Recordoverslag havens Groningen Zeeland heeft het wate VIER VRAGEN OVER ZEEUWSE MOSSEL 3 6 Vrijdag 11 januari 2008 PZC Mosselbedrijf SE Zee-Land in Yerseke daagt de gevestigde bedrijven uit. Die schermen hun markt af door het predikaat Zeeuws op hun mosselen te plakken, ook als ze geïm porteerd worden. Naam: Erwin Bastenmeijer Functie: directeur van mosselbedrijf SE Zee-land Woonplaats: Kapelle Leeftijd: 42 Uw bedrijf is een nieuwkomer in het altijd vrij gesloten mosselwereldje. „Zelf werk ik al zeventien jaar in de sector. Eerst bij andere bedrijven. In 2006 ben ik, samen met een partner, voor mezelf begonnen." Waarom? „Uitgangspunt voor ons bedrijf is het tekort aan Zeeuwse mosselen. Jaar lijks wordt er pakweg 25 miljoen kilo - op een totaal van 35 miljoen kilo - uit het buitenland geïmporteerd: Denemarken, Duitsland, Ierland, En geland. SE Zee-Land vindt dat je mossels het beste op de plaats van pro ductie kunt verwerken en verpakken. Importeren is kostenverhogend, brengt risico's met zich mee voor het milieu - denk maar aan organis men die meeliften en in de Oosterschelde terechtkomen - en is slecht voor de mossel zelf Daarom hebben we een fabriek in Ierland gebouwd, die kan volgend seizoen gaan draaien. In die aanpak, het op de plaats zelf produceren, zagen en zien wij mogelijkheden." Gisteren stond u in Middelburg voor de rechter. U hebt in feite de gevestigde mosselbedrijven gedagvaard. „De kwestie is dat er monopolisten zijn, die optreden tegen een nieuw komer. Vorig jaar spanden zij een kort geding aan tegen een afnemer van mij, omdat de mosselen die hij afnam het predikaat Zeeuws hadden gekregen, terwijl ze in het buitenland waren verpakt. Dat geding is uit eindelijk niet doorgegaan. Nu stappen wij zelf naar de rechter om einde lijk duidelijkheid te krijgen over het predikaat Zeeuws. De vier bedrij ven, waar ik het tegen opneem, noemen hun geïmporteerde mosselen Zeeuws, omdat ze hier in Yerseke kort - misschien een dag - verwaterd worden. Alsof je een Ier of een Deen naar Zeeland haalt, even onder de douche zet en zegt: nu ben je Zeeuws. Ik heb een onafhankelijk onder zoek laten doen. Daar kwam uit: een mossel uit een andere regio heeft een andere genetische samenstelling dan een in Zeeland gegroeide en geoogste mossel. Dat verander je niet door ze even te verwateren. Als je ze Zeeuws wil maken, moet je ze weken, misschien zelfs maanden in Zeeuws water onderdompelen." Dus? „Wat wij nu zeggen is: die heel even in Zeeland verwaterde mossel is net zo min Zeeuws als de mossel die in het buitenland is verwerkt en verpakt. Dus zijn er twee mogelijkheden: of alle mossels mogen Zeeuws genoemd worden, of alleen de in Zeeland gegroeide en misschien de hier heel lang verwaterde mossel krijgt het predikaat Zeeuws. Ik vind dat een extern iemand dat nou maar eens moet vaststellen. Alleen op die manier is er sprake van gelijke monniken, gelijke kappen en wordt de markt transparant." De uitspraak van de rechtbank in Middelburg wordt 20februari verwacht. Eemshaven en Delfzijl verwachten dit jaar verdere groei. groningen - De noordelijkste zee havens van Nederland - de Eemshaven en de haven van Delf zijl - hebben een recordjaar achter de rug. Beide behaalden in 2007 een over slag van 7,8 miljoen ton. Voor 2008 verwachten beide havens een verdere stijging van de over slag en een sterke groei van de ha- vengerelateerde activiteiten dank zij nieuwe investeringen. Dat maakte directeur H. Post van Groningen Seaports - de havenau toriteit - gisteren bekend. „We kun nen terugkijken op een mooi jaar vol groei", zei Post. Dit is vooral te danken aan de uit gifte van terreinen. Maar ook de lo gistieke ontwikkeling was zeer voortvarend, wat uiteindelijk leid de tot een overslagrecord. Zowel Zeeland presenteert zich op twee internationale watersportbeurzen. Alle goede bedoelingen ten spijt, slaat Zeeland er nauwelijks een deuk in een pak boter. door Jeffrey Kutterink Zeeland is in 2002 begon nen om zich als water sportprovincie op de kaart te zetten. Sinds dien zijn er meer en betere lig plaatsen bijgekomen en is veel ge daan aan promotie. Toch legt Zee land het af tegen rivaal Friesland. Niet zo gek, oordeelt directeur Carla Schönknecht van de stich ting promotie en marketing Zee land Delta. „We doen wat we kun nen, maar de mogelijkheden wor den ernstig beperkt door de hoe veelheid geld die we hebben." De afgelopen jaren is er wel dege lijk veel gebeurd, benadrukt Schönknecht. „Er zijn meer en be tere ligplaatsen en er komen er nog bij. Het plan voor een luxe jachthaven in Vlissingen is super. Een ligplaats voor grote zeejach- ten voegt iets toe aan het aanbod. Met wat Zeeland verder te bieden heeft - mooie stadjes, weids uit zicht en uitgestrekte wateren - is niets mis. Maar we moeten het de mensen wel vertellen en het ze laten