Geesten in Staten rijp
voor derde veerboot
Veel mensen heb ik hier nog niet
Eilanddenken
De krant 5 weken voor 15 euro!
PZC
2 I Zaterdag 12 januari 2008 PZC
MAIKEL HARTE
Ik had het woord nog niet eerder gehoord: 'Eilanddenken'.
Het moet daar maar eens klaar mee zijn, liet gedeputeerde
Toine Poppelaars vorige week weten, met tal van Zeeuwse
prominenten in zijn kielzog. „Gemeenten moeten niet alleen
naar hun eigen belang kijken en regio's niet alleen naar het ei
gen eiland. Stap eens over de eigen grenzen heen. Zo groot is
Zeeland niet", aldus Poppelaars. Maar hoe maak je een eind
aan eilanddenken? De oplossing is even simpel als drastisch:
Bepolderen! Gooi de Scheldes dicht en er zijn geen overkan
ten meer. Een nieuwe veerboot is dan ook niet meer nodig. Ze
zullen het in Antwerpen niet zo leuk vinden, maar ach, die
moeten ook niet alleen maar aan zichzelf denken.
Het zal natuurlijk nooit gebeuren, net zomin zoals het 'eiland
denken' zal verdwijnen. Niets
menselijks is een bestuurder
vreemd en iedere bestuurder zal
toch vooral voor zijn belang op
komen. Een gemeentebestuur
der voor dat van zijn gemeente,
een gedeputeerde voor dat van
zijn provincie en een minister voor dat van zijn land. Zo zal
Poppelaars naar ik aanneem in Den Haag voor Zeeuwse zaken
lobbyen. Als dit met succes gebeurt, levert dit geld op voor pro
jecten in Zeeland, wellicht ten koste van bijvoorbeeld een nieu
we snelweg in Gelderland. Is dat dan ook eilanddenken? Zee
land is nog steeds een provincie van eilanden met nog vaak
een eigen cultuur, een eigen dialect en een eigen belang, doch
op grotere schaal met een gezamenlijk belang. Ik hoop echt
dat de Sloeweg verbreed wordt op Zuid-Beveland, het toeris
me op Schouwen-Duiveland extra subsidie krijgt en de zwak
ke plekken in de Walcherse zeewering worden aangepakt,
maaaaar: dan moet wel eerst de tunnel onder het kanaal
Gent-Terneuzen zijn aangelegd.
Groeten uut Zeeuws-Vlaanderen.
'Iedere bestuurder zal
toch vooral voor zijn
belang opkomen'
COLOFON
Directeur/uitgever
Ad Verrest
Hoofdredactie
Peter Jansen pjansen@pzc.nl
Arie Leen Kroon (adjunct) alkroon@pzc.nl
Redactie
Stationspark 28, 4462 DZ Goes
Postbus 314460 AA Goes
Tel. 0113-315600
E-mail: redactie@pzc.nl
Redactie Walcheren
Buitenruststraat 18, Middelburg
Postbus 8070, 4330 EB Middelburg
Tel: 0118-493000
Redactie Beveland-Tholen
Stationspark 28, 4462 DZ Goes
Postbus 31, 4460 AA Goes
Tel. 0113-315670
Redactie Zeeuws-Vlaanderen
Willem Alexanderlaan 45, Terneuzen
Tel: 0115-645769
Postbus 145, 4530 AC Terneuzen,
Steenstraat 37, Hulst, Tel: 0114-371379
Redactie Schouwen-Duiveland
Grachtweg 23a, Zierikzee
postbus 80, 4300 AB Zierikzee
Tel: 0111-454651
Advertenties
Verkoopteam Zeeland
Tel: 0113-315520, fax: 0113-315529
E-mail: teamzeeland@pzc.nl
Business-to-business/de Ondernemer. Zorg
Onderwijs, Educatie. Onroerend goed
Tel: 076-5312277, fax: 076-5312274
E-mail: segmentteam@pzc.nl
Familieberichten
Tel: 0800-8060, E-mail
pzcfamilieberichten@wegenerdagbladen.nl
Personeelsadvertenties 0900-5628 722
Kleintjes 0900-6743 836
Straat
Postcode
Woonplaats
Telefoonnummer
Emailadres
Krant niet ontvangen?
Wijziging van uw adresgegevens?
Gebruik maken van de vakantieservice?
Bel PZC Lezersservice
0800 - 0231 231 (gratis)
Toets 1automatisch bezorgklachten
doorgeven (vanaf 07.00 uur)
Toets 2: een medewerker spreken
Toets 3: informatie over abonneevoordeel
Maandag t/m vrijdag 08.00 - 17.00 uur
Zaterdag 08.00 - 12.00 uur
e-mail: lezersservice@pzc.nl
postadres: PZC Lezersservice
Postbus 3229, 4800 MB Breda
U kunt uw abonnement beëindigen tot uiterlijk
vier weken voor het einde van de betaalperiode. U
ontvangt een schriftelijke bevestiging.
Abonnementsprijzen
Maand 22,50 (acceptgiro n.v.t.)
Kwartaal 64,00 (acceptgiro €67,00)
Jaar €245,50 (acceptgiro €248,50)
Auteursrechten
Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeverij
Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van
Koninklijke Wegener NV.
Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht.
