Zeeland
Overkapping Tramremise Draaibrug
van terrassen
Markt Hulst
Tragel houdt Snuiter open
Voormalig gebouw
Toonbeeld gesloopt
Ali Baba
26 I Donderdag 10 januari 2008 pzc
Eigenaar Herman
Mabesoone wil gebouw
van ondergang redden.
Gemeente eist wel
uniformiteit van
horecaondernemers.
door Sheila van Doorsselaer
HULST - De kasteleins van de buur-
cafés 't Raedthuijs, 't Anker en De
Boy aan de Grote Markt in Hulst
kunnen hun terrassen vermoede
lijk nog voor komende zomer la
ten overkappen. Zij wachten al
ruim een jaar op groen licht van
de gemeente.
De drie horecaondernemers dien
den het verzoek voor de overkap
ping bijna een jaar geleden in. Van
wege de monumentale status van
de panden wilde Hulst het ver
zoek voorzichtig benaderen en be
dacht zelf een ontwerp voor de
overkapping; die zou gedeeltelijk
van glas moeten zijn zodat de ge
vels niet geheel uit het zicht zou
den verdwijnen.
Die glazen overkapping zagen de
cafébazen echter totaal niet zitten.
„We willen een luifel voor het
comfort van onze klanten", zegt
Ben Picavet van café 't Raedthuijs.
„Je moet eens onder glas zitten als
de zon er vol op schijnt. Dan
brand je weg, dat kan niet de be
doeling zijn."
1^ De gemeente Hulst en de drie ca-
fés aan de Grote Markt zijn het
na een jaar soebatten eens ge
worden over de overkappingen
van de terrassen.
Door de onenigheid over het ont
werp lukte het niet de overkap
ping nog voor de zomer van 2007
aan te brengen, zoals de cafés wil
den. Picavet: „Uiteindelijk heeft de
gemeente ingezien dat dat glas
niet de beste keus is en is Hulst
het met ons eens dat een geheel
stoffen luifel de oplossing is."
Wethouder Frans de Vries stelt
wel wat eisen aan een stoffen over
kapping. „De luifels moeten uit-
schuifbaar zijn via een rails en on
derling mogen ze slechts een tint-
verschil hebben. Kleuren die met
elkaar vloeken en felle kleuren zijn
taboe."
Het ontwerp gaat binnenkort de
inspraak in en Picavet hoopt vurig
dat de luifels er nog vóór 1 juli kun
nen hangen. „Want dan gaat het
rookverbod in en mag er binnen
niet meer worden gerookt, maar
buiten onder een luifel nog wel."
Natuurlijk komen de luifels er niet
alleen voor het gerief van de ro
kers. „Na de zomer plaatsen we
extra terrasverwarming zodat ie
dereen wat langer comfortabel op
het terras kan zitten."
De horeca-ondernemers van De
Korenbeurs en Het Bonte Hert
hebben een iets grotere wens. Zij
willen hun etablissementen uit
breiden met een veranda. De Vries
heeft hier geen bezwaar tegen
mits de veranda's solide zijn en er
netjes uit komen te zien. De Vries:
„En ze moeten schuifdeuren heb
ben."
Gemeente maakt
plan voor nieuwe
inrichting van gebied.
door Eugène Verstraeten
terneuzen - Het voormalige ge
bouw van Toonbeeld aan de Leeu
wenlaan in Terneuzen wordt ge
sloopt. Burgemeesters en wethou
ders hebben dat besloten. Het ge
bouw wordt nog tot eind van dit
schooljaar tijdelijk gebruikt door
de Zuidlandschool.
Over de bestemming van het ge
bied is nog niets bekend. Momen
teel wordt nog onderzoek gedaan
ZEEUWSE
Het wordt weer de tijd van de be
lastingformulieren. Kijken of ze
het weerzo leuk kunnen maken.
De mensen van de belasting zijn
trouwens niet de enigen met hu
mor.
