Zeeland Overkapping Tramremise Draaibrug van terrassen Markt Hulst Tragel houdt Snuiter open Voormalig gebouw Toonbeeld gesloopt Ali Baba 26 I Donderdag 10 januari 2008 pzc Eigenaar Herman Mabesoone wil gebouw van ondergang redden. Gemeente eist wel uniformiteit van horecaondernemers. door Sheila van Doorsselaer HULST - De kasteleins van de buur- cafés 't Raedthuijs, 't Anker en De Boy aan de Grote Markt in Hulst kunnen hun terrassen vermoede lijk nog voor komende zomer la ten overkappen. Zij wachten al ruim een jaar op groen licht van de gemeente. De drie horecaondernemers dien den het verzoek voor de overkap ping bijna een jaar geleden in. Van wege de monumentale status van de panden wilde Hulst het ver zoek voorzichtig benaderen en be dacht zelf een ontwerp voor de overkapping; die zou gedeeltelijk van glas moeten zijn zodat de ge vels niet geheel uit het zicht zou den verdwijnen. Die glazen overkapping zagen de cafébazen echter totaal niet zitten. „We willen een luifel voor het comfort van onze klanten", zegt Ben Picavet van café 't Raedthuijs. „Je moet eens onder glas zitten als de zon er vol op schijnt. Dan brand je weg, dat kan niet de be doeling zijn." 1^ De gemeente Hulst en de drie ca- fés aan de Grote Markt zijn het na een jaar soebatten eens ge worden over de overkappingen van de terrassen. Door de onenigheid over het ont werp lukte het niet de overkap ping nog voor de zomer van 2007 aan te brengen, zoals de cafés wil den. Picavet: „Uiteindelijk heeft de gemeente ingezien dat dat glas niet de beste keus is en is Hulst het met ons eens dat een geheel stoffen luifel de oplossing is." Wethouder Frans de Vries stelt wel wat eisen aan een stoffen over kapping. „De luifels moeten uit- schuifbaar zijn via een rails en on derling mogen ze slechts een tint- verschil hebben. Kleuren die met elkaar vloeken en felle kleuren zijn taboe." Het ontwerp gaat binnenkort de inspraak in en Picavet hoopt vurig dat de luifels er nog vóór 1 juli kun nen hangen. „Want dan gaat het rookverbod in en mag er binnen niet meer worden gerookt, maar buiten onder een luifel nog wel." Natuurlijk komen de luifels er niet alleen voor het gerief van de ro kers. „Na de zomer plaatsen we extra terrasverwarming zodat ie dereen wat langer comfortabel op het terras kan zitten." De horeca-ondernemers van De Korenbeurs en Het Bonte Hert hebben een iets grotere wens. Zij willen hun etablissementen uit breiden met een veranda. De Vries heeft hier geen bezwaar tegen mits de veranda's solide zijn en er netjes uit komen te zien. De Vries: „En ze moeten schuifdeuren heb ben." Gemeente maakt plan voor nieuwe inrichting van gebied. door Eugène Verstraeten terneuzen - Het voormalige ge bouw van Toonbeeld aan de Leeu wenlaan in Terneuzen wordt ge sloopt. Burgemeesters en wethou ders hebben dat besloten. Het ge bouw wordt nog tot eind van dit schooljaar tijdelijk gebruikt door de Zuidlandschool. Over de bestemming van het ge bied is nog niets bekend. Momen teel wordt nog onderzoek gedaan ZEEUWSE Het wordt weer de tijd van de be lastingformulieren. Kijken of ze het weerzo leuk kunnen maken. De mensen van de belasting zijn trouwens niet de enigen met hu mor. Toen onlangs die Bevelandse boek houder met de belastingdienst bel de en doorverbonden wenste te worden met Ali Babableef het door Frank van Coaten draaibrug - De voormalige tram remise in Draaibrug was ooit de thuishaven van de Stoomtram Breskens-Maldegem (SBM). Deze