'Ik was een dondersteen op school' Donderdag 10 januari 2008 5 Jacqueline Kooy: „Elke les ruim ik tijd in om even contact met de kinderen te hebben." Beste lerares van Zeeland is even een 'ster' in Zierikzee. Weet wat je te wachten staat als je in de race bent voor de PZC-ere- titel 'Beste leraar of lerares van Zeeland'. Laat staan als je wint! De scholen van de vier genomineerde docenten zijn in de ban van de wedstrijd, maar het Pontes Pieter Zeeman in Zierikzee staat vlak voor de kerstvakantie écht op z'n kop. 'Jacqueline Kooij for president!' prijkt er in glim mende letters op een T-shirt dat in haar klas hangt. „Dat hebben de ckv-leerlingen voor me gemaakt." Collega-docenten houden promo tiecampagnes. Leerlingen klikken en sms'en zich suf om Jacqueline Kooij te laten winnen. Zelfs tij dens de les. „De leerlingen, die vin den 't het allerleukst", lacht de winnares. „Kinderen die normaal nooit met elkaar praten, spraken el kaar ineens aan met 'Heb je al ge' smst?' Hele vriendenkringen wer den ingeschakeld. Zo'n wedstrijd schept een band." Kooij (40) haalde veruit de meeste stemmen. Met de wisselbokaal op zak is ze voor even dé ster van Zie rikzee. Alleen de sterallures, daar heeft ze geen last van. „PflL.her gaat wel ver hoor", zegt ze bijna veront schuldigend. „Ik geef maar ge woon les, net als zoveel mensen hier op school. Iedereen doet z'n en. Ik wil ze leren dat het belang rijk is om goed te kunnen lezen en schrijven. Daarvoor moet je ze we ten te prikkelen." Straffen, daar gelooft ze niet in. „Ik heb een jongen in de klas, die al tijd zijn boeken vergeet. Dan kun je heel boos worden, maar het heeft geen zin. Ik zeg dan: laat je boeken hier liggen. Waarom zou je die strijd telkens aangaan?" De e-mails die de Zierikzeese scho lieren naar de PZC-redactie stuur den, waren bijna ontroerend. 'Ze begrijpt ons', schreef de één. 'Ze staat altijd voor je klaar en heeft respect voor de leerlingen', mailde een volgende. „Ik spreek de kinderen aan. Elke les ruim ik tijd in om even contact te hebben. Ik toon interesse. Als een kind een nieuwe bril heeft, Leerlingen komen met problemen omdat ze weten dat het bij mij veilig is dan zeg ik dat. Ik vraag een meisje naar die ruzie met haar vriendje. Dat stellen ze op prijs. Leerlingen komen ook heel vaak met proble men naar me toe. Ze weten dat het bij mij veilig is. Tja, dat werkt als een soort mond-tot-mond re clame. Soms hebben ze liefdesver driet, soms zitten ze écht in de knoop met zichzelf Dan ga ik met de ouders praten. Nee, dat hóefik niet te doen, maar je kiest voor die kinderen. Als een kind zich kwets baar op wil stellen, ga ik niet zeg gen: sorry, maar mijn uren zijn voorbij." Tegelijkertijd stelt ze zichzelf ook kwetsbaar op. „Ik laat mezelf zien. Als ik iets niet weet, dan geef ik dat toe. Als ik een weekend ben wezen dansen tot midden in de nacht, dan vertel ik daarover in de klas. 'Oh, danst u ook?', zeggen ze dan. Dat vinden ze prachtig. Als ik een dag hoofdpijn heb, zeg ik: 'jon gens, het is niet mijn dag. Ik ben wat kortaf, maar dat ligt niet aan jullie.' Aan de andere kant mats ik een leerling ook wel eens, als 'ie niet zo goed in z'n vel zit. Zo kweek je over en weer begrip. Ik respecteer de kinderen. Zij respec teren mij." Het betaalt zich uit, zo blijkt uit een e-mail van een leerlinge. „Ze had vorig jaar een moeilijk jaar, maar toch bleef ze altijd lachen", mailt een meisje. „Ze moet in het zonnetje gezet worden, omdat ze een zonnetje is voor iedereen." Kooij glimlacht. „Ik weet wel wie die e-mail heeft gestuurd. Afgelo pen jaar overleed mijn broer. Dat was verschrikkelijk, maar die kin deren gingen er zo netjes mee om. Daar heb ik veel steun aan gehad. We hebben het er ook veel over ge praat. Ja, daar zaten ook huillessen bij. Kinderen reageren vanuit ge voel. Ze zeggen gewoon 'wat rot!' Toen ik deze de beker won, zeiden ze tegen me: "Wat fijn dat u nu ge wonnen heeft, na zo'n vervelend jaar.' Ze gunnen je de leuke din gen in 't leven. Dat is hartverwar mend." Cornelleke Blok best. Het is ongelooflijk. Ik krijg bossen bloemen, kaartjes van win keliers, zelfs post van de haven meester! Iedereen feliciteert me. Toen ik even friet ging ha len, riepen de kinderen me na op straat: 'daar gaat de beste le rares van Zee land!"' Ze heeft iets 0 n d e u - gends. Lacht voortdurend en praat honderduit. De lerares Nederlands en Engels noemt zichzelf 'onrustig' „Ik was vroeger een don dersteen op school." Haar ogen twinkelen. „Ik ben zelfs op de universiteit een keer de collegezaal uitge stuurd. Er zaten daar achthonderd studenten. Heel erg was dat", gie chelt ze, enigszins be schaamd. Ze houdt van lezen, ten nissen, zeilen en klussen in haar Zierikzeese 'Pippi Langkous'-huis, met uitzicht op de Oosterschelde. Ze is getrouwd en moeder van twee dochters. „Ik hou van dan sen, uitgaan en véél shoppen. En elk jaar gaan we, samen met de kinderen op reis. Met de rugzak naar India, Guatemala, Thailand of Vietnam." Ze is gewend aan andere culturen. „Ik heb tot mijn achttiende in het buitenland gewoond, omdat mijn vader voor Buitenlandse Zaken werkte. Ik ben in Pakistan geboren en woonde onder andere in Marokko, Duitsland en België." Haar middelba re schooltijd bracht ze door in België. „Dat was verschrikke lijk. Iedereen moest kaarsrecht zit ten. Ik moest een schooluniform aan: drie plooien voor en drie achter. )e mocht geen eigen mening heb ben en als je een probleem had, ging je écht niet naar je docent. De afstand was groot." Misschien heeft het iets met die ervaringen te maken dat Kooij haar les sen zelf heel anders aan pakt. „Ik ben heel intuï tief bezig. Ik wijk soms af van het pad en houd me niet strak aan het lesprogram ma. Ik probeer in te spelen op de actualiteit. Als iemand liefdesver driet heeft, probeer ik daar in de klas aandacht aan te besteden. Na tuurlijk moet je ook saaie theorie lessen geven, maar die giet ik dan in de vorm van een quiz of een spelletje. De winnaar is 'kampioen van de dag'. Ik probeer ze de liefde voor het Nederlands bij te breng-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 73