Journalist vat scherp samen
Trouw
wordt niet
beloond
Het fiets-voetveer houdt de gemoederen bezig
PZC Zaterdag 12 januari 2008 1 1
EDITH RAMAKERS
De lezersredacteur is bereikbaar per
post op het adres van de
Centrale Redactie van de PZC,
Stationspark 28,
Postbus 31
4460 AA Goes.
Telefoon: 0113-315660
E-mail: Lezersredacteur@pzc.nl
Het forum waarop lezers zich kunnen
uiten over actuele zaken is bereikbaar
via internet; www.pzc.nl
EVEN
Trouw wordt lang niet altijd ge
waardeerd. Daar kwam ik deze
week achter. Trouw wilde ik blij
ven aan de provider van mijn mo
biele telefoon. Ik sloeg mooie aan
biedingen af die me te pas en on
pas werden aangeboden en surfte
naar mijn provider, www.vodafo-
ne.nl. Trouw zou beloond worden.
Een verkoopster van een van de te
lefoonwinkels in Goes waar alle
merken worden verkocht, had me
nog gewaarschuwd: „Vaak krijgen
alleen nieuwe klanten voordeel
tjes. Vodafone bijvoorbeeld doet
niet veel voor zijn abonnees."
Ik geloofde dat niet en ging nog
eens zoeken op de website van
Vodafone. Daar vond ik 'mijn tele
foon'. Ik belde op en binnen twee
dagen lag hij er. Ik kon er mee mai
len, foto's maken en natuurlijk bel
len. Een goede koop.
Dat dacht ik nog, toen ik alle mo
gelijkheden ging uitproberen. Het
ging goed, behalve dan dat ik geen
mailtjes en MMS'en kon verstu
ren. Ik gaf niet op, want het zou
wel aan de nieuwigheid liggen.
Na twee weken kon ik nog geen
mailtjes versturen en kwam tot de
ontdekking dat er een echte Vodaf-
one-winkel is in Goes. Daar zou
den ze me wel kunnen helpen. De
diagnose werd gesteld: 'een soft-
ware-probleem mevrouw'. Ik zag
dezelfde telefoon achter glas in de
winkel liggen, dus omruilen zou
geen probleem zijn. „Nee, dat kan
niet. De telefoon moeten we opstu
ren en daarna bent u hem drie we
ken kwijt", zeiden ze. „Als u er na
vijf dagen was achtergekomen,
dan hadden we hem kunnen om
ruilen. Helaas, regels zijn regels."
Hoe anders werd er deze week ge
reageerd door een andere grote or
ganisatie. Mijn prijzige melkklop-
per van Senseo ging veel te vroeg
kapot. Een paar maanden geleden
zijn we 'lid geworden van de Sen-
seo-familie'. Ik moest toen om dat
familiegevoel een beetje lachen.
Maar ze menen het. Daar kwam ik
deze week achter. Met diepe ver
ontschuldigingen werd mijn melk-
klopper verruilt voor een nieuwe.
En of ik nog een kopje koffie wil
de. Aan deze familie blijf ik trouw.
Reacties op het nieuws
dat het veer allang had
kunnen varen.
De verslaggever heeft er
niets van begrepen. Dat
commentaar horen jour
nalisten nogal eens en
het wekt steevast wrevel op. Soms
zou je willen dat het interview
was opgenomen. Dan kan de geïn
terviewde niet zeggen dat hij fout
of onvolledig geciteerd is. De ver
slaggever stelt de zaken scherp, te
scherp, vindt de geïnterviewde, of
te weinig genuanceerd. De geïnter
viewde trekt aan de bel.
Deze week leidden de perikelen
rond de uitgevallen veerverbin-
ding Breskens-Vlissingen tot op
merkelijk nieuws. Het fiets-voet-
veer had al lang en breed kunnen
varen en er had veel eerder met de
reparatie van de Prins Maxima be
gonnen kunnen worden als was
uitgeweken naar de werf Reimers-
waal in Hansweert. Daar was, in te
genstelling tot bij De Schelde, nog
wel een dok beschikbaar.
