Havo en vwo werken nu aan inhoud Donderdag 10 januari 2008 17 De veelbesproken tweede fase van havo en vwo is vernieuwd. Zo, en nu moeten ze ons eens tien jaar met rust laten." Izak Voge laar, conrector voor het vwo aan het Ostrea Lyceum in Goes, slaakt die verzuchting niet omdat hij een he kel heeft aan verandering en ver nieuwing. Onderwijs hoort nu eenmaal gelijke tred te houden met ontwikkelingen in de maat schappij. Vogelaars zucht komt voort uit de wens de vruchten te plukken van de wijzigingen die zich de afgelopen jaren in de bo venbouw (tegenwoordig de twee de fase) van het havo en het vwo hebben voltrokken. De jongste is dit schooljaar ingevoerd. Augustus vorig jaar zijn de vierde klassers ha vo en vwo in de vernieuwde twee de fase aan de slag gegaan; negen jaar na de vervanging van vakken pakketten door profielen. Dat deze verandering enigszins moest worden bijgesteld, kan Voge laar zich indenken. „Maar we moe ten er niet steeds aan blijven sleu telen. Het onderwijsveld is nu toe aan rust en vertrouwen. Steeds weer organisatorische aanpassin gen gaan ten koste van de inhoud. Theorie of praktijk; het moet uit de lengte of uit de breedte komen' We willen nu werken aan ontwik kelingen binnen de vakken." Met de vernieuwde tweede fase wilde het ministerie van Onder wijs en Wetenschappen zoveel mo gelijk ruimte scheppen voor eigen keuzes van scholen, en versnippe ring en overladenheid van het on derwijsprogramma tegengaan. De bedoeling is dat scholen meer ruimte krijgen voor zaken waar voor de tweede fase mede bedoeld was, namelijk vaardigheidsonder- wijs, zelfstandig en actief leren en vergroting van de samenhang tus sen de vakken. Vogelaar: „Bij de invoering van de tweede fase lag het accent sterk op praktische vaardigheden. De afgelo pen jaren hebben we klachten ge hoord van hogescholen en univer siteiten over gebrek aan theoreti sche kennis. Dat wordt nu rechtge trokken." Oude rot als hij is, weet Vogelaar (57, opgeleid als gymleraar, 33 ja ren ervaring in het onderwijs) dat vervolgens weer op praktische vaardigheden wordt aangedron gen. „Dat is een golfbeweging die je door de jaren heen steeds ziet. Dan weer nadruk op theorie en dan weer nadruk op praktische vaardigheden. Het is een kwestie van evenwicht. Het moet nu een maal uit de lengte of uit de breed te komen." Vóór de invoering van de Mam moetwet in 1968 kende het voort gezet onderwijs een uiterst beperk te keuzemogelijkheid: a of b (of op het gymnasium alfa of bèta). De nieuwe wet maakte het mogelijk a-vakken toe te voegen aan het b-pakket en omgekeerd, waardoor breed getalenteerde leerlingen be ter tot hun recht kwamen. Nadeel was dat velen kozen voor een pretpakket: een combinatie van talen met geschiedenis en Het profielwerkstuk van John Damen (lins) en Leendert Noorddam uit 6 vwo van het Ostrea Lyceum in Goes. Zij bestuderen hoe de wieken van een windturbine in de juiste stand kunnen worden gesteld. aardrijkskunde. Dat vormde niet echt een stevige basis voor een met succes af te ronden studie in het hoger onderwijs. Uit de hoge scholen en de universiteiten klon ken steeds meer klachten over het instapniveau van beginnende stu denten. De uitval in het eerste jaar van het hoger onderwijs was dan ook groot. Boven dien was een minpunt van het oude pakkettensysteem dat het al lemaal nadrukkelijk op kennis draaide. Vogelaar: „We hadden de neiging van de leerling op het ha vo en het vwo te veel een wande lende databank te maken. Daarom krijgen in de tweede fase presente ren, communiceren en debatteren meer aandacht. 'AEn samenwer ken met anderen wordt gestimu leerd door middel van het maken van praktische opdrachten." In de tweede fase zijn voor de vak kenpakketten profielen in de plaats gekomen: economie 8c maat schappij, cultuur 8c maatschappij, natuur 8c techniek en natuur 8c ge zondheid. In de opzet van een en ander zaten weeffouten. De profie len waren te breed met te veel deelvakken. Frans en Duits raak ten verder uit de gratie. Havisten kwamen aan luistervaardigheid te kort, terwijl het bij vwo'ers juist aan spreekvaardigheid schortte. In de vernieuwde tweede fase zijn kleine vakken bij elkaar gevoegd en zijn wiskundepakketten zoda nig samengesteld dat ze beter passen bij wat het hoger onder wijs op dit onderdeel van stu denten verwacht. Economie 8c maatschappij is het meest gekozen profiel op het havo. Een op de drie leerlin gen kiest ervoor. Aanvankelijk was dit profiel ook het popu lairst op het vwo, maar de laat ste jaren is een verschuiving te zien in de richting van natuur 8c gezondheid. De verklaring daarvoor is dat dit profiel veel mogelijkheden biedt in het hoger onderwijs. Het bevat wiskunde, biologie en scheikunde op een niveau dat aan de ene kant niet al te zwaar is, maar aan de an dere kant met wat bijspijkerwerk ook aanknopingspunten biedt voor een vervolgstudie in een exac te richting. Dat maakt het profiel natuur 8c gezondheid nu voor on geveer een derde van de vwo'ers heel aantrekkelijk. Ben Jansen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 85