Zeeland Veolia leeft mee, al helpt dat weinig de kaart zetten ISanT1 Kom binnen EXTRA VOORDEEL! 949 GALL B GALL Gestuntel rZ Verhalen over leven met whiplash PZC Donderdag 10 januari 2008 3 door Ondine van der Vleuten Steijn Verstuyf (21) uit Eede staat bij het station in Vlissin- gen te kleumen in de koude wind. Hij is net van de Hoge school Zeeland komen lopen. Nor maal zou Steijn de boot naar Bres- kens pakken. Maar de veerboten zijn uit de vaart. „Ik snap het niet hoor. Kunnen ze dat groot onder houd van de Alexander niet even uitstellen en die boot een eind in elkaar schroeven, zodat er in elk ge val weer één vaart?" De 22-jarige HZ-student Stan Sturm uit Groede valt hem bij. „Ik heb op de Zeevaartschool gezeten en zelf gevaren. Als er eens iets stuk was, lag je hoogstens drie da gen aan de kant, al moest het on derdeel van de andere kant van de wereld komen. En waarom zetten ze de Stad Terneuzen niet in, zoals twee zomers geleden?" De onvrede is algemeen. Marieke Mantje keek vanmorgen op de site van 9292OV om te zien hoe ze van Nijmegen naar Breskens moest rei zen. „Nergens gezien dat die veer boten uit de vaart waren. De snackbar is dicht. En waar is het bord dat aangeeft waar de bussen vertrekken?" De klachten zijn bekend, zegt Ani ta Kole van de Waldienst Fast-Fer- ries. „Ja, de snackbar is dicht, maar de restauratie is open! En onze ei gen site is 24 uur per dag actueel. Trouwens, wie op de OV-site door klikt naar 'bijzonderheden', ziet wél dat de veerdienst gestremd is." Concessiemanager John van den Broek van Veolia verklaart dat er nagedacht wordt over compensa tie van gedupeerden. „Pure good- 'ln vissersschepen kun je wel vissen vervoeren, maar geen 180 passagiers' will, want juridisch zijn wij niets verplicht. We proberen de klanten echt tegemoet te komen. Zo heb ben we dinsdag aan de kant van Breskens om 7 uur twee extra bus sen en vrachtwagens voor de fiet sen ingezet." Het idee om vissersschepen in te zetten wijst hij resoluut van de hand. „De fuiken zijn speciaal voor deze veerboten gemaakt. Daar kan niet zo maar een ander schip in. Voor de Stad Terneuzen is toen langszij een aanpassing ge maakt, maar je zat toch met eb en vloed en fietsen konden er niet in. Een vissersschip? Daar mag je wel vis in vervoeren, maar geen 180 passagiers." Het kan allemaal ge woon niet sneller. Van den Broek: „De motor van de Alexander is uniek. Dan duurt het lang voor je weet wat het probleem is en hoe dat moet worden hersteld." Hartevelt Jonge Jenever lOOcl www.gall.nl COMMENTAAR De jongste pech met het fietsvoetveer had met een beetje meer doortastendheid snel opgelost kunnen worden. Een paar vasthoudende telefoontjes met werfbazen was genoeg geweest om de beschadigde Prinses Maxima meteen in het droogdok te krijgen. Dan was het veer maar een paar dagen uit de vaart geweest. Nu duurt de ellende al drie weken. Dit ontluisterende voorbeeld van bestuurlijke onmacht valt samen met een duidelijk signaal uit de samenleving. Waar reizigers, bedrijven en instellingen tot nu toe tamelijk laconiek reageerden op elke nieuwe storing bij de veren, is men het nu overal helemaal beu. Het duurt te lang. Het ene ongemak is nog niet vergeten of het andere dient zich aan. Nu de laatste stremming ook nog onnodig lang duurt, is de maat vol. Dit gestuntel zal veel politieke aandacht krijgen. Hopelijk helpt die extra druk verantwoordelijk gedeputeerde George van Heukelom en Provinciale Staten om zeer snel met een echte oplossing te komen. op onze carrièreavond op 23 januari. Ga naar www.yacht.nl/carriereavond en meld je aan. YACHT. MENSEN VAN BETEKENIS. oorzaakt is, kan de gedeputeerde niet exact aangeven. „Het zit niet in het aanbod aan woningen. Er wordt niet te weinig gebouwd. De kritiek dat er te veel projecten zijn, deel ik niet. Er is juist weer lef ge komen in het maken van plannen. We moeten zorgen dat die op een goede manier uitgevoerd en naar buiten gepresenteerd worden." Als voorbeelden noemt hij de plan nen Perkpolder, Goese Schans, In novation Island (Schouwen-Duive- land) en Scheldekwartier in Vlis- singen. „Die zijn ook onderschei dend. En andere locaties profite ren van deze plannen." De drie Zeeuws-Vlaamse gemeen ten daalden in inwonertal (min ruim tweehonderd). Betekent dit dat de op langere termijn voorspel de krimp zich in deze regio eerder aandient? Van Waveren gaat daar niet vanuit. „Ik heb geen aanwij zingen dat sprake is van versnel ling van de krimp. Nergens is de vervangingsvraag zo groot als in het bedrijfsleven in de Kanaalzo ne. Het gaat erom of je in staat bent ervoor te zorgen dat de men sen die er komen werken, er ook kunnen wonen. De ontwikkeling van de wijk Othene in Terneuzen is voorspoedig verlopen. Het geeft vertrouwen dat er goede, nieuwe woonlocaties komen." Hij beklemtoont dat de promotie geen herhaling mag worden van de mislukte imagocampagne Wel kom in Zeeland. Bij de provincie is geld gereserveerd en hij verwacht ook van andere partijen een bijdra ge. „Als je meer wilt groeien, moet daar nu écht op ingezet worden." GOES - Het aantal Belgen in Zee land stijgt weer. Dat blijkt uit on derzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Op 1 ja nuari 2007 woonden er 7977 Vla mingen in de provincie. Van 2004 tot 2006 daalde het aan tal Vlamingen in de provincie elk jaar licht: van 7965 in 2004 naar 7914 in 2006. De meeste Belgen wonen in Zeeuws-Vlaanderen. De gemeenten Hulst en Sluis heb ben dertig keer zoveel Belgische in woners als het landelijk gemiddel de. Voor Terneuzen is dat twintig keer zoveel. Nederland telde in 2006 in totaal 36.000 Belgen. Het aantal Nederlanders in België is de laatste vijftien jaar verdubbeld naar 111.000 in 2006. Het CBS heeft nog geen recente cijfers over het aantal Zeeuwen in België. GOES - Whiplash patiënten vertel len donderdag 24 januari wat zij nog kunnen met hun aandoening op een informatieochtend in het Oosterscheldeziekenhuis in Goes. De bijeenkomst van 10.00 tot 12.00 uur is opgezet door het Whi- plashcentrum Europa. De afhandeling van letselschade komt ook aan bod. Meer informatie geeft www.whip- lash-info.eu. De Prinses Maxima is ernstiger toegetakeld dan zich aanvankelijk liet aanzien. Geen scheur van vijftien centimeter in de rechterdrijver van de veerboot, maar beschadigingen over een lengte van zes meter. In het dok van De Schelde in Vlissingen-Oost werken lassers er twintig uur per etmaal aan. De noodreparatie vordert snel. Goede kans dat het karwei eind van de week is voltooid, zodat de Maxima zaterdag weer kan varen. foto Lex de Meester

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 3