0 Open dag Voorlichtingsavonden CSG Prins Maurits voor ouders en leerlingen! voorouders: Pontes 5cho leng roep: uitdagend en vernieuwend onderwijs KTTmrnmmmrr Warden wie je zijn. mag 1 8 j Donderdag 10 januari 2008 VMBO basis- en kaderberoeps (inclusief LWOO) Dynamische onderbouw is een omschrijving van de wijze waarop het onderwijs op onze school aan de leerlingen van de basis- en kaderberoepsgerichte leerweg uit het eerste- en tweede leerjaar aange boden wordt op locatie Bergweg. Hierbij is sprake van een uitnodigende en dynamische leeromgeving waarbij de leerlingen op basis van interesse, individuele capaciteiten, talenten en betrokkenheid worden uitgedaagd om actief en op een praktijk gerichte en betekenisvolle wijze te leren. In de onderbouw wordt ook veel aandacht besteed aan kunst en cultuur. Daarnaast zijn er voor de leerlin gen veel buiten- en naschoolse activiteiten. Altijd al in de schijnwerpers willen staan? Kies dan voor een opleiding op de VMBO-Theaterschool op onze locatie Bergweg. De VMBO-Theaterschool biedt opleidingen aan op het niveau van de basis- en kaderberoepsgerichte leerweg. Ga jij ervoor zorgen dat de sneakers op tijd in de winkel liggen. Volg dan de opleiding Transport Lo gistiek aan onze school. Maak kennis met de dynamische wereld van vervoer, planning en opslag. modern machinepark eigentijdse kantoor-, winkel- en etaleersimulatie praktijkpleinen simulatievoorzieningen voor zorg en welzijn minitheater en geluidsstudio Informatiedagen voor leerlingen uit groep 8 en hun ouders. avonden maandag 21 januari donderdag 3 april aanvang 19.30 uur En voor ouders van leer lingen uit het 2e leerjaar (en mogelijke zij-instromers) donderdag 14 februari aanvang 19.30 uur KmflMlHïg donderdag 24 januari vrijdag 25 januari GC3HLÖ33 zaterdag 26 januari van 9.30 tot 12.00 uur Bergweg 14 4461 NB Goes tel. 0113 - 21 29 30 info@gllb.nl PiPg VMBO, HAVO, VWO en Gymnasium, inclusief Tweetalig n VWO (Engels),Technasium en Kunst- en Cultuurklassen II^nTP^r^RTTiirriTT^.^g.j Wil je je culturele en creatieve talenten optimaal ont wikkelen? Meld je dan aan voor de Kunst- en Cultuurklassen op locatie Van Dusseldorpstraat. Naast de bekende creatieve en muzische vakken kun je ook volop aan de slag met dans, toneel, fotografie en film! 'ütoHSiIBgN!™ prg^) De wereld wordt iedere dag kleinermet TVWO! Op het Tweetalig VWO volgen de leerlingen de helft van de vakken in het Engels en er is veel aandacht voor cultuur. Aan het eind van het derde leerjaar leg je een internationaal erkend Cambridge examen af. In de bovenbouw heb je als TVWO- leerling de mogelijkheid een IB-programma te volgen. Maak op het Technasium kennis met diverse technisch georiënteerde beroepen door het volgen van het vak Onderzoek en Ontwerp. Tijdens deze lessen voer je heel praktijkgerichte ontwerp- en onderzoeksopdrachten uit. Het Technasium is een goede voorbereiding op een technische vervolgopleiding. Een computerfanaat of heb je iets met technologie? Bij Technologie binnen het derdejaar van de gemengde leerweg werkje heel actief met computers en leer je programma's toe te passen binnen de thema's die horen bij de sectoren zorg en welzijn, economie en techniek. gecertificeerd junior high school gecertificeerd sportactieve school IB-English aandacht voor talênt huiswerkbegeleidingsinstituut Informatiedagen voor leerlingen uit groep 8 en hun ouders. 23 januari 30 januari 27 februari woensdagmiddag aanvang 13.00 uur qpHsenmfl vrijdag 18 januari aanvangl9.30uur GpHDSig zaterdag 19januari aanvang ,c 00 uur ByDGEHEËlHï) technasium woensdag 5 maart aanvang,9.oou QTimjiacmHiQ woensdag 12 maart aanvang,9.00 uur woensdag 19 maart aanvang,9 00 uur Van Dusseldorpstraat 78* 4461 LV Goes tel. 0113 - 2i 69 71 info@pontes.nl Waarom zou ik als ouder en leerling kiezen voor de Prins Maurits? Op de Prins Maurits mag 'je worden wie je zijn mag'. Dat betekent dat leerlingen alle kansen krijgen om hun mogelijkheden en talenten bij het leren met hoofd, hart en handen te ontwikkelen. Ook de vorming en ontwikkeling van persoonlijke (ook sociale) eigenschappen krijgen aandacht. Tenslotte is het belangrijk dat leerlingen zich richten op de toekomst. Wat wil ik? Wat kan ik? Wat mag ik? Dat