zien." Dat is met 18.000 euro op zak bijna een mission impossible. Voor dat geld bezoekt de promotiestich- ting beurzen, maakt ze folders en brengt ze de Deltagids uit. Daarin werkt Zeeland samen met Zuid-Holland en Noord-Brabant om het Deltagebied meer onder de aandacht te brengen bij water sporters. „We laten Zeeland zien op zowel Boot als de Belgian Boat nieuwe als bestaande bedrijven in onze havens hebben aan die groei bijgedragen. Dat stemt tot tevre denheid." Groningen Seaports zelf behaalde een winst van 5,1 miljoen euro, de hoogste sinds 1998. Dat was mede te danken aan het grote aantal gerealiseerde gronduit- giften van 17,6 hectare (2006: 14,1 ha). Maar ook aan het overslagre cord van 7,8 miljoen ton. De om zet ging mee in deze stijgende lijn en bedroeg 18,4 miljoen euro (2006:14,3). Voor 2008 wordt een investering verwacht van ruim 76 miljoen eu ro (2007:19,5 miljoen). Dit heeft vooral te maken met gro te infrastructurele werken in de Eemshaven, zoals ophoging van terreinen, aanleg van diverse infra structuur, aanleg van kades, verlen ging van de Wilhelminahaven, ver dieping van de vaargeul en even eens een verlenging van de Beatrix- haven. Show", zegt Schönknecht. „Zeker de beurs in Gent is leuk voor Zee land." Toch zijn de inspanningen een druppel op de gloeiende plaat. Zeelands rivaal. Friesland, pakt het een heel stuk groter aan. „Zeeland heeft het water, Fries land de naam", reageert Schön knecht. „)a, dat is zeker erg. Fries land trekt elk jaar weer 400.000 euro uit om zich te presenteren als de watersportprovincie, hoe wel die provincie al veel water sporters trekt." téSjt Schönknecht hoopt dat Zeeland ook de portemonnee trekt. „In fe bruari komt het dagelijks bestuur van de provincie met een voorstel voor een nieuwe campagne voor Zeeland. Naar verluidt is daar voor jaarlijks 680.000 euro be schikbaar. Ik hoop dat een sub stantieel deel voor toeristische promotie is. Want we moeten de Delta als watersportgebied meer promoten, vooral via radio en te levisie. Dat kost veel geld." Trends Schepen worden groter. Was een instapmodel een aantal jaar geleden nog 7 a 8 meter lang, nu is dat 10 a 11 meter. De meest verkochte schepen zijn tussen de 10 en 13 meter lang. Gezinnen kiezen vaker een groter schip, zodat de kin deren een eigen hut hebben. Net als in de auto-industrie neemt de belangrijkheid van in dividualiteit toe. Mensen wil len een grote keuze aan opties. Gemak speelt een grotere rol. Toerzeilers willen tuigage een voudig uit de kuip kunnen be dienen. Boegschroeven vereen voudigen het manoeuvreren. Ook onderdeks wordt comfort met een hoofdletter C geschre ven. Kook-, verwarmings- en koelapparatuur moet het ver blijf aan boord net zo aange naam maken als thuis. Het vaargedrag verandert. Booteigenaren varen gemid deld minder dan voorheen en besteden meer tijd in de jacht haven. Ook in de watersport groeit het milieubewustzijn, zowel bij ondernemers als waterspor ters. Dat is deels ingegeven door regelgeving. Met name nieuwe waterspor ters oriënteren zich op de tweedehands markt. Watersporters stellen strenge eisen aan jachthavens. Ook za ken als draadloos internet wor den gezien als vanzelfsprekend. Brandstoftoeslagen bij Europese Unie houdt Air France-KLM stijgen landbouwgeld over Amstelveen - Luchtvaartmaat schappij KLM en partner Air Fran ce verhogen hun brandstoftoesla gen. Dat komt door de sterk geste gen prijzen van kerosine. Dat maakte moedermaatschappij Air France-KLM gisteren bekend. Passagiers betalen 2 euro extra per traject op Europese en 8 euro op intercontinentale vluchten. De brandstoftoeslag voor vluchten binnen Europa komt nu bij de KLM uit op 29 euro per traject. Voor intercontinentale vluchten bedraagt de toeslag 88 euro. brussel - De Europese Commissie heeft 572 miljoen euro overgehou den van haar landbouwbudget over 2007, zo bleek gisteren uit voorlopige cijfers. Door de hoge voedselprijzen hoefde Brussel flink minder exportsubsidies te verstrekken en overtollige produc ten op te kopen. Het geld komt ten goede aan de 27 lidstaten. Ne derland krijgt daarvan normaal cir ca 4 procent. Het landbouwbudget beslaat circa 42 miljard per jaar. De Nederlandse landbouw maakt am per gebruik van EU-subsidies. Britse centrale bank laat rente ongemoeid londen - De Britse centrale bank heeft gisteren besloten deze maand niet te tornen aan de rente. Het tarief blijft daarmee staan op 5,5 procent. De meeste analisten voorzien voor volgende maand wel een nieuwe renteverlaging. Vorige maand ging de rente in Groot-Brittannië met een kwart procentpunt omlaag. Dat de rente nu gelijk bleef komt volgens analis ten vooral door de inflatiedruk. Met name de prijzen van voedsel en brandstof zitten in de lift. Dit kan leiden tot hogere looneisen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 70