Bestseller geloofwaardig naar de bioscoop gebracht Veilige, conventionele komedie Avonturenfilm bewandelt alle platgetreden paden Beste recensie Concert afgelast 34 Donderdag 10 januari 2008 PZC Ahmed Khan Mahmidzada (I) en Zekeria Ebrahimi. foto Phil Bray Het was natuurlijk slechts een kwestie van tijd voordat er een filmversie zou worden gemaakt van De vliegeraar, de indrukwek kende bestseller van Khaled Hos- seini. Regisseur Mare Forster heeft zich voorbeeldig van zijn taak ge kweten. Hij blijft zo dicht mogelijk bij het boek, maar levert ook een indrukwekkende speelfilm af, die op eigen kracht op twee benen kan staan. De vliegeraar vertelt het verhaal van Amir (Khalid Abdalla), een Af ghaanse jongen die met zijn welge stelde vader naar Amerika vlucht na de Russische inval in Afghanis tan in 1979. Amir wordt achter volgd door schuld, vanwege een traumatische gebeurtenis. Na een vliegerwedstrijd in Kaboel is zijn boezemvriendje Hassan (Ah med Khan Mahmidzada) aangeval len en verkracht door een plaatse lijke straatbende en Amir heeft hem niet alleen in de steek gela ten, maar vervolgens ook hardhan dig uit zijn leven gezet. Als de volwassen Amir de gelegen- THE KITE RUNNER Film. Regie: Mare Forster. Met: Khalid Abdalla, Flomayoun Ershadi. Te zien in Vlissingen. door Hetty van Rooij heid krijgt om de fouten uit het verleden te herstellen, moet hij daarvoor in 2000 terug naar een gevaarlijk Kaboel. Daar blijkt de zoon van de inmiddels overleden Hassan als een seksslaafje in han den van de taliban te zijn. Khaled Hosseini vertelt in zijn boek een dramatisch verhaal over schuld en boete, vol traumatische gebeurtenissen en Mare Forster (Monster's ballis erin geslaagd om dat drama geloofwaardig naar de bioscoop te brengen. The kite runner brengt het liberale en westerse Afghanistan van de ja ren zeventig tot leven, waar kleur rijke vliegers hoog in de lucht sym bool staan voor vrijheid en indivi dualiteit. De vliegergevechten, waar het allemaal om draait, zijn spectaculair mooi gefilmd - de kleurrijke vliegers razen om elkaar heen - en de winnaar is de jongen die zijn vlieger zo lang mogelijk in de lucht weet te houden. Door toe doen van achtereenvolgens de Rus sische bezetters en de waanzin van de taliban wordt het kleurrijke Kaboel een uitgemergelde, grijze schim van zichzelf De leider van de straatbende van destijds is - hoe kan het ook anders - iets hoogs in de taliban geworden. En door de ogen van de volwassen Amir zien we hoe een overspelige vrouw in chador gestenigd wordt in een stadion. Forster heeft de verleiding kunnen weerstaan om het verhaal nog dra matischer te maken dan het in het boek van Hosseini al is, en hij wordt daarbij geholpen door een reeks eersteklas acteurs. The kite runner is op zijn best tijdens de scè nes die in Afghanistan spelen, als er Dari wordt gesproken met En gelse ondertitels. De vriendschap tussen de jonge Amir en Hassan is volkomen geloofwaardig. En voor al Homayoun Ershadi, die de rol van Amirs vader Baba speelt, is om nooit te vergeten. Hij is de wel gestelde, westers georiënteerde Af ghaanse zakenman, die zichzelf na zijn vlucht naar de VS terugvindt in een nederig baantje en moet slikken dat iedereen op hem neer kijkt. The kite runner, om te huilen zo mooi. Een blik op de sterrencast van Na tional treasure: Book of secrets zou genoeg kunnen zijn om snel naar de bioscoop te rennen. Maar Nico las Cage, Jon Voight en Helen Mir- ren kunnen niet verhelpen dat het hier om een wel heel erg middel matige avonturenfilm gaat, waarin regisseur John Turteltaub alle plat getreden paden bewandelt. In de Verenigde Staten zijn ze al wekenlang dol op Book of secrets, het vervolg van de eerste National treasure-film uit 2004. Dat heeft ongetwijfeld te maken met het pa triottistische sausje, want aan de kracht van het verhaal kan het niet liggen. Book of secrets is ge woon een soort kopie van Natio nal treasure deel r, uitsluitend ge maakt vanwege de centen, met een plot zó ver gezocht dat het bijna weer amusant wordt. Histori cus-schatgraver Ben Gates (Nicolas Cage met een idioot haarstukje) wordt voortgedreven door de vraag: 'Heeft mijn overgrootvader president Lincoln vermoord?' Twee uur