BMW X6 Lefgozer Peugeot 308 1.6 HDi De Franse troefkaart Volvo onderweg KOMT MET ALCOHOLSLOT Volvo is sinds mensenheugenis een merk dat zich laat verenigen met veiligheid. Na talloze innovaties op het gebied van botsveiligheid heeft het Zweedse merk onlangs een vol ledig geïntegreerd alcoholslot op de markt gebracht. Niet alleen bots veiligheid dus, maar met een borrel op kom je niet weg. Naar verwach ting is bij een op de drie aanrijdin gen in Europa drank in het spel en dat is natuurlijk wel een hoog per centage. Samen met te hard rijden en het niet dragen van een veilig heidsgordel behoort alcohol tot de grootste doodsoorzaken bij aanrij dingen. Volvo komt begin dit jaar met een volledig geïntegreerd alco holslot dat als optie bij de S80 en V 70 en XC 70 kan worden geleverd. Later dit jaar volgen ook de comp actere modellen van Volvo. Dit al coholslot, bij Volvo Alcoguard ge naamd, zorgt ervoor dat de auto niet start na alcoholgebruik van de bestuurder. De Alcoguard werkt volgens het zelfde principe als de apparatuur die de politie gebruikt. De bestuurder moet in een draad loos apparaat blazen, dat enigszins doet denken aan een afstandbedie ning. Detecteert dit apparaat meer dan 0,2 g/l alcohol, dan start de auto niet doordat geanalyseerde gegevens worden doorgegeven aan het motormanagement. Door dat het systeem draadloos is kan het ook buiten de auto worden ge bruikt. De bijbehorende Volvo start echter niet wanneer het apparaat zich binnen een actieradius van tien meter rond de auto bevindt. De Al coguard moet warm worden ge bruikt maar het apparaat warmt zichzelf in vijf seconden op. Daar mee begint hij op het moment dat een van de portieren wordt geo pend. Deze Alcoguard werkt met drie kleuren lampjes. Groen is veilig waarna de auto start. Bij een oranje oplichtend lampje weet de bestuur der dat hij beter niet kan autorijden maar de auto start nog wel. Alleen bij een rood oplichtend lampje start de motor inderdaad niet. Het systeem is voornamelijk ont wikkeld voor de Zweedse markt maar komt wel naar Nederland. Vroeger, ach ja, vroeger. Vroeger was de tijd waarin automobilisten trouw waren aan hun merk. Die tijd is vervlogen en automobilisten ver langen steeds meer voor hun duurbe taalde geld. Ook - of misschien wel juist - in het hogere segment wordt driftig rond geshopt en is merken trouw ver te zoeken. Fabrikanten zoeken frenetiek naar niches in de markt, naar iets 'wat de ander nog niet heeft' omdat zij verwachten daarin het succes te vinden en even tueel nieuwe markten te kunnen aan boren. Een bekend voorbeeld van een dergelijke niche in de automarkt was de introductie van de Mercedes-Benz CLS, een gedurfde vierdeurs coupé waarvan op voorhand niet helemaal viel te zeggen of er een markt was voor een dergelijke wagen. En nu komt dan de BMW X6. Nog extremer van vormgeving, misschien de eerste van een trend, een nieuw segment auto's. BMW noemt zijn boreling de eerste Sports Activity Coupé. Het design is op zijn zachtst gezegd omstreden. Een coupé- vorm. hoog op de poten want hij is ver want aan de X5 en daarom slechts lever baar met vierwielaandrijving. Een hoge coupé dus, met vier deuren en vierwiel aandrijving, die spot met alle wetten die 'vroeger' aan een coupé werden gesteld. Laag en tweedeurs. Alleen de sublieme wegligging is gebleven, laat dat maar aan BMW-ingenieurs over. Voor het concept valt verschrikkelijk veel te zeggen. De auto is ruim, met vier indi viduele zitplaatsen; veilig door de toepas sing van vierwielaandrijving en de mo dernste veiligheidstechnieken en natuur lijk bloedsnel. Want hoewel de X6 offi cieel nog niet op de markt is, weet het merk al wel te melden dat er slechts forse motoren zullen worden toegepast. De X6 xDrive50i beschikt bijvoorbeeld over 's werelds eerste direct ingespoten V8 benzi nemotor met twin turbotechniek. Reken er maar op datje met deze wagen heel wat 'echte 