Zeeland
Veolia leeft mee, al helpt dat weinig
de kaart zetten ISanT1
Kom
binnen
EXTRA
VOORDEEL!
949
GALL B GALL
Gestuntel
rZ
Verhalen over leven met whiplash
PZC Donderdag 10 januari 2008 3
door Ondine van der Vleuten
Steijn Verstuyf (21) uit Eede
staat bij het station in Vlissin-
gen te kleumen in de koude
wind. Hij is net van de Hoge
school Zeeland komen lopen. Nor
maal zou Steijn de boot naar Bres-
kens pakken. Maar de veerboten
zijn uit de vaart. „Ik snap het niet
hoor. Kunnen ze dat groot onder
houd van de Alexander niet even
uitstellen en die boot een eind in
elkaar schroeven, zodat er in elk ge
val weer één vaart?"
De 22-jarige HZ-student Stan
Sturm uit Groede valt hem bij. „Ik
heb op de Zeevaartschool gezeten
en zelf gevaren. Als er eens iets
stuk was, lag je hoogstens drie da
gen aan de kant, al moest het on
derdeel van de andere kant van de
wereld komen. En waarom zetten
ze de Stad Terneuzen niet in, zoals
twee zomers geleden?"
De onvrede is algemeen. Marieke
Mantje keek vanmorgen op de site
van 9292OV om te zien hoe ze van
Nijmegen naar Breskens moest rei
zen. „Nergens gezien dat die veer
boten uit de vaart waren. De
snackbar is dicht. En waar is het
bord dat aangeeft waar de bussen
vertrekken?"
De klachten zijn bekend, zegt Ani
ta Kole van de Waldienst Fast-Fer-
ries. „Ja, de snackbar is dicht, maar
de restauratie is open! En onze ei
gen site is 24 uur per dag actueel.
Trouwens, wie op de OV-site door
klikt naar 'bijzonderheden', ziet
wél dat de veerdienst gestremd is."
Concessiemanager John van den
Broek van Veolia verklaart dat er
nagedacht wordt over compensa
tie van gedupeerden. „Pure good-
'ln vissersschepen kun je
wel vissen vervoeren, maar
geen 180 passagiers'
will, want juridisch zijn wij niets
verplicht. We proberen de klanten
echt tegemoet te komen. Zo heb
ben we dinsdag aan de kant van
Breskens om 7 uur twee extra bus
sen en vrachtwagens voor de fiet
sen ingezet."
Het idee om vissersschepen in te
zetten wijst hij resoluut van de
hand. „De fuiken zijn speciaal
voor deze veerboten gemaakt.
Daar kan niet zo maar een ander
schip in. Voor de Stad Terneuzen
is toen langszij een aanpassing ge
maakt, maar je zat toch met eb en
vloed en fietsen konden er niet in.
Een vissersschip? Daar mag je wel
vis in vervoeren, maar geen 180
passagiers." Het kan allemaal ge
woon niet sneller. Van den Broek:
„De motor van de Alexander is
uniek. Dan duurt het lang voor je
weet wat het probleem is en hoe
dat moet worden hersteld."
Hartevelt
Jonge Jenever
lOOcl
www.gall.nl
COMMENTAAR
De jongste pech met
het fietsvoetveer had
met een beetje meer
doortastendheid
snel opgelost kunnen worden.
Een paar vasthoudende
telefoontjes met werfbazen was
genoeg geweest om de
beschadigde Prinses Maxima
meteen in het droogdok te
krijgen. Dan was het veer maar
een paar dagen uit de vaart
geweest. Nu duurt de ellende al
drie weken.
Dit ontluisterende voorbeeld
van bestuurlijke onmacht valt
samen met een duidelijk signaal
uit de samenleving. Waar
reizigers, bedrijven en
instellingen tot nu toe tamelijk
laconiek reageerden op elke
nieuwe storing bij de veren, is
men het nu overal helemaal
beu. Het duurt te lang. Het ene
ongemak is nog niet vergeten of
het andere dient zich aan. Nu
de laatste stremming ook nog
onnodig lang duurt, is de maat
vol.