lang hollen Gates en zijn metgezellen van de ene histori sche aanwijzing naar de andere, op zoek naar een antwoord. De MIDDELBURG - De recensiewed- strijd die Theaterproductiehuis Zeelandia had uitgeschreven rond zijn voorstelling De Dikke van Dale is gewonnen door Paul Sonke. Vol gens de jury - de theaterrecensen ten Marjon Sarneel (BN/DeStem) en Willem Nijssen (PZC) - schrijft Sonke 'in een vlotte stijl' en maakt hij 'de dubbelheid in tijd en taal' in het toneelstuk het beste zicht baar voor de lezers. Tweede werd Aarnoud van der Deijl, derde Tjeu Strous. De winnaars ontvangen het Van Dale-woordenboek. Met de wedstrijd wilde Zeelandia het theaterpubliek aanzetten om de voorstelling met extra aandacht te bekijken en een beargumen teerd oordeel te geven. NATIONAL TREASURE Film. Regie: John Turteltaub. Met: Nicolas Cage, Jon Voight. Te zien in Vlissingen, Goes en Terneuzen. door Hetty van Rooij tocht leidt via het antieke bureau van de Britse koningin naar het al even antieke bureau van de Ameri kaanse president, en eindigt in een ondergrondse gouden stad. Ga tes slaagt er onderweg ook nog in om de Amerikaanse president te ontvoeren, die trouwens verdacht veel op John F. Kennedy lijkt. National treasure is een soort lui ge maakte kruising tussen de Da Vin ei code en Indiana Jones. Het is alle maal even mallotig en ongeloof waardig. Maar er wordt redelijk geacteerd. Let vooral op als Helen Mirren en Jon Voight samen aan de lianen hangen. En het enorme succes in Amerika bewijst dat veel mensen graag twee uur lang hun hersens op nul zetten. BIJ NADER In het artikel 'Muzikaal stadsvermaak tus sen hof en klooster' over het optreden van Ita Hijmans, haar ensemble Aventure en Ensemble Braccio (PZC van woensdag 9 januari) staat ten onrechte dat het con cert zaterdag is. Het optreden is morgen, vrijdag, in de Zeeuwse Concertzaal in Middelburg. Aanvang: 20.00 uur. MIDDELBURG - Het concert van The World Orchestra, dat zaterdag bij Muziekpodium Zeeland in de Zeeuwse Concertzaal in Middel burg zou worden gegeven, gaat om 'technische redenen' niet door. Het orkest hoopt in de toekomst alsnog naar Zeeland te komen. Scarlett Johansson als kinderoppas in The nanny diaries. Net als in The devil wears Prada maakt in de boekverfilming The nanny diaries een naïef meisje ken nis met de wereld van de extreem rijken. Een met bruin haar getooi de Scarlett Johansson is op dreef als antropologiestudente Annie, die als kinderoppas gaat werken in de Newyorkse 'upper class'. Laura Linney speelt haar werkgeef ster Mrs. X als een eersteklas con trol freak die haar nieuwe nanny opzadelt met alle denkbare rotklus jes. Zij is zon vrouw die de verjaar dag van haar zoontje een maand eerder viert, omdat de meest gewil de party planner in de stad alleen dan beschikbaar is. Je zou het bijna zielig vinden voor dat jonge tje, als het niet zo'n onuitstaan baar verwend ettertje was. Meneer X. (gespeeld door Paul Gia- THE NANNY DIARIES Film. Regie: Shari Springer Berman en Robert Pulcini. Met: Scarlett Johansson, Laura Linney. Te zien in Vlissingen. door Fritz de Jong matti) schittert als de drukbezette zakenman vooral door afwezig heid. Annie blijft langer voor de veelei sende familie werken dan goed is voor haar. Aanvankelijk be schouwt zij Mrs. X vooral als een dankbaar antropologisch onder werp. Op de geluidsband doet zij verslag van haar observaties, die steeds minder wetenschappelijk worden naarmate zij meer bij de foto GPD familie betrokken raakt. Vooral in het begin pakken die commenta ren grappig uit, wanneer de bewo ners van de chique Upper East Si- de vergeleken worden met exoti sche stammen. Helaas verliest de film al snel aan satirische scherpte. Als Annie een maal in de greep is beland van Mrs. X kabbelt het scenario te lang op hetzelfde niveau door. Alleen het ijzersterke acteerwerk van Lin ney en Johansson houdt de kijker dan bij de les. Regisseurs Shari Springer Berman en Robert Pulcini maakten eerder de opmerkelijk vormgegeven strip verfilming American Splendor. Ver geleken bij de donkere humor in die film is The nanny diaries wel een heel veilige en conventionele komedie geworden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 66