BMW X6 Lefgozer
Peugeot 308 1.6 HDi De Franse troefkaart
Volvo
onderweg
KOMT MET
ALCOHOLSLOT
Volvo is sinds mensenheugenis een
merk dat zich laat verenigen met
veiligheid. Na talloze innovaties op
het gebied van botsveiligheid heeft
het Zweedse merk onlangs een vol
ledig geïntegreerd alcoholslot op de
markt gebracht. Niet alleen bots
veiligheid dus, maar met een borrel
op kom je niet weg. Naar verwach
ting is bij een op de drie aanrijdin
gen in Europa drank in het spel en
dat is natuurlijk wel een hoog per
centage. Samen met te hard rijden
en het niet dragen van een veilig
heidsgordel behoort alcohol tot de
grootste doodsoorzaken bij aanrij
dingen. Volvo komt begin dit jaar
met een volledig geïntegreerd alco
holslot dat als optie bij de S80 en V
70 en XC 70 kan worden geleverd.
Later dit jaar volgen ook de comp
actere modellen van Volvo. Dit al
coholslot, bij Volvo Alcoguard ge
naamd, zorgt ervoor dat de auto
niet start na alcoholgebruik van de
bestuurder. De Alcoguard werkt
volgens het zelfde principe als de
apparatuur die de politie gebruikt.
De bestuurder moet in een draad
loos apparaat blazen, dat enigszins
doet denken aan een afstandbedie
ning. Detecteert dit apparaat meer
dan 0,2 g/l alcohol, dan start de
auto niet doordat geanalyseerde
gegevens worden doorgegeven
aan het motormanagement. Door
dat het systeem draadloos is kan
het ook buiten de auto worden ge
bruikt. De bijbehorende Volvo start
echter niet wanneer het apparaat
zich binnen een actieradius van tien
meter rond de auto bevindt. De Al
coguard moet warm worden ge
bruikt maar het apparaat warmt
zichzelf in vijf seconden op. Daar
mee begint hij op het moment dat
een van de portieren wordt geo
pend. Deze Alcoguard werkt met
drie kleuren lampjes. Groen is veilig
waarna de auto start. Bij een oranje
oplichtend lampje weet de bestuur
der dat hij beter niet kan autorijden
maar de auto start nog wel. Alleen
bij een rood oplichtend lampje start
de motor inderdaad niet.
Het systeem is voornamelijk ont
wikkeld voor de Zweedse markt
maar komt wel naar Nederland.
Vroeger, ach ja, vroeger. Vroeger
was de tijd waarin automobilisten
trouw waren aan hun merk. Die tijd
is vervlogen en automobilisten ver
langen steeds meer voor hun duurbe
taalde geld. Ook - of misschien wel
juist - in het hogere segment wordt
driftig rond geshopt en is merken
trouw ver te zoeken. Fabrikanten
zoeken frenetiek naar niches in de
markt, naar iets 'wat de ander nog
niet heeft' omdat zij verwachten
daarin het succes te vinden en even
tueel nieuwe markten te kunnen aan
boren.
Een bekend voorbeeld van een dergelijke
niche in de automarkt was de introductie
van de Mercedes-Benz CLS, een gedurfde
vierdeurs coupé waarvan op voorhand niet
helemaal viel te zeggen of er een markt
was voor een dergelijke wagen. En nu
komt dan de BMW X6. Nog extremer
van vormgeving, misschien de eerste van
een trend, een nieuw segment auto's.
BMW noemt zijn boreling de eerste
Sports Activity Coupé. Het design is op
zijn zachtst gezegd omstreden. Een coupé-
vorm. hoog op de poten want hij is ver
want aan de X5 en daarom slechts lever
baar met vierwielaandrijving. Een hoge
coupé dus, met vier deuren en vierwiel
aandrijving, die spot met alle wetten die
'vroeger' aan een coupé werden gesteld.
Laag en tweedeurs. Alleen de sublieme
wegligging is gebleven, laat dat maar aan
BMW-ingenieurs over.