vraagt kiezen en in die keuzen worden leerlingen goed begeleid. Dit alles gebeurt vanuit Bijbelse waarden en normen: respect, eerlijkheid en vrijmoedigheid. Onderwijs op de Prins Maurits Het onderwijs op de Prins Maurits is vormend voor de persoon en identiteit van de leerling; door permanent de vraag te stellen hoe de christelijke identiteit gestalte kan worden gegeven en waar docenten en leerlingen (in veelkleurig heid) elkaar bevragen wat de Bijbelse opdracht vandaag voor hen betekent. doet recht aan de gehele leerling (hoofd, hart en handen); door veel verdiepende cultuuroverdracht ook op kunstzinnig gebied en ook door veel buitenschoolse activiteiten op sportief en cultureel ge bied. betrekt in het leerproces de persoonlijke zin van het leren, de maatschappelijke re levantie, de begeleiding van leerlingen in het maken van keuzen en de leervragen van leerlingen. is voor een brede doelgroep en daarom zoveel mogelijk maatwerk door een breed aanbod vakken/schooltypen en flexibili teit in onderwijs(arrangementen) en een goede determinatie; waar veelzijdige talenten in alle schooltypen tot ontplooi ing komen. is kleinschalig waardoor een veilige leeromgeving ontstaat doordat elk afde lingsteam zijn leerlingen goed kent; een warme, een gezellige school waar docen ten en leerlingen op een goede wijze met elkaar omgaan; ondanks duidelijke regels geen 'strenge' school. plaatst aan het eind van de brugklas de leerling in de juiste leerroute en bereidt zo voor op verdere opleiding en/of be roepspraktijk; niet alleen met vakkennis maar ook met attitudevorming met een bovengemiddeld niveau. is vernieuwend, als dat passend en zinvol is voor (het leerproces van) leerlingen. is motiverend door veel 'praktijknabijheid' en door krachtige leeromgevingen met een grote variatie in werkvormen; ook veel internationale contacten met andere christelijke scholen. maakt leerlingen -in toenemende mate- verantwoordelijk voor het leerproces en laat het er niet bij zitten als leerlingen hun motivatie zien verminderen. Dat zijn mooie kenmerken, maar hoe werkt dat dan in de praktijk? Niet iedereen is gelijk, dus is het onderwijs gericht op leerlingen die verschillen van el kaar. Het onderwijs heeft een groot aanbod aan schooltypen en is gericht op het leve ren van maatwerk. Een paar voorbeelden: - Voor leerlingen in het VWO die wat meer kunnen en meer willen is er het VWOnly met 'indikken' van de leerstof waardoor er ruimte ontstaat om extra verrijkingsop drachten te doen. - In de onderbouw geven we PVB (Persoonlijke Vorming en Begeleiding). Binnen dit vak ontwikkelt elke leerling zich persoonlijk op onderdelen die voor het vervolg binnen de school nuttig zijn. - In de onderbouw van het VMBO- beroepsgericht werkt de school met een onderwijsconcept dat helemaal is afgestemd op de betreffende leerlingen. Veel aandacht voor de motivatie van leerlingen; veel samenhangend leren en goed begeleid in kleinere groepen. Bij de andere schooltypen (HAVO en VWO) wordt niet gekozen voor het loslaten van de vakkenstructuur. De vakken geven houvast en bieden veel mogelijkheden voor verdere opleiding en ontwikkeling. In aantrekkelijke, uitdagen de en vakoverstijgende projecten wordt door leerlingen zelfstandig en met elkaar (samen)gewerkt en geleerd. In de bovenbouw van het VMBO- beroepsgericht leren leerlingen in een werkplekkenstructuur. In school zijn er de werkplekken zoals die later de werkplek van leerlingen vormen. Verder is er veel stage, de VMBO-carrousel, om kennis te maken met het werkveld. - Praktijkonderwijs. Dit type onderwijs bereidt leerlingen voor op een zelfstan dige positie in de maatschappij, zowel in het arbeidsproces als in persoonlijk functioneren. Heel veel praktische vakken, veel stages op de werkplek en persoonlijke begeleiding (in school en tijdens stages) bereiden leerlingen voor op de maatschappij. Op de open dag kunnen ouders/verzorgers en leerlingen zelf zien 'hoe het werkt op de Prins Maurits' Van harte welkom! ZATERDAG 19 JANUARI 2008 van 13.00 tot 16.00 uur. MJDDELHARNIS, schoolgebouw, Kon. Juiianaweg 57 DINSDAG 29 JANUARI 2008 DONDERDAG 31 JANUARI 2008 Aanvangstijd: 19.30 uur

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 86