Gegevensbescherming
PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt
van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van
de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens
kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te
houden van interessante producten en diensten
van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig
geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op
informatie van de PZC of indien u uw toestemming
voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt intrek
ken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC
Lezersservice. Zie ook het privacy statement op
www.pzc.nl
Ja, ik neem de PZC en ontvang de eerste 2 weken gratis en neem aansluitend:
een vast abonnement met automatische betaling van 64,- per kwartaal
een vast abonnement met betaling per accept van 67,- per kwartaal
ik neem een proefabonnement van 5 weken voor 15,-. Na deze periode stopt de bezorging vanzelf,
(ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad)
Stuur de bon naar: PZC Lezersservice, Antwoordnummer 713, 4460 WB GOES.
Bellen kan ook: 0800 - 0231 231 (gratis)
Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven.
Rekeningnummer Handtekening
te KC gaat rogruld>g om met p=f50onsg«geve-'S in het colofon treft u nadere informatie
'We blijken twee
maandagochtendboten te
hebben gekocht'
Leen Harpe (GL)
'De oorzaak was voor een
deel ook gewoon domme
pech'
Dick Visser (CU)
'Als een extra schip nodig is
voor de betrouwbaarheid,
dan moet dat maar'
Jean-Paul Hageman (PvZ)
Die derde veerboot komt er
wel. In welke vorm - koop of
huur van een bestaand schip
of misschien de bouw van
een speciaal vaartuig - is nog
niet duidelijk.
door Ben Jansen
De stremming van het
fiets-voetveer Vlissin-
gen-Breskens de afgelo
pen drie weken heeft
de Staten van Zeeland met de
neus op de feiten gedrukt: de veer
dienst is te kwetsbaar met twee bo
ten. De oplossing ligt voor de
hand: er moet in geval van storin
gen, onderhoud of averij een der
de veerboot kunnen worden inge
zet. Dat is de consequentie van het
medio jaren negentig genomen be
sluit om na de opening van de
Westerscheldetunnel (en de ophef
fing van de autoveren) een fiets-
voetveer Vlissingen-Breskens in te
stellen.
Voorlopig moet misschien maar
een reserveboot worden gehuurd,
zoals Leen Harpe (GL) gisteren in
een Statendebat opperde. Dat
geeft tijd te zoeken naar een defini
tieve oplossing. Over zo'n tijdelij
ke oplossing worden mogelijk vol
gende maand knopen doorgehakt.
Dan komt het onderzoek van gede
puteerde George van Heukelom
(SGP, openbaar vervoer) naar de
keus van scheepstype, bouwer en
ontwerp van de Prins Willem-
Alexander en de Prinses Maxima
aan de orde. Ook Van Heukelom is
er inmiddels van overtuigd dat de
dienstverlening op Vlissingen-
Breskens alleen met een derde
boot valt te verbeteren.
Hij kondigde een pakket maatrege
len aan die wat hem betreft in elk
geval moeten worden genomen
om herhaling te voorkomen van
de problemen die zich de afgelo
pen weken voordeden. Herstel van
schade aan een veerboot mag niet
afhankelijk zijn van de beschik
baarheid van een daarvoor ge
schikt dok bij één werf. De steigers
in Vlissingen en Breskens moeten
worden aangepast zodat ook bo
ten die passagiers aan de zijkant
ontschepen ervan gebruik kunnen
maken. Als vervangend vervoer
per bus (Van Heukelom: „Dat was
nu volstrekt achterlijk") nodig is,
moet dat worden aangepast aan de
behoeften van de reizigers. Ook
wordt bezien of gedupeerden bij
een stremming financieel kunnen
worden gecompenseerd.
Van Heukelom is binnen het dage
lijks bestuur de eerst-verantwoor-
delijke voor het openbaar vervoer.
Dat is de reden waarom geïrriteer
de klanten van het fiets-voetveer
de voorbije weken beschuldigende
vingers in zijn richting hebben uit
gestoken. In de Staten fungeerde
hij vrijdag allerminst als kop van
Jut. Hij vertelde dat hij een groot
deel van de kerstvakantie aan de fa
lende veerdienst en zijn onfortuin
lijke klanten heeft gewijd. Van die
mededeling waren de woordvoer
ders van de verschillende fracties
niet echt diep onder de indruk,
maar ze zagen in de gebeurtenis
sen rond het fiets-voetveer toch in
elk geval geen aanleiding Van Heu
kelom verwijten te maken.
Carla de Paepe (WD) diende me
de namens de PvZ een motie in
waarin de Zeeuwse Rekenkamer
werd gevraagd alle besluiten over
het fiets-voetveer aan een onder
zoek te onderwerpen. De andere
fracties voelden daar niet voor, ze
ker niet zo lang Van Heukeloms
analyse nog niet gelezen en bespro
ken is.
PvdA'er Jan Schuurman
Hess wandelt wekelijks
door stukje Zeeland.
door Harold de Puysseleijr
EMMADORP - Geïnspireerd door de
voettochten die Pieter lelies Troels
tra honderd jaar geleden maakte
door zijn kiesarrondissement, is
PvdA'er |an Schuurman Hess uit
Kats gisteren begonnen aan een
reeks wekelijkse wandelingen door
Zeeland.
De eerste etappe voerde Schuur
man Hess vanaf de dijk in de
Hedwigepolder, nabij de Belgische
grens, via Emmadorp door de pol
ders naar het centrum van Hulst.
De geëngageerde sociaal-demo-
Jan Schuurman Hess loopt over de zeedijk bij het schor van Saef- craat wil met zijn voettochten zijn
foto Peter Nicolai partij, de PvdA, weer zichtbaar ma-