beste idee excursie gemist PZC Dinsdag 8 januari 2008 17 Online ideeënbussen Computerbedrijf Dell: www.ideastorm.com. Bezoe kers kunnen stemmen op el- kaars ideeën, waardoor er een ranglijst ontstaat. Je moet hier voor wel ingevoerd zijn in aller lei computertermen. Dell kreeg veel kritiek toen ze niets deed met een idee dat maandenlang bovenaan de ranglijst stond (na melijk computers leveren met Linux als besturingssysteem). Uiteindelijk ging Dell door de knieën. Rabobank: rabo-innovation.hy- ves.nl. De Rabobank wilde ruim te geven aan innovatieve idee ën via het digitale netwerk Hy- ves. Hier ging het niet om idee ën waar de bank zelf iets mee kon. Een van de winnaars was de Allergiesupermarkt van Mar- loes Collins. Zoekmachine Yahoo: suggesti- ons.yahoo.com. Ook hier kun je, net als bij Dell, stemmen op eikaars tips. elkaar de strijd aangaan om het leukste idee", zegt Dekkers. De vraag blijft natuurlijk of je een goed idee gewoon niet zelf te gel de moet maken. Wie een idee in dient via Battle of concepts of Fel- lowforce doet afstand van het intel lectuele eigendom van een con cept of idee. Je deelt dus niet mee in de winst, mocht je een bedrijf een miljoenenidee aan de hand hebben gedaan. Dat is overigens meestal niet veel anders bij de fy sieke ideeënbus in een bedrijf Dus bedenk: de initiatiefnemers van Marktplaats of Google zouden achteraf flink balen als ze hun idee hadden afgestaan in een virtuele ideeën bus. jaar. „Van deze doelgroep kun je verwachten dat ze echt met serieu ze reacties komen." Bank en verze keraar Fortis is partner van de Batt le of concepts. „Onder studenten bestaan veel goede ideeën waar wij ons voordeel mee kunnen doen", zegt woordvoerder Kees Verhagen van Fortis. Ook zet For tis de website in als instrument om nieuw personeel te werven. „Jon ge mensen novatieve ideeën kunnen we hier goed gebruiken", zegt Verhagen. Bij veel elektronische ideeënbus sen is het competitie-element be langrijk. Zo krijg je bij de Battle of concepts punten wanneer je een opdracht wint. „Wij hebben er met een aantal bedrijven al over gehad om de Battle of concepts ook als interne ideeënbus te gaan gebruiken. Mede werkers kun nen dan Kamer van Koophandel: Met welke communicatiebood schap krijg je 5000 auto's van de A2. De Volkskrant: Bedenk een in novatief idee voor groei van het websitebezoek van Volks krant Banen. Premie.nl: Bedenk een slimme marketingstrategie om Pre- Meer informatie Bij een geschil met een reisor ganisator of boekingskantoor, kan de hulp worden ingeroe pen van de Geschillencommis sie Reizen. Voorwaarde is dat de ondernemer ANVR-lid is of bij de Geschillencommissie is- geregistreerd. Klachten kunnen gaan over ver voer en verblijf, maar ook over bijvoorbeeld verkeerde in formatie over reisdocumenten, inentingen en verzekeringen. De Geschillencommissie Rei zen behandelt alleen geschillen over reizen die privé zijn ge maakt. Ook als er sprake is van een on geluk of ziekte kan de Com missie (dat onderdeel van) het geschil niet behandelen. De Geschillencommissie Rei zen is te vinden op www.sgc.nl of via postbus 90600, 2509 LP Den Haag. de reisorganisator". De klacht wordt gegrond verklaard en de vriendinnen krijgen een schadever goeding van 1500 euro. Wie een meningsverschil heeft met zijn reisorganisator of reisbu reau kan naar de Geschillencom missie Reizen stappen. Voorwaar de is wel dat het bedrijf is aangeslo ten bij de ANVR of bij de Geschil lencommissie Reizen. Een klacht moet binnen een maand na datum van terugkomst aan de onderne mer worden voorgelegd. Als die de klacht afwijst moet de geschillen commissie de klacht binnen drie maanden na datum van terug komst in zijn bezit hebben. De commissie behandelt klachten op het gebied van pakketreizen (combinatie van vervoer en ver blijf), pendeldiensten per bus (al leen het busvervoer) en eigen ver- voerreis (waarbij de reisorganisator alleen de accommodatie regelt). Maar ook over de service en dienst verlening van het reisbureau kun nen klachten worden ingediend. Het indienen van een klacht kan via een vragenformulier dat op de website van de geschillencommis sie kan worden gedownload. Na het opsturen van die vragenlijst volgt de uitnodiging voor een zit ting van de Geschillencommissie Reizen in Den Haag, Utrecht, Zwolle of Eindhoven. Gemiddeld wordt binnen een maand een be slissing genomen. Beroep is niet mogelijk. Soms gaan vliegmaatschappijen fail liet, zoals in 2001 Swissair, foto ANP I Verstand van geld? Pas op voor oplichters Slachtoffers van oplichters weten meer van geld en financiële rege lingen dan mensen die zich niet door zwendelaars beet laten ne men. Dat blijkt uit onderzoek in de Verenigde Staten. Kenners laten zich het schip inpraten omdat ze geen kaas hebben gegeten van de beïnvloedingstechnieken die een oplichter gebruikt. Volgens de on derzoekers dienen consumenten dan ook beter voorgelicht te wor den over de overredingstechnie ken die oplichters gebruiken, zo dat ze beter herkennen wanneer ze worden overgehaald. Hypotheekadviseurs zijn positief over 2008 Hypotheekadviseurs in Nederland gokken op een groei van het aan tal hypotheken dit jaar. Van de hy potheekadviseurs die werkzaam zijn bij tussenpersonen verwacht 69 procent evenveel of meer hypo theken te verkopen dan in 2007. Verzekeringsmaatschappij Cardif ondervroeg 470 hypotheekadvi seurs naar hun verwachtingen; CashToday publiceert over het on- derzoek.Van de ondervraagde advi seurs denkt 42 procent in 2008 meer hypotheken af te sluiten dan in 2007. Winkel scoort met online-vestiging Winkels die naast een online ook een reguliere vestiging hebben, worden steeds beter gewaardeerd door de consument. Dit blijkt uit een onderzoek door de Ameri kaanse Consumer Respect Group. Winkels maken steeds meer ge bruik maken van klantenservice mogelijkheden op internet zoals direct bellen voor hulp. Voorheen konden klanten vaak alleen per e-mail vragen stellen. Winkels sco ren ook goed als ze de mogelijk heid bieden om internetbestellin gen in de winkel af te halen. Veel frauduleuze schademeldingen Het Waarborgfonds Motorverkeer heeft voor het eerst in zijn bestaan voor meer dan één miljoen euro aan frauduleuze claims ontdekt. Ruim vijfhonderd frauduleuze claims werden niet uitgekeerd. De afdeling Speciale Zaken van het fonds onderzocht dit jaar al 863 schadegevallen. Daarvan bleek 60 procent frauduleus. Het gaat daar bij onder meer om mensen die zelf een schade aan hun auto heb ben veroorzaakt en vervolgens pro beren die schade bij het Waarborg fonds te verhalen. foto ANP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 17