lijn was van 1887 tot 1949 in ge bruik en vervoerde op dit traject vooral oesters, garnalen, granen, vlas, peulvruchten, bieten, steen kool en uiteraard passagiers en post. De tram kwam in de plaats van de roemruchte diligence van Aardenburg naar Maldegem. Een van de vele wagons was rij tuig 24, gebouwd in 1925. Na vele omzwervingen - het rijtuig deed na het opheffen van de lijn onder meer dienst als zomerhuisje in Cadzand en van 1956 tot 1984 als kleedlokaal bij voetbalclub Malde- ghem - wordt de wagon momen teel volledig gerestaureerd in Hoorn door de Museumstoom tram. Op de karakteristieke daklijs ten is in jugendstil-letters de volle dige maatschappijnaam 'Stoom tram Mij Breskens-Maldegem' ge schilderd. De restauratie is dit jaar afgerond. Of de tramremise in Draaibrug de zelfde gelukkige toekomst wacht, is nog onzeker. Het kolossale bouwwerk uit 1890 heeft te maken met veel achterstallig onderhoud. Eigenaar is de 75-jarige Herman Mabesoone. Zijn vader Camiel kocht de voormalige remise in 1950. Een jaar later maakte hij er een opslagloods voor aardappelen en uien van. Veel boeren uit de streek maakten gebruik van deze loods. Er is echter geen behoefte meer aan een dergelijke opslagfaci liteit. Herman Mabesoone stopte daarom met deze activiteit. Hij wil het stukje transportgeschie denis echter graag voor het nage slacht bewaren. „Ik kan dat echter niet alleen. Vanwege de monumen tenstatus kon ik niet veel aan de re mise doen. Er is daarom veel ach- 'Het wordt tijd dat de gemeente Sluis over de brug komt' terstallig onderhoud." Jaren gele den sprak hij met toenmalig wet houder Frans van Dongen van de oude gemeente Sluis- Aardenburg over de mogelijkheid om apparte menten te bouwen in de remise. Dat ging echter niet door. Hij hoopt nu op medewerking van de gemeente Sluis voor de in richting van de remise als exposi tieruimte. Plek genoeg. Mabesoone: „Ik heb al een paar ge sprekken gevoerd met ambtena ren, maar het moet niet te lang du ren. Ik wil de remise best verko pen, maar niet voor een symbo lisch bedrag van een euro. Ik denk aan een ton of drie. Dat heeft het stadhuisje in Sint Anna ter Mui den ook opgebracht. De remise heeft echter veel meer plek. Het wordt tijd dat de gemeente over de brug komt." naar een goede invulling van de lo catie. Bij het maken van plannen voor de inrichting van het gebied worden verschillende ontwikkelin gen meegenomen. Zo wil de speel tuin Oranjekwartier graag uitbrei den. De speeltuin heeft ook be hoefte heeft aan nieuwe huisves ting. De speeltuinvereniging aasde al geruime tijd op het oude pand van Toonbeeld, maar het gebouw zou ook gebruikt kunnen worden door de wijkraad. Uitgangspunt bij de planvorming is ook dat het noodzakelijk aantal parkeerplaat sen behouden blijft, schrijven B en W aan de gemeenteraad. Foto uit 1938 van een Beynesrijtuig van de stoomtram Breskens-Malde gem, dat dienst deed als wachtkamer bij de remise in Draaibrug. Fractievoorzitter William Gijsel van Gemeentebelangen heeft in middels schriftelijke vragen gesteld aan het dagelijks gemeentebestuur. Gijsel vindt de tramremise een 'ko lossaal bouwwerk met een bijzon dere architectuur'. „Of de tramre mise als monument is geklasseerd, is onduidelijk. Feit is dat als niet snel actie wordt ondernomen, ook deze gebouwen als verloren be schouwd kunnen worden. Het ge bruik van de gebouwen als exposi tieruimte zou kunnen. Verder be hoort het onderbrengen van appar tementen