Zeeland
Sluis snijdt in
organisatie
Eeklo: 'Bus naar Breskens'
PZCI25
Omstreden straatje
bij scholen afgesloten
ZEEUWS-VLAANDEREN
26 en 27
29
Tweehonderd kerstbomen in de hens
Super jackpot
'Compensatiegeld is ook voor aanpak Tractaatweg'
Zaterdag 5 januari 2008Tip? redtern@pzc.nl
Tweede leven
voor de held
van Zeebrugge
Raad Terneuzen
wil einde aan
taxi-oorlog
Formatie gemeente is
te ruim en te duur, stelt
burgemeester Sala.
door Frank van Cooten
sluis - De gemeente Sluis snijdt in
de eigen organisatie. „Onze forma
tie is te ruim en te duur", aldus
burgemeester Jaap Sala gisteren.
Op korte termijn worden knopen
doorgehakt over de aanpassing
van de interne organsiatie.
Sala beseft dat beslissingen op
weerstand zullen stuiten. „We we
ten dat vooraf en desondanks wil
len we als college gaan doen wat
nodig is."
Sala geeft aan dat inkrimping van
de formatie geen doel op zich is.
„Iedereen is erbij gebaat dat de ge
meentelijke organisatie sneller, effi
ciënter, transparanter en goedko
per gaat werken. Ons streven is
een snelle en zakelijke cultuur.
Daar ben ik best enthousiast over."
Welke maatregelen worden getrof
fen, is nog niet bekend. Het dage
lijks gemeentebestuur besluit dins
dag hoe de maatregelen worden ge
communiceerd met ondernemings
raad (or) en medewerkers.
„De termijn van onzekerheid voor
onze medewerkers mag niet te
De gemeente Sluis is genood-
zaakt tot een forse reorganisatie.
Zo krimpt de formatie in. Er val
len in ieder geval geen gedwon
gen ontslagen.
lang duren. Er vallen in ieder geval
geen gedwongen ontslagen. De
noodzakelijke reorganisatie gaan
we op een zorgvuldige manier
doen." Sala noemde de situatie gis
teren ernstig. In een onderzoek
van vorig jaar bleek al dat de ge
meente Sluis een miljoen euro
meer kwijt is aan personeelskos
ten dan vergelijkbare gemeenten.
De salarissen liggen gemiddeld 0,7
schaal hoger en ook het aantal
ambtenaren per duizend inwoners
is te veel, bleek uit deze studie.
Maatregelen zijn noodzakelijk,
stelt Sala. De interne organisatie is
niet over de gehele linie op orde,
bedrijfsprocessen zijn niet water
dicht beschreven en de aansturing
en coördinatie van belangrijke za
ken laat te wensen over.
Daarnaast geeft Sluis meer geld uit
dan er binnenkomt, is er op veel
terreinen achterstand aan onder
houd bij het openbaar groen, de
wegen, de monumenten en met
name de schoolgebouwen en is
het voorzieningenpakket erg ruim.
„We konden twee dingen doen.
Onze kop in het zand steken en
net doen alsof er niets aan de
hand is, of onze verantwoordelijk
heid nemen. Dit college kiest dui
delijk voor het laatste. We kiezen
bewust voor duidelijkheid. Want
zachte heelmeesters maken stin
kende wonden. Doel is dat we
weer snel een degelijke en finan
cieel betrouwbare gemeente wor
den."
vogelwaarde - In het wandelbos
in Vogelwaarde ging gisteravond de
vlam in ruim tweehonderd kerstbo
men. Het plaatselijke feestcomité
en de brandweer verzorgden de
kerstboomverbranding. De jeugd
sleurde eerder op de dag de bomen
naar de verzamelplaats, 's Avonds
ging een lange stoet kinderen en
ouders met lampionnen vanaf de
brandweerkazerne naar de brand-
plaats. foto Wim Kooyman
door Peter Oggel
aardenburg - Het gemeentebe
stuur van het Oost-Vlaamse Eeklo
is voorstander van eer nieuwe bus
lijn tussen Sluis en Eeklo. Daar
mee ondersteunt het college van
burgemeester en schepenen een
pleidooi van de ondernemingsver
enigingen in Aardenburg en Eede.
Sterker nog, het dagelijks bestuur
Eeklo wil die buslijn gelijk
doortrekken tot in Breskens.
Minstens moeten de kansen van
dergelijke busdienst worden
zo bericht Eeklo aan
ondernemend Aardenburg. Voor
de totstandkoming van de lijn Eek-
lo-Sluis moet in 'gezamenlijk
grensoverschrijdend overleg' actie
worden ondernomen, stelt het col
lege van Eeklo voor.
Met dat standpunt wordt tege
moet gekomen aan de wens van
Gedeputeerde Staten van Zeeland.
Die lieten in november vorig jaar
al weten zich niet te bemoeien
met een mogelijke lijn tussen Sluis
en Eeklo.
De provincie vindt dat onderne
mersverenigingen en gemeenten
aan weerszijden van de grens die
verbinding zelf maar moeten reali
seren.
Hei pleidooi voor een busverbin
ding is een uitvloeisel van het so-
ciaai-economisch rapport '(Ver)~
ken uw Grens'. Daarin worden
Sluis en Aardenburg genoemd als
trekker voor de inwoners van Bel
gisch West- en Oost-Vlaanderen.
De bus zou van Eeklo moeten rij
den via Agedem, Maldegem, Eede,
Aardenburg, Draaibrug naar Sluis.
GS van Zeeland betwijfelen overi
gens het belang van de buslijn.
door Conny van Gremberghe
tepneuzen - De gemeente Terneu
zen sluit het omstreden straatje cie
Doorloper - tussen het ROC Wes-
terscheide en het Zelden-
rust-Steelantcollege - voorgoed af
voor alle verkeer.
De scholen drongen al enkele ja
ren bij de gemeente aan op het af
sluiten van de Doorloper, omdat
op die manier drugsdealers en an
der gespuis bij de school makkelij
ker kunnen worden geweerd. Ook
willen de scholen de parkeerplaat
sen - waar op gezette 1 iiden wordt
gedeaid - afsluiten, maar die in
greep laat voorlopig op zich w?< -
ten. Vanaf volgende week zat de
Doorloper gesloten zijn vooi ile
verkeer, dus ook voor voetgangers.
Dit wordt met borden aangegeven.
Is deze maatregel niet toereikend,
dan zal de gemeente verdere ma.'
regelen nemen. Het parkeerterrein
bij her ROC blijft: gewoon bereik
baar.
door Conny van Gremberghe
terneuzen - Het dagelijks bestuur
van Terneuzen vindt het onaccep
tabel dat de compensatiegelden
van Vlaanderen voor de Schelde-
verdieping niet deels gebruikt wor
den voor de verdubbeling van de
Tractaatweg.
Zeeland krijgt driehonderd mil
joen euro van de Belgen. Tweehon
derd miljoen voor natuurherstel
en honderd miljoen voor infra
structurele zaken. De verbetering
van de veiligheid op de Wester-
schelde is in de overeenkomst niet
opgenomen.
Gedeputeerde Toine Poppelaars
(CDA, verkeer) gaf onlangs aan
eerst de Sloeweg te willen aanpas
sen en daarvoor te putten uit de
compensatiemiddelen. Voor de
Tractaatweg zou minder geld be
schikbaar zijn dan de zestig mil
joen voor de Sloeweg en boven
dien zou een deel van het geld
voor de verdubbeling van de
Zeeuws-Vlaamse route gehaald
moeten worden uit de verkoop
van de Hedwigepolder (20 mil
joen euro) aan Vlaanderen.
Burgemeester Jan Lonink van Ter
neuzen vindt deze manier van
geld reserveren 'volstrekt onge
past'. Bij Gedeputeerde Staten heb
ben de Terneuzense bestuurders
aangedrongen om de aanpassing
aan Sloe- en Tractaatweg te be
schouwen en te financieren als
één integraal project.