Recordoverslag
havens Groningen
Zeeland heeft het wate
VIER VRAGEN OVER
ZEEUWSE MOSSEL
3 6 Vrijdag 11 januari 2008 PZC
Mosselbedrijf SE Zee-Land in Yerseke daagt
de gevestigde bedrijven uit. Die schermen
hun markt af door het predikaat Zeeuws op
hun mosselen te plakken, ook als ze geïm
porteerd worden.
Naam: Erwin Bastenmeijer
Functie: directeur van mosselbedrijf SE
Zee-land
Woonplaats: Kapelle
Leeftijd: 42
Uw bedrijf is een nieuwkomer in het altijd vrij gesloten mosselwereldje.
„Zelf werk ik al zeventien jaar in de sector. Eerst bij andere bedrijven. In
2006 ben ik, samen met een partner, voor mezelf begonnen."
Waarom?
„Uitgangspunt voor ons bedrijf is het tekort aan Zeeuwse mosselen. Jaar
lijks wordt er pakweg 25 miljoen kilo - op een totaal van 35 miljoen kilo
- uit het buitenland geïmporteerd: Denemarken, Duitsland, Ierland, En
geland. SE Zee-Land vindt dat je mossels het beste op de plaats van pro
ductie kunt verwerken en verpakken. Importeren is kostenverhogend,
brengt risico's met zich mee voor het milieu - denk maar aan organis
men die meeliften en in de Oosterschelde terechtkomen - en is slecht
voor de mossel zelf Daarom hebben we een fabriek in Ierland gebouwd,
die kan volgend seizoen gaan draaien. In die aanpak, het op de plaats
zelf produceren, zagen en zien wij mogelijkheden."
Gisteren stond u in Middelburg voor de rechter. U hebt in feite de gevestigde
mosselbedrijven gedagvaard.
„De kwestie is dat er monopolisten zijn, die optreden tegen een nieuw
komer. Vorig jaar spanden zij een kort geding aan tegen een afnemer
van mij, omdat de mosselen die hij afnam het predikaat Zeeuws hadden
gekregen, terwijl ze in het buitenland waren verpakt. Dat geding is uit
eindelijk niet doorgegaan. Nu stappen wij zelf naar de rechter om einde
lijk duidelijkheid te krijgen over het predikaat Zeeuws. De vier bedrij
ven, waar ik het tegen opneem, noemen hun geïmporteerde mosselen
Zeeuws, omdat ze hier in Yerseke kort - misschien een dag - verwaterd
worden. Alsof je een Ier of een Deen naar Zeeland haalt, even onder de
douche zet en zegt: nu ben je Zeeuws. Ik heb een onafhankelijk onder
zoek laten doen. Daar kwam uit: een mossel uit een andere regio heeft
een andere genetische samenstelling dan een in Zeeland gegroeide en
geoogste mossel. Dat verander je niet door ze even te verwateren. Als je
ze Zeeuws wil maken, moet je ze weken, misschien zelfs maanden in
Zeeuws water onderdompelen."
Dus?
„Wat wij nu zeggen is: die heel even in Zeeland verwaterde mossel is
net zo min Zeeuws als de mossel die in het buitenland is verwerkt en
verpakt. Dus zijn er twee mogelijkheden: of alle mossels mogen Zeeuws
genoemd worden, of alleen de in Zeeland gegroeide en misschien de
hier heel lang verwaterde mossel krijgt het predikaat Zeeuws. Ik vind
dat een extern iemand dat nou maar eens moet vaststellen. Alleen op
die manier is er sprake van gelijke monniken, gelijke kappen en wordt
de markt transparant."
De uitspraak van de rechtbank in Middelburg wordt 20februari verwacht.
Eemshaven en Delfzijl
verwachten dit jaar
verdere groei.
groningen - De noordelijkste zee
havens van Nederland - de
Eemshaven en de haven van Delf
zijl - hebben een recordjaar achter
de rug.
