichtingsbestuur de 40.000 te ha len. Een groter museum betekent in Ouwerkerk niet per definitie meer spektakel. De kracht van de - nu nog - in één caisson gevestigde voorziening zit 'm juist in de 'men selijke maat'. Die schooltas als stil le getuige van een verdronken jon gen. Talloze foto's die tesamen een indrukwekkend beeld schetsen van de verwoesting van weleer. Daar verandert de uitbreiding niets aan, belooft de projectleider. co op overstroming. Anderzijds door eigentijdse toepassingen te la ten zien, zoals het opwekken van energie uit water en de vele moge lijkheden die er zijn om op het wa ter te wonen. Het laatste caisson is tevens uitge rust met eenbezoekerscentrum, dat mede door Staatsbosbeheer en Nationaal Park Oosterschelde is in gericht. Van daaruit kan de omge ving worden verkend. Opnieuw omdat ook daar heden en verleden op indrukwekkende wijze ineen zijn te vlechten. Die betonnen kolossen, waarmee ne gen maanden na de ramp de laat ste bres in de zeewering werd ge dicht, zijn op zich al veelzeggend. Ze combineren uitstekend met eigentijds natuurbeheer of de aan- 'Het moet geen speelplaats van water worden' „Het Watersnoodmuseum moet geen speelplaats van water wor den. Het zal, zonder daar zielig over te doen, altijd een herinne ringsmuseum zijn." Maar dan wel één met een duidelij ke functie in het hier en nu én in de toekomst. De uitbreiding van het Watersnoodmuseum behelst de inrichting van alle vier Phoenix- caissons in de dijk bij Ouwerkerk en het omringende gebied (in 2003 tot Nationaal Monument ver klaard). „De omgeving is toch één groot litteken van de ramp." Museumbezoekers die in de toe komst caisson 1 (het huidige mu seumgebouw) binnenstappen, hoppen tijdens hun wandeling naar de uitgang in caisson 4 als het ware van verleden naar toe komst. De schots en scheefin het land schap liggende gevaarten bieden - grotendeels ondergronds - een chronologische doorloop langs de feiten van die fatale nacht in 1953 (caisson 1), de emoties (caisson 2), de wederopbouw (caisson 3) en het actuele watervraagstuk (caisson 4). luist ook met de invulling van dat laatste bouwwerk slaat de mu seumstichting een brug naar de toekomst. Overheidsinstanties en eventueel bedrijfsleven laten hun licht schijnen op de bedreigingen en kansen van water. Het Waters noodmuseum heeft een belangrij ke educatieve rol te vervullen, meent Geluk. Enerzijds door mensen bewust te maken van het (wereldwijde) risi- leg van een stukje hedendaagse (overslagbestendige) zeewering. „Maak gebruik van ons", roept Ge luk provincie Zeeland en andere partners die betrokken zijn bij de inrichting van caisson 4 nadrukke lijk op. Het op een unieke plek ge vestigde Watersnoodmuseum is het visitekaartje ('de etalage') bij uitstek van een waterbewuste over heid. Met die enorme natuurramp (1836 verdronkenen) als vertrek punt komt elke boodschap over water zonder twijfel keihard aan. SI www.pzc.nl Aanpak uitbreiding Het eerste en vierde caisson zijn als eerste aan de beurt. Tot juli mag er in verband met het broedseizoen niet buiten wor den gewerkt. Dat is bij caisson 2 en 3 wel nodig, onder meer om het zand eruit te halen. Tijdens het werk draait het mu seum in aangepaste vorm door. Waarschijnlijk wordt er tij delijk een tent naast het mu seum geplaatst, waarin uitleg over de uitbreiding wordt gege ven. De Phoenixcaissons zijn 60 me ter lang, 15 meter breed en 20 meter diep. Slechts een klein stukje ligt boven het maai veld. De kolossen worden straks met elkaar verbonden door twee ondergrondse gangen en één glazen doorgang. door Claudia Sondervan BERGEN op zoom - Ziekenhuis Lie vensberg verwent ondervoede pa tiënten voortaan met extraatjes als bavarois, saté, paling en zalm. Het ziekenhuis laat verpleegkundi gen bij opnamen de Snaq-metho- de hanteren: een korte vragenlijst over de voedingsconditie van de patiënt. Vanaf een bepaalde score krijgen patiënten twee tot drie energie- en eiwitrijke tussendoortjes, zoals kaassticks en snoeprepen. Zonodig stelt de diëtist een verrijkt dieet sa men met vette vissoorten, room- kwark en cake. Tot veertig procent van de patiën ten lijdt bij opname aan tekorten aan voedingsstoffen door ziekte en verminderde eetlust. Ondervoede patiënten herstellen slechter en lig gen gemiddeld vier dagen langer in een ziekenhuisbed. Bij ontslag blijkt tot zestig procent van de mensen ongemerkt te weinig voe dingsstoffen binnen te hebben ge had. De snaq-extraatjes zijn vanaf maandag twee weken lang te proe ven bij een informatiekraam in de centrale hal. Een diëtist en voedingsassistent lichten op maandag, woensdag en vrijdag het begrip ondervoeding toe tussen 14.00 en 16.00 uur. Rijk biedt met grotere uitkering ruimte voor hogere kwaliteitseisen. door Marcel Modde middelburg - De Zeeuwse ge meenten krijgen vanaf dit jaar sa men miljoenen euro's meer van het Rijk om de brandweerzorg ver der op te tuigen. Minister Ter Horst (Binnenlandse Zaken) wil daarmee de totstandkoming van een hecht samenwerkend regio naal korps binnen de Veiligheids regio Zeeland (VRZ) bevorderen. Het geld wordt uitgekeerd via het Gemeentefonds. Voor een aantal gemeenten komt het neer op een verdubbeling van het huidige be drag dat het Rijk bijdraagt aan lo kale brandweertaken. De verho ging is niet geoormerkt, wat bete kent dat de gemeenteraad formeel ook mag besluiten het (deels) voor andere doeleinden in te zetten. Ter Horst heeft de burgemeesters evenwel duidelijk gemaakt dat ze de rekening alsnog gepresenteerd krijgen als de gestelde kwaliteitsei sen over de a^esproken twee jaar niet zijn gehaald. De Zeeuwse burgemeesters en de commissaris van de koningin zeg gen in een gezamenlijke verklaring de kwaliteit van de brandweer korpsen in alle gemeenten op 'het zelfde basisniveau' te willen breng en. Uitgangspunt is een zogeheten kwaliteitsfoto van dit moment, al dus werkgroepvoorzitter ]an-Frans Mulder (burgemeester van Hulst) gisteren in een toelichting. Daaruit blijkt dat een aantal korpsen op onderdelen tekort schiet. Dat on derling verschil was tot dusver de belangrijkste reden waarom de wettelijk verplichte samenwerking binnen de VRZ niet tot stand kwam. Binnen het bestuur is er nu wel unanimiteit, aldus Mulder. Welke korpsen ondermaats zijn, valt volgens hem niet met een schaartje te knippen. „Bij de één laat de preventie te wensen over, bij de ander is het nazorg. Het is heel divers. Het gaat om het grote gemiddelde. Dat moet behoorlijk omhoog." Met de verhoging van de Rijksuit-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 38