2i reizen rrf BOLDERMAN Doden bij branden in de Mont Blanctunnel en de Tauerntunnel, drukten ons in 1999 met de neus op de feiten: veiligheid in tunnels was niet zo vanzelfsprekend als we dachten. Sindsdien is er wel wat veranderd, constateert Gerard Chel. Toch is nog 20 procent van de tunnels niet veilig genoeg. Onze nieuwe brochure 2008 is er weerl Voor brochure en boekingen: (0318) 58 09 58 www.bolderman.nl Industrielaan 8 so« 3903 AB VEENENDAAL Telefoon 0318-580958 Diverse vertrekdata v.a. 28 april Diverse vertrekdata v.a. 28 april Diverse vertrekdata v.a. 12 mei Diverse vertrekdata v.a. 20 maart reizen@wegener.nl |gjjgj 024-3650360 PZC Zaterdag 5 januari 2008 Je zult maar tunnelvrees heb ben en naar het zuiden wil len. Bijvoorbeeld over de Aio door Oostenrijk naar Slove nië. Of over de A2 door Zwit serland naar Italië. Dan heb je een probleem. En helemaal 's win ters, want 's zomers kun je hier en daar nog een pas pakken. „Klopt", zegt hoofd reisinformatie Arnoud Broekhuis van de ANWB. „Maar in beide gevallen moet je so wieso rekening houden met lange re reistijden. En vergeet niet: het rijden door een pas vereist een an dere rijstijl." Al helemaal voor cara- vanners. Niet voor niets telt het Eu ropahandboek van de ANWB een apart hoofdstukje 'rijden in de ber- gen' (blz. 356). Dat de veiligheid in tunnels min der vanzelfsprekend is dan we dachten, bleek in 1999 met bran den in de Mont Blanc- en de Tau erntunnel. Met als trieste balans SOff De ANWB biedt een overzicht iS-Bl van tientallen afzonderlijke tun nels, netjes per land gerang schikt. Ga naar www.anwb.nl en tik de naam in van een tun nel in de zoekopdracht. Opval lend is dat bij tunnels met een matig resultaat niet wordt ver meld wat de reden daarvan is. foto ANP tientallen doden. „Sindsdien staat het in Europa op de kaart", zegt Broekhuis. „We zijn ons bewust ge worden van de risico's, er zijn vei ligheidseisen gesteld, we geven tun- neltips en in internationaal ver band worden elk jaar door Euro- Tap zo'n vijftig tunnels getest." Zaken die bij zo'n test worden on derzocht, zijn onder meer brandbe veiliging, verkeersbewaking, com municatie, vlucht- en reddingswe gen, calamiteitenmanagement, luchtverversing en het tunnelsys teem zelf. Verder wordt gekeken naar de verkeersdrukte en naar het aantal pechgevallen en ongeluk ken. Een keurmerk wordt niet ver strekt. Op basis van de test krijgt de beheerder aanbevelingen die echter vrijblijvend zijn. „Bij een ne gatief resultaat wordt de automobi list niet geadviseerd de tunnel niet te gebruiken, maar de tunnel(be- heerder) wordt publiekelijk wel aan de schandpaal genageld." Zo kregen Italië en Noorwegen dit jaar onderuit de zak. Van de vier onderzochte tunnels in Italië ble ken er drie ronduit slecht en één re delijk. In Noorwegen kregen drie van de vijf geteste tunnels het pre- dicaat slecht en twee goed. Uit de test blijkt dat 20 procent van de 51 tunnels onder de maat scoorde. In 2006 en in 2005 ging het om het zelfde percentage. Opvallend is dat het steeds Italië is dat slecht pres teert. Broekhuis: „Maar het groot ste risico in een tunnel vormt het gedrag van de automobilist. In 95 procent van de gevallen is het de weggebruiker die een probleem veroorzaakt." Hij wijst op een goe de voorbereiding die veel ellende kan voorkomen. Voor een voor beeld dat weliswaar niets van doen heeft met tunnels, maar wel met de soms belabberde wijze