Beide behaalden in 2007 een over
slag van 7,8 miljoen ton. Voor
2008 verwachten beide havens
een verdere stijging van de over
slag en een sterke groei van de ha-
vengerelateerde activiteiten dank
zij nieuwe investeringen.
Dat maakte directeur H. Post van
Groningen Seaports - de havenau
toriteit - gisteren bekend. „We kun
nen terugkijken op een mooi jaar
vol groei", zei Post.
Dit is vooral te danken aan de uit
gifte van terreinen. Maar ook de lo
gistieke ontwikkeling was zeer
voortvarend, wat uiteindelijk leid
de tot een overslagrecord. Zowel
Zeeland presenteert zich op
twee internationale
watersportbeurzen. Alle
goede bedoelingen ten spijt,
slaat Zeeland er nauwelijks
een deuk in een pak boter.
door Jeffrey Kutterink
Zeeland is in 2002 begon
nen om zich als water
sportprovincie op de
kaart te zetten. Sinds
dien zijn er meer en betere lig
plaatsen bijgekomen en is veel ge
daan aan promotie. Toch legt Zee
land het af tegen rivaal Friesland.
Niet zo gek, oordeelt directeur
Carla Schönknecht van de stich
ting promotie en marketing Zee
land Delta. „We doen wat we kun
nen, maar de mogelijkheden wor
den ernstig beperkt door de hoe
veelheid geld die we hebben."
De afgelopen jaren is er wel dege
lijk veel gebeurd, benadrukt
Schönknecht. „Er zijn meer en be
tere ligplaatsen en er komen er
nog bij. Het plan voor een luxe
jachthaven in Vlissingen is super.
Een ligplaats voor grote zeejach-
ten voegt iets toe aan het aanbod.
Met wat Zeeland verder te bieden
heeft - mooie stadjes, weids uit
zicht en uitgestrekte wateren - is
niets mis. Maar we moeten het
de mensen wel vertellen en het
ze laten zien."
Dat is met 18.000 euro op zak
bijna een mission impossible. Voor
dat geld bezoekt de promotiestich-
ting beurzen, maakt ze folders en
brengt ze de Deltagids uit. Daarin
werkt Zeeland samen met
Zuid-Holland en Noord-Brabant
om het Deltagebied meer onder
de aandacht te brengen bij water
sporters. „We laten Zeeland zien
op zowel Boot als de Belgian Boat
nieuwe als bestaande bedrijven in
onze havens hebben aan die groei
bijgedragen. Dat stemt tot tevre
denheid."
Groningen Seaports zelf behaalde
een winst van 5,1 miljoen euro, de
hoogste sinds 1998.
Dat was mede te danken aan het
grote aantal gerealiseerde gronduit-
giften van 17,6 hectare (2006: 14,1
ha). Maar ook aan het overslagre
cord van 7,8 miljoen ton. De om
zet ging mee in deze stijgende lijn
en bedroeg 18,4 miljoen euro
(2006:14,3).
Voor 2008 wordt een investering
verwacht van ruim 76 miljoen eu
ro (2007:19,5 miljoen).
Dit heeft vooral te maken met gro
te infrastructurele werken in de
Eemshaven, zoals ophoging van
terreinen, aanleg van diverse infra
structuur, aanleg van kades, verlen
ging van de Wilhelminahaven, ver
dieping van de vaargeul en even
eens een verlenging van de Beatrix-
haven.
Show", zegt Schönknecht. „Zeker
de beurs in Gent is leuk voor Zee
land." Toch zijn de inspanningen
een druppel op de gloeiende
plaat. Zeelands rivaal. Friesland,
pakt het een heel stuk groter aan.