Dit gestuntel zal veel politieke
aandacht krijgen. Hopelijk helpt
die extra druk verantwoordelijk
gedeputeerde George van
Heukelom en Provinciale Staten
om zeer snel met een echte
oplossing te komen.
op onze carrièreavond op 23 januari.
Ga naar www.yacht.nl/carriereavond
en meld je aan.
YACHT. MENSEN VAN BETEKENIS.
oorzaakt is, kan de gedeputeerde
niet exact aangeven. „Het zit niet
in het aanbod aan woningen. Er
wordt niet te weinig gebouwd. De
kritiek dat er te veel projecten zijn,
deel ik niet. Er is juist weer lef ge
komen in het maken van plannen.
We moeten zorgen dat die op een
goede manier uitgevoerd en naar
buiten gepresenteerd worden." Als
voorbeelden noemt hij de plan
nen Perkpolder, Goese Schans, In
novation Island (Schouwen-Duive-
land) en Scheldekwartier in Vlis-
singen. „Die zijn ook onderschei
dend. En andere locaties profite
ren van deze plannen."
De drie Zeeuws-Vlaamse gemeen
ten daalden in inwonertal (min
ruim tweehonderd). Betekent dit
dat de op langere termijn voorspel
de krimp zich in deze regio eerder
aandient? Van Waveren gaat daar
niet vanuit. „Ik heb geen aanwij
zingen dat sprake is van versnel
ling van de krimp. Nergens is de
vervangingsvraag zo groot als in
het bedrijfsleven in de Kanaalzo
ne. Het gaat erom of je in staat
bent ervoor te zorgen dat de men
sen die er komen werken, er ook
kunnen wonen. De ontwikkeling
van de wijk Othene in Terneuzen
is voorspoedig verlopen. Het geeft
vertrouwen dat er goede, nieuwe
woonlocaties komen."
Hij beklemtoont dat de promotie
geen herhaling mag worden van
de mislukte imagocampagne Wel
kom in Zeeland. Bij de provincie is
geld gereserveerd en hij verwacht
ook van andere partijen een bijdra
ge. „Als je meer wilt groeien, moet
daar nu écht op ingezet worden."
GOES - Het aantal Belgen in Zee
land stijgt weer. Dat blijkt uit on
derzoek van het Centraal Bureau
voor de Statistiek (CBS). Op 1 ja
nuari 2007 woonden er 7977 Vla
mingen in de provincie.
Van 2004 tot 2006 daalde het aan
tal Vlamingen in de provincie elk
jaar licht: van 7965 in 2004 naar
7914 in 2006. De meeste Belgen
wonen in Zeeuws-Vlaanderen.
De gemeenten Hulst en Sluis heb
ben dertig keer zoveel Belgische in
woners als het landelijk gemiddel
de. Voor Terneuzen is dat twintig
keer zoveel. Nederland telde in
2006 in totaal 36.000 Belgen. Het
aantal Nederlanders in België is de
laatste vijftien jaar verdubbeld
naar 111.000 in 2006. Het CBS
heeft nog geen recente cijfers over
het aantal Zeeuwen in België.
GOES - Whiplash patiënten vertel
len donderdag 24 januari wat zij
nog kunnen met hun aandoening
op een informatieochtend in het
Oosterscheldeziekenhuis in Goes.
De bijeenkomst van 10.00 tot
12.00 uur is opgezet door het Whi-
plashcentrum Europa.
De afhandeling van letselschade
komt ook aan bod.
Meer informatie geeft www.whip-
lash-info.eu.
De Prinses Maxima is ernstiger toegetakeld dan zich aanvankelijk liet aanzien. Geen scheur van vijftien centimeter in de rechterdrijver van de veerboot,
maar beschadigingen over een lengte van zes meter. In het dok van De Schelde in Vlissingen-Oost werken lassers er twintig uur per etmaal aan. De
noodreparatie vordert snel. Goede kans dat het karwei eind van de week is voltooid, zodat de Maxima zaterdag weer kan varen. foto Lex de Meester