Benzineprijs naar record
-
1 0 Dinsdag 8 januari 2008 PZC
Opbouw liter Euro 95
Adviesprijs 151,1 ct. (december 2007)
24,1 ct 119% btw
68,4 Ct j[ Accijns en
heffingen
58,6 ei 'Kale'prijs
Productprijs, distributie,
HH| marketing, brutowinst
benzinemaatschappij, etc
Brandstofprijzen
Vergelijking van brandstofprijzen
in 13 Europese landen en de VS
t.o.v. Nederland 100%).
- - goedkoper duurder
Land Benzine
LPG
Diesel
België
-4%
-20%
0%
Duitsland
.5%
+10%
+8%
Finland
-11%
nvt
-7%
Frankrijk
-11%
+22%
-2%
Griekenland
-30%
-7%
-12%
Groot-Brittannië
-8%
+17%
+18%
Ierland
-22%
-29%
-5%
Italië
-10%
+10%
+8%
Luxemburg
-26%
-9%
-21%
Oostenrijk
-20%
+24%
-7%
Portugal
-14%
+2%
-10%
Spanje
-29%
-4%
-15%
Zwitserland
-28%
+19%
-5%
Gemiddeld (EU-13)
-18
+6%
0%
Verenigde Staten
35%
nvt
-30%
De heilige
koe mag
wat kosten
Als lemmingen spoeden de Nederlandse automobilisten
zich naar de benzinepomp. Ondanks de recordprijzen daar
rijden ze er amper minder om. Want de auto blijft een
heilige koe.
door Niek Opten en Joep Trommelen Illustratie: Chantal van Wessel
infographic:JD/bron UnitedConsumers, Bovag
Het stoïcijnse
van de automobilist
bewijst volgens
Ruud Hornman, do
cent dynamisch ver
keersmanagement aan de NHTV
Internationale Hogeschool in Bre
da, dat rekeningrijden, traject- en
en spitsheffingen nauwelijks tot
minder autogebruik zullen leiden.
„Iedere dag wordt opnieuw bewe
zen dat het niet zo werkt."
„Al zou een liter benzine twee eu
ro kosten, dan nog blijven mensen
gewoon rijden", zegt Paul van
Selms, oprichter van consumen
tenplatform United Consumers,
dat voor zijn leden onder andere
kortingen op brandstofprijzen van
zes cent per liter bedingt.
In 2005 reden we volgens de Bo
vag met z'n allen nog 94,9 miljard
kilometer, in 2006 was dat 95,8
miljard. Over vorig jaar zijn nog
geen cijfers beschikbaar.
„Autorijden is toch een soort eer
ste levensbehoefte", stelt Van
Selms. „Mensen kopen nog eerder
een tweedehands auto in plaats
van een nieuwe, dan dat ze min
der gaan rijden. Je ziet ook een ver
schuiving van benzine naar lpg en
diesel. Die zaten vroeger een beet
je in het verdomhoekje. Maar lpg
kun je tegenwoordig overal krijgen
en een dieselmotor presteert veel
beter dan vroeger. Daar staat tegen
over dat de benzineprijs vorig jaar
zo'n 10 procent gestegen is maar
die van lpg en diesel respectieve
lijk 25 en 15 procent. Toch is het
omslagpunt voor beide alternatie
ve brandstoffen bij een nieuwe au
to gedaald naar 30.000 kilometer
per jaar voor diesel en 26.000 kilo
meter voor lpg."
„Het gevoel van vrijheid dat de au
to met zich meebrengt, zorgt er
voor dat mensen bereid zijn er
enorme offers voor te plegen", con
cludeert Ruud Hornman. „Er is
nog steeds sprake van een autono
me groei van de automobiliteit.
Blijkbaar maken mensen ergens
geld vrij dat ze voor de auto nodig
hebben. Bijvoorbeeld door geen
krant meer te nemen, dat is op gro
te schaal gebeurd. Of door minder
bloemen en planten te kopen."
Hornman constateert dat de benzi
neprijs in de vijfjaar dat de euro
bestaat, grofweg van 1 naar 1,50 eu
ro is gestegen. „Als ze mij dat vijf
jaar geleden zouden hebben ver
teld, zou ik gezegd hebben dat ik
dan geen meter meer zou rijden.
En zie, dat is niet gebeurd. En ik
heb ook geen idee waar het om
slagpunt dan wel ligt."
Opvallend is dat de gemiddelde
koopkracht tussen 1985 en nu for
ser is gestegen dan de benzine
prijs, zo blijkt uit onderzoek van
deze krant. De meeste automobilis
ten zouden de duurdere brandstof
daardoor, voor de langere termijn,
niet in de portemonnee voelen.
Automobilisten klagen weinig
over de gestegen prijzen, consta
teert Van Selms van United Consu
mers. „We krijgen een of twee bo
ze mailtjes per dag. Maar er is een
enorme toename van het aantal
mensen dat bij ons een tankpasje
bestelt. Dat was honderd per dag,
maar is sinds een paar weken drie
tot vierhonderd."
Volgens Van Selms kostte de geste
gen benzineprijs in 2007 de consu
ment gemiddeld 100 euro extra.
Gemiddeld geeft een automobilist
volgens United Consumers onge
veer 2000 euro per jaar aan brand
stof uit, een bedrag dat al een aan
tal jaren achter elkaar met 100 eu
ro is gestegen. Ter vergelijking:
voor stroom en aardgas zijn die be
dragen 800 en 1200 euro per jaar.
Van Selms raadt mensen aan er
voor te zorgen dat ze aan de pomp
zoveel mogelijk korting krijgen én
dat ze zuiniger gaan rijden. „Met
zuinig rijden kun je echt 10 pro
cent besparen. Dan zijn die too eu
ro zo terugverdiend."
Het bevriezen van de accijns zou
wat hem betreft een mooie tege
moetkoming aan de automobilist
zijn. „De overheid laat de burger
dan zien dat er een grens is. En de
overheidsinkomsten blijven toch
stijgen, omdat over iedere cent die
erbij komt gewoon 19 procent btw
wordt geheven."
146,1
Koopkracht stijgt harder dan benzineprijs
Vergelijking van de ontwikkeling van de benzineprijs* ten opzichte van de koop
krachtontwikkeling, waarbij wordt uitgegaan van de situatie in 1977 100%).
Koopkracht - Benzineprijs
150% -1
134,7% f
140%- ~™scr
130%- 120,0%;
120% -
110%
100%
90%
80%
70%
60%
50%
102,7% t
Voor inflatie gecorrigeerd.
I 1 1
1977 1980
1985
I 1
1990
1995
I 1
2000
2005
infographic: JD bron- CBS, Stephan Okl