Voor het concept valt verschrikkelijk veel
te zeggen. De auto is ruim, met vier indi
viduele zitplaatsen; veilig door de toepas
sing van vierwielaandrijving en de mo
dernste veiligheidstechnieken en natuur
lijk bloedsnel. Want hoewel de X6 offi
cieel nog niet op de markt is, weet het
merk al wel te melden dat er slechts forse
motoren zullen worden toegepast. De X6
xDrive50i beschikt bijvoorbeeld over 's
werelds eerste direct ingespoten V8 benzi
nemotor met twin turbotechniek. Reken
er maar op datje met deze wagen heel wat
'echte 'sportwagens de loef afsteekt. Na
tuurlijk blijft het niet bij dikke achtpitters
maar komen er evenzo motoren met wat
minder vermogen aan. En natuurlijk ma
ken ook de fijnste BMW dieselmotoren
hun opwachting in het vooronder van de
ze aparte auto. Je zou deze autovorm mis
schien eerder bij Porsche verwachten,
maar BMW trekt hier de lange neus. Hoe
lang die neus zal blijken te zijn moet de
toekomst overigens uitwijzen. Maar
BMW heeft kennelijk gemeend datje eens
wat moet wagen om te kunnen winnen.
Een van de belangrijkste pluspunten van
de X6 is natuurlijk zijn ruimteaanbod dat
voor een sportieve auto ongekend groot
is. Wie alle beschikbare ruimte benut heeft
dan bijna anderhalve kubieke meter volu
me ingeladen en dat is een enorme hoe
veelheid. De hoge zit zal ook wat mensen
aanspreken, gelet op het grote aantal
SUV's dat nog steeds wordt verkocht. In
hoeverre dat deze X6 kannibalistisch te
keer gaat binnen het X3- en X5-segment
moet worden afgewacht. Reken qua aan
schaf op een meerprijs van ongeveer 5000
euro ten opzichte van de X5.
Nu wereldwijd automerken samen
klonteren als bloem in onvoldoende
vocht, zal het moeten blijken hoe de
Franse automobielindustrie zich op
den duur houdt en verhoudt tot de
Duitse krachtpatserij.
Peugeot en Citroen hebben zich vele jaren
geleden al verenigd en uit dat huwelijk
zijn al heel wat succesvolle modellen
voortgekomen. Immers, het is tegenwoor
dig veel te duur om als zelfstandig autofa
brikant eigenhandig een originele auto te
ontwikkelen. Het vet om zoiets te kunnen
doen, is jaren geleden al weggezogen.
Daarom hebben de Fransen voor de ont
wikkeling van hun benzinemotoren in
middenklassers aansluiting gezocht bij
BMW. Voor de dieselmotoren geldt een
ander verhaal; daarin staat Peugeot al de
cennia lang aan de top en betrekken ande
re fabrikanten hun dieselblokken rechtst
reeks van het merk uit Sochaux.
Binnen het marktsegment van de compac
te middenklassers is een hele tijd uitgeke
ken naar de komst van de 308 als serieus
tegenwicht voor de Duitse hegemonie in
deze klasse. Voortbordurend op het succes
van de 207 vaart de 308 qua carrosserielij-
nen dezelfde koers. Zo sterk zelfs dat het
lijkt of de 308 onder het vergrootglas van
de 207 is geboren. Iets meer eigenheid
had, wat mij betreft, niet misstaan. Wij
kozen vooreen diesclblok met een inhoud
van l .6 liter, omdat deze wagen veelal za
kelijk wordt gekocht voor het verorberen
van vele kilometers. Bovendien staan de
diesels van Peugeot - als gezegd - interna
tionaal in hoog aanzien. Helemaal overtui
gen deed deze motor mij niet. Weliswaar
is hij als hij warm is, heerlijk stil, de 110
paarden leken wat last te hebben van een
winterdepressie. Minder fel dan je van
Duitse paarden gewend bent in ieder ge
val. Maar natuurlijk valt er prima met de
ze krachtbron te leven die bovendien be
hoorlijk spaarzaam met brandstof om
sprong.
Het interieur van deze nieuweling biedt
voor Peugeotkenners weinig verrassingen.
Degelijke materialen, goede stoelen en
een fantastisch glazen dak van reusachtige
afmeringen. Vooral de achterpassagiers
zullen volop plezier hebben van deze
voorziening die bij te felle zonneschijn
elektrisch kan worden afgesloten met een
doek. Qua ruimte is de 308 helemaal bij
de tijd.
De rijeigenschappen van deze comforta
bele 308 zijn helemaal in orde. De auto
ligt als een huis op de weg waarin hij ove
rigens niet van de concurrentie verschilt.
Wat dat betreft is de aankoop van een mo
derne auto als deze 308 veel eerder een
kwestie van persoonlijke smaak dan van
goed of slecht.
De 308 zal zeker mensen aan zich weten te
binden. Het ruimteaanbod en de stille die
selmotoren zijn daar absoluut debet aan.
Nu is nog het wachten op de SW-uitvoe-
ring, die het bij de 308 ook zo fantastisch
deed en al snel marktleider werd. Prijzen
starten bij 19.000 euro. inclusief BTW.