Ethisch ondernemen wint terrein ethiek veranda's zonwering rolluiken beveiligingshekken garagedeuren shuiters 24 uurs service industriedeuren U wilt een grote vis vangen? Dan moet u het juiste aas gebruiken. Kies een smakelijk hapje waardoor zelfs bij niet-hongerige vissen het water in de mond loopt. Zo gaat het eigenlijk ook bij communicatie. U heeft een visie; u weet precies waarop u aast. De Wilde Zeeuw lokt uw doelgroep met de juiste w(v)orm. Zodat ze u opmerken, bijten, en terugkomen voor meer. Zo verandert een visie in verleiding. En dus in een goede vangst. verleiding 0114 36 22 14 I Snuffelen? www.dewildezeeuw.nl Ambiance Zonwering Teba Nationaal Livingstoneweg 8 4462 GL Goes tel.: 0113 - 22 22 31 goes@amblance-zonwering.nl In de COS publicatie 'Vergezichten dichterbij brengen' zijn negen in terviews over maatschappelijk ver antwoord ondernemen (MVO) met Zeeuwse ondernemers gebundeld. Het eerste boekwerk is onlangs offi cieel overhandigd door COS-direc- teur Marjolein Meijer aan Carel Co- lijn, directeur Ruimte, Milieu en Wa ter van de provincie Zeeland. door Henk van de Voorde Vraagstukken op het gebied van cultuur, sociale ongelijkheid, milieu, innovatie. COS Zeeland, advies en kenniscentrum voor internationale samenwerking, stimu leert het debat hierover. Vertegenwoordigers van acht bedrijven spraken onder leiding van Scarlett Kwek- keboom over wat maatschappelijk verant woord ondernemen in hun praktijk bete kent. De gespreksleidster is directeur-eige naar van Istimewa Elektro, een internatio naal opererend elektrotechnisch installatie bedrijf. Kwekkeboom werd in 2001 geko zen tot zakenvrouw van het jaar in Neder land en won in 2003 de nationale pu blieksprijs Entrepreneur of the Year. Alle bedrijven op de Ronde Tafel bijeenkomst onderhouden internationale contacten en zijn onderdeel van een keten waarvan ook partners in ontwikkelingslanden deel uit maken. Een belangrijk onderwerp bleek kennis en kennisoverdracht. "Niet alleen VLISSINGEN - Zakelijke belangen en commerciële motieven blijven overeind staan maar ondernemers zijn zeker bereid hun maatschappelijke verantwoordelijk heid te nemen. Dat pakt anders uit bij een producent dan bij een dienstverlener. Ook bij een multinational spelen andere vraag stukken dan in het midden- en kleinbe drijf, maar allemaal zijn ze volop bezig met maatschappelijke kwesties. Er wordt dan ook veel waarde gehecht aan ethisch on dernemen. Dat bleek tijdens het rondeta felgesprek met de Zeeuwse ondernemers van 'Vergezichten dichterbij brengen' dat op initiatief van COS Zeeland plaatsvond in Het Muzeeum te Vlissingen. De bedrijven in de COS publicatie, tevens deelnemers aan het rondetafelgesprek, zijn: Biox Group (Vlissingen Oost), Devotra BV (Tholen), Dow Benelux (Temeuzen), Marohi BV (Wemeldinge), Rabobank West-Zeeuws-Vlaanderen (Sluis), Rot huizen Van Doom 't Hooft BV (Goes) ZLM (Goes), Yara Group (Sluiskil) en Venneer International ('s Heer Arendsker- ke). Kennisuitwisseling over zaken doen in het buitenland is belangrijk. Bedrijven worden in de praktijk met allerlei vragen en dilemma's geconfronteerd waarop ze een antwoord moeten zien te vinden. Overhandiging van 'Vergezichten dichterbij brengen' door Marjolein Meier van COS Zeeland aan Carel Colijn van de provincie Zeeland. Foto: Willem \lieras producten leveren maar ook training en nazorg. Hoe meer invloed wij op de keten kunnen uitoefenen, hoe meer kans op langdurig succes", aldus Ronald Simon van Devotra, een Thools bedrijf dat over de hele wereld materialen levert voor be roepsonderwijs. Maurice Vereecken van Yara Sluiskil legde eveneens de nadruk op een goede mix tus sen 'oude kennis' en 'nieuwe kennis.' Nieuwe producten en processen introdu ceren, maar wel met inachtneming van de gewoonten en waarden van de plaatselijke samenleving. Hij was in de Millennium- dorpen in Afrika en zag hoe de bevolking daar met hulp van buitenaf op termijn zelf voorzienend wordt. Thema's Gespreksleider Kwekkeboom besprak vijf thema's met de acht ondernemers van wie een bedrijfsportret is opgenomen in de COS-publicatie 'Vergezichten dichterbij brengen.' Behalve ketenverantwoordelijk heid kwamen aan de orde: het belang van productontwikkeling en innovatie, de rol van training en advies, bijdragen aan de lo kale economie en opereren in verschillen de politieke culturen. Uit de reacties van de ondernemers werd duidelijk dat elke lokale situatie een eigen aanpak vraagt. Vanwege deze verschillen hebben grote bedrijven als Yara en Dow een eigen ge dragscode die geldt voor alle medewerkers op alle plaatsen. Kleinere bedrijven hande len meer naar bevind van zaken. "Verantwoord omgaan met je medewer kers, je klanten en je omgeving, dichtbij en ver weg, dat is toch niet meer dan nor maal. Daar hoef je voor mij met per se het etiket van MVO op te plakken", zei Bram de Jonge, directeur van de ZLM. De Zeeuwse verzekeraar ondersteunt de prak tijk van microverzekeringen in India en Sri Lanka en werkt daarbij nadrukkelijk sa men met de bewoners en huil organisaties en niet met de overheid. „Dan moet je eerst geld storten voor je kunt beginnen." Ook andere adviseurs constateerden een dilemma tussen de regelgeving van lokale overheden en onze Nederlandse eisen op het gebied van veiligheid en milieu. In veel gevallen is iets extra's nodig om te bouwen aan de infrastructuur in het bui tenland, terwijl die in ons land zo vanzelf sprekend is. Hans van Klink van adviesbu reau Marohi benadrukte dat extra finan ciering nodig is om projecten in ontwik kelingslanden langer te begeleiden bij im plementatie van westerse kwaliteitsvoor schriften. Huub Droogh van Rothuizen Van Doorn 't Hooft bepleitte een grondi ge analyse van de fouten die wij in de af gelopen zestig jaar hebben gemaakt bij de opbouw van onze consumptiemaatschap pij om diezelfde fouten daar te voorko men. Hij hield tegelijkertijd een pleidooi voor kennisuitwisseling. "Wij leren andere dingen van hen dan zij van ons", was zijn ervaring bij projecten met de bevolking van Poolse steden en bij de uitvoering van een project in Mali. Hans Enkelaar van de Rabobank wees eveneens op het belang van uitwisseling. "Als mensen van daar zien hoe hier een coöperatie werkt, kun nen zij deze ervaringen in hun eigen situ atie toepassen. Omgekeerd is het voor ons zeer leerzaam om een periode in het bui tenland te verblijven en het dagelijks leven daar te leren kennen." Depublicatie 'Vergezichten dichterbij brengen' is kosteloos te bestellen bij COS Zeeland, info@coszceland. til advertenties

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 73