blijft land van overkanten
ZONDAG GEOPEND
plaatsmaken voor Zeeland United
i mm i
Brugman
Zeeuwse twist
ProRail zoekt
een naam voor
nieuw viaduct
Zeelandbrug maandagnacht
dicht voor het autoverkeer
PZC Zaterdag 5 januari 2008 I 3
de eigen regio moeten doen. Be
grijpelijk. Maar het is nodig om
ook strategisch na te denken van
uit het belang voor Zeeland. Durf
elkaar zaken te gunnen."
Dick van der Zaag (burgemees
ter van Goes): „Gemeenten moe
ten meer kijken naar het belang
van Zeeland. Stem kwesties af in
een stedenoverleg. Zo'n discussie
over het ziekenhuis moet je zake
lijk voeren. Niet vauit het aantal
inwoners. Leur ook niet met hand
tekeningen, maar kijk naar wat no
dig is om een goed ziekenhuis
voor Zeeland te behouden. Na
tuurlijk komt Goes als plek mij
goed uit. Toch moeten burgemees
ters over dat belang kunnen stap
pen. Daar slagen we als gemeen
ten te weinig in."
Hans Simons (directeur van het
Ziekenhuis Zeeland i.o.): „Dat
acht jaar geleden de ziekenhuis- fu
sie mislukte, was echt een gevolg
van eilanddenken. De winst is dat
inmiddels iedereen begrijpt dat
wel een zekere concentratie nodig
is. Dat alle regio's hun eigen identi
teit hebben, vind ik de charme
van Zeeland. Maar het slaat om in
een nadeel als dat in een soort con
servatisme zou eindigen. Dat ver
wacht ik nu overigens niet, maar
bestuurders moeten wel inzien
dat de tijd begint te dringen voor
de ziekenhuiszorg in Zeeland."
Frans Captijn (directeur Veilig
heidsregio Zeeland): „Ik vind ei
landdenken helemaal niet ver
keerd, maar het past niet meer in
de huidige tijd als we daarin blij
ven hangen en niet over de gren
zen heen kijken. In de veiligheids
regio gaat het over grootschalig op
treden. Als iedere gemeente dat
op zijn eigen wijze invult en zijn
eigen kwaliteitsnormen hanteert,
kan het een aardig chaotische ben
de worden."
Wim Gosselaar (dijkgraaf water
schap Zeeuwse Eilanden): „Het
eilanddenken is moeilijk te door
breken. Ik heb daar zelf als raads
lid en wethouder in Terneuzen
aan mee gedaan. )e probeert zaken
in je eigen gemeente te krijgen.
Toch zou het goed als gemeenten
meer kijken vanuit het Zeeuwse
belang. Of een kantoor nu zit in
Middelburg of Goes maakt bur
gers niets uit. Als ze maar ant
woord krijgen op telefoon en
e-mail."
Wim van Gelder (oud-commis
saris van de koningin): „Het is
evident dat in belang van Zeeland
moet worden samengewerkt. Dat
zul je bij voortduring moeten be
pleiten. Over vijfentwintig jaar is
dat nog even hard nodig."
GOES - De Zeelandbrug gaat in de
nacht van maandag 7 op dinsdag 8
januari enkele uren dicht voor het
verkeer. Tussen middernacht en
vijf uur 's ochtends worden werk
zaamheden uitgevoerd.
Medewerkers van de provincie con
troleren dan de afstandsbediening
van de brug. Die wordt hoogst
waarschijnlijk eind januari in ge
bruik genomen. „De brugwachter
verhuist dan naar Vlissingen en be
dient de brug voortaan op vijftig
kilometer afstand", zegt L. van
COMMENTAAR
De meeste
middeleeuwse
stadsmuren zijn al
geruime tijd geleden
geslecht. Toch lijken veel
gemeentebestuurders zich
nadrukkelijker dan ooit in eigen
veste te verschansen. Het
belang van eigen dorp, stad of
eiland weegt oneindig veel
zwaarder dan het algemene
Zeeuwse belang.
Gedeputeerde Toine Poppelaars
(CDA) laat er geen enkel
misverstand over bestaan dat
hij deze opstelling ongewenst
en ongepast acht. In
verschillende dossiers moeten
we van dat eilanddenken af, zo
betoogt de waarnemend
commissaris van de koningin.
Met het opsommen van de
dossiers waarbij de gemeenten
en eilanden over eigen grenzen
moeten blikken is het probleem
niet uit de wereld. Want de
provincie beschikt niet of
nauwelijks over middelen om
zo'n opstelling af te dwingen.
De oproep van Dick van der
Zaag, burgemeester van Goes,
om in een nieuw stedenoverleg
bovenregionale kwesties af te
stemmen, lijkt ook weinig
soulaas te bieden. Uiteindelijk
ligt de sleutel bij de provincie.
Als het provinciebestuur in
staat is om aan iedereen in
Zeeland uit te leggen waarom
bij diverse dossiers eigenbelang
even geen rol mag spelen, mag
van de betrokkenen een andere
opstelling verwacht worden.
Als er zo'n lijst komt, kunnen
gemeenten, eilanden en
provincie schouder aan
schouder knokken voor de
belangen van Zeeland. En kan
voorkomen worden dat
adequater opererende
provincies of gewesten
profiteren van Zeeuwse
twisten.
Driel, regiomedewerker sluis- en
brugbediening. „We voeren nu al
vast wat testen uit met de soft
ware."
Behalve het werk aan de afstands
bediening krijgt ook de trajectcon
trole van de brug maandagnacht
een onderhoudsbeurt. En, als het
weer meezit, worden de rijbanen
en de fietspaden geveegd.
Auto's kunnen tijdens de strem
ming het beste omrijden via de
stormvloedkering. Die róute staat
dan aangegeven.
GOES - De bevolking van Zeeland
mag meedenken over een naam
voor het nieuwe spoorviaduct op
de Sloedam bij Arnemuiden.
Spoorbeheerder ProRail heeft hier
voor een prijsvraag uitgeschreven.
Het inmiddels half voltooide via
duct is een schakel in de Sloelijn,
die de haven van Vlissingen ver
bindt met de Zeeuwse lijn, en het
punt waar het goederenspoor over
de autosnelweg A58 buigt. Het
kruispunt van twee belangrijke
verkeersassen verdient een naam,
meent ProRail.
Suggesties (met motivatie) voor
een naam kunnen vóór 1 maart
naar het Informatiepunt Sloelijn
worden gestuurd. Per e-mail naar
info@sloelijn.nl of per post naar
Postbus 300, 4330 AH Middelburg.
Een commissie kiest de winnende
naam. Die wordt op het viaduct
aangebracht. Een datum voor de
onthulling van de naam staat nog
niet vast.
ProRail verwacht dat de nieuwe
Sloelijn in oktober klaar is voor ge
bruik.
16MA/SP
eos M£Sje
van 11.00 tot 17.00 uur
www.brugman.nl
MONTAGE EN AANSLUITEN IS
TEGELS T.W.V.€ 750,-
KEUKENS b. BADKAMERS
Goes, Marconistraat 34, Tei. 0113-246080
Hulst**, Absdaaiseweg 19
Tel. 0114-320080 af