een kwaliteit geworden' 9 spectrum 'Ik kan naar mezelf kijken als naar een instrument' PZC Zaterdag 12 januari 2008 hè." Serieus: „Niemand wil toch op een mensonwaardige manier doodgaan?" De Goede Dood is een tragikomedie. Het zou niet eens anders kunnen, zegt Van Kra lingen. „Onmisbare humor, ja, dat klopt helemaal. Er móet niet gelachen worden, er wórdt gelachen in die omstandighe den." Het is humor die bestaat bij de gratie van het ongemak. „Huub zegt ergens: 'Waar om worden we niet gek?' Dan zeg ik: Mis schien zijn we dat al." Hysterie wil ze het niet noemen. Maar, zegt ze, en grijpt naar haar hoofd, „het zindert en het dendert voortdurend." Ze hoopt dat het publiek het ook zo zal voelen. Al zou ze willen, ze kan daar niet bij voorbaat van overtuigd zijn. Niet als het om haar eigen rol gaat. „Ik weet na tuurlijk wel dat ik mijn vak versta, maar onzekerheid is er altijd. Ik blijf kijken naar mezelf, bij elke zin. Doe ik het wel goed? Is dit wat er in mijn vermogen ligt?" Last heeft ze er niet meer van. „Vroeger stond ik bij wijze van spreken het liefst achter het doek. Dat je je afvroeg; waar doet die vrouw het eigenlijk voor? De on zekerheid is ook een kwaliteit geworden. Het lijkt me afschuwelijk volkomen over tuigd van mezelf op het toneel te staan." Wat ook helpt, is het vaste voornemen nooit meer iets te doen wat ze niet wil. „En ik denk dat dat wel gaat lukken." Rust, dat stadium heeft ze bereikt. „Innerlijke rust. Een heel prettig gevoel." Ze maakt een gebaar alsof ze iets kostbaars in haar handen houdt. „Ik kan naar mezelf kijken als naar een instrument. Een viool. Geen Stradivarius, hoor, maar wel een mooi au thentiek instrument." Niet dat ze in haar spel altijd een viool is, erkent ze, maar ze houdt van het geluid omdat het dicht bij de menselijke stem ligt. „En het is ook hoe ik zelf in elkaar zit Als je koper laat vallen, zit er een deuk in, een viool gaat stuk." De krassen in het hout zijn gemiste kan sen, foute keuzes. „Mariane in Tartuffe van Molière, daar was ik echt te oud voor. Jele- na, in Oom Wanja van Tsjechov, dat is nu te laat." Zuipschuit Claire in Wankel Even wicht van Edward Albee was een oude wens, maar ook die is achterhaald. „Nou ga ik haar oudere zuster Agnes spelen." De viool kan nog wel even mee, zegt ze. „Al denk ik niet dat ik zo'n tuttebel ben die tot haar 88e op het toneel wil staan." Voor een actrice van haar leeftijd raken de rollen weliswaar dunner gezaaid, maar, zo zegt ze met een nadrukkelijk gearticuleerd voorbehoud, „voorlopig en vooralsnog ben ik een van de weinigen die altijd werkt." Ze balt haar vuisten en maakt een stiekem juichgebaar. De Goede Dood, vanaf 11 januari try-outs in de thea ters. Premiè 23 januari in Leiden, tournee tot en met 18 mei. Tekst en regie Wannie de Wijn. Met: Will van Kralingen, Saskia Bonarius, Huub Stapel, Peter Tuinman, Wilbert Gieske en Hans Thissen. www.impresariaatwallis.nl Will van Kralingen Geboren op 1 oktober 1951 in Nijmegen. Studeert in 1978 af aan de toneelschool in Amsterdam. Speelt haar eerste rol in De Getemde Feeks van Shakespea re bij toneelgroep De Appel in Den Haag. Vanaf de oprichting in 1988 tot 2004 vast verbonden aan Het Nationale Toneel in Den Haag. Sindsdien is ze freelance acteur. Krijgt in 2007 de Theo d'Or voor haar rol als Elisabeth in het koninginnendrama Maria Stuart. Haar bekendste tv-rol is die van Anna in de serie De Zo mer van '45 die de NCRV zes tien jaar geleden uitzond en in 2005 herhaalde. De serie verscheen onlangs op dvd. In 2007 speelt ze de rol van hoofdinspecteur Ellis Fla- mand in de politieserie Flik ken Maastricht. Wint in 1995 een Gouden Kalf voor haar rol als de suïci dale Lydia in de speelfilm Ha- vinck. Speelt verder onder meer in de film Wilde Mossels (2000). Is moeder van twee zoons, uit haar huwelijk met acteur Eric Schneider. Heeft nu een relatie met theaterproducent Pim Wallis de Vries. foto Rick Nederstigt/ANP In de rol van Anna in De zomer van '45. foto ANP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 133