'Wi 'Christelijke Turk spectrum Mijn thuis brandde PZC Zaterdag 12 januari 2008 STANDPLAATS door Nona Eveleens at is er mis met ons vraagt een vriend aan de telefoon. De sociale con tacten van Kenianen be stonden de laatste tijd uit bellen met el kaar. Niemand durfde de deur uit vanwege het geweld als gevolg van de frauduleuze verkiezingen. Ik heb geen antwoord, ben beduusd. Kenia was een prachtige stand plaats. Eén van de mooiste landen ter we reld en gewoonlijk vreedzaam. Na een ver moeiende reis naar een ander Afrikaans land, vaak vanwege desastreuze gebeurte nissen, was het heerlijk thuis te komen en te ontspannen. Maar opeens sta ik midden in mijn eigen artikel, maak ik deel uit van de gebeurtenissen. In andere landen ben ik kortstondig op bezoek, een toeschouwer. Hier kan ik bijna mezelf interviewen. Geen verzekering dekt schade aan mijn au to als een meute er de woede op wil koe len. Bij het verslaan van demonstraties is de kans groot een klap te krijgen. Ogen doen pijn van traangas. Mijn favoriete voedsel is vers fruit en groente, altijd vol op aanwezig. Nu zijn de winkels dicht of er ligt niets in de bakken. Na gedane ar beid worden blikjes bonen en gepelde to maten opgewarmd. Depressiviteit slaat toe. Mensen kun nen zich moeilijk concentreren, af spraken worden vergeten. De huis houder laat het gas aan staan en de nachtwaker kan zich niet herinneren waar hij het hangslot heeft gelaten. Ontspannen is moeilijk, want radio en tv staan continu aan. En dan die eindeloze reeks telefoontjes. Contact met mensen in andere delen van het land. 'Hoe is de situatie bij jou?' Ge ruchten nemen onwerkelijke vor men aan. Uit kwaadheid over onwe tende of sensatiebeluste collega's die de gebeurtenissen in Kenia met de volken- moord in Rwanda vergelijken, schop ik te hard tegen een muurtje. De grote teen kleurt blauwachtig paars. Mensen kloppen aan voor geld voor de vlucht. Ik weet dat ik het geld nooit meer zie, maar wat doe je als de klusjesman tril lend om geld vraagt, zodat hij zijn vrouw en kinderen naar zijn ouders op het platte land kan brengen. En de vrouw die wel eens invalt als schoonmaakster krijgt slechts één woord over haar lippen: 'Weg!' Kerstmis is de tijd waarin geld met bakken wordt uitgegeven, meer dan mensen bezit ten. Ze kopen kleren op de pof om mooi te zijn met de feestdagen of gaan zich te buiten aan een hele geit voor het feest maal. Niemand hield geld achter de hand voor een reis naar veiligheid. Vrienden uit het buitenland bellen op. 'Ben je veilig? Wil je niet weg?' Ik stel ze gerust, maak grapjes. Niemand stelt mij ge rust. Mijn huis staat aan de rand van Nairo bi, ver van het geweld in en bij de sloppen wijken. Om de stad in te gaan, bel ik eerst taxichauffeurs, collega's en vrienden om te horen welke route het beste te nemen is. Iedereen klinkt met het uur vermoeider. Terwijl het een prachtige zomer is, met een strak blauwe lucht en een zacht wind je. Weer voor een luchtige zomerjurk. In plaats daarvan gympen om te kunnen ren nen, een broek met ruime zakken voor fles jes water en zakdoeken tegen het traangas. Ik weet van de sluimerende stammenge- schillen en frustraties over armoede onder de oppervlakte van Kenia. Af en toe borre len ze ergens over en leiden tot een kort stondig, lokaal conflict. Nu heeft geweld het hele land in de greep. Geen tientallen, maar honderden mensen zijn vermoord. Afgebrande huizen en win kels en verlaten barricades zijn treurige ge tuigen. Het geweld neemt af, maar ik kan ontspannen. Het is ook mijn thuis dat brandde. Het stoffelijk overschot van de vermoorde Tilman Geske wordt weggedragen. Priesters die met de dood worden bedreigd, kerken die met molotovcocktails worden bestookt. Het geweld tegen christenen in Turkije neemt toe. Met name tegen christenen met zendingsdrang. Met als afschuwelijk voorbeeld de moord op drie evangelisten in Malatya in april 2007. Maandag wordt de rechtszaak tegen de vijf verdachten hervat. door Jessica Maas foto's Buhran Karaduman/AP Een medewerker van het christe lijk radiostation Shema in Anka ra kiest elke dag een andere weg naar huis. Hij is bang. De dee jays van het radiostation wor den, sinds de moorden op de drie evange listen in Malatya in april vorig jaar, steeds vaker bedreigd. De ruiten van het kantoor zijn al een paar keer gesneuveld. „We zijn meer op onze hoede", zegt directeur Sofon Tufan van de radiozender. Hij bekeerde zich twintig jaar geleden tot het christendom en sinds vier jaar runt hij radio Shema in Ankara. Turken zijn bang voor christenen, zegt hij. „Dat wantrou wen tegen het christendom stamt uit een ver, ver verleden, uit de tijd van kruisvaar ders. Tik het woord missionaris in Turkije in op internet en je krijgt honderden ver halen vol met onzin. We worden ervan be schuldigd voor geheime diensten van wes terse landen te werken, wij zouden mos lims geld geven om zich te bekeren." De angst voor de christelijke missie in Tur kije is groot. Het woord missionaris is een vies woord en Turkse media besteden re gelmatig aandacht aan 'gevaarlijke activitei ten' van zendelingen. De Nationale Veilig heidsraad bestempelde de christelijke mis sie een paar jaar geleden nog als één van de grote gevaren voor Turkije. En dat ter wijl de honderdduizend christenen in Tur kije nog niet eens één procent van de tota le bevolking uitmaken. De traditionele kerkgemeenschappen in Turkije - de Grieks-orthodoxen, de Ar meense en Syrische orthodox-christenen - boezemen niet zoveel angst in. Deze ker ken doen niet erg actief aan missiewerk. Istanbul, vroeger Konstantinopel geheten, is zelfs de bakermat van de oosters-ortho- doxe katholieke kerk. Maar de nieuwko mers, zoals bijvoorbeeld de protestanten, waarvan er slechts 4.000 in Turkije zijn, hebben meer zendingsdrang. Het zijn dan ook juist die kerken die de afgelopen jaren steeds vaker aangevallen worden en waar van de priesters worden bedreigd. Zoals pastoor Wolfgang Hade van de pro testante kerk in Izmit, een stadje vlakbij Istanbul. Zijn gemeenschap telt slechts 25 zielen, maar zijn kerk werd al een paar keer met stenen bekogeld en met eieren besmeurd. Er werden zelfs molotovcock tails naar binnen gegooid. De pastoor werd meerdere malen met de dood be dreigd. „Toen in de pers bekend werd dat ik de zwager ben van één van de slachtof fers in Malatya, werden de bedreigingen nog erger", zegt hij. In september schoot een man zijn pistool leeg in de ingang van zijn kerk. Hade heeft inmiddels 24 uur per dag politiebescherming. Er zijn nog meer voorbeelden. Ook pries ters in Diyarbakir, in Samsun, in Ankara zijn het afgelopen jaar met de dood be dreigd. In januari werd de Turks-Armeen- Een van de verdachten van de moord op de drie evangelis ten in Malatya wordt door de politie afgevoerd.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 136