Conflicten in Afrika 'Wij aan de macht of zij aan de macht' Stammen bestaan helemaal niet 1 2 I Zaterdag 5 januari 2008 PZC Duizend groepen Conflicten leiden in Afrika nogal eens tot geweld dat we gemakshalve 'stammenstrijd' noemen. Afrikaanse politiek is echter ingewikkelder dan het lijkt. door Chris Halkes Luo's slaan Kikuyu's dood na de frauduleuze verkiezingen in Kenia. In Nigeria breekt om de haverklap geweld uit tus sen de zuidelijke Yoruba's en de noordelijke Hausa en Fulani. In Congo vechten Mai-mai, Hutu's en Tutsi's tegen elkaar, en met zijn allen tegen het regeringsleger, dat vooral bestaat uit jonge mannen uit de tal van Bantoe-stammen in het land. Politiek geweld in Afrika lijkt vroeg of laat altijd neer te ko men op stammenstrijd, waarbij et nische groepen vol haat tegenover elkaar staan; met als huiveringwek kend dieptepunt de genocide in Rwanda in 1994. Het beeld dat blijft hangen is dat het zo nooit wat kan worden met Afrika. Ook democratieën functio neren er niet. Kiezers stemmen niet op een politicus omdat die het land zo goed bestuurt, maar omdat hij van de goede stam is. En als de ene stam verkiezingen wint, maakt de andere amok; zo zie je maar in Kenia, dat in wester se ogen juist gold als een eiland van rust en stabiliteit. „Het is maar wat je politiek stabiel noemt", schampert historicus Ste ven Ellis van het Afrika Studie Centrum, die Kenia nooit zo zou hebben betiteld. „Als je geen ver band legt met de hoge mate van crimineel geweld in het land..." Ellis bestrijdt juist het beeld van et nische tegenstellingen en geweld in Afrika. „Het gaat om fundamen teel politieke conflicten, waarbij aanhangers van een persoon, een partij of idee tegenover elkaar staan. Als het conflict scherp ge noeg is, ontstaat geweld." Toch moet hij erkennen dat 'etni sche groepen' een prominente rol spelen bij politiek en geweld in Afrikaanse landen. Dat heeft alles te maken met hoe die bestuurlijk zijn ingericht en er politiek wordt bedreven; een erfenis uit de kolo niale tijd. Etnische groepen zijn er vooral bestuurlijke eenheden. Inmiddels heeft in Afrikaanse lan den de nationale macht vaak een etnische aspect gekregen. Ellis wil dat wel 'een rode draad' noemen, al benadrukt hij dat de ontwikke lingen divers zijn. „In Afrika is poli tieke macht gebouwd op een patro nagesysteem; op een politicus die aan de macht is, oefenen vrien den, familie en geboortestad druk uit om hen daarvan te laten profi teren. Dat leidt dan elders in het land tot het idee dat een hele be volkingsgroep wordt bevoordeeld. Anderen voelen zich achtergesteld. Dat versterkt het groepsgevoel." Daarbij komt dat wie in Afrika aan de macht is, haast onbeperkte, macht heeft. Als politici in verkie zingscampagnes dan ook nog steun zoeken bij hun achterban, ontstaat een gevoel van 'zij aan de macht of wij aan de macht'. De Britse Afrikanist Basil Da vidson ziet het moderne 'tribalis me' in Afrikaanse landen juist als een tegenmacht tegen de nationa le staten, die de Afrikanen naar westers model opgelegd hebben ge kregen. Die staten, waarin vaak mi litairen en dictators zich de macht snel na de onafhankelijkheid toe-eigenden, bleken eerder een middel om de eigen inwoners uit te buiten dan om hen te bescher men. Die zochten daarom bescher ming in eigen kring. Identificatie met de etnische groep werd daar door versterkt ten koste van identi ficatie met de staat. Ook wakkerden Afrikaanse politici zelf etnische tegenstellingen soms aan om aan de macht te blijven. De voormalige Keniaanse presi dent Daniel arab Moi was erom be rucht etnische onrust te organise ren vlak voor verkiezingen, opdat de Kenianen maar op de sterke man zouden stemmen. BBC-analist Mark Doyle zag afgelopen week nog wel licht in de duisternis. Hij wijt het voortbestaan van het triba lisme in Afrika vooral aan armoe de en onwetendheid. „Armen val len op hun directe omgeving terug voor ondersteuning. Dat is eerst de familie, dan de stam. Niet voor niets zijn de geweldplegers vaak jonge, werkloze mannen. Hun on wetendheid over andere mensen in hun land maakt dat politici hen eenvoudig tegen elkaar kunnen op zetten." Doyle ziet armoedebestrij ding en de verspreiding van goed kope communicatiemiddelen als de weg om Afrika aan functione rende democratiën te helpen. Steven Ellis is niet overtuigd dat ar moedebestrijding de oplossing is. „Toen in Tsjaad dankzij de oliewin ning meer geld in het land kwam, brak het geweld juist uit." De Afrika-historicus Steven Ellis bestrijdt niet alleen het beeld van de stammenstrijd in Afrika, zelfs het woord 'stam' is voor hem en zijn collegae taboe. „Dat woord is een verzinsel van ne gentiende eeuwse Europese 'des kundigen' voor sociale organisa tievormen die ze niet kenden. Omdat die hun primitief voor kwamen, grepen ze terug op een woord uit de Romeinse tijd. Voor andere delen van de we reld, waar dezelfde soort conflic ten als in Afrika spelen, gebrui ken we dat woord ook niet" Grofweg is de moderne inde ling van Afrikaanse naties in et nische groepen tijdens de kolo nisatie ontstaan. Ze gaan soms wel terug op veel oudere sociale organisaties, maar die zijn dan volledig van karakter veranderd. Bijvoorbeeld betekent het be grip Zulu nu heel iets anders dan voordat de Britten in Zuid-Afrika kwamen. De koloniale heersers wilden hun bezittingen goedkoop en met weinig mensen besturen. Daarom besteedden ze dat het liefst zoveel mogelijk uit. Socia le organisaties - variërend van losse familiegroepen tot gestruc tureerde koninkrijkjes - die zij in Afrika aantroffen bestempel den zij tot 'stam'. Waar nodig voegden de Europese heersers zelfs meerdere verbanden sa men en verzonnen voor de zo gecreëerde stam zelf een naam. Het lokale bestuur vertrouwden zij vervolgens aan een stam hoofd toe. Stammen waren voortaan de bestuurlijke eenhe den binnen een kolonie. Men sen werden geregistreerd als be horende tot een stam en dat werd onveranderlijk. De Afrikanen lieten het zich aan- leunen, omdat zij ook voordelen zagen. Als grotere 'stam' was hun onderhandelingspositie naar de koloniale heerser ster ker dan als kleine groepen. Dit had heel snel invloed op het sociale leven in Afrika. De 'stam men' werden een realiteit. Na de dekolonisatie bleef het systeem grotendeels in stand. Maar de huidige etnische groe pen - 'een beschaafde manier om stam te zeggen', aldus Ellis - verschillen veel van elkaar, in omvang en karakter. Zo variëren ze in grootte van en kele duizenden San in de Kalaha- ri-woestijn tot de 35 miljoen Yoruba's. TUNESIË MAROKKO ALGERIJE LIBIË EGYPTE WEST. SAHARA NIGER ERITREA TSJAAD SOEDAN SOM. ETHIOPIË TANZANIA MOZAMB. BOTS ZUID- AFRIKA In Afrika bestaan zo'n duizend etnische groepen. Die variëren in grootte van enkele duizenden tot tientallen miljoenen mensen. De meeste etnische groepen spreken een eigen taal of dialect. Het aantal talen in Afrika wordt dan ook op ruim duizend geschat. In veel landen wordt daarom een Europese taal als Engels, Frans of Portugees gebruikt als nationale taal. Ook Swahili en Arabisch (in het noorden) dienen als zodanig. Etnische groepen per land* RW CONGO 2 ZAMBIE MADAGASKAR Continent Afrika bevolking: ruim 900 miljoen mensen oppervlakte: ruim 300 miljoen km2 Het vasteland van Afrika telt 46 staten. Ook zijn er nog zes kleine eilandstaten. 'NIGERIA Chamba WB Ijaw lil Edo r'i Kanuri Efik-lbibio Nupe lil Gwari KI Tiv I Hausa en Fulani [£0 Yoruba lbo m gemixt Drie willekeurig gekozen landen. KENIA Kamba, Kikuyu, Kisii, Luhya en Mijikenda Masai, Samburu en Turkana Luo Galla en Somali geen dominerende bevolkingsgroep SIERRA LEONE I'S Susu Temne i 7: Mende '.7.1 Koranko Kono O Limba ÉS Sherbro Creola anderen infographic: RV bron; University of Texas, ON

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 12