tot de mogelijkheden. Met wat creativiteit liggen hier voor Draaibrug best kansen en mo gelijkheden. We moeten redden wat er te redden valt." Het college moet volgens Gijsel daarom alle zeilen bij zetten om de tramremise van de ondergang te redden. Die kans is klein. De gemeente kan het gebouw immers niet aan kopen, omdat er geen geld voor is, liet burgemeester Jaap Sala giste ren desgevraagd weten. De gemeente Sluis gaf eerder wel aan alle medewerking te verlenen voor een nieuwe ontwikkeling van de remise. Goede ideeën zijn altijd welkom. Tramremise Draaibrug De tramremise in Draaibrug, ge bouwd in 1890, deed dienst als onderkomen voor de Stoomtram Breskens-Malde gem (SBM). Deze tramlijn was van 1887 tot 1949 in bedrijf. Het gebouw werd in 1950 ge kocht door Camiel Mabe soone. Een jaar later nam hij het ge bouw in gebruik als opslag loods voor aardappelen en uien. Zoon Herman Mabesoone is de huidige eigenaar. Hij zoekt naar een waardige bestemming voor de remise nu er geen aardappelen en uien meer worden opgeslagen. De remise heeft te maken met veel achterstallig onderhoud. Mabesoone vraagt de gemeen te Sluis medewerking voor een nieuwe bestemming. Gemeentebelangen heeft in middels vrage n gesteld. Tip? redactie@pzc.nl even stil aan de andere kant van de lijn. „Wie zegt uwas na enige tijd de reactie van de telefoniste. „Ali Baba", herhaalde de boekhou der. Het duurde weer even eer ze ant woordde: „Ik ken geen Ali Baba, die werkt hier niet." De boekhouder: „Doet u dan maar een van die andere veertig rovers." Directie licht personeel in over aanpassing bezuinigingsmaatregel. door Raymond de Frel TERNEUZEN - De Stichting Trage] past haar vorige maand aangekon digde bezuinigingsmaatregelen aan. Personeel en cliëntenraden van Tragel worden daarover van daag geïnformeerd. Zeker is al dat de curiosawinkel De Snuiter in de Terneuzense Noord straat open blijft. Met pamfletten op de winkelruiten maken cliën ten en begeleiders hun vreugde kenbaar. De voorbije weken verza melden zij meer dan zeshonderd handtekeningen van sympathisan ten. 'Hartelijk dank voor uw steun. Mede door uw hartverwarmende reacties hebben wij groen licht ge kregen om De Snuiter open te houden", melden zij vol trots. Directeur Bob Gebruers van de Stichting Tragel bevestigde gistera vond dat de winkel openblijft, al bleef een 'ja' of 'nee' uit. „Maar ze hangen die briefjes er natuurlijk niet voor niets", reageerde Ge bruers. Vorige maand kondigde de direc tie aan als gevolg van overheidskor- tingen te moeten snijden in het voorzieningenaanbod voor de ver standelijk gehandicapte cliënten. Zo zouden de zwembaden van or thopedisch dagcentrum De Tjas- ker in Zaamslag en De Sterre in Clinge moeten sluiten. Op De Sterre moest ook ouderen- soos De Babbelaar wijken, terwijl in Terneuzen De Snuiter dicht moest. Die voornemens stuitten op felle bezwaren bij medewerkers en cliënten. Zo togen de medewer kers van De Tjasker vorige maand in zwemkleding naar het hoofd kantoor in Terneuzen en ook De Snuiter-medewerkers maakten daar hun ongenoegen duidelijk. Het sluiten van De Snuiter is dus teruggedraaid, maar welke bezuini gingsmaatregelen de directie nog meer heeft aangepast wilde Ge bruers nog niet zeggen. „Het open houden van De Snuiter is onder deel van een groter geheel. Daar over lichten we het personeel, de cliëntenraden én de media donder dag (vandaag, red) in."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 36