Pop uit de polder Nederpop krijgt een eigen canon avrcs 12 Zaterdag 12 januari 2008 PZC Niet Peter Koelewijn maar een single van The Tielman Brothers uit 1958 markeert het begin van de Nederpop, zegt kenner Jan van der Plas. Vijftig jaar Nederpop. Dat verdient een themajaar. En een discussie over wat de hoogtepunten uit die periode zijn. Gisteren vond de aftrap plaats tijdens de popmanifestatie Noorderslag in Groningen. door Mirjam van den Brand illustratie Chantal van Wessel De interviewers twijfe len even. Pim Kops van De Dijk vindt dat jacques Brei op genomen moet wor den in de canon van de Nederpop. Een Belgische artiest, die veelal, maar niet uitsluitend, in het Frans zong. Kan dat wel? Het seminar over vijftig jaar Neder pop op festival Noorderslag in Gro ningen is niet het moment daar lang over te discussiëren, dus voor uit dan maar. Andere muzikanten maken het de interviewers minder moeilijk. Peter Koelewijn noemt George Kooijmans (Golden Ear ring), Jerney Kaagman kiest haar eigen Earth Fire, Def P. van Os dorp Posse vindt dat Boudewijn de Groot, Doe Maar en Armand niet mogen ontbreken. Het seminar is onderdeel van de af trap van een jaar lang aandacht voor vijftig jaar Nederpop. Er is een speciaal themanummer van muziektijdschrift OOR, er komt een Nacht van de Nederpop op tv, een boek en er komen verza- mel-cd's op de markt. En dus ook een canon die eind dit jaar uit vijf tig 'vensters' moet bestaan. Dat 2008 het jaar van de Neder pop is, komt vooral door Jan van der Plas, popjournalist, samenstel ler van een tv-serie en schrijver van een nog te verschijnen boek. Hij stootte Peter Koelewijn.van zijn troon. Kom van dat dak af is niet langer hét begin van de Neder pop. The Tielman Brothers, met hun single Rock Little Baby of Mi ne uit 1958, hebben die positie overgenomen. „Dat nummer van Peter Koelewijn dateert uit i960. Dat vond ik erg laat. Bill Haley had in 1955 in Ame rika een hit met Rock around the Clock, Elvis Presley was hot in de zomer van 1956. ]e zou verwach ten dat die muziek er geen jaren over zou doen om naar Nederland over te waaien." In zijn zoektocht stuitte hij op The Tielman Brothers. „Dit was echte rock-'n-roll. Vóór die tijd zie je de Amerikaanse invloed ook wel in Nederland, maar dat zijn veelal persiflages. Bijvoorbeeld Willem wordt wakker van The Butterflies, een persiflage op Wake up little Su sie van The Everly Brothers. The Tielman Brothers waren de eer sten die niet alleen in vorm rock- 'n-roll maakten, maar ook in inten tie. Hun optredens waren specta culair." De broers Andy, Loulou, Phonton en Reggy hadden volgens Van der Plas een voorsprong omdat ze uit Indonesië kwamen. „Op de Filipij- nen lag een grote Amerikaanse le gerbasis. Daar werd de hele dag op de radio rock-'n-roll gedraaid en die zender was ook in Indonesië te ontvangen." De start van de Nederpop is dus duidelijk. Maar wat wordt er eigen lijk onder verstaan? Voor Van der Plas is ook deze vraag niet zo moei lijk. Van Peter Koelewijn tot Os dorp Posse, Anouk, Blof of Within Temptation, het is allemaal Neder pop. Voor Van der Plas is er maar een duidelijke grens: de lichte mu ziek (zoals Willeke Alberti) en het levenslied horen er niet bij. „Die komen voort uit een andere tradi tie. André Hazes mag heel popu lair zijn, zijn muziek is geen Neder pop. Maar gothic, dance of metal hoort er wel bij." De taal waarin gezongen wordt, maakt niet uit. Het onderscheid tussen levenslied en pop is wel steeds lastiger. In de jaren '70 en '80 was het veelal not done om naar Hazes te luisteren. Nu is dat anders. Er is waardering, met een biertje erbij is het best gezellig. Ook Jan Smit scoort hoog in de Top 40. Het succes van de Nederpop kent golfbewegingen, maar is er vanaf de jaren '60 wel altijd. In de jaren '70 kwamen buitenlandse platen bazen hier 'bandjes kapen', zoals Shocking Blue en George Baker. T-Set, Golden Earring, Earth 8c Fi re, Mouth and McNeal waren po pulair. In de jaren '80 doen Doe Maar, Het Goede Doel, Toontje La ger en andere Nederlandstalige bands het goed. Volgens Ernst Jansz