Gevangen binnen bizarre grenzen 1_ 'Op een politicus die in Afrika aan de macht is, oefenen vrienden, familie en geboortestad druk uit om hen daarvan te laten profiteren.' Historicus Steven Ellis PZC Zaterdag 5 januari 2008 1 3 Restanten van de slachtoffers van de genocide in Rwanda in 1994 als monument in de plaats Gikongora, waar tienduizenden mensen werden afgeslacht. foto Tomas Muscionico/Hollandse Hoogte ifPlK Een slachtoffer van het recente geweld in Nairobi, foto Stephen Morrison/EPA De paramilitaire politie kwam gisteren weer in actie om een demonstratie in Kenia te verhinderen. foto EPA Niet de materiële uitbuiting van Afrika, maar de funda mentele verstoring van sa menleving en politiek is de erfenis van het kolonialisme waarvan Afri ka zich maar niet herstelt. In zijn boek Reis naar de Einden der Aarde signaleerde de Amerikaanse journa list Robert Kaplan tien jaar geleden bijvoorbeeld haarscherp hoe bizar de grenzen in Afrika getrokken zijn. Aan de West-Afrikaanse kust lopen van Sierra Leone tot Nigeria de grenzen allemaal van zuid naar noord, van de kust af. De belang rijkste etnische scheidslijn in het ge bied loopt echter van oost naar west, met aan de ene kant de bewo ners van de met wouden bedekte kuststreek en ten noorden daarvan de bewoners van de meer open bin nenlanden, ieder met zijn eigen kenmerken. Zo liggen daar nu zeven landen op rij met dezelfde interne spanning tussen bevolkingsgroepen, terwijl vrijwel identieke groepen van el kaar door landsgrenzen zijn ge scheiden. Het is het meest pregnante voor beeld van hoe de koloniale grenzen etnische spanningen in Afrika me de veroorzaken. Terwijl zij aan de ene kant dwars door etnische groe pen heenlopen (de Yoruba's in Ni geria en Benin, de Mende in Libe ria en Sierra Leone) dwingen zij an deren die niets met elkaar hebben of elkaar vijandig gezind zijn (de moslims in Noord-Nigeria en de christenen in Zuid-Nigeria) samen in één staat te leven. De oude Belgische kolonies Rwan da en Burundi zijn het meest extre me voorbeeld van verstoring van de verhoudingen in een samenle ving. De Belgen maakten de twee sociale klassen, de veehoudende Tutsi's en de landbouw-bedrijven- de Hutu's tot 'stammen' met racia le kenmerken. De Tutsi's bestem pelden zij tot het superieure ras, dat voor hen over de Hutu's moest regeren. Toen de Belgen in 1962 vertrokken, lieten zij twee bevolkingsgroepen achter die elkaar het licht in de ogen niet meer gunden. Toen na verkiezingen ook nog de rollen wer den omgedraaid, en Hutu-politici de macht kregen, konden beide lan den zich opmaken voor tientallen jaren burgeroorlog en massamoor den, culminerend in de genocide van 1994. Opgejut door extremistische politi ci sloegen Rwandese Hutu's mas saal aan het moorden. Dat naast driekwart miljoen Tutsi's, ook tien duizenden (gematigde) Hutu's die het oneens waren met de macht hebbers, werden omgebracht, is een aanwijzing dat meer dan alleen etnische haat in het spel was.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 13