Zeeland jaar in de supermarkten 'De aanbiedingen bepalen wat ik 's avonds eet' 'Meer toeristische overnachtingen zijn niet zaligmakend in Zeeland' 'Gebruik de kennis van RPCZ' I,,, ftrii||T|hgiii mfaÊ&t, Prijzenoorlog Prijzenoorlog TOTAAL De bijl gaat in 214 kastanjes PZC Dinsdag 8 januari 2008 j 3 De Agrimarkt opent de aanval op de andere supermarkten met een prijsverlaging op 2500 producten. We vulden in vier supermarkten ons mandje met dagelijkse boodschappen. Boodschappenlijstje' A-merk B-merk A-merk B-merk A-merk B-merk volkorenbrood 0,65 0,65 1,08 1,03 0,13 0,85 0,85 500gram broccoli 1,19 1,19 1J3 1,23 0,33 0,31 0,31 6 krentenbollen, 0,63 0,63 IJS IJS 0,75 0,82 0,82 1,5 liter Cola,' 1J2 0,33 IJS 0J3 0,33 1,13 0,13 kalvarine (500gram-)** 0,36 0,33 0,31 0,35 0,33 0,86 0,33 tien, middelgrote- scharreleieren, 1,39 1,39 1,35 1,35 0,33 0,33 0,33 1 kilo wasmiddel voor witte- was 3,10 0,30 3,72 0,35 1,10 3,51 0,66 fles afwasmiddel (500 ml) 1,32 0,85 1,55 0,50 0,75 1,15 0,35 36 koff-epads 2,85 2,21 2,33 1,33 1,83 2,85 2,21 pfftpindakaas (350gram,) 1,15 0,53 1,11 0,18 0,55 1,05 0,55 ons boterhamworst 0,85 0,85 0,85 0,85 0,28 0,28 0,28 1 kilo gekakt half-onv-half 3,53 3,53 1J3 1,23 3,58 1,00 1,00 tube tandpasta, (75 ml) 1& 0,68 0,33 0,66 0,33 1,13 0J3 vijf kilo aardappelen, 1J9 1,33 1,79 1,73 1,53 1,58 1,58 pak witte, rijst 100gram,) 0,80 0,35 0,81 0,33 0,35 0,73 0,35 2 kilo sinaasappels 1,33 1,33 2,73 2,73 1,73 2,65 2,65 kleüc patje-appelmoes (360 ml) 0,63 0,57 0,78 0,11 0p>8 0,71 0,57 literpok sinaasappelsap 1,06 0,65 1,11 0,82 1,23 1,03 0,83 Prijzen in Goese filialen op 7 januari 2008 A-merken: Coca Cola, Blue Band, Omo, Dreft, Senseo, Calvé, Prodent, Lassie, Hak, Appelsientje. B-merken: de goedkoopste variant in de supermarkt. Afwijkende hoeveelheden en aantallen zijn omgerekend. PZC Felix Binicewicz bron Cornelleke Blok, Ondine van der Vleuten Bep Goedhart woont om de hoek van supermarkt Dirk in Goes. „Makkelijk als je even inkopen wilt doen en de artikelen zijn goed geprijsd. Koffie haal ik bij Al- bert Heijn, toiletpapier en schoon maakmiddelen bij de Aldi. We zijn nu met zijn tweeën, dan hoef je niet zo op de aanbiedingen te letten; toen de kinderen nog thuis waren deed ik dat wel meer." LAMSWAARDE - In Lamswaarde is gisteren begonnen met het kap pen van 214 paardekastanjes langs de Frederik Hendrikstraat. De bomen, eigendom van het wa terschap, zijn nog vrij jong, maar meer dan de helft is aangetast door de kastanjebloedingsziekte. Als het waterschap de bomen nu niet rooit is het weghalen van de beeldbepalende bomen op termijn nog ingrijpender. Naar verwach ting neemt het werk enkele dagen in beslag. Ter plaatse worden 130 esdoorns teruggeplant. Veel min der dan het aantal te kappen bo men, maar voor de verkeersveilig heid wordt meer afstand genomen bij dammen, inritten en zijwegen, dan in de oude situatie. Ook de on derlinge plantafstand wordt rui mer dan voorheen. Daardoor kun nen de bomen goed uitgroeien. Bij de Agrimarkt heeft Monique Raas uit Goes net de boodschap pen in de auto gezet. Ze houdt een blikje kattenvoer omhoog. „Dit merk hebben ze alleen hier. En ik moest toch boodschappen doen. Maar ik ga net zo makkelijk naar Dirk van den Broek, of naar Jum bo. Hoe het uitkomt. Naar aanbie dingen kijk ik niet zo. Ik neem er de tijd gewoon niet voor." Paula Nagelkerke uit Heinkens- zand heeft nét de aanbiedingen bij de Albert Heijn in Goes gehaald. Ze fietst regelmatig de stad door, op jacht naar de goedkoopste pro ducten. „Ik heb geen favoriete win kel. Ik kom overal. Ik kijk vooraf in alle krantjes en op het internet. De aanbiedingen bepalen wat ik 's avonds eet. Vandaag zijn het sper ziebonen." Aantal bezoekers blijft achter bij landelijke ontwikkeling. door Marcel Modde VLISSINGEN - Zeeland moet zich niet al te zeer blind staren op het jaarlijks totaal aan toeristische overnachtingen. Waar het vooral om gaat, is dat de bezoekers meer geld in het laatje brengen, zegt M. Tempelman van het Kenniscen trum Toerisme en Recreatie. De populariteit voor de Zeeuwse kust onder buitenlandse toeristen