„Zeeland heeft het water, Fries
land de naam", reageert Schön
knecht. „)a, dat is zeker erg. Fries
land trekt elk jaar weer 400.000
euro uit om zich te presenteren
als de watersportprovincie, hoe
wel die provincie al veel water
sporters trekt." téSjt
Schönknecht hoopt dat Zeeland
ook de portemonnee trekt. „In fe
bruari komt het dagelijks bestuur
van de provincie met een voorstel
voor een nieuwe campagne voor
Zeeland. Naar verluidt is daar
voor jaarlijks 680.000 euro be
schikbaar. Ik hoop dat een sub
stantieel deel voor toeristische
promotie is. Want we moeten de
Delta als watersportgebied meer
promoten, vooral via radio en te
levisie. Dat kost veel geld."
Trends
Schepen worden groter. Was
een instapmodel een aantal
jaar geleden nog 7 a 8 meter
lang, nu is dat 10 a 11 meter.
De meest verkochte schepen
zijn tussen de 10 en 13 meter
lang. Gezinnen kiezen vaker
een groter schip, zodat de kin
deren een eigen hut hebben.
Net als in de auto-industrie
neemt de belangrijkheid van in
dividualiteit toe. Mensen wil
len een grote keuze aan opties.
Gemak speelt een grotere rol.
Toerzeilers willen tuigage een
voudig uit de kuip kunnen be
dienen. Boegschroeven vereen
voudigen het manoeuvreren.
Ook onderdeks wordt comfort
met een hoofdletter C geschre
ven. Kook-, verwarmings- en
koelapparatuur moet het ver
blijf aan boord net zo aange
naam maken als thuis.
Het vaargedrag verandert.
Booteigenaren varen gemid
deld minder dan voorheen en
besteden meer tijd in de jacht
haven.
Ook in de watersport groeit
het milieubewustzijn, zowel
bij ondernemers als waterspor
ters. Dat is deels ingegeven
door regelgeving.
Met name nieuwe waterspor
ters oriënteren zich op de
tweedehands markt.
Watersporters stellen strenge
eisen aan jachthavens. Ook za
ken als draadloos internet wor
den gezien als vanzelfsprekend.
Brandstoftoeslagen bij Europese Unie houdt
Air France-KLM stijgen landbouwgeld over
Amstelveen - Luchtvaartmaat
schappij KLM en partner Air Fran
ce verhogen hun brandstoftoesla
gen. Dat komt door de sterk geste
gen prijzen van kerosine. Dat
maakte moedermaatschappij Air
France-KLM gisteren bekend.
Passagiers betalen 2 euro extra per
traject op Europese en 8 euro op
intercontinentale vluchten.
De brandstoftoeslag voor vluchten
binnen Europa komt nu bij de
KLM uit op 29 euro per traject.
Voor intercontinentale vluchten
bedraagt de toeslag 88 euro.
brussel - De Europese Commissie
heeft 572 miljoen euro overgehou
den van haar landbouwbudget
over 2007, zo bleek gisteren uit
voorlopige cijfers. Door de hoge
voedselprijzen hoefde Brussel
flink minder exportsubsidies te
verstrekken en overtollige produc
ten op te kopen. Het geld komt
ten goede aan de 27 lidstaten. Ne
derland krijgt daarvan normaal cir
ca 4 procent. Het landbouwbudget
beslaat circa 42 miljard per jaar. De
Nederlandse landbouw maakt am
per gebruik van EU-subsidies.
Britse centrale bank
laat rente ongemoeid
londen - De Britse centrale bank
heeft gisteren besloten deze
maand niet te tornen aan de rente.
Het tarief blijft daarmee staan op
5,5 procent. De meeste analisten
voorzien voor volgende maand
wel een nieuwe renteverlaging.
Vorige maand ging de rente in
Groot-Brittannië met een kwart
procentpunt omlaag. Dat de rente
nu gelijk bleef komt volgens analis
ten vooral door de inflatiedruk.
Met name de prijzen van voedsel
en brandstof zitten in de lift. Dit
kan leiden tot hogere looneisen.