2i reizen
rrf
BOLDERMAN
Doden bij branden
in de Mont
Blanctunnel en de
Tauerntunnel,
drukten ons in 1999
met de neus op de
feiten: veiligheid in
tunnels was niet zo
vanzelfsprekend als
we dachten.
Sindsdien is er wel
wat veranderd,
constateert Gerard
Chel. Toch is nog 20
procent van de
tunnels niet veilig
genoeg.
Onze nieuwe brochure
2008 is er weerl
Voor brochure en
boekingen:
(0318) 58 09 58
www.bolderman.nl
Industrielaan 8 so«
3903 AB VEENENDAAL
Telefoon 0318-580958
Diverse vertrekdata v.a. 28 april
Diverse vertrekdata v.a. 28 april
Diverse vertrekdata v.a. 12 mei
Diverse vertrekdata v.a. 20 maart
reizen@wegener.nl
|gjjgj 024-3650360
PZC
Zaterdag 5 januari 2008
Je zult maar tunnelvrees heb
ben en naar het zuiden wil
len. Bijvoorbeeld over de Aio
door Oostenrijk naar Slove
nië. Of over de A2 door Zwit
serland naar Italië. Dan heb je
een probleem. En helemaal 's win
ters, want 's zomers kun je hier en
daar nog een pas pakken.
„Klopt", zegt hoofd reisinformatie
Arnoud Broekhuis van de ANWB.
„Maar in beide gevallen moet je so
wieso rekening houden met lange
re reistijden. En vergeet niet: het
rijden door een pas vereist een an
dere rijstijl." Al helemaal voor cara-
vanners. Niet voor niets telt het Eu
ropahandboek van de ANWB een
apart hoofdstukje 'rijden in de ber-
gen' (blz. 356).
Dat de veiligheid in tunnels min
der vanzelfsprekend is dan we
dachten, bleek in 1999 met bran
den in de Mont Blanc- en de Tau
erntunnel. Met als trieste balans
SOff De ANWB biedt een overzicht
iS-Bl van tientallen afzonderlijke tun
nels, netjes per land gerang
schikt. Ga naar www.anwb.nl
en tik de naam in van een tun
nel in de zoekopdracht. Opval
lend is dat bij tunnels met een
matig resultaat niet wordt ver
meld wat de reden daarvan is.
foto ANP
tientallen doden. „Sindsdien staat
het in Europa op de kaart", zegt
Broekhuis. „We zijn ons bewust ge
worden van de risico's, er zijn vei
ligheidseisen gesteld, we geven tun-
neltips en in internationaal ver
band worden elk jaar door Euro-
Tap zo'n vijftig tunnels getest."
Zaken die bij zo'n test worden on
derzocht, zijn onder meer brandbe
veiliging, verkeersbewaking, com
municatie, vlucht- en reddingswe
gen, calamiteitenmanagement,
luchtverversing en het tunnelsys
teem zelf. Verder wordt gekeken
naar de verkeersdrukte en naar het
aantal pechgevallen en ongeluk
ken. Een keurmerk wordt niet ver
strekt. Op basis van de test krijgt
de beheerder aanbevelingen die
echter vrijblijvend zijn. „Bij een ne
gatief resultaat wordt de automobi
list niet geadviseerd de tunnel niet
te gebruiken, maar de tunnel(be-
heerder) wordt publiekelijk wel
aan de schandpaal genageld." Zo
kregen Italië en Noorwegen dit
jaar onderuit de zak. Van de vier
onderzochte tunnels in Italië ble
ken er drie ronduit slecht en één re
delijk. In Noorwegen kregen drie
van de vijf geteste tunnels het pre-
dicaat slecht en twee goed. Uit de
test blijkt dat 20 procent van de 51
tunnels onder de maat scoorde. In
2006 en in 2005 ging het om het
zelfde percentage. Opvallend is dat
het steeds Italië is dat slecht pres
teert. Broekhuis: „Maar het groot
ste risico in een tunnel vormt het
gedrag van de automobilist. In 95
procent van de gevallen is het de
weggebruiker die een probleem
veroorzaakt." Hij wijst op een goe
de voorbereiding die veel ellende
kan voorkomen. Voor een voor
beeld dat weliswaar niets van doen
heeft met tunnels, maar wel met
de soms belabberde wijze waarop
een automobilist zich voorbereid,
verwijst hij naar de ANWB Alarm
centrale. „Er komen steeds meer te
lefoontjes van mensen die ver
dwaald zijn. Hebben een
Tom-Tom in de auto en als die uit
valt, hebben ze geen idee waar ze
heen moeten. Wij zeggen: ook al
heb je een Tom-Tom, neem altijd
kaarten mee." Wat betreft de tun
nels op de doorgaande noord-zuid-
route door Oostenrijk en Zwitser
land komt Broekhuis met de ge
ruststellende mededeling dat deze
'veilig' zijn. Hetgeen niet weg
neemt dat iemand met tunnel
angst toch voor de pas moet kie
zen, een soms erg lange omweg
moet maken of er beter aan doet te
vliegen. Per trein is geen alterna
tief, want er zijn niet alleen ettelij
ke (lange) treintunnels, maar deze
worden door EuroTap bovendien
niet onderzocht.