Toen onlangs die Bevelandse boek
houder met de belastingdienst bel
de en doorverbonden wenste te
worden met Ali Babableef het
door Frank van Coaten
draaibrug - De voormalige tram
remise in Draaibrug was ooit de
thuishaven van de Stoomtram
Breskens-Maldegem (SBM). Deze
lijn was van 1887 tot 1949 in ge
bruik en vervoerde op dit traject
vooral oesters, garnalen, granen,
vlas, peulvruchten, bieten, steen
kool en uiteraard passagiers en
post. De tram kwam in de plaats
van de roemruchte diligence van
Aardenburg naar Maldegem.
Een van de vele wagons was rij
tuig 24, gebouwd in 1925. Na vele
omzwervingen - het rijtuig deed
na het opheffen van de lijn onder
meer dienst als zomerhuisje in
Cadzand en van 1956 tot 1984 als
kleedlokaal bij voetbalclub Malde-
ghem - wordt de wagon momen
teel volledig gerestaureerd in
Hoorn door de Museumstoom
tram. Op de karakteristieke daklijs
ten is in jugendstil-letters de volle
dige maatschappijnaam 'Stoom
tram Mij Breskens-Maldegem' ge
schilderd. De restauratie is dit jaar
afgerond.
Of de tramremise in Draaibrug de
zelfde gelukkige toekomst wacht,
is nog onzeker. Het kolossale
bouwwerk uit 1890 heeft te maken
met veel achterstallig onderhoud.
Eigenaar is de 75-jarige Herman
Mabesoone. Zijn vader Camiel
kocht de voormalige remise in
1950. Een jaar later maakte hij er
een opslagloods voor aardappelen
en uien van. Veel boeren uit de
streek maakten gebruik van deze
loods. Er is echter geen behoefte
meer aan een dergelijke opslagfaci
liteit. Herman Mabesoone stopte
daarom met deze activiteit.
Hij wil het stukje transportgeschie
denis echter graag voor het nage
slacht bewaren. „Ik kan dat echter
niet alleen. Vanwege de monumen
tenstatus kon ik niet veel aan de re
mise doen. Er is daarom veel ach-
'Het wordt tijd dat de
gemeente Sluis over
de brug komt'
terstallig onderhoud." Jaren gele
den sprak hij met toenmalig wet
houder Frans van Dongen van de
oude gemeente Sluis- Aardenburg
over de mogelijkheid om apparte
menten te bouwen in de remise.
Dat ging echter niet door.
Hij hoopt nu op medewerking
van de gemeente Sluis voor de in
richting van de remise als exposi
tieruimte. Plek genoeg.
Mabesoone: „Ik heb al een paar ge
sprekken gevoerd met ambtena
ren, maar het moet niet te lang du
ren. Ik wil de remise best verko
pen, maar niet voor een symbo
lisch bedrag van een euro. Ik denk
aan een ton of drie. Dat heeft het
stadhuisje in Sint Anna ter Mui
den ook opgebracht. De remise
heeft echter veel meer plek. Het
wordt tijd dat de gemeente over
de brug komt."
naar een goede invulling van de lo
catie. Bij het maken van plannen
voor de inrichting van het gebied
worden verschillende ontwikkelin
gen meegenomen. Zo wil de speel
tuin Oranjekwartier graag uitbrei
den. De speeltuin heeft ook be
hoefte heeft aan nieuwe huisves
ting. De speeltuinvereniging aasde
al geruime tijd op het oude pand
van Toonbeeld, maar het gebouw
zou ook gebruikt kunnen worden
door de wijkraad. Uitgangspunt
bij de planvorming is ook dat het
noodzakelijk aantal parkeerplaat
sen behouden blijft, schrijven B
en W aan de gemeenteraad.
Foto uit 1938 van een Beynesrijtuig van de stoomtram Breskens-Malde
gem, dat dienst deed als wachtkamer bij de remise in Draaibrug.
Fractievoorzitter William Gijsel
van Gemeentebelangen heeft in
middels schriftelijke vragen gesteld
aan het dagelijks gemeentebestuur.
Gijsel vindt de tramremise een 'ko
lossaal bouwwerk met een bijzon
dere architectuur'. „Of de tramre
mise als monument is geklasseerd,
is onduidelijk. Feit is dat als niet
snel actie wordt ondernomen, ook
deze gebouwen als verloren be
schouwd kunnen worden. Het ge
bruik van de gebouwen als exposi
tieruimte zou kunnen. Verder be
hoort het onderbrengen van appar
tementen tot de mogelijkheden.