Dat nieuws doet pijn, zowel bij de
verantwoordelijken voor de veer-
verbinding als de reizigers die van
de bootverbinding afhankelijk
zijn. Er worden dus al wekenlang
overuren aan reistijd voor niets ge
maakt.
De PZC vond het belangwekkend
nieuws en opende de krant ermee.
Verslaggever Ben Jansen legde in
datzelfde artikel de reparatiemoge
lijkheid voor aan gedeputeerde Ge
orge van Heukelom. De verant
woordelijke voor het functioneren
van het veer reageerde met verba
zing en zei dat die mogelijkheid
bij hem niet bekend was.
Een dag later vertelde Van Heukel
om voor Omroep Zeeland dat het
gevaarlijk zou zijn geweest om de
Maxima in Hansweert te repare
ren. Van Heukelom vond het jam
mer dat de journalist van de PZC
niet had genoteerd dat hij er op ge
wezen had dat reparatie in Hans
weert technisch niet mogelijk was.
De Maxima was volgens hem te
breed voor dat dok. Jansen had
echter die mogelijkheid nagetrok
ken bij een deskundige, die vertel
de dat de Maxima precies in het
dok zou passen.
Journalisten soms
in de fout door
verkeerde interpretatie
Journalisten formuleren soms erg
kernachtig. Er wordt vaker veel
weggelaten en gesneden tot de
kern wordt bereikt. Soms gaat het
mis en wordt er onzorgvuldig geci
teerd waardoor een geïnterviewde
zich niet meer herkent in het arti
kel. Dan gaat het fout.
Dat gebeurde deze week bijvoor
beeld bij het artikel over de koffie
shophouder Gerard Aarden die in
de Vlissingse coalitie plaatsneemt,
waartegen geen ethische bezwaren
zijn. Hoofdofficier Diederik Greive
werd daarin geparafraseerd. Vol
gens de hoofdofficier 'is de positie
van Gerard Aarden geen onder
werp van discussie', stond er in de
Walcherse editie van de krant. De
ze opmerking is op verschillende
manieren uit te leggen. De eindre
dactie destilleerde uit het artikel
een aankondiging voor pagina 1 en
schreef dat de hoofdofficier geen
moeite had met een koffieshop
houder in een college. Het OM
was hier terecht ontstemd over.
Een dag later meldde de PZC op
pagina 1 dat het OM zich geen oor
deel aanmeet over deelname van
de koffieshophouder.
Voor het feit dat een boot kapot gaat, hebben de legio brie
venschrijvers begrip. Maar dat de reparatie weken op zich
laat wachten en dat er al die tijd geen enkele boot beschik
baar is voor de dienst Vlissingen-Breskens is 'onbehoorlijk'.
Zeeuws-Vlamingen voelen zich achtergesteld.
Een samenvatting van de vele reacties. „Zoals zo dikwijls zitten wij
als Zeeuws-Vlamingen weer eens vast en kunnen we alleen naar
het ons bekende achterland Vlaanderen-België", schrijft J. Meijer
uit Terneuzen.
„Eind jaren 50 voerde de hr. Colsen uit Sluiskil al actie voor vrije ve
ren, maar toen vond men het niet nodig om Zeeuws-Vlamingen te
gemoet te komen. Toen werd er al een idee gelanceerd om ons
maar bij België aan te sluiten."
Marcel Vis uit Middelburg schrijft: „Wat gek is, is dat iedere binnen
schipper met geblindeerde stuurhut een bepaald traject moet afleg
gen om blind op zijn radar te kunnen varen. Ook in totaal vreemde
havens en rivieren. Waarom kan de kapiten van de veerboot niet
op zijn radar dit simpele stukje afmeren in de haven uitvoeren?"
Gepko Prenger uit Domburg hoop op meer creativiteit van het pro
vinciale apparaat als de veerdienst nog eens in zwaar water belandt.