Reageren?
redactie.reizen@wegener.nl
Tunnels naar het zuiden
BIJ DE PRIJS INBEGREPEN
4/5/8 dagen in een middenklasse hotel o.b.v.
logies ontbijt, 2-pers.kamers met faciliteiten
Verzorging o.b.v. logies ontbijtbuffet
3-gangen diner bij 8 dagen
Excursies met bus(excl. entreegelden)
Stadsbezichtiging o.l.v. een gids
Luxe touringcar met chauffeur reisleider
Goed verzorgd afscheidsbuffet
Nederlandstalige gids waar vermeld
BIJ DE PRIJS INBEGREPEN
1 overnachting op heen- en terugreis in de
omgeving van Dijon op basis van halfpension
7 nachten in een comfortabele 2 pers.kamer
Dagelijks ontbijt en dinerbuffet/3-gangen diner
Excursies met de bus (excl. entreegelden)
Comfortclass touringcar chauffeur/reisleider
Goed verzorgd afscheidsbuffet in Nederland
Toeristenbelasting
BIJ DE PRIJS INBEGREPEN
1 overnachting op heenreis in Zuid-Duitsland
1 overnachting op terugreis in Zuid-Duitsland
7 overnachtingen in 3** "hotel La Querceta, com
fortabele kamer. Nabij terme park Montecatini
Dagelijks ontbijtbuffet en 3-gangen diner
Excursies zoals omschreven, (excl. entreegelden)
Comfort class touringcar met chauffeur/reisleider
Goed verzorgd afscheidsbuffet in Nederland
Toeristenbelasting
BIJ DE PRIJS INBEGREPEN
2 overnachtingen in de omgeving van Zuid Duitsland
1 nacht aan boord Genua - Palermo
2 nachten in Palermo, 1 nacht in Agrigento, 3 nachten in
omgeving Taormina, 1 nacht in Sorrento, 1 nacht in
omgeving Florence
Alle kamers of hut voorzien van bad/douche en toilet
Dagelijks ontbijtbuffet en 3-gangendiner
Excursies zoals omschreven
Comfortclass touringcar met chauffeur/reisleider
Goed verzorgd afscheidsbuffet in Nederland
Toeristenbelasting
DUITSLAND
Tauerntunnel/
Katschbergtunnel
OOSTENRIJK
Seelisbergtunnel/
St. Gotthardtunnel
Innsbruck
r Bern
iTSERLAI
San Bernardinotunnel
Karawankentunnel
SLOVENIE
Gr. St. Bernhardtunnei
Venetië
ITALIË
KROATIË
Tips voor tunnelgebruikers
In foldertjes, op de website en in het Europa
handboek (blz. 373) geeft de ANWB allerlei tips
voor tunnelgebruikers. Dat je benzinetank vol
moet zijn, oké, maar dat je ook een tas met
reisdocumenten en waardevolle spullen bij de
hand moet hebben, oogt weinig
vertrouwenwekkend.
Andere tips die meer logisch klinken, zijn onder
meer: lichten aan en zonnebril af, sluit ramen en
zet de ventilatie op 'circuleren', houd 50 meter
afstand tot je voorganger, stap bij een file niet uit,
bij pech rechts uitstappen en - misschien wel de
meest nuttige - gebruik in nood de SOS-praatpaal
en niet je mobieltje. De centrale ziet dan direct
waar je bent.
infographic: JD
FRANKRIJK
L Turijn
Mont Blanctunnel