Bescheiden Zeeuwen klaar voor het grote Rusland landbouw press ii Robin Vervaet gaat internationaal. Robin en Edwin Vervaet zijn een yan de succesvolste onderne mers van Zeeland. Met de productie van bietenrooiers en mestinjecteurs verdienen de broers uit Biervliet een aardige duit. En ze staan op het punt om de Russische markt te veroveren. Toch komt Robin Vervaet voor het interview op een eenvoudig scooter tje naar de fabriek. Een gewone jon gen, een ongekunstelde, nuchtere Zeeuw. In dat opzicht is er weinig veranderd sinds 1957 toen zijn vader Frans en oom Richard, beduidend armlastiger, in een schuurtje begon nen te sleutelen aan alles waarin maar een motortje zat. door Dennis Rijsbergen BIERVLIET - Het kantoor van Vervaet kijkt uit op een enonne assemblagehal. De fabriek met een oppervlakte van tiendui zend vierkante meter is een landmark net buiten het kleine Biervliet. Het Zeeuws- Vlaamse bedrijf is in een halve eeuw tijd uitgegroeid tot een internationale onder neming. Maar goed, eerst terug naai" de ja ren vijftig, waar Nederland in opbouw is en mechanisatie een grote vlucht maakt. De broers Frans en Richard zien een gat in de markt. Ze beginnen in een schuurtje van hun vader, die loonwerker is, een ga rage. "Er was behoefte aan mensen die konden sleutelen en iets konden repare ren", vertelt Robin Vervaet vijftig jaar la ter. Al snel verkregen ze enkele dealer schappen, zagen hun kansen en namen verschillende auto- en schadeherstelbe- drijfjes over. Maar het boerenbloed blijft door de ade ren vloeien. En het loonbedrijf van de fa milie Vervaet blijkt behoefte te hebben aan een betere bietenrooier. "Je had toen kleine machines die maar één rij bieten te gelijk konden rooien. Je had wel een Fran se rooier die zes rijen kon doen, maar die voldeed niet." Uit de vingers van de Ver- vaeten vloeide een ontwerp voor een zelf- rijdende bunkerrooier. Ze voegden allerlei bestaande technieken samen tot een ideale rooier. "Met deze machine hoefde je niet continu met een aanhanger er naast te rij den om de bieten op te vangen. Bovendien kon je met onze machine ook als het land nat was, blijven werken. En de Franse machine reed eerst over de bieten heen om ze vervolgens te rooien. Onze bietenrooier, haalde de bieten al voor de advertentie Bouwtekeningen Fulleötor frames Beurspanelen Canvasprints Displays Posters Stickers Brochures Briefhoofden Schrijfblokken (KersQ'ijéarten Offertémappen Verb, van Stéenbergenlaan 29 Terneuzen -Tel0115-617500 www.printandpress.nl prepress - prints/vfsuals/sign - drukwerk wielen uit de grond." Drama Vervaet liet de eerste machines door een constructiebedrijf bouwen. "Dat was een groot drama", vertelt Robin Vervaet. "We hebben een paar jaar aangemodderd. De eerste koper had het al snel gezien en eiste zijn geld terug. Maar het concept was goed." De Biervlietenaren besloten het heft in eigen hand te nemen. Ze gingen de rooiers zelf bouwen Vervaet bouwde langzaam maar zeker een naam op. "Vooral op het gebied van servi ce liepen we voor op onze concurrenten." En de concurrentie was enorm in de jaren tachtig. Gek genoeg bleek die concurren tie het bedrijf een flinke boost te geven. "Ze begonnen onze machines te kopiëren. Klanten dachten: 'Als iedereen zo'n machi ne gaat bouwen, dan moet hij wel goed zijn.' De markt schakelde over. Iedere boer begon het voordeel van ons type rooier in te zien. De vraag naar ons concept steeg en door onze concurrenten kregen we de wind in de zeilen." In 1990 ontwikkelde het bedrijf ook een zelfrijdend voertuig voor mestinjeetie. Deze machine werd Vervaet Hydro Trike gedoopt en is sinds 1993 marktleider