waarop een automobilist zich voorbereid, verwijst hij naar de ANWB Alarm centrale. „Er komen steeds meer te lefoontjes van mensen die ver dwaald zijn. Hebben een Tom-Tom in de auto en als die uit valt, hebben ze geen idee waar ze heen moeten. Wij zeggen: ook al heb je een Tom-Tom, neem altijd kaarten mee." Wat betreft de tun nels op de doorgaande noord-zuid- route door Oostenrijk en Zwitser land komt Broekhuis met de ge ruststellende mededeling dat deze 'veilig' zijn. Hetgeen niet weg neemt dat iemand met tunnel angst toch voor de pas moet kie zen, een soms erg lange omweg moet maken of er beter aan doet te vliegen. Per trein is geen alterna tief, want er zijn niet alleen ettelij ke (lange) treintunnels, maar deze worden door EuroTap bovendien niet onderzocht. Reageren? redactie.reizen@wegener.nl Tunnels naar het zuiden BIJ DE PRIJS INBEGREPEN 4/5/8 dagen in een middenklasse hotel o.b.v. logies ontbijt, 2-pers.kamers met faciliteiten Verzorging o.b.v. logies ontbijtbuffet 3-gangen diner bij 8 dagen Excursies met bus(excl. entreegelden) Stadsbezichtiging o.l.v. een gids Luxe touringcar met chauffeur reisleider Goed verzorgd afscheidsbuffet Nederlandstalige gids waar vermeld BIJ DE PRIJS INBEGREPEN 1 overnachting op heen- en terugreis in de omgeving van Dijon op basis van halfpension 7 nachten in een comfortabele 2 pers.kamer Dagelijks ontbijt en dinerbuffet/3-gangen diner Excursies met de bus (excl. entreegelden) Comfortclass touringcar chauffeur/reisleider Goed verzorgd afscheidsbuffet in Nederland Toeristenbelasting BIJ DE PRIJS INBEGREPEN 1 overnachting op heenreis in Zuid-Duitsland 1 overnachting op terugreis in Zuid-Duitsland 7 overnachtingen in 3** "hotel La Querceta, com fortabele kamer. Nabij terme park Montecatini Dagelijks ontbijtbuffet en 3-gangen diner Excursies zoals omschreven, (excl. entreegelden) Comfort class touringcar met chauffeur/reisleider Goed verzorgd afscheidsbuffet in Nederland Toeristenbelasting BIJ DE PRIJS INBEGREPEN 2 overnachtingen in de omgeving van Zuid Duitsland 1 nacht aan boord Genua - Palermo 2 nachten in Palermo, 1 nacht in Agrigento, 3 nachten in omgeving Taormina, 1 nacht in Sorrento, 1 nacht in omgeving Florence Alle kamers of hut voorzien van bad/douche en toilet Dagelijks ontbijtbuffet en 3-gangendiner Excursies zoals omschreven Comfortclass touringcar met chauffeur/reisleider Goed verzorgd afscheidsbuffet in Nederland Toeristenbelasting DUITSLAND Tauerntunnel/ Katschbergtunnel OOSTENRIJK Seelisbergtunnel/ St. Gotthardtunnel Innsbruck r Bern iTSERLAI San Bernardinotunnel Karawankentunnel SLOVENIE Gr. St. Bernhardtunnei Venetië ITALIË KROATIË Tips voor tunnelgebruikers In foldertjes, op de website en in het Europa handboek (blz. 373) geeft de ANWB allerlei tips voor tunnelgebruikers. Dat je benzinetank vol moet zijn, oké, maar dat je ook een tas met reisdocumenten en waardevolle spullen bij de hand moet hebben, oogt weinig vertrouwenwekkend. Andere tips die meer logisch klinken, zijn onder meer: lichten aan en zonnebril af, sluit ramen en zet de ventilatie op 'circuleren', houd 50 meter afstand tot je voorganger, stap bij een file niet uit, bij pech rechts uitstappen en - misschien wel de meest nuttige - gebruik in nood de SOS-praatpaal en niet je mobieltje. De centrale ziet dan direct waar je bent. infographic: JD FRANKRIJK L Turijn Mont Blanctunnel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 97