Benzineprijs naar record - 1 0 Dinsdag 8 januari 2008 PZC Opbouw liter Euro 95 Adviesprijs 151,1 ct. (december 2007) 24,1 ct 119% btw 68,4 Ct j[ Accijns en heffingen 58,6 ei 'Kale'prijs Productprijs, distributie, HH| marketing, brutowinst benzinemaatschappij, etc Brandstofprijzen Vergelijking van brandstofprijzen in 13 Europese landen en de VS t.o.v. Nederland 100%). - - goedkoper duurder Land Benzine LPG Diesel België -4% -20% 0% Duitsland .5% +10% +8% Finland -11% nvt -7% Frankrijk -11% +22% -2% Griekenland -30% -7% -12% Groot-Brittannië -8% +17% +18% Ierland -22% -29% -5% Italië -10% +10% +8% Luxemburg -26% -9% -21% Oostenrijk -20% +24% -7% Portugal -14% +2% -10% Spanje -29% -4% -15% Zwitserland -28% +19% -5% Gemiddeld (EU-13) -18 +6% 0% Verenigde Staten 35% nvt -30% De heilige koe mag wat kosten Als lemmingen spoeden de Nederlandse automobilisten zich naar de benzinepomp. Ondanks de recordprijzen daar rijden ze er amper minder om. Want de auto blijft een heilige koe. door Niek Opten en Joep Trommelen Illustratie: Chantal van Wessel infographic:JD/bron UnitedConsumers, Bovag Het stoïcijnse van de automobilist bewijst volgens Ruud Hornman, do cent dynamisch ver keersmanagement aan de NHTV Internationale Hogeschool in Bre da, dat rekeningrijden, traject- en en spitsheffingen nauwelijks tot minder autogebruik zullen leiden. „Iedere dag wordt opnieuw bewe zen dat het niet zo werkt." „Al zou een liter benzine twee eu ro kosten, dan nog blijven mensen gewoon rijden", zegt Paul van Selms, oprichter van consumen tenplatform United Consumers, dat voor zijn leden onder andere kortingen op brandstofprijzen van zes cent per liter bedingt. In 2005 reden we volgens de Bo vag met z'n allen nog 94,9 miljard kilometer, in 2006 was dat 95,8 miljard. Over vorig jaar zijn nog geen cijfers beschikbaar. „Autorijden is toch een soort eer ste levensbehoefte", stelt Van Selms. „Mensen kopen nog eerder een tweedehands auto in plaats van een nieuwe, dan dat ze min der gaan rijden. Je ziet ook een ver schuiving van benzine naar lpg en diesel. Die zaten vroeger een beet je in het verdomhoekje. Maar lpg kun je tegenwoordig overal krijgen en een dieselmotor presteert veel beter dan vroeger. Daar staat tegen over dat de benzineprijs vorig jaar zo'n 10 procent gestegen is maar die van lpg en diesel respectieve lijk 25 en 15 procent. Toch is het omslagpunt voor beide alternatie ve brandstoffen bij een nieuwe au to gedaald naar 30.000 kilometer per jaar voor diesel en 26.000 kilo meter voor lpg." „Het gevoel van vrijheid dat de au to met zich meebrengt, zorgt er voor dat mensen bereid zijn er enorme offers voor te plegen", con cludeert Ruud Hornman. „Er is nog steeds sprake van een autono me groei van de automobiliteit. Blijkbaar maken mensen ergens geld vrij dat ze voor de auto nodig hebben. Bijvoorbeeld door geen krant meer te nemen, dat is op gro te schaal gebeurd. Of door minder bloemen en planten te kopen." Hornman constateert dat de benzi neprijs in de vijfjaar dat de euro bestaat, grofweg van 1 naar 1,50 eu ro is gestegen. „Als ze mij dat vijf jaar geleden zouden hebben ver teld, zou ik gezegd hebben dat ik dan geen meter meer zou rijden. En zie, dat is niet gebeurd. En ik heb ook geen idee waar het om slagpunt dan wel ligt." Opvallend is dat de gemiddelde koopkracht tussen 1985 en nu for ser is gestegen dan de benzine prijs, zo blijkt uit onderzoek van deze krant. De meeste automobilis ten zouden de duurdere brandstof daardoor, voor de langere termijn, niet in de portemonnee voelen. Automobilisten klagen weinig over de gestegen prijzen, consta teert Van Selms van United Consu mers. „We krijgen een of twee bo ze mailtjes per dag. Maar er is een enorme toename van het aantal mensen dat bij ons een tankpasje bestelt. Dat was honderd per dag, maar is sinds een paar weken drie tot vierhonderd." Volgens Van Selms kostte de geste gen benzineprijs in 2007 de consu ment gemiddeld 100 euro extra. Gemiddeld geeft een automobilist volgens United Consumers onge veer 2000 euro per jaar aan brand stof uit, een bedrag dat al een aan tal jaren achter elkaar met 100 eu ro is gestegen. Ter vergelijking: voor stroom en aardgas zijn die be dragen 800 en 1200 euro per jaar. Van Selms raadt mensen aan er voor te zorgen dat ze aan de pomp zoveel mogelijk korting krijgen én dat ze zuiniger gaan rijden. „Met zuinig rijden kun je echt 10 pro cent besparen. Dan zijn die too eu ro zo terugverdiend." Het bevriezen van de accijns zou wat hem betreft een mooie tege moetkoming aan de automobilist zijn. „De overheid laat de burger dan zien dat er een grens is. En de overheidsinkomsten blijven toch stijgen, omdat over iedere cent die erbij komt gewoon 19 procent btw wordt geheven." 146,1 Koopkracht stijgt harder dan benzineprijs Vergelijking van de ontwikkeling van de benzineprijs* ten opzichte van de koop krachtontwikkeling, waarbij wordt uitgegaan van de situatie in 1977 100%). Koopkracht - Benzineprijs 150% -1 134,7% f 140%- ~™scr 130%- 120,0%; 120% - 110% 100% 90% 80% 70% 60% 50% 102,7% t Voor inflatie gecorrigeerd. I 1 1 1977 1980 1985 I 1 1990 1995 I 1 2000 2005 infographic: JD bron- CBS, Stephan Okl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 10