van Doe Maar, was zijn band daarin het breek ijzer. „Daarvoor was Nederlandsta lig voor de meesten echt not done. Daarna leek iedereen het opeens heerlijk te vinden." Popmuziek weerspiegelt zijn tijd, stelt Van der Plas. Van idealisme is muziek steeds meer veranderd in het uitdrukken van de eigen identi teit. „In de beattijd had men het idee een nieuwe beweging te zijn, voorloper van een betere wereld. En die beweging had een voertaal: Engels. Dat idee is helemaal ver dwenen. Nederlandstalige muziek heeft een steeds groter aandeel ge kregen. En kijk maar naar alle bands die in dialect zingen." Nu trekken Nederlandse dj's we reldwijd volle stadions en zijn Mar co Borsato en Blof populair. Er is eigenlijk maar één moment ge weest dat Nederpop een trage dood leek te sterven, zegt Van der Plas. „Net voor het succes van Doe Maar, dus begin jaren '80. Je had Brood gehad, Gruppo Sportivo. De optredens waren op podia van het jongerenwerk. Dat circuit zak te in elkaar. Pas toen de overheid poppodia ging subsidiëren en er dus weer plaatsen waren waar bands zich konden presenteren, trok het aan. Sindsdien is de Ne derpop altijd wel populair ge weest. Naast de steeds opkomende nieuwe stromingen zijn er constan ten als De Dijk." 1 In de canon van de Nederlandse pop muziek moeten eind dit jaar de vijftig voornaamste gebeurtenissen in vijftig jaar Nederpop een plaats krijgen. Hoe de canon eruit komt te zien, bepaalt het publiek. De gisteren op Noorder slag gepresenteerde variant bevat nog slechts 25 vensters, de komende maan den zal dat aantal worden uitgebreid. Het publiek kan ook zelf onderwerpen en gebeurtenissen aandragen. Uiteinde lijk zal via een stemming worden be- paald wat de definitieve canon van de Nederlandse popmuziek wordt. Sug gesties kunnen worden gemaild naar de de initiatiefnemers: 50jaarnederpop@npi.nl. 1958: Rock Little Baby Of Mine van The Tielman Brothers komt uit: de eerste Nederlandse rock-'n-roll-sin- gle. Andy, Lou- lou, Phonton en Reggy maken ook indruk met r wervelende li- j ve-shows. It 1965: Eerste nummer van Hit week (Brian Jones op voorkant) is een nieuw jonge renblad dat mikt op popunder- ground. Ook aan dacht voor mode en seks. 1966: Den Haag groeit uit tot dé beatstad en telt 2000 bands waar onder The Golden Earrings, The Motions en Q65. v&T' 1968: The Cats uit Volendam scoren met Lea hun eerste num mer 1 -hit. De herkenbare pa lingsound is gebo ren die door veel groepen zal worden vertolkt. Volen dam wijdt er zelfs een museum aan. 1970: Met het Kralingenfestival in Rotterdam krijgt Neder- land zijn eigen Woodstock. CCC Inc. is de enige Ne derlandse act op hoofdpodium. Een monument (foto) herinnert aan festijn. 1970: In septem ber is de eerste uitzending van TopPop, met Ad Visser als presen tator. Het blijft achttien jaar be staan en wordt in 2000 verkozen tot televisieprogram ma van de afgelopen eeuw. 1970: Shocking Blue belandt in de VS op num mer 1 met het nummer Venus, de eerste Neder landse plaat die zover komt. 1979: In jeugd honk Oktopus in Amsterdam ont staat de ultra-be weging: alle gang bare popregels gaan in deze 'ar ty' no-wave stro ming overboord. Minny Pops (foto) vormt een van de bekendste groepen. The Stocking Blue 1980: Anton Cor- bijn breekt door als internationaal vermaard popfo tograaf. Hij ont wikkelt zich tot een 'fotograaf van de sterren'. >x .r-\ 1959: Peter Koe lewijn maakt eer ste rockklassie- ker Kom van dat dak af. Mede dankzij het radio programma Tijd Voor Teenagers wordt het in 1960 een nummer 1 -hit. 1966: Het Drent se Grollo wordt in een klap be roemd door Cuby Blizzards, Neerlands eerste bluesgroep met Harry Muskee en Eelco Gelling als grote voormannen. 1973: Golden Earring breekt in ternationaal door met Radar Love, volgens sommigen de ul tieme roadsong. Zelfs het orkest van James Last covert het nummer. 1977: Punk be reikt vanuit het Verenigd Konink rijk ook de pol der. Bands als Ivy Green en The Ex (zie foto) zijn het boegbeeld van deze Hollandse do-it-yourself cultuur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 12