spectrum s PZC Zaterdag 5 januari 2008 'Ik heb mijn land een gezicht gegeven' Khaled Hosseini schreef De Vliegeraar om zichzelf een verhaal te vertellen en zag zijn roman vervolgens uitgroeien tot een mega-bestseller. Een miljoen exemplaren, alleen in Nederland al. Vanaf donderdag is de verfilming van The Kite Runner, het universele epos over vriendschap, verraad en boetedoening in Afghanistan, in de bioscopen te zien. „Ik ben de meest fortuinlijke Afghaan uit de geschiedenis." door Theo Hakkert Een knappe, even goedgeklede als -gekapte man staat op van de bank en geeft met een zorge lijk gezicht een stevige hand. Zo als hij ooit als internist dagelijks vele malen serieus handen moet hebben geschud, al dan niet voor een slechtnieuws- gesprek. Maar daar is vandaag geen sprake van. Khaled Hosseini (42) is nu schrijver en hij is in Londen om te praten over de verfilming van zijn eerste roman, de inter nationale bestseller De Vliegeraar. „Voor mijn land is deze film een cultureel evenement van de eerste orde", zegt hij. Zijn land, hij bedoelt Afghanistan, dat hij verliet toen hij 11 jaar oud was. Noodge dwongen. Vader Hosseini was in de jaren zeventig diplomaat in Parijs, maar toen het moment van de geplande terugkeer was aangebroken, hadden de Russen het land bezet. De Hosseini's weken uit naar de Ver enigde Staten, waar ze in armoede leefden, maar waar Khaled, de jongste van vijf kin deren, toch medicijnen kon gaan studeren. Ondertussen verjoegen de taliban de com munistische Russen uit Afghanistan om er een streng-islamitisch schrikbewind voor in de plaats te stellen. Tegen dit historische decor plaatst Khaled Hosseini in zijn roman het universele ver haal van de jongetjes Amir en Hassan. Ze groeien in hechte vriendschap op, on danks het standsverschil: Hassan is het zoontje van de bediende van Amirs vader. Hassan zegt 'u' tegen Amir; en Amir ver raadt zijn vriend door het op een allesbepa lend moment niet voor hem op te nemen. De wroeging daarover wordt door de jaren heen alleen maar groter en drijft Amir, ve le jaren later, terug naar Afghanistan. Boetedoening, het rechtzetten van grof ver raad. Is hier een parallel? Was de roman Hosseini's manier om iets terug te doen voor het land dat hij weliswaar niet verra den, maar wel achtergelaten had? „Nee, dat is het niet. Ik heb het boek niet geschreven vanuit zulke eerbare motieven. Ik zeg het maar gewoon zoals het is. Ik voelde me betrokken bij de personages. Ze waren er en ze fascineerden me. Ik kon niet wachten om uit te vinden wat hen zou overkomen, hoe hun verhaal verder zou gaan. „Je hebt als kunstenaar, zo blijkt, niet altijd het effect van je werk in de gaten. Zeker niet de effecten op termijn. Een boek dat ik puur voor mezelf had geschreven, is een leven op zichzelf gaan leiden. Wat een ver telling was aan en voor mijzelf - hoe kon ik als totaal onbekende emigrant die nooit iets had gepubliceerd ook maar denken dat iemand op mijn boek zat te wachten? - is uitgegroeid tot een venster op Afghanis tan. Ik heb mijn land een gezicht gegeven. Ik ben de meest fortuinlijke Afghaan uit de geschiedenis. „Maar het boek is geen goedmakertje. Het schrijven zeifis een intense, zeer persoon lijke aangelegenheid. Schrijven doe ik voor mezelf, uit zelfzuchtige motieven zelfs, om mezelf een verhaal te vertellen. Omdat het zo leuk is. Ik kan slechts hopen dat mijn boek een positieve, constructieve bijdrage is aan de wederopbouw van mijn land. Zo dat er meer aandacht komt, meer geld. Zo dat we scholen kunnen bouwen." Inmiddels heeft hij een tweede bestseller geschreven, getiteld Duizend schitterende zonnen, een van de grote internationale ver koophits van 2007. De verfilming ervan is in pré-productie. In De Vliegeraar heeft Hosseini veel auto biografische elementen verwerkt, niet zo zeer in het verhaal als wel in de persona ges. Een voorbeeld dat hij noemt is Rahim Khan, de man die Amir naar Afghanistan doet terugkeren. „Hij is geïnspireerd op de surrogaatvader van mijn vader. Mijn vader was 2 jaar toen zijn vader, mijn grootvader dus, werd ge dood. Hij was het enige kind in de kleine gemeenschap met alleen een moeder. Hij werd door de gezamenlijke vaders van het dorp onder hun hoede genomen. Een van hen was een oude leraar, die zich extra voor hem heeft ingespannen, als een schutsengel ging fungeren en ook een mo rele vader voor hem is geworden. Een wij ze, aardige man, die in de roman en de film Rahim Khan is geworden, maar het zijn natuurlijk niet dezelfde personen." De film heeft hij inmiddels zo vaak gezien dat deze hem het zicht op zijn verleden heeft ontnomen. „De beelden hebben zich voor mijn herinneringen geschoven", zegt hij, met een glimlach. „Als ik aan mijn ver leden denk, zie ik de acteurs." Hosseini noemt en roemt de jonge, totaal onervaren acteurs die de rollen van Amir en Hassan spelen. Ze werden door casting- director Kate Dowd gevonden bij straatau dities in Kabul. Zonder de anderen tekort te doen kan worden gesteld dat de 13-jari- ge Ahmad Khan Mahmoodzada, in de rol van Hassan, een openbaring is. „Ach, Ahmad Kahn, Hassan, och." Hosseini schudt in bewondering zijn hoofd. „Hij is geweldig." Regisseur van de film is de in Duitsland ge boren Mare Forster, voornamelijk bekend van Finding Neverland. Hij stond erop dat in de film Afghaans zou worden gespro ken. En dat voor wat Hosseini 'een ouder wetse Hollywood-film' noemt. Was dat geen risico? Hosseini, breeduit lachend: „Als je ooit in Afghanistan bent geweest en hebt gezien waartoe de mens in staat is, krijg je een heel ander idee van risico, dat voorspel ik je. Maar inderdaad, een Amerikaanse film waar vooral Afghaans in wordt gesproken, dat is een risico. In de context van de Hol- lywoodtradities was het een moedig be sluit, want het druist in tegen de commer ciële wijsheid dat je geen film moet maken waarbij het publiek ondertiteling moet le zen. Maar Mare wilde het per se zo. Hij moest de studiobazen er echt van overtui gen. Als het in het Engels moest, dan moes ten ze maar een andere regisseur zoeken, zei hij. Hij had gelijk. Een film in het En gels was totaal anders geweest." Een Hollywood-film is het. Met Sidney Khaled Hosseini. foto Max Rodeo

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 92