op de Nederlandse markt. En ook de bietenrooiers van Ver vaet zijn de onbetwiste nationale koplo pers. Maar het Zeeuws-Vlaamse bedrijf heeft ook machines in onder meer Engeland, Frankrijk, België, Zweden, Canada en Turkije rondrijden. Sinds 2002 richt Ver vaet het vizier bovendien op Oost-Euro pa. "De suikermarkt was tot dan toe een beschermde markt met goede prijzen. Maar toen in Europa de suikermarkt werd vrijgegeven, kwam een hele industrie op de helling te staan", legt Vervaet uit. "Een teruglopende markt heeft voor ons als le veranciers van bietenrooiers direct gevolg. We moesten iets doen." Op naar Oost- Europa dus. In Oekraïne heeft Vervaet een joint venture opgericht. In dat land zijn al 45 orders verkocht. Rusland is sinds vorig jaar een afzetgebied. De eerste zes machi nes zijn er al geleverd. En ook boeren in Wit-Rusland hebben in totaal 28 rooiers aangeschaft. Problemen Handel drijven met landen als Wit-Rus- land en Rusland is toch vragen om proble men? Vervaet moet even lachen. Hij knikt. "Het is inderdaad een andere manier van zakendoen. In Oekraïne gaat het rede lijk goed, maar Rusland. Dat land heet niet communistisch meer te zijn, maar als je er handel drijft dan twijfel je daar aan. Infor matie uit dat soort landen komt via via, is onbetrouwbaar en te laat. Het is dus moei lijk zaken doen. Je moet er de juiste con tacten hebben, anders bereik je er helemaal niets. Het is wel een spannend avontuur en je maakt van alles mee. Zo hebben we vo rig jaar in Rusland ergens vier nieuwe ma chines afgeleverd, bij drie zijn de motoren al in de soep gedraaid. Aan onderhoud doen ze daar niet. Luchtfilters vervangen? Nooit van gehoord." Ook zijn bestellin gen in dat soort landen nooit zeker. "We hebben hier machines staan waarvoor een aanbetaling is gedaan, maar die nooit zijn geleverd. Want het geld komt er gewoon weg niet. Daar moetje rekening mee hou den. De markt in bijvoorbeeld Rusland is veelbelovend, maar nog erg instabiel. In Wit-Rusland had onze dealer goede con tacten met een gouverneur daar. Dat bcte- Foto: duofoto kende goede zaken. In 2005 verkochten we twaalf nieuwe machines. In 2006... nul! Bleek dat dat jaar een bepaalde subsi die niet werd uitbetaald. Er was dus geen geld voor nieuwe machines. Voor Wit- Rusland kun je dan ook geen planning maken." Anno 2007 is de succesrooier van weleer al lang vervangen door een nog innoveren- der apparaat. Die machine is te breed voor op de openbare weg, maar door vernuftige technieken zijn verschillende delen van de rooier inklapbaar, zodat die toch de weg op kan. En ook die technieken zijn inmid dels al volop gekopieerd. Per jaar kan Ver vaet dertig bietenrooiers en 25 mestinjec teurs fabriceren. Een rooier kost 475.000 euro per stuk, het gaat dan ook om enor me bedragen daar in het kleine Biervliet. Maar zoals al eerder geconstateerd: de broers Vervaet blijven doodgewone jon gere?. Gasten die als ze ergens op een akker een Vervaet-rooier zien rijden, nog steeds enthousiast wijzen en roepen: 'Kijk, dat is er een van ons.' "Het geeft me gewoon een enorm trots gevoel", zegt Vervaet en hij haalt zijn schouders op om aan te geven dat hij er ook niets aan kan doen. "Wan neer een klant zegt dat ie tevreden is, dan geeft me dat een heerlijk gevoel van vol doening." En nadat Robin Vervaet vanuit zijn kan toor de reusachtige landbouwvoertuigen met indrukwekkend omvangrijke onder delen heeft laten zien, stapt hij weer op zijn nietig scootertje. Hij knikt: "Bedankt voor het interview", en sjeest door de motregen weg richting het o zo beschei den Biervliet.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 79