Met wat creativiteit liggen hier
voor Draaibrug best kansen en mo
gelijkheden. We moeten redden
wat er te redden valt."
Het college moet volgens Gijsel
daarom alle zeilen bij zetten om
de tramremise van de ondergang
te redden.
Die kans is klein. De gemeente
kan het gebouw immers niet aan
kopen, omdat er geen geld voor is,
liet burgemeester Jaap Sala giste
ren desgevraagd weten.
De gemeente Sluis gaf eerder wel
aan alle medewerking te verlenen
voor een nieuwe ontwikkeling
van de remise. Goede ideeën zijn
altijd welkom.
Tramremise Draaibrug
De tramremise in Draaibrug, ge
bouwd in 1890, deed dienst
als onderkomen voor de
Stoomtram Breskens-Malde
gem (SBM).
Deze tramlijn was van 1887
tot 1949 in bedrijf.
Het gebouw werd in 1950 ge
kocht door Camiel Mabe
soone.
Een jaar later nam hij het ge
bouw in gebruik als opslag
loods voor aardappelen en
uien.
Zoon Herman Mabesoone is
de huidige eigenaar.
Hij zoekt naar een waardige
bestemming voor de remise
nu er geen aardappelen en
uien meer worden opgeslagen.
De remise heeft te maken met
veel achterstallig onderhoud.
Mabesoone vraagt de gemeen
te Sluis medewerking voor een
nieuwe bestemming.
Gemeentebelangen heeft in
middels vrage n gesteld.
Tip? redactie@pzc.nl
even stil aan de andere kant van
de lijn. „Wie zegt uwas na enige
tijd de reactie van de telefoniste.
„Ali Baba", herhaalde de boekhou
der.
Het duurde weer even eer ze ant
woordde: „Ik ken geen Ali Baba,
die werkt hier niet."
De boekhouder: „Doet u dan maar
een van die andere veertig rovers."
Directie licht personeel
in over aanpassing
bezuinigingsmaatregel.
door Raymond de Frel
TERNEUZEN - De Stichting Trage]
past haar vorige maand aangekon
digde bezuinigingsmaatregelen
aan. Personeel en cliëntenraden
van Tragel worden daarover van
daag geïnformeerd.
Zeker is al dat de curiosawinkel De
Snuiter in de Terneuzense Noord
straat open blijft. Met pamfletten
op de winkelruiten maken cliën
ten en begeleiders hun vreugde
kenbaar. De voorbije weken verza
melden zij meer dan zeshonderd
handtekeningen van sympathisan
ten. 'Hartelijk dank voor uw steun.
Mede door uw hartverwarmende
reacties hebben wij groen licht ge
kregen om De Snuiter open te
houden", melden zij vol trots.
Directeur Bob Gebruers van de
Stichting Tragel bevestigde gistera
vond dat de winkel openblijft, al
bleef een 'ja' of 'nee' uit. „Maar ze
hangen die briefjes er natuurlijk
niet voor niets", reageerde Ge
bruers.
Vorige maand kondigde de direc
tie aan als gevolg van overheidskor-
tingen te moeten snijden in het
voorzieningenaanbod voor de ver
standelijk gehandicapte cliënten.
Zo zouden de zwembaden van or
thopedisch dagcentrum De Tjas-
ker in Zaamslag en De Sterre in
Clinge moeten sluiten.
Op De Sterre moest ook ouderen-
soos De Babbelaar wijken, terwijl
in Terneuzen De Snuiter dicht
moest.
Die voornemens stuitten op felle
bezwaren bij medewerkers en
cliënten. Zo togen de medewer
kers van De Tjasker vorige maand
in zwemkleding naar het hoofd
kantoor in Terneuzen en ook De
Snuiter-medewerkers maakten
daar hun ongenoegen duidelijk.
Het sluiten van De Snuiter is dus
teruggedraaid, maar welke bezuini
gingsmaatregelen de directie nog
meer heeft aangepast wilde Ge
bruers nog niet zeggen. „Het open
houden van De Snuiter is onder
deel van een groter geheel. Daar
over lichten we het personeel, de
cliëntenraden én de media donder
dag (vandaag, red) in."