staat de laatste jaren onder druk. Landelijk werd vorig jaar het be zoekersrecord van 2006 nipt gebro ken. In 2007 kwamen elf miljoen toeristen naar Nederland. Dat is drie procent meer dan in 2006, toen met 10,9 miljoen gasten een stijging van negen procent ten op zichte van het magere 2005 werd behaald. Vooral de Belgen en Span jaarden kwamen vorig jaar in gro tere getalen naar Nederland. Met zo'n t,i miljoen bezoekers bezet België na Duitsland en Groot-Brit- tannië nu de derde plek als belang rijkste herkomstland voor inko mend toerisme, aldus het Neder lands Bureau voor Toerisme en Congressen. Het Duitse aandeel bleef stabiel. Amerikanen en lapan- ners lieten zich onder invloed van de dure euro minder zien. Definitieve Zeeuwse cijfers van het seizoensverloop in 2007 zijn pas eind volgende maand bekend. Gezien het belangrijke Duitse aan- COMMENTAAR Met de verlaging van de prijzen van een paar duizend producten probeert Agrimarkt omzet naar zich toe te halen. De actie doet denken aan de grote prijzenoorlog tussen de supermarkten die in 2003 losbarstte. Toen luidde een actie van Albert Heijn een koude sanering in die vooral Laurus (Edah en Konmar) trof. Of het nu zo'n vaart zal lopen, moet worden afgewacht. In elk geval zet de actie van Agrimarkt de prijzen weer even op scherp. Dat kan geen kwaad, want zoetjesaan stijgen ze al enige tijd. En de verschillen tussen de grutters zijn inmiddels weer flink. Een rondgang langs wat Zeeuwse winkels wijst op prijsverschillen tot zo'n tien procent. Behalve om mogelijke variatie in kwaliteit gaat het daarbij vooral om de afweging tussen omzet en marge per artikel. Die factoren bepalen het zakelijk succes van supermarkten. Zo af en toe kiezen deze bedrijven een nieuwe positie, een nieuw verband tussen die twee variabelen. Het liefst ten koste van de concurrent. Voor de consument geldt in dit spel maar één simpele regel: vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan. Catherina Putter uit Goes is vaste klant bij de Lidl in haar woon plaats. „Ik vind het een heel fijne winkel. )e hoeft nooit lang te wach ten. Maar omdat je hier niet alles kunt krijgen, kom ik ook regelma tig bij de C1000. Ik bedenk vooraf wat ik nodig heb, maar ik kom al tijd met meer boodschappen thuis. De aanbiedingen, die pak ik makkelijk mee." deel hier, verwacht Tempelman dat het aantal overnachtingen nau welijks verschilt van 2006. Het Kenniscentrum gaat samen met de branche en de provincie de verdere ontwikkeling van 'nieuwe producten' (cultureel erfgoed, wa tersporten, zorgtoerisme) onder zoeken. Deze markt moet tegen wicht bieden aan de 'massatoerist die zich puur richt op goedkope strandvakanties'. „Niet dat Zee land de gezinnen met kinderen moet vergeten", benadrukt Tem pelman. „Daar gaat het vooral om kwaliteitsverbetering. Maar waar we uiteindelijk allemaal naar toe moeten, is verbetering van het ren dement. Dat vergt een andere stra tegie dan waar tot dusver mee werd gewerkt." Subsidiëring van de schooladvisering gaat veranderen. VLISSINGEN - Het onderwijsadvies- bureau RPCZ in Vlissingen moet blijven als kennisinstituut en deel blijven uitmaken van de Zeeuwse infrastructuur. Dat is niet alleen de mening van het RPCZ, maar ook van de Zeeuwse gemeentebe sturen. In overleg met het onderwijsad- viesbureau hebben de gemeenten zich bezonnen op de manier van subsidiëring van de onderwijsadvi- sering. Dat was nodig omdat met ingang van dit jaar de marktwer king voor de onderwijsadvies- branche van kracht is. De rijksbij drage voor de schoolbegeleiding gaat volledig naar schoolbesturen en is niet langer geoormerkt. Scho len mogen voortaan zelf bepalen of en bij wie ze schooladvies wil len inkopen. Sommige gemeenten stellen het geld rechtstreeks ter be schikking aan de scholen, andere doen het nog steeds via een subsi die aan het RPCZ. BIJ NADER I3H In de berichtgeving over een over val op de Vlaanderenhal in Sas van Gent is gisteren een storende fout geslopen. De overval vond namelijk niet zaterdagochtend, maar zondag ochtend plaats.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 3