0
Open dag
Voorlichtingsavonden
CSG Prins Maurits
voor ouders en leerlingen!
voorouders:
Pontes 5cho leng roep: uitdagend en vernieuwend onderwijs
KTTmrnmmmrr
Warden wie je zijn. mag
1 8 j Donderdag 10 januari 2008
VMBO basis- en kaderberoeps (inclusief LWOO)
Dynamische onderbouw is een omschrijving van de
wijze waarop het onderwijs op onze school aan de
leerlingen van de basis- en kaderberoepsgerichte
leerweg uit het eerste- en tweede leerjaar aange
boden wordt op locatie Bergweg. Hierbij is sprake
van een uitnodigende en dynamische leeromgeving
waarbij de leerlingen op basis van interesse,
individuele capaciteiten, talenten en betrokkenheid
worden uitgedaagd om actief en op een praktijk
gerichte en betekenisvolle wijze te leren. In de
onderbouw wordt ook veel aandacht besteed aan
kunst en cultuur. Daarnaast zijn er voor de leerlin
gen veel buiten- en naschoolse activiteiten.
Altijd al in de schijnwerpers willen staan? Kies dan
voor een opleiding op de VMBO-Theaterschool op
onze locatie Bergweg. De VMBO-Theaterschool biedt
opleidingen aan op het niveau van de basis- en
kaderberoepsgerichte leerweg.
Ga jij ervoor zorgen dat de sneakers op tijd in de
winkel liggen. Volg dan de opleiding Transport Lo
gistiek aan onze school. Maak kennis met de
dynamische wereld van vervoer, planning en opslag.
modern machinepark
eigentijdse kantoor-, winkel- en etaleersimulatie
praktijkpleinen
simulatievoorzieningen voor zorg en welzijn
minitheater en geluidsstudio
Informatiedagen voor leerlingen
uit groep 8 en hun ouders.
avonden
maandag 21 januari
donderdag 3 april
aanvang 19.30 uur
En voor ouders van leer
lingen uit het 2e leerjaar
(en mogelijke zij-instromers)
donderdag 14 februari
aanvang 19.30 uur
KmflMlHïg
donderdag 24 januari
vrijdag 25 januari
GC3HLÖ33
zaterdag 26 januari
van 9.30 tot 12.00 uur
Bergweg 14 4461 NB Goes
tel. 0113 - 21 29 30
info@gllb.nl
PiPg VMBO, HAVO, VWO en Gymnasium, inclusief Tweetalig
n VWO (Engels),Technasium en Kunst- en Cultuurklassen
II^nTP^r^RTTiirriTT^.^g.j
Wil je je culturele en creatieve talenten optimaal ont
wikkelen? Meld je dan aan voor de Kunst- en
Cultuurklassen op locatie Van Dusseldorpstraat. Naast
de bekende creatieve en muzische vakken kun je ook
volop aan de slag met dans, toneel, fotografie en film!
'ütoHSiIBgN!™ prg^)
De wereld wordt iedere dag kleinermet TVWO!
Op het Tweetalig VWO volgen de leerlingen de helft
van de vakken in het Engels en er is veel aandacht voor
cultuur. Aan het eind van het derde leerjaar leg je een
internationaal erkend Cambridge examen af.
In de bovenbouw heb je als TVWO- leerling de
mogelijkheid een IB-programma te volgen.
Maak op het Technasium kennis met diverse technisch
georiënteerde beroepen door het volgen van het vak
Onderzoek en Ontwerp. Tijdens deze lessen voer je heel
praktijkgerichte ontwerp- en onderzoeksopdrachten uit.
Het Technasium is een goede voorbereiding op een
technische vervolgopleiding.
Een computerfanaat of heb je iets met technologie?
Bij Technologie binnen het derdejaar van de gemengde
leerweg werkje heel actief met computers en leer je
programma's toe te passen binnen de thema's die horen
bij de sectoren zorg en welzijn, economie en techniek.
gecertificeerd junior high school
gecertificeerd sportactieve school
IB-English
aandacht voor talênt
huiswerkbegeleidingsinstituut
Informatiedagen voor leerlingen
uit groep 8 en hun ouders.
23 januari 30 januari 27 februari
woensdagmiddag aanvang 13.00 uur
qpHsenmfl
vrijdag 18 januari aanvangl9.30uur
GpHDSig
zaterdag 19januari aanvang ,c 00 uur
ByDGEHEËlHï)
technasium
woensdag 5 maart aanvang,9.oou
QTimjiacmHiQ
woensdag 12 maart aanvang,9.00 uur
woensdag 19 maart aanvang,9 00 uur
Van Dusseldorpstraat 78* 4461 LV Goes
tel. 0113 - 2i 69 71
info@pontes.nl
Waarom zou ik als ouder en leerling
kiezen voor de Prins Maurits?
Op de Prins Maurits mag 'je worden wie je
zijn mag'. Dat betekent dat leerlingen alle
kansen krijgen om hun mogelijkheden en
talenten bij het leren met hoofd, hart en
handen te ontwikkelen. Ook de vorming en
ontwikkeling van persoonlijke (ook sociale)
eigenschappen krijgen aandacht. Tenslotte
is het belangrijk dat leerlingen zich richten
op de toekomst. Wat wil ik? Wat kan ik? Wat
mag ik? Dat vraagt kiezen en in die keuzen
worden leerlingen goed begeleid. Dit alles
gebeurt vanuit Bijbelse waarden en normen:
respect, eerlijkheid en vrijmoedigheid.
Onderwijs op de Prins Maurits
Het onderwijs op de Prins Maurits
is vormend voor de persoon en identiteit
van de leerling; door permanent de vraag
te stellen hoe de christelijke identiteit
gestalte kan worden gegeven en waar
docenten en leerlingen (in veelkleurig
heid) elkaar bevragen wat de Bijbelse
opdracht vandaag voor hen betekent.
doet recht aan de gehele leerling (hoofd,
hart en handen); door veel verdiepende
cultuuroverdracht ook op kunstzinnig
gebied en ook door veel buitenschoolse
activiteiten op sportief en cultureel ge
bied.
betrekt in het leerproces de persoonlijke
zin van het leren, de maatschappelijke re
levantie, de begeleiding van leerlingen in
het maken van keuzen en de leervragen
van leerlingen.
is voor een brede doelgroep en daarom
zoveel mogelijk maatwerk door een breed
aanbod vakken/schooltypen en flexibili
teit in onderwijs(arrangementen) en een
goede determinatie; waar veelzijdige
talenten in alle schooltypen tot ontplooi
ing komen.
is kleinschalig waardoor een veilige
leeromgeving ontstaat doordat elk afde
lingsteam zijn leerlingen goed kent; een
warme, een gezellige school waar docen
ten en leerlingen op een goede wijze met
elkaar omgaan; ondanks duidelijke regels
geen 'strenge' school.
plaatst aan het eind van de brugklas de
leerling in de juiste leerroute en bereidt
zo voor op verdere opleiding en/of be
roepspraktijk; niet alleen met vakkennis
maar ook met attitudevorming met een
bovengemiddeld niveau.
is vernieuwend, als dat passend en zinvol
is voor (het leerproces van) leerlingen.
is motiverend door veel 'praktijknabijheid'
en door krachtige leeromgevingen met
een grote variatie in werkvormen; ook
veel internationale contacten met andere
christelijke scholen.
maakt leerlingen -in toenemende mate-
verantwoordelijk voor het leerproces en
laat het er niet bij zitten als leerlingen hun
motivatie zien verminderen.
Dat zijn mooie kenmerken, maar hoe
werkt dat dan in de praktijk?
Niet iedereen is gelijk, dus is het onderwijs
gericht op leerlingen die verschillen van el
kaar. Het onderwijs heeft een groot aanbod
aan schooltypen en is gericht op het leve
ren van maatwerk. Een paar voorbeelden:
- Voor leerlingen in het VWO die wat meer
kunnen en meer willen is er het VWOnly
met 'indikken' van de leerstof waardoor
er ruimte ontstaat om extra verrijkingsop
drachten te doen.
- In de onderbouw geven we PVB
(Persoonlijke Vorming en Begeleiding).
Binnen dit vak ontwikkelt elke leerling
zich persoonlijk op onderdelen die voor
het vervolg binnen de school nuttig zijn.
- In de onderbouw van het VMBO-
beroepsgericht werkt de school met
een onderwijsconcept dat helemaal is
afgestemd op de betreffende leerlingen.
Veel aandacht voor de motivatie van
leerlingen; veel samenhangend leren
en goed begeleid in kleinere groepen.
Bij de andere schooltypen (HAVO en
VWO) wordt niet gekozen voor het
loslaten van de vakkenstructuur. De
vakken geven houvast en bieden veel
mogelijkheden voor verdere opleiding en
ontwikkeling. In aantrekkelijke, uitdagen
de en vakoverstijgende projecten wordt
door leerlingen zelfstandig en met elkaar
(samen)gewerkt en geleerd.
In de bovenbouw van het VMBO-
beroepsgericht leren leerlingen in een
werkplekkenstructuur. In school zijn
er de werkplekken zoals die later de
werkplek van leerlingen vormen. Verder
is er veel stage, de VMBO-carrousel, om
kennis te maken met het werkveld.
- Praktijkonderwijs. Dit type onderwijs
bereidt leerlingen voor op een zelfstan
dige positie in de maatschappij, zowel
in het arbeidsproces als in persoonlijk
functioneren. Heel veel praktische
vakken, veel stages op de werkplek en
persoonlijke begeleiding (in school en
tijdens stages) bereiden leerlingen voor
op de maatschappij.
Op de open dag kunnen ouders/verzorgers
en leerlingen zelf zien 'hoe het werkt op de
Prins Maurits'
Van harte welkom!
ZATERDAG 19 JANUARI 2008
van 13.00 tot 16.00 uur.
MJDDELHARNIS, schoolgebouw, Kon. Juiianaweg 57
DINSDAG 29 JANUARI 2008
DONDERDAG 31 JANUARI 2008
Aanvangstijd: 19.30 uur