'sportwagens de loef afsteekt. Na tuurlijk blijft het niet bij dikke achtpitters maar komen er evenzo motoren met wat minder vermogen aan. En natuurlijk ma ken ook de fijnste BMW dieselmotoren hun opwachting in het vooronder van de ze aparte auto. Je zou deze autovorm mis schien eerder bij Porsche verwachten, maar BMW trekt hier de lange neus. Hoe lang die neus zal blijken te zijn moet de toekomst overigens uitwijzen. Maar BMW heeft kennelijk gemeend datje eens wat moet wagen om te kunnen winnen. Een van de belangrijkste pluspunten van de X6 is natuurlijk zijn ruimteaanbod dat voor een sportieve auto ongekend groot is. Wie alle beschikbare ruimte benut heeft dan bijna anderhalve kubieke meter volu me ingeladen en dat is een enorme hoe veelheid. De hoge zit zal ook wat mensen aanspreken, gelet op het grote aantal SUV's dat nog steeds wordt verkocht. In hoeverre dat deze X6 kannibalistisch te keer gaat binnen het X3- en X5-segment moet worden afgewacht. Reken qua aan schaf op een meerprijs van ongeveer 5000 euro ten opzichte van de X5. Nu wereldwijd automerken samen klonteren als bloem in onvoldoende vocht, zal het moeten blijken hoe de Franse automobielindustrie zich op den duur houdt en verhoudt tot de Duitse krachtpatserij. Peugeot en Citroen hebben zich vele jaren geleden al verenigd en uit dat huwelijk zijn al heel wat succesvolle modellen voortgekomen. Immers, het is tegenwoor dig veel te duur om als zelfstandig autofa brikant eigenhandig een originele auto te ontwikkelen. Het vet om zoiets te kunnen doen, is jaren geleden al weggezogen. Daarom hebben de Fransen voor de ont wikkeling van hun benzinemotoren in middenklassers aansluiting gezocht bij BMW. Voor de dieselmotoren geldt een ander verhaal; daarin staat Peugeot al de cennia lang aan de top en betrekken ande re fabrikanten hun dieselblokken rechtst reeks van het merk uit Sochaux. Binnen het marktsegment van de compac te middenklassers is een hele tijd uitgeke ken naar de komst van de 308 als serieus tegenwicht voor de Duitse hegemonie in deze klasse. Voortbordurend op het succes van de 207 vaart de 308 qua carrosserielij- nen dezelfde koers. Zo sterk zelfs dat het lijkt of de 308 onder het vergrootglas van de 207 is geboren. Iets meer eigenheid had, wat mij betreft, niet misstaan. Wij kozen vooreen diesclblok met een inhoud van l .6 liter, omdat deze wagen veelal za kelijk wordt gekocht voor het verorberen van vele kilometers. Bovendien staan de diesels van Peugeot - als gezegd - interna tionaal in hoog aanzien. Helemaal overtui gen deed deze motor mij niet. Weliswaar is hij als hij warm is, heerlijk stil, de 110 paarden leken wat last te hebben van een winterdepressie. Minder fel dan je van Duitse paarden gewend bent in ieder ge val. Maar natuurlijk valt er prima met de ze krachtbron te leven die bovendien be hoorlijk spaarzaam met brandstof om sprong. Het interieur van deze nieuweling biedt voor Peugeotkenners weinig verrassingen. Degelijke materialen, goede stoelen en een fantastisch glazen dak van reusachtige afmeringen. Vooral de achterpassagiers zullen volop plezier hebben van deze voorziening die bij te felle zonneschijn elektrisch kan worden afgesloten met een doek. Qua ruimte is de 308 helemaal bij de tijd. De rijeigenschappen van deze comforta bele 308 zijn helemaal in orde. De auto ligt als een huis op de weg waarin hij ove rigens niet van de concurrentie verschilt. Wat dat betreft is de aankoop van een mo derne auto als deze 308 veel eerder een kwestie van persoonlijke smaak dan van goed of slecht. De 308 zal zeker mensen aan zich weten te binden. Het ruimteaanbod en de stille die selmotoren zijn daar absoluut debet aan. Nu is nog het wachten op de SW-uitvoe- ring, die het bij de 308 ook zo fantastisch deed en al snel marktleider werd. Prijzen starten bij 19.000 euro. inclusief BTW.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 88