vervalsen is kinderspel i5 spectrum PZC Zaterdag 5 januari 2008 De groeiende populariteit van topwijnen onder vermogende beleggers en steenrijke verzamelaars trekt fraudeurs aan. „Vervalsen is gewoon te makkelijk!" door Thomas Olivier foto's David van Dam Wijn Francis Temmerman bezocht afge lopen voorjaar een wijnavond bij een vriend. De vier liefhebbers namen allemaal een fles uit hun collectie mee. Topstuk was een Lafite Rothschild uit 1990. Het beloofde een mooie avond proeven te worden, ver telt de Gentenaar, die werkt voor het Bel gische adviesbureau Wine Consultants. Tót de Lafite op tafel kwam. Temmerman rook, proefde, rook nog eens, en riep toen uit: „Hier zit veel te veel caber net in!" Een verhitte discussie volgde en een tweede fles Lafite 1990, opnieuw goed voor 500 euro, werd uit de kelder gehaald. Het leidde tot een schokkende ontdek king: de peperdure Lafite bleek een verval sing. De kurk was net iets kleiner en de tails op het etiket verschilden van het origi neel. Het voorval maakt pijnlijk duidelijk hoe kwetsbaar wijnen zijn voor vervalsing. In België kwam onlangs een grote zwendel aan het licht, waarbij een handelaar Franse kwaliteitswijnen mengde met minderwaar dige wijn. In november werden elf Italia nen opgepakt op verdenking van het ver valsen van etiketten en eerder deed de Amerikaanse opsporingsdienst FBI onder zoek naar fraude. Oplichterspraktijken met wijn zijn zo oud als de drank zelf In het verleden beperkte de fraude zich voornamelijk tot wijnboe ren die probeerden goedkoop bocht te slij ten als exclusieve wijn. Tegenwoordig staat er meer op het spel. De prijzen van topwijnen zijn de afgelopen vijfjaar door speculatie omhooggeschoten. Wijnveilin- gen brachten in 2006 ruim 240 miljoen dol lar op, volgens het vooraanstaande blad Wine Spectator, bijna de helft meer dan het jaar daarvoor. „Het is wat de gek er voor geeft", zegt Xavier Kat, eigenaar van de Nederlandse wijninkoper Okhuysen. Vermogende beleggers zien wijn als inte ressante investering en steenrijke verzame laars tellen met gemak tienduizenden eu ro's neer voor één fles. Vooral exclusieve wijnen uit de Bordeaux, zoals Chateau Pet rus, zijn gewild. Millenniumfraude De magie van het nieuwe millennium zorgde een jaar of tien geleden voor een golf van fraude. De vraag naar goe de flessen champagne om het jaar 2000 in te luiden, zou veel groter zijn dan het aanbod. In diverse Britse kranten ver schenen eind jaren negentig berichten over het nijpende tekort. Fraudeurs speelden handig op de berich ten in en boden goudgerande rende menten. Van het voorspelde gebrek aan champagne bleek weinig waar te zijn. Beleggers bleven met een kater achter. In 2007 gingen de prijzen van de beste wij nen volgens Wine Consultants met 80 pro cent omhoog door de sterk stijgende vraag uit Azië en het voormalige Oostblok. Voor de nieuwe rijken uit die snelgroeiende eco nomieën is wijn het jongste statussym bool. Eerst was het een Ferrari, toen een villa, daarna volgden kunstwerken en nu zijn het exclusieve wijnen. Temmerman zag het met eigen ogen, vertelt hij nip pend van een glas rode Grande Cassagne „Rijke Chinezen mixen een Bordeaux van drie- of vierhonderd euro met Sprite. Het is echt waanzin." Ook de kleine belegger steekt steeds meer geld in wijn. „Bewust wijn kopen om mee te speculeren, heeft sinds de eeuwwisse ling een vlucht genomen", zegt Kat. Het is koren op de molen van zwende laars. Volgens Wine Spectator schatten kenners dat 5 procent van alle topwijnen op veilingen nep is. De totale omvang van de fraude is waarschijnlijk nog veel groter, doordat ook met minder exclusieve flessen gerommeld wordt. De winst is snel ge maakt. Een handige vervalser die een Lafi te Rothschild uit 1955 met een waarde van bijna 700 euro weet te slijten als een fles van het beroemde huis uit (het betere jaar) '59, strijkt bij verkoop bijna het vier dubbele op. De kurk mag misschien het werkelijke jaartal dragen, dat blijkt vaak pas jaren later als de fles geopend wordt. „Vervalsen is gewoon te makkelijk!", roept Temmerman uit. Fraude komt volgens de adviseur, op alle niveaus voor, van de ver valser die etiketten van topwijnen na maakt tot de wijnboer die moet sappelen om zijn tractor af te betalen. „Als die zijn buurman rijk ziet worden, komt hij makke lijk in de verleiding bijna dezelfde naam aan zijn wijn te geven en mee te liften op dat succes." Oplichterspraktijken komen ook in Nederland voor. Twee jaar geleden ging het Bor deaux Wijnfonds 2001 op de fles. Het fonds zou beleggen in wijnen van tophuizen als Margaux, Pomerol en Sauter- nes, maar de flessen werden nooit ge kocht. Het omstreden fonds Bordeaux Ad visory vluchtte naar Luxemburg omdat het geen vergunning kreeg van financieel toe zichthouder AFM. Onwetendheid speelt veel wijnbeleggers en -verzamelaars parten. Xavier Kat ziet veel opportunisten die zich amper laten ad viseren. „Ze denken dat ze makkelijk geld kunnen verdienen. Niet dus. Beleggen in wijn is een kwestie van geduld en kennis van de goede en de slechte jaren," Temmerman kan er over meepraten. „Tot enkele jaren geleden trok ik elke zondag een fles La Tache uit 1970 open", zegt de Vlaming terwijl hij een armbeweging maakt om zijn verhaal kracht bij te zetten. „Plop! Die flessen kocht ik voor 25 euro, nu doen ze 1.000 euro per stuk. Ik denk dat ik in een paar jaar een halve villa heb weggedronken." De onkunde van wijnkopers speelt zwen delaars in de kaart Veilinghuizen worden steeds vaker opgeschrikt door vervalsin gen. In 2007 deed de FBI onderzoek naar een malafide handelaar die vervalste wij nen via veilinghuizen Christie's en Zachys verkocht zou hebben. Christie's liet in een verklaring weten nooit een object te veilen waarvan de authenticiteit niet vaststaat. De meeste vervalsers vallen snel door de mand, verzekert Peter Mansell, hoofd van de wijnafdeling bij Christie's in Amster dam. Zelf kreeg hij het afgelopen jaar een paar overduidelijke vervalsingen in han den. „Oplichters doen gewoon te veel hun best om het er goed uit te laten zien. Een fles uit 1900 die tot de nok toe vol zit, dat klopt gewoon niet. Wijn verdampt." De industrie komt eindelijk in actie tegen vervalsers. Kodak, bekend van de fotorolle tjes, kan etiketten onzichtbaar markeren. Met apparatuur van de producent worden de echtheidskenmerken zichtbaar. Het Ita liaanse wijnhuis Arnaldo Caprai stopt een chip in de kurk van zijn beste wijnen. De informatie op de chip moet de echtheid van de fles en de inhoud bewijzen. Het is de vraag hoe zinvol dat is. Oplich ters zitten niet stil en oude exclusieve wij nen zijn op die manier nog steeds niet vei lig voor vervalsing. Als de wijnprijzen blij ven stijgen, trekt dat meer fraudeurs, vreest Mansell. „Ze verfijnen hun metho de. Het risico een valse fles in handen te krij gen, is groter geworden." Temmerman durft een voorspelling wel aan. De vraag naar goede wijnen vanuit China gaat voorlopig alleen maar omhoog, en dat zal de prijzen nog verder opdrijven. „Voor oplichters wordt het alleen maar in teressanter. Het aantal vervalsingen zal de komende